2018-06-29, 14:19
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Korea är ETT land och detta kommer även du att se om du får leva några år till, då landet även formellt återförenas.

Njaa, det där är historierevisionism. Korea uppstod ju inte precis 1950, eller hur? Traditionellt var Korea tre, och ibland fyra olika riken. Koguryo i norr (nuvarande Nordkorea och en bra bit in i Manchuriet, sedan Silla och Paekche (Baektje med modern translitterering), det enades först rätt sent och på många sätt fortsatte det som ett delat rike, inte längre geografiskt, men mellan olika konfucianska skolor. Går man igenom landets historia har det varit som mest instabilt när det varit geografiskt enat. Men i en post-truth värld kanske vi inte skall låta fakta och kunskap stå i vägen för ideologisk lojalitet?
Citera
2018-06-29, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Och när Kim säger nej, vilket han kommer göra, vad gör du då? Tror du något land skulle släppa in utlänningar som börjar släppa ut folk ur deras fängelser? Vad sägs om en humanitär intervention på Guantanamo med människorättsgrupper som ger sig in och släpper ut alla olagligt fängslade?

Vad sägs om att villkora krav om detta inför kommande fredsförhandlingar?

Tillhör Du också den skaran som vill att det Nordkoreanska folket skall tvingas till fortsatt lidande?
Citera
2018-06-29, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Njaa, det där är historierevisionism. Korea uppstod ju inte precis 1950, eller hur? Traditionellt var Korea tre, och ibland fyra olika riken. Koguryo i norr (nuvarande Nordkorea och en bra bit in i Manchuriet, sedan Silla och Paekche (Baektje med modern translitterering), det enades först rätt sent och på många sätt fortsatte det som ett delat rike, inte längre geografiskt, men mellan olika konfucianska skolor. Går man igenom landets historia har det varit som mest instabilt när det varit geografiskt enat. Men i en post-truth värld kanske vi inte skall låta fakta och kunskap stå i vägen för ideologisk lojalitet?

Eftersom hela det Nordkoreanska tillblivandet bygger på tyranni och lögner, är nog önskemålet att det så skall förbli. Hade fakta och kunskap, utan lögner fått råda i Nordkorea, hade landet redan varit förenat, under demokratiska former med Syd, och vi hade sluppit allt detta elände vi nu har på agendan Internationellt, att lösa.
Citera
2018-06-29, 15:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Vad sägs om att villkora krav om detta inför kommande fredsförhandlingar?
Det kan du väl roa dig med om du är så angelägen om att dessa skall misslyckas, men då handlar det inte om någon "humanitär intervention" så jag undrar fortfarande vad du menar med en sådan.
Citat:
Tillhör Du också den skaran som vill att det Nordkoreanska folket skall tvingas till fortsatt lidande?
Jag tillhör den skaran som inte tror mig ha en lösning. Det förefaller för all del inte du heller ha, du är bara mer högljudd i din maktlöshet.

Citat:
Eftersom hela det Nordkoreanska tillblivandet bygger på tyranni och lögner,
För all del var det rätt tyranniskt av USA att kräva att landet skulle delas. Lite oväntat att du skulle beskriva det så bara.
Citera
2018-06-29, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Nu lär inge kunna fly från diktaturens Nordkorea i den mängd som Syrierna kunde när Ryssland och Assad spred skräck och förödelse över den syriska befolkningen. Varför lägger sig ryssland i Syriens inre angelägenheter förresten?
Så nej ditt resonemang och länder integritet är orealistiska om vi vill ha en fredligare värld på sikt.
Nordkorea anföll ju Sydkorea en gång i tiden men fick dra sig tillbaka idag ligger man ju inte i krig med någon mer än på papperet.
Nu misstänker man ju dessutom att Nordkorea fortsätter sitt kärnenergiprogram, kanske tack vare att man lyckades dupera Trump att få till ett ovanlig luddigt avtal, faktiskt sämre än tidigare, om nedrustning.
Och är det något land som hotar andra länder, om än verbalt, så är det ju Nordkorea.
Så internationella organisationer med verktyg och mandat att både belöna och straffa ett land är viktigt att ha. Det har i alla fall en viss presumtiv effekt på makthungriga diktatorer som just Kim i Nordkorea och typ Assad i Syrien. Både kommunismen och nazismen fick ju en gång härja fritt vilket resulterade i miljoners oskyldiga människor död.
Och utan sanktioner skulle nog Nordkorea om möjligt varit än värre att leva i för befolkningen i gemen eftersom makten då riskfritt kunde berika sig än mer och därmed befästa sin terror mot den egna befolkningen i allt högre grad.

Tack, för ett klarsynt inlägg!

Tyvärr lär Du nog inte få något svar, får Du ett, så blir det väl att vi skall hålla fingrarna borta från Nordkorea, och låta dom sköta sina inre angelägenheter själva, hur dysfynktionell regimen där än är.

Jag undrar vad dottern till Josef Fritzl, hade tyckt, om man i världen utanför, vid upptäckten av den familjens absurda dysfunktionalitet, endast reagerat med konstaterandet,

"Nej, nej, det där skall vi inte lägga oss i, det är upp till familjen Fritzl att lösa själva".

Liknelsen är absurd och provocerande, men detta är medvetet från min sida, då alla jämförelser som görs av Juche anhängarna och Stalinistromantikerna om diktaturen i Nordkorea, är precis lika absurd och dessutom befängd, att situationen i MÖ, skall rättfärdiga den kriminella regimens människoföraktande agerande.

Vi kan endast få verklig och varaktig fred på Koreahalvön, om Juchediktaturen i Nord avvecklas.

Innan detta blir ett faktum, måste världens alla demokratiska krafter samverka och visa styrka mot Kim III!
Citera
2018-06-29, 15:43
Medlem
Citat:
Det kan du väl roa dig med om du är så angelägen om att dessa skall misslyckas, men då handlar det inte om någon "humanitär intervention" så jag undrar fortfarande vad du menar med en sådan.

Jag tillhör den skaran som inte tror mig ha en lösning. Det förefaller för all del inte du heller ha, du är bara mer högljudd i din maktlöshet.

För all del var det rätt tyranniskt av USA att kräva att landet skulle delas. Lite oväntat att du skulle beskriva det så bara.

Du spelar bara timid och blygsam.

Du är väl medveten om vad jag menar, med krav på att människorättsorganisationer SKALL tillåtas och beredas full insyn i Nordkoreansk fängelser och korrektionsläger. Kalla det gärna för "Humanitär Revolution" om Du vill, men tydligen måste detta "Tvingas fram" genom Internationella krav.

Du är inte tillräckligt påläst eller så Dina källor inkorrekta.

Att dela vid 38:e graden rådde konsensus om.
Citera
2018-06-29, 16:30
Avstängd
Citat:
Du är väl medveten om vad jag menar, med krav på att människorättsorganisationer SKALL tillåtas och beredas full insyn i Nordkoreansk fängelser och korrektionsläger. Kalla det gärna för "Humanitär Revolution" om Du vill, men tydligen måste detta "Tvingas fram" genom Internationella krav.
Jag har inte en aning om vad du menar. Du talar om "krav" men måste rimligen inse att Nordkorea inte kommer gå med på dessa. Den fråga jag ställt upprepade gånger men aldrig får något svar på är vad du tycker man skall göra då? Vilka är dessa tvångsmedel du tänker ta till?
Citat:
Du är inte tillräckligt påläst eller så Dina källor inkorrekta.

Att dela vid 38:e graden rådde konsensus om.
Sovjet gick med på det, om det är vad du menar. T o m den amerikanska officer som hittade på gränsen insåg efteråt att den nog inte var så smart givet landets historia.
Citera
2018-06-29, 17:22
Medlem
Citat:
Jag har inte en aning om vad du menar. Du talar om "krav" men måste rimligen inse att Nordkorea inte kommer gå med på dessa. Den fråga jag ställt upprepade gånger men aldrig får något svar på är vad du tycker man skall göra då? Vilka är dessa tvångsmedel du tänker ta till?

Sovjet gick med på det, om det är vad du menar. T o m den amerikanska officer som hittade på gränsen insåg efteråt att den nog inte var så smart givet landets historia.

Det finns många sätt, varigenom man skulle kunna få igenom detta krav. (Krig är ju självklart inte ett alternativ)

1. Villkora i kommande avtalsförhandlingar om fred.

2. Behålla vissa essentiella sanktioner tills kraven uppfylls.

3. Defenitivt klargöra, att några återföreningplaner aldrig kommer komma på tal, innan dessa krav accepteras.

4. Belägga Nordkorea med "Vite" stipulerat av tex ICC, vilket kommer att belasta eventuella framtida transaktioner, om ökad handel blir aktuell.

5. Koppla kommande affärsavtal eller lån och bistånd till uppfyllande klausuler, vilka låser likvida medel eller transaktioner eller nödvändiga leveranser.

6. Klargöra från alla kommande investerare att detta är ett krav.

7. För det fall IMF blir aktuella som långivare och/eller utvärderade samt revision av Nordkoreas möjligheter att erhålla krediter därifrån, (Vilket är en process över flera år) är kravet legio.

Det finns flera alternativ.

I all vänlighet, ge mig en hint, om vilken kunskapsnivå Du har avseende västvärldens finansiering av tredje världen och uppbyggnad av demokratier eller tidigare nödhjälp och finansiellt stöd, samt katastrofhjälp till bland annat forna Sovjet med öststater och projektet COMECON, som gick i diket, så jag vet vilken nivå jag skall lägga informationen på, om vi skall polemisera vidare.
Citera
2018-06-29, 18:00
Avstängd
Citat:
Det finns många sätt, varigenom man skulle kunna få igenom detta krav. (Krig är ju självklart inte ett alternativ)
Jag begriper mig inte på dig. Ena gången är Kim en blodtörstig diktator som inte bryr sig ett jota om det Nordkoreanska folket, som här tror du däremot att han är så resonabel att lite ekonomiska sanktioner och indraget stöd får honom att lägga sig helt platt och i praktiken avveckla deras politiska system.
Citera
2018-06-29, 18:04
Medlem
Citat:
Jag begriper mig inte på dig. Ena gången är Kim en blodtörstig diktator som inte bryr sig ett jota om det Nordkoreanska folket, som här tror du däremot att han är så resonabel att lite ekonomiska sanktioner och indraget stöd får honom att lägga sig helt platt och i praktiken avveckla deras politiska system.

Menar Du att han har något val?

Kraven, kommer att komma, förr eller senare, en feodal autokrati, har ingen framtid i ett moderniserat demokratiskt samhälle.

OM, han vill uppnå sin och förfädernas dröm, ett återförenat KOREA.
Citera
2018-06-29, 18:10
Avstängd
Citat:
Menar Du att han har något val?
Kim kan köra på som hittills. Räkna med att Kina aldrig kommer att gå med på dina krav eftersom dessa med kinesiska mått mätt är ett oacceptabelt intrång i ett lands inre angelägenheter, och med Kinas officiella eller inofficiella stöd kan han skratta åt protester och sanktioner från Väst.
Citat:
Kraven, kommer att komma, förr eller senare, en feodal autokrati, har ingen framtid i ett moderniserat modernt samhälle.
Säker på det? Jag tycker auktoritära ledare dyker upp lite varstans i Väst. Jag är inte ens söker på att Trumps hyllningar till Kim bara var diplomati, utan att han mycket väl kan vara imponerad.
Citat:
OM, han vill uppnå sin och förfädernas dröm, ett återförenat KOREA.
Det är som sagt förfädernas dröm, ett långsiktigt mål, inget som måste ske i morgon. Gillar Kim inte villkoren så övervintrar han bara i hopp på bättre chanser om några år.
Citera
2018-06-29, 18:18
Medlem
Citat:
Kim kan köra på som hittills. Räkna med att Kina aldrig kommer att gå med på dina krav eftersom dessa med kinesiska mått mätt är ett oacceptabelt intrång i ett lands inre angelägenheter, och med Kinas officiella eller inofficiella stöd kan han skratta åt protester och sanktioner från Väst.

Säker på det? Jag tycker auktoritära ledare dyker upp lite varstans i Väst. Jag är inte ens söker på att Trumps hyllningar till Kim bara var diplomati, utan att han mycket väl kan vara imponerad.

Det är som sagt förfädernas dröm, ett långsiktigt mål, inget som måste ske i morgon. Gillar Kim inte villkoren så övervintrar han bara i hopp på bättre chanser om några år.

Ok, men dp innebär detta, att vi INTE får ett CVID avtal, och än mindre närmande mellan länderna i regionen.

Japan och Sydkorea kommer att upprusta sina missiförsvarssystem, vilket Japn redan aviserat att man kommer att genomföra till CVID avtalet är hemma. Försvarsövningarna kommer dessutom att återupptas.

Ja, det är jag så gott som helt övertygad om. Dessutom kommer, om tidsaxlarna inte förändras radikalt, i en mycket snabbare takt, ett färdigt avtal inte vara i hamn, innan nästa presidentval i USA.

Ok, det är upp till Kim, om han väljer att övervintra och fortsätta att vegetera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in