2018-07-01, 13:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Det enda bevis vi har är väl att livet är ett mirakel.

Vad menar du med "mirakel"? Att något för tillfället är ofalsifierbart?
Citera
2018-07-01, 14:53
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vad menar du med "mirakel"? Att något för tillfället är ofalsifierbart?

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Är allt liv ett mirakel, eller bara människors liv?
Ett mirakel. Livet är ju fantastikt, tycker jag.
Häpnar vi inte alla över faktumet att vi finns och kan uppleva allt vi upplever i livet?
Hur jag än försöker tänka mig allt som en meningslös slump, så krossas det när jag ser mångfalden och skönheten och allt.
Jag ser nu inte det som ett bevis på en skapare som Jehova. Jag tror ingen känner "skaparen" och ingen har hört av denne.
Citera
2018-07-01, 15:07
Medlem
Citat:
Ett mirakel. Livet är ju fantastikt, tycker jag.
Häpnar vi inte alla över faktumet att vi finns och kan uppleva allt vi upplever i livet?
Hur jag än försöker tänka mig allt som en meningslös slump, så krossas det när jag ser mångfalden och skönheten och allt.
Jag ser nu inte det som ett bevis på en skapare som Jehova. Jag tror ingen känner "skaparen" och ingen har hört av denne.
Så mirakel är fantastiska saker vi/du inte har svar på?
Det finns cancer i världen, köttaätande bakterier, vi människor kan dö av att sätta i halsen, det kan vara stor fara för en kvinna att föda barn utan dagens medicinska expertis, o.s.v.
Är även allt detta ett mirakel, eller är det bara ”skönheten och allt” som är ett mirakel?
Citera
2018-07-01, 16:23
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Så mirakel är fantastiska saker vi/du inte har svar på?
Det finns cancer i världen, köttaätande bakterier, vi människor kan dö av att sätta i halsen, det kan vara stor fara för en kvinna att föda barn utan dagens medicinska expertis, o.s.v.
Är även allt detta ett mirakel, eller är det bara ”skönheten och allt” som är ett mirakel?
Jag argumenterar inte för Jehova som sitter på en tron och älskar oss.
Han kan ta sin helige ande och sin hippie-son Jesus och köra upp dom i röven.
Allt jag säger är att livet är fantastiskt i sin skönhet och grymhet.
Citera
2018-07-01, 16:25
Medlem
Citat:
Jag argumenterar inte för Jehova som sitter på en tron och älskar oss.
Han kan ta sin helige ande och sin hippie-son Jesus och köra upp dom i röven.
Allt jag säger är att livet är fantastiskt i sin skönhet och grymhet.
Ja, kanake det. Men med tanke på topic så borde du väl menat någonting åt skaparhållet?
För mig är det helt ok att någon demonstrerar en skapare, innan vi gör över till vem skaparen är.
Citera
2018-07-01, 16:37
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ja, kanake det. Men med tanke på topic så borde du väl menat någonting åt skaparhållet?
För mig är det helt ok att någon demonstrerar en skapare, innan vi gör över till vem skaparen är.
Det är det jag vill komma till. Jag tycker mig finna belägg för det du och jag tror på, i skrifterna.
Bibeln handlar inte om Jesus och Jehova och isreliter i bokstavlig mening.
Jag tror Bibeln vill lära oss att ingen känner skaparen och ingen har någonsin hört av denne.
Och den lär oss att vi är svaga och lättlurade och vi kommer med största sannolikhet göra oss falska bilder och idéer om en gud i himlen.
Jag tror inte Bibeln är ett bedrägeri. Jag tror den säger åt oss. Du kommer att famla i mörker, men det måste vara så. För att hitta Gud, så måste du vända dig till avgudar och mörker och bara då kan du hitta gud. Man ser bara ljuset i mörkret.
Citera
2018-07-01, 16:42
Medlem
Citat:
Det är det jag vill komma till. Jag tycker mig finna belägg för det du och jag tror på, i skrifterna.
Bibeln handlar inte om Jesus och Jehova och isreliter i bokstavlig mening.
Jag tror Bibeln vill lära oss att ingen känner skaparen och ingen har någonsin hört av denne.
Och den lär oss att vi är svaga och lättlurade och vi kommer med största sannolikhet göra oss falska bilder och idéer om en gud i himlen.
Jag tror inte Bibeln är ett bedrägeri. Jag tror den säger åt oss. Du kommer att famla i mörker, men det måste vara så. För att hitta Gud, så måste du vända dig till avgudar och mörker och bara då kan du hitta gud. Man ser bara ljuset i mörkret.
Jag tror inte det finns någon Gud att hitta.
Varför vrida ut och in på bibeln för att hitta sanning? Gör du det med andra heliga skrifter också?
Om det finns en skapare som vill kommunicera med oss så borde den kunna göra det.
Citera
2018-07-01, 17:08
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Jag tror inte det finns någon Gud att hitta.
Varför vrida ut och in på bibeln för att hitta sanning? Gör du det med andra heliga skrifter också?
Om det finns en skapare som vill kommunicera med oss så borde den kunna göra det.
Det är du själv som är Gud. Eller den enda Gud du någonsin kommer att uppleva.
Om du inser att livet är ett mirakel, så kan set hända att du grips av hunger att söka sanningen och meningen. Speciellt som du kanske också ser att andra människor gör tvärtom. Dom söker njutning och dom mår dåligt av det.
DET ÄR DEN SANNINGEN JAG LÄSER I BIBELN.
Därför försöker jag tala med andra om detta. Särskilt dom som tror Bibeln är Jehovas ord.
Dom är dom mest skadliga för världen och som sorgligaste varelserna.
Men jag vill inte håna dom.
Citera
2018-07-01, 17:21
Medlem
Citat:
Det är du själv som är Gud. Eller den enda Gud du någonsin kommer att uppleva.
Om du inser att livet är ett mirakel, så kan set hända att du grips av hunger att söka sanningen och meningen. Speciellt som du kanske också ser att andra människor gör tvärtom. Dom söker njutning och dom mår dåligt av det.
DET ÄR DEN SANNINGEN JAG LÄSER I BIBELN.
Därför försöker jag tala med andra om detta. Särskilt dom som tror Bibeln är Jehovas ord.
Dom är dom mest skadliga för världen och som sorgligaste varelserna.
Men jag vill inte håna dom.
Tyvärr, jag förstår nästan ingenting av vad du menar och vill ha sagt.
Jag kallar mig själv inte för Gud. Jag har inte skapat världen/universum.
Citera
2018-07-01, 17:26
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Tyvärr, jag förstår nästan ingenting av vad du menar och vill ha sagt.
Jag kallar mig själv inte för Gud. Jag har inte skapat världen/universum.
Det är Bibeln och Jesus som kallar dig för Gud. Du kan kalla dig för vad du vill.
Men den resan vi kallar för LIVET, den kanske är vägen till ditt inre, där en annan värld som du inte känner till finns.
Du är troligen inte skaparen. Men skaparen känner ingen.
Enligt Bibeln så finns många Gudar.
Senast redigerad av Talking-Donkey 2018-07-01 kl. 17:28.
Citera
2018-07-01, 17:29
Medlem
Citat:
Det är Bibeln och Jesus som kallar dig för Gud. Du kan kalla dig för vad du vill.
Men den resan vi kallar för LIVET, den kanske är vägen till ditt inre, där en annan värld som du inte känner till finns.
Känns mest som flum, om du ursäktar. New age-aktigt.
Citera
2018-07-01, 17:32
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Du är troligen inte skaparen. Men skaparen känner ingen.
Enligt Bibeln så finns många Gudar.

Återigen, Jesus hänvisar till Gud genom att predika om fadern. Han känner fadern och fadern låter honom tala de ord som utgår ur honom. På så vis kan vi lära känna Gud. Som människa, inte som Gud.

Man måste förstå vart man är menad att vara just nu - på jorden - som människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in