Citat:
Ursprungligen postat av
martinator
Klart det finns ett mörkertal - men det är inte alls som du tror.
Mörkertalet ligger i det stora antalet män som årligen våldtas - där i princip inga fall anmäls och än färre går till domstol.
Vad gäller kvinnor så finns inget som pekar på att mörkertalet skulle vara stort. Det jämnar troligtvis ut sig med tanke på att många våldtäktsanmälningar egentligen är bakfylleångest och rädslan för att bli påkommen med att ha varit otrogen - även om akten i sig varit högst frivillig.
Det finns definitivt ett mörkertal bland män också, det är ingenting jag förnekat eller ens berört i inläggen här. Och män borde anmäla våldtäkt, liksom kvinnor bör göra.
Jag har inte heller talat om några
stora mörkertal, utan jag upplyste, som svar på " det finns inte fler våldtäkter än domar" att det gör det visst. Om antalet våldtäkter låg i paritet med antalet domar, då skulle det sexuella våldet inte vara ett så pass stort problem som det är.
Detta resonemang att det jämnar ut sig är ingenting jag anser man kan använda som nån form av rättfärdigande. Det är givetvis så att det görs en del falskanmälningar och det är förkastligt. Men inte kan vi resonera som så att "ja men då jämnar det ut sig, vissa som blivit våldtagna anmäler inte, men de som falskanmäler jämnar ut de som inte anmäler". Faller på sin egen orimlighet för mig.