Tänkt på att göra i många år och har äntligen opererat ögonen, förra veckan.
Jag gick först till Memira, kändes som en stor maskin som gärna vill att man väljer det dyrare alternativet, Lasik, där man lägger ett snitt i hornhinnan, lyfter, skrapar, lägger tillbaka locket och kan ex köra bil efter 4timmar. (en vän har gjort och var nöjd) Detta alternativ fick jag i efterhand reda på att det dock ha en högre chans för efterhand korrigering. Enligt läkare Örndal från Sofiahemmet som jobbar på Ögonasern i Sthlm så får ca 8% gå tillbaka för att fixa till sina ögon.
Jag själv, lever rätt aktivt, skidor, boxing, bla bla, och får man en smäll på ögat efter ett Lasik-ingrepp är risken hög för att man rubbar "locket". Not good.
Opererades istället i torsdags på "Ögonlasern" (ogonlasern.se) sibyllegatan 28 i Stockholm. Fick ett betydligt tryggare bemötande, med riktigt bra människor, här har de sedan länge valt att sluta göra "Lasik" eftersom de inte ser någon anledning att skära i ögat då det faktiskt inte behövs, och riskerna för fel är betydligt lägre. Metoden som utövas här är en modernare version av Lasek (är inte expert) men en ny effektiv modell som denne läkare introducerat till Sverige. Kostar 29600:- och har en återfall/koriigerings risk på UNDER 1%. Han skakade på huvudet och såg irriterad ut när jag nämnde att jag tänkt utföra Lasik först.
Operationsdagen fick jag en stesolid, en diklofenak. Kände direkt ett lugn och gick in i operationssalen. Hela upplägget var fortfarande mycket behagligt och tryggt. Jag lade mig på britsen, de ställde in en maskin ovanför ansiktet med massa lampor, satte en manick i ena ögat för att jag inte skulle kunna blinka, de droppade en droppe bedövning i öget, droppade en vätska i 45sek som kändes som linsvätska. petade lite på ögat med någon slags tops? (som man korrigerade en kontaktlins ungefär) sedan tittade man på en grön lampa i 17 sek. Därefter satte de in en kontaktlins (skall fungera som ett plåster, sitter fast tills man kommer tillbaka på efterkontrollen veckan efter) sådär, då tog vi nästa öga!
Ingenting i behandlingen var obehagligt, ingen smärta. Är själv van vid kontaktlinser, så att "dudda" lite på ögonen var barnleken. Jag hade oroat mig lite i onödan innan man lade sig på britsen. Men hey, vem skulle inte vara lite smått nerös för att köra lazer i ögonen, de rätt normalt..
Btw, alla återbesök, tabletter vätskor, Polarized solbrillor, allt - ingår i kostnaden.
Samma dag, och dagen efter åt jag citadon tablett och diklofenak var 4e timme, även ett par olika små flaskor med droppar i ögonen (kortison, antibakteriell mm).
Hittils ganska ljuskänslig, i en vecka skall synen gå upp och ned. När man tittar på lampor och ljus sprids en liten gloria, eller streck som genom en bilruta. Bra syn kommer om ca 2veckor. Supersynen skall uppnås efter ca 3månader.
Känningar:
Torsdag: Operation, kände ingenting, kunde se direkt efter op. ca 70%
Fredag: Kände ingenting
Lördag: Slutade med tabletter vid lunch, därefter bara dropparna, kvällen kisade lite som man fått lite hårspray i ögonen.
Söndag: Frugan ville julshoppa, jag gick runt i solbrillor (skulle nog stannat hemma) sved en del i ögonen, skulle varit gott att ligga hemma med en ljudbok istället.
Måndag: Nu på jobbet, ser ca 60-70%, lite ljuskänslig, skall på återkollen imorgon.
Om någon vill fortsätter jag uppdatera förloppet..