2010-11-12, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikasa
Die U motherfuckers.

Tomma ord my ass, jag har ju själv gjort en Lasik.

Inge ljusskygg alls.

Men ni era skogsturkar kanske är skygga som lever i Rosengårdsmörkret =))))))))))

Mooaaahahahahahaa

som sagt han är inte seriös

okej om du är en av dem som inte blev det minsta ljuskygg dagarna efter operationen tur för dig! När jag gjorde Lasek så var det en som skulle skulle göra Lasik som jag prata lite med . vi hade även samma tid för det första återbesök (som förövrigt inte änns görs i Turkiet) Han och jag satt båda i väntrummet med solbrillor på.
Citera
2010-11-20, 18:50
Medlem
anders_judges avatar
Jag gick nyss på min halvårskontroll och fick veta att jag på ena ögat har så gott som 1.0 medan andra har nästan 1.2 och översyntheten backat till 0.25-0.5 dioptrier så nog kan jag i efterhand säga att jag är ganska nöjd även om det var en jobbig väg dit.
Citera
2010-11-21, 14:47
Medlem
SimpleMans avatar
Hej alla, här är en till glasögon/lins-bärare som är trött på att vara beroende av dom. Jag har läst rätt mycket i tråden men har ändå frågor. Ungefär som alla andra antar jag?

Vad ligger ett cirka pris på, det beror väl självklart på vart man har tänkt göra operationen osv osv, men som jag har förstått det ligger priserna runt 20-25tkr för två ögon?
Och sen, vilken operation är lämplig för en som är närsynt?
Efter att ha läst diverse artiklar om folk som blivit blinda och fått en väldigt skadad syn så är man ju minst sagt rädd om man nu skulle genomgå en operation. Men då finns det ju också människor som tycker det är det bästa dom någonsin gjort.

Jag vet att det enklaste skulle vara att slå en signal till något företag som gör dom här operationerna, men då får man kanske inte höra den "riktiga" sanningen, det är ju människorna som gjort operationerna, deras åsikter och hur det gick efteråt, det är dom som är intressanta att läsa/höra på. Så om någon har lite förklaringar eller bara känner att berätta lite positiva och negativa sidor med att göra en operation så skulle jag bli glad. Är lite lat också, skriver innan jag läst genom tråden, men hoppas att någon ändå kanske vill flika in med lite snabb info.
Citera
2010-11-21, 15:03
Medlem
lulz123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yttrandefrihet.net
Vilken skall jag välja? Någon som orkar svara, finns det något annat erbjudande? 22 lax verkar väldigt dyrt.
Uppdatera gärna om du väljer något, kommer vara i samma sits själv om ett antal månader och all information som kan få mig att bestämma mig för vad jag ska välja uppskattas
Citera
2010-11-21, 20:22
Medlem
anders_judges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimpleMan
Hej alla, här är en till glasögon/lins-bärare som är trött på att vara beroende av dom. Jag har läst rätt mycket i tråden men har ändå frågor. Ungefär som alla andra antar jag?

Vad ligger ett cirka pris på, det beror väl självklart på vart man har tänkt göra operationen osv osv, men som jag har förstått det ligger priserna runt 20-25tkr för två ögon?
Och sen, vilken operation är lämplig för en som är närsynt?

Jag är väl långt ifrån expert men har som sagt gjort en operation för sex månader sedan med bra resultat så till att börja med kan jag säga att priset är som du säger mellan 20-25k och i undantagsfall lite mer.
När det gäller ögonlaser så tycker jag definitivt att man i första hand skall undersöka hur seriös och gott rykte kliniken har då några tusenlappar extra för en operation med permanenta effekter är ingenting i sammanhanget ifall man minskar risken för problem.

Som jag förstått det så är det väl främst LASIK och LASEK som gäller idag och jag skulle rekommendera den sistnämnda som har mindre risk för oväntade bieffekter.
LASIK har fördelen att den är rätt smärfri och läker snabbt medan LASEK gör ont längre och har en klar långsammare läkningstid då den i mitt fall blev stabilt efter ett halvår.
(Såg dock hyfsat redan första månaden)

Ögonkliniken där jag gjorde operationen sade att de i första hand gjorde LASEK eftersom det har visat sig ge betydligt mindre biverkningar och därför bara gjorde LASIK på begäran.
Dessutom blir ett lyckat LASEK-opererat öga helt normal medan LASIK kan ge en förtunnat hornhinna resten av livet vilket i extremfall kan ge otrevliga effekter.
(Slag mot ögonen, kraftigt tryckfall etc)

Sedan beror framgångsprocenten också på hur stark synfel man har där lindrigare synfel har större chans att bli perfekta än kraftigare.
(Själv hade jag -5 som är ganska mycket men hade tur att det i princip blev helt bra ändå.)

Jag har hört talas om bieffekter att vissa kan bli ljuskänsliga eller torra i ögonen under väldigt lång tid eller få lustiga ljuseffekter (s.k. halos) men jag har faktiskt ingen koll på statistiken där utan kan bara konstatera att jag efter inledande skepsis slutade med en lyckad operation.
Senast redigerad av anders_judge 2010-11-21 kl. 20:24.
Citera
2010-11-23, 20:32
Medlem
Loquitas avatar
Nu är det dag 6 efter min lasek..
När fan börjar man se ordentligt? Det är lättare att sitta dagtid framför datorn, förmodligen för att det kommer ljus från fönstret bakifrån där jag sitter. Nu flyter texten ihop och jag ser dubbelt. Får verkligen kämpa med texten och måste kisa och titta med ett öga så ser jag någorlunda..
Ändå hade jag inget stort synfel, -0.75 på ena, -1.00 på det andra samt lite astigmatism.
Med tv:n är det likadant.

Hur lång tid tog det för er innan ni kände er nöjda?

EDIT: Det verkar inte som det är något konstigt med det: https://www.flashback.org/t1197480
Dumt av mig att inte söka först
Senast redigerad av Loquita 2010-11-23 kl. 20:42.
Citera
2010-12-09, 10:58
Medlem
Gjorde en TransLase-operation på båda ögonen för två månader sen, via Globens Ögonklinik.
Gick på 21600:- med 20% studentrabatt.
Hade -1.75 och -1.25 på ögonen, plus astigmatism.

Gjorde väldigt ont de första två dagarna, dock sov jag väldigt mycket och kände inte av det alltför mycket tack vare smärtstillande, bedövningsdroppar och sömntabletter. Sov 17h första natten och 15h andra natten så jag var som tur är rätt borta under hela smärtperioden.
Jag kunde se helt ok redan direkt efter operationen, även om det var rätt suddigt pga att mina pupiller var så vidgade (de hade några droppar för det), men när bedövningen släppte gjorde det för ont för att öppna ögonen. Åt en pizza innan jag somnade, det var INTE lätt att göra med stängde ögon under hela middagen.
Dag tre kunde jag se hjälpligt, men efter bara några minuter blev saker för suddiga och jag var tvungen att ta ögondroppar hela tiden. Hade även konstant på mig solglasögon samt släckte ner hela övervåningen.
Dag fyra tog jag av skyddslinserna som var där för att hornhinnan skulle läka, var inga problem alls.
Dag fem-sex såg jag ungefär lika bra som jag gjorde innan operationen med glasögon (de var dock 8 år gamla, så de var rätt risiga) men hade väldigt svårt att läsa. Fick ha all text på 300% på datorn.
Efter en och en halv vecka såg jag bra, men hade fortfarande problem att läsa. Såg mycket på film, det var mycket lättare att se rörliga bilder. Man behöver inte koncentrera ögonen så mycket då.

Tog väl lite mer än tre veckor innan jag kände att jag såg bättre än jag gjorde innan med linser. Då kunde jag även fortsätta plugga ordentligt.
Vid återbesöket som var för två veckor sen kunde jag se allt på 1.2 och 3/5 (även en fjärde bokstav efter en tids koncentrerande) på 1.5 vilket ändå får anses vara jävligt lyckat.

Är otroligt nöjd och rekommenderar verkligen operationen. Väl värt pengarna, smärtan är bara tillfällig och man får ju medicinsk hjälp mot den.
Enda negativa var väl att de var lite snåla med ögondroppar. De vanliga (Oxyal) tog slut redan efter tredje dagen, sen var det bara att köpa nya på apoteket för 115:-
Har tagit slut på 3.5 flaskor (á 10ml) än så länge. Droppar väldigt sällan nu, senast var för några dagar sen så man behöver ändå inte SÅ mycket, men tycker att de borde kunnat gett en åtminstone två flaskor.
Utöver det funkade allting jättebra.
Citera
2010-12-14, 16:13
Medlem
cLowns avatar
Tjena

Har varit på två ställen i STHLM där första rekomenderade LASIK och det andra mer förtroendeingivande stället rekomenderar LASEK. Jag har bokat en operation på det senare.

Jag har dock en fråga, jag frågade optikern om han hade gjort operation och han sa -Nej, jag tillhör den skara som inte kan operera mig (någon form av skelögdhet). Ok sa jag, men hon i receptionen då? Hon har glasögon -Hon tillhör den skaran också tyvärr blev svaret.. Ok tänkte jag men så kan det ju vara.

Pratade sen med en kompis som varit på samma ställe och haft en annan optiker, han sa samma sak.. Alltså minst 3st på samma ställe som "har ett fel som inte kan åtgärdas med laser?"

Kliniken verkar annars superseriös och har samarbete med ett välkänt sjukhus men detta oroar mig..

Har någon hört/funderat på detta när ni undersökt er?
Citera
2010-12-14, 16:22
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cLown
Tjena

Har varit på två ställen i STHLM där första rekomenderade LASIK och det andra mer förtroendeingivande stället rekomenderar LASEK. Jag har bokat en operation på det senare.

Jag har dock en fråga, jag frågade optikern om han hade gjort operation och han sa -Nej, jag tillhör den skara som inte kan operera mig (någon form av skelögdhet). Ok sa jag, men hon i receptionen då? Hon har glasögon -Hon tillhör den skaran också tyvärr blev svaret.. Ok tänkte jag men så kan det ju vara.

Pratade sen med en kompis som varit på samma ställe och haft en annan optiker, han sa samma sak.. Alltså minst 3st på samma ställe som "har ett fel som inte kan åtgärdas med laser?"

Kliniken verkar annars superseriös och har samarbete med ett välkänt sjukhus men detta oroar mig..

Har någon hört/funderat på detta när ni undersökt er?

Ja tanken slog mig också när jag opererade mig.
Sjuksköterskan (antar jag hon var) som undersökte min syn hade glasögon.
Läkaren som opererade mig hade glasögon.

Det är ganska märkligt faktiskt.
Citera
2010-12-14, 17:09
Medlem
komnata622s avatar
Väldigt få ögonläkare och optiker lasrar sina egna ögon. Det säger tyvärr ganska mycket. En del i det beror på att synen har ett flertal kvalitéer som skärpa, kontrast, mörkerseende osv. Kan inte alla men i princip så blir skärpan bättre medan kontrast mm blir sämre, inget dom informerar om direkt och inget man kanske tänker på om man inte är proffs själv.
Kan inte säga säkert att detta är anledningen till att dom inte opererar sig själva, det kan ju bero på risken att det går fel etc också.
Citera
2010-12-20, 11:07
Medlem
Baroons avatar
Tänkt på att göra i många år och har äntligen opererat ögonen, förra veckan.

Jag gick först till Memira, kändes som en stor maskin som gärna vill att man väljer det dyrare alternativet, Lasik, där man lägger ett snitt i hornhinnan, lyfter, skrapar, lägger tillbaka locket och kan ex köra bil efter 4timmar. (en vän har gjort och var nöjd) Detta alternativ fick jag i efterhand reda på att det dock ha en högre chans för efterhand korrigering. Enligt läkare Örndal från Sofiahemmet som jobbar på Ögonasern i Sthlm så får ca 8% gå tillbaka för att fixa till sina ögon.

Jag själv, lever rätt aktivt, skidor, boxing, bla bla, och får man en smäll på ögat efter ett Lasik-ingrepp är risken hög för att man rubbar "locket". Not good.

Opererades istället i torsdags på "Ögonlasern" (ogonlasern.se) sibyllegatan 28 i Stockholm. Fick ett betydligt tryggare bemötande, med riktigt bra människor, här har de sedan länge valt att sluta göra "Lasik" eftersom de inte ser någon anledning att skära i ögat då det faktiskt inte behövs, och riskerna för fel är betydligt lägre. Metoden som utövas här är en modernare version av Lasek (är inte expert) men en ny effektiv modell som denne läkare introducerat till Sverige. Kostar 29600:- och har en återfall/koriigerings risk på UNDER 1%. Han skakade på huvudet och såg irriterad ut när jag nämnde att jag tänkt utföra Lasik först.

Operationsdagen fick jag en stesolid, en diklofenak. Kände direkt ett lugn och gick in i operationssalen. Hela upplägget var fortfarande mycket behagligt och tryggt. Jag lade mig på britsen, de ställde in en maskin ovanför ansiktet med massa lampor, satte en manick i ena ögat för att jag inte skulle kunna blinka, de droppade en droppe bedövning i öget, droppade en vätska i 45sek som kändes som linsvätska. petade lite på ögat med någon slags tops? (som man korrigerade en kontaktlins ungefär) sedan tittade man på en grön lampa i 17 sek. Därefter satte de in en kontaktlins (skall fungera som ett plåster, sitter fast tills man kommer tillbaka på efterkontrollen veckan efter) sådär, då tog vi nästa öga!

Ingenting i behandlingen var obehagligt, ingen smärta. Är själv van vid kontaktlinser, så att "dudda" lite på ögonen var barnleken. Jag hade oroat mig lite i onödan innan man lade sig på britsen. Men hey, vem skulle inte vara lite smått nerös för att köra lazer i ögonen, de rätt normalt..
Btw, alla återbesök, tabletter vätskor, Polarized solbrillor, allt - ingår i kostnaden.

Samma dag, och dagen efter åt jag citadon tablett och diklofenak var 4e timme, även ett par olika små flaskor med droppar i ögonen (kortison, antibakteriell mm).

Hittils ganska ljuskänslig, i en vecka skall synen gå upp och ned. När man tittar på lampor och ljus sprids en liten gloria, eller streck som genom en bilruta. Bra syn kommer om ca 2veckor. Supersynen skall uppnås efter ca 3månader.

Känningar:

Torsdag: Operation, kände ingenting, kunde se direkt efter op. ca 70%
Fredag: Kände ingenting
Lördag: Slutade med tabletter vid lunch, därefter bara dropparna, kvällen kisade lite som man fått lite hårspray i ögonen.
Söndag: Frugan ville julshoppa, jag gick runt i solbrillor (skulle nog stannat hemma) sved en del i ögonen, skulle varit gott att ligga hemma med en ljudbok istället.
Måndag: Nu på jobbet, ser ca 60-70%, lite ljuskänslig, skall på återkollen imorgon.

Om någon vill fortsätter jag uppdatera förloppet..
Citera
2010-12-20, 13:30
Medlem
Baroons avatar
Att tillägga:

Hade -3.5 och -3.75 innan behandlingen. Och idag, måndag, svider det ej. Mest svårt att koncentrera sig på läsning på datorskärmen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in