2017-05-02, 19:50
Medlem
Hej!
Genomförde en ICL(linsimplantat)-operation hos Memira idag, om de är någon som eftersöker erfarenheter så kan ni gärna slänga iväg ett PM till mig så svarar jag så gott jag kan

Kan även göra ett inlägg här om det efterfrågas
Citera
2017-05-03, 00:20
Medlem
Vintervilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cox1
Hej!
Genomförde en ICL(linsimplantat)-operation hos Memira idag, om de är någon som eftersöker erfarenheter så kan ni gärna slänga iväg ett PM till mig så svarar jag så gott jag kan

Kan även göra ett inlägg här om det efterfrågas

Tjena.

Sitter just och söker efter ICL-kliniker med vettigt pris. Skriv gärna lite om din erfarenhet, om du tyckte det var värt de 50 000 du fick betala och så vidare.
Citera
2017-05-03, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintervila
Tjena.

Sitter just och söker efter ICL-kliniker med vettigt pris. Skriv gärna lite om din erfarenhet, om du tyckte det var värt de 50 000 du fick betala och så vidare.

Hej!
Jag gick genom Memira som jag kan rekommendera till fullo. Väldigt proffesionellt bemötande, moderna maskiner o bra support. Mitt pris låg på 42K eftersom jag bokade innan dom höjde priset till 49K, plus så hade jag studentrabatt.

Mina ögon är ju nyopererade men jag är helt klart nöjd med resultatet änsålänge, man ser "bra" redan direkt efter operationen (som går väldigt snabbt och var ytterst behaglig på alla sätt). Har knappt några bi-effekter förutom att jag är smått ljuskänslig, men detta varierar oxå från person till person. Man får vara beredd att det kan bli komplikationer då ögat kan bli infekterat osv, men man får antibiotika-droppar som man ska ta 3 gånger om dagen i 3 veckor efter operationen är gjord.

Själva operationen går väldigt snabbt, man stirrar in i en stor lampa och kan inte heller blinka men man känner inget obehag. Om man vill så får man lugnande medel innan operationen (som jag tog). Jag vet inte riktig vad dom gjorde under operationen men jag tror att dom sprutade in lisen o sedan vecklade ut den innuti ögat, men är inte säker. Vilket fall som så känner man inget då man får bedövbingsdroppar. Operationen tog kanske 30 minuter i sin helhet, men det kändes betydligt snabbare

Min syn nu, dagen efter operationen, är fortfarande lite suddig men jag lever som vilken annan person som helst, kör dock inte bil ännu. Men att sitta framför datorn eller läsa en bok är inga som helst problem

Jag är iallafall helt klart nöjd över mitt resultat och om du är beredd på priset så skulle jag sv personliga skäl starkt rekommendera Memira

Men som sagt, olika personer reagerar olika på ögonoperationer så man måste alltid vara beredd på att det kan bli syörre komplikationer, men man får försäkrig av memira så om du skuöle behäva komplettera med LASEK så gör dom det gratis.

Jag hade även rätt tur med väntetiden oxå då en person avbokat så jag bara behövde vänta någon vecka från att jag gjort förundersökningen i Helsingborg.Tror väntetiden är runt 1-2 månader, då de är populärt med ögonoperationer just nu.
Om du har fler frågor så är det bara att skriva
Senast redigerad av Cox1 2017-05-03 kl. 15:12.
Citera
2017-05-06, 00:06
Medlem
Vintervilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cox1
Hej!
Jag gick genom Memira som jag kan rekommendera till fullo. Väldigt proffesionellt bemötande, moderna maskiner o bra support. Mitt pris låg på 42K eftersom jag bokade innan dom höjde priset till 49K, plus så hade jag studentrabatt.

Mina ögon är ju nyopererade men jag är helt klart nöjd med resultatet änsålänge, man ser "bra" redan direkt efter operationen (som går väldigt snabbt och var ytterst behaglig på alla sätt). Har knappt några bi-effekter förutom att jag är smått ljuskänslig, men detta varierar oxå från person till person. Man får vara beredd att det kan bli komplikationer då ögat kan bli infekterat osv, men man får antibiotika-droppar som man ska ta 3 gånger om dagen i 3 veckor efter operationen är gjord.

Själva operationen går väldigt snabbt, man stirrar in i en stor lampa och kan inte heller blinka men man känner inget obehag. Om man vill så får man lugnande medel innan operationen (som jag tog). Jag vet inte riktig vad dom gjorde under operationen men jag tror att dom sprutade in lisen o sedan vecklade ut den innuti ögat, men är inte säker. Vilket fall som så känner man inget då man får bedövbingsdroppar. Operationen tog kanske 30 minuter i sin helhet, men det kändes betydligt snabbare

Min syn nu, dagen efter operationen, är fortfarande lite suddig men jag lever som vilken annan person som helst, kör dock inte bil ännu. Men att sitta framför datorn eller läsa en bok är inga som helst problem

Jag är iallafall helt klart nöjd över mitt resultat och om du är beredd på priset så skulle jag sv personliga skäl starkt rekommendera Memira

Men som sagt, olika personer reagerar olika på ögonoperationer så man måste alltid vara beredd på att det kan bli syörre komplikationer, men man får försäkrig av memira så om du skuöle behäva komplettera med LASEK så gör dom det gratis.

Jag hade även rätt tur med väntetiden oxå då en person avbokat så jag bara behövde vänta någon vecka från att jag gjort förundersökningen i Helsingborg.Tror väntetiden är runt 1-2 månader, då de är populärt med ögonoperationer just nu.
Om du har fler frågor så är det bara att skriva

Tack för svaret! Jag skickade iväg en förfrågan till en annan klinik ikväll. Får se vad de har för väntetider, är otroligt ivrig att få det gjort nu!
Citera
2017-06-26, 22:16
Medlem
PeterForsbergs avatar
Någon som har några rekommendationer i Stockholmsområdet? Memira är väl mest kända men verkar också vara överlägset dyrast(?)... Kollat på Vårdas hemsida och de verkar också bra.
Citera
2017-08-10, 02:29
Medlem
Har bokat tid för förundersökning hos Lirema Ögonklinik i Stockholm, är det någon som har någon erfarenhet av dem?

https://lirema.se/
Citera
2017-08-10, 12:03
Medlem
iSvempas avatar
St Eriks Ögonklinik på Kungsholmen stänger och kommer att rivas. I stället hänvisas man till relativt nyöppnade Ögonlasern på St Eriksgatan i Swedbanks före detta lokaler mitt emot Westermalmsgallerian. Jag är nöjd.
Citera
2017-09-02, 17:59
Medlem
DigitalNomadXs avatar
Har bokat tid för ReLEx Smile på St James Eye Clinic här på Malta. Kommer betala ca ~26 000 kr för detta.
Citera
2017-10-11, 21:51
Medlem
Vad tycker ni om FS-LASIK, jag är närsynt och har i många år velat slippa glasögon/linser och har nu bestämt mig, livet är kort.

Läser mycket och känner en kille som gjort FS-LASIK och han är positiv men finns lika mkt negativt om det att finna på nätet:

Citat:
LASIK/FS-LASIK ingreppet är ett relativt stort ingrepp på ett öga. Det lock som man vid LASIK/FS-LASIK skär ner i hornhinnan är upp till en tredjedel av hornhinnans totala tjocklek – innan man ens har börjat behandla själva synfelet! Tänk på att detta lock aldrig växer riktigt fast igen. Ögat har alltså tappat upp till 20-25 % i styrka, plus det djup som synfelet utgör. Det kan röra sig upp emot 60 % förlorad styrka (locket plus behandlat djup). Berättar LASIK-förespråkarna det för sina patienter? Nej

Kan jag få höra från f.d närsynta som opererat sig, vilken metod valde ni?

Som jag förstått det så får man vara försiktig med att klia sig i ögonen om man gjort FS-LASIK i uppåt två år? Låter inte bra då jag har pollen och kliar mycket på sommaren

Känns som Trans-PRK är det bästa
Senast redigerad av Betongdjungelboken 2017-10-11 kl. 22:09.
Citera
2017-10-11, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongdjungelboken
Vad tycker ni om FS-LASIK, jag är närsynt och har i många år velat slippa glasögon/linser och har nu bestämt mig, livet är kort.
Glömde tillägga...

Läser mycket och känner en kille som gjort FS-LASIK och han är positiv men finns lika mkt negativt om det att finna på nätet:

Kan jag få höra från f.d närsynta som opererat sig, vilken metod valde ni?

Som jag förstått det så får man vara försiktig med att klia sig i ögonen om man gjort FS-LASIK i uppåt två år? Låter inte bra då jag har pollen och kliar mycket på sommaren

Känns som Trans-PRK är det bästa

Haft glasögon och linser sedan 18 års åldern då jag skulle ta körkort. Har fortfarande samma glasögon och jag är snart 28. Använder linser på dagarna, bar behövt justera minimalt linserna på linserna:

Såhär lyder dom idag, vad det ny betyder:

Citat:
BC 8.7, DIA 14.5, PWR -1.75, CYL -0.75, AX 080
BC 8.7, DIA 14.5, PWR -1.75, CYL -1.25, AX 080

Hur illa är min närsynthet? Vilka nöffrer ska man kolla på? Ser fan inte långt utan
Senast redigerad av Betongdjungelboken 2017-10-11 kl. 23:00.
Citera
2017-10-12, 13:54
Medlem
Drömmen. Tänk att kunna ta en tupplur på soffan och vakna utan att ha torra skavande linser, att kunna öppna ögonen under vatten, att slippa glasögon, att vakna på morgonen och kunna se klart direkt. Det är dags.

Jävla skillnad på pris. Vårda tar drygt 20k för NoCut just nu men då måste jag fara till Stockholm och då lär man ju måsta sova nånstans där nere o jag känner ingen där nere. Memira tar 30k~ men dom finns här i stan. Nån som vet av nå bra klinik runt Sundsvall? Priset är inte spec viktigt då det handlar om synen.
Citera
2017-12-03, 17:48
Medlem
Ska göra "NoCut" hos Vårda den kommande veckan. Tydligen är det något nytt "SmartSurfACE" som skulle göra NoCut-tekniken ännu bättre. Har inget extremt synfel men har dock stora pupiller...

Är lite rädd faktiskt, framförallt för smärtan efteråt som vissa sagt är extrem och vissa sagt att de inte fick alls.

Försökte söka i tråden men tänkte fråga er som vet eller har gjort NoCut (med SmartSurfACE):

1. Gör det ont efteråt?

2. Hur var det med mörkersynen (efter 3 mån, 6 mån och därefter)?

3. Hur lång tid tog det innan ni fick helt optimal stabil syn efter operation?

Tack
Senast redigerad av Harakash 2017-12-03 kl. 17:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in