Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-09, 10:13
  #13609
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
FN bestämde i April att ge 110 miljoner dollar i humanitär hjälp. Men idag har fonden endast 10 miljoner. Och hjälp grupper har sagt att svårt hjälpa NK ty USA regler.

I denna vecka har USA lagt fram nya riktlinjer till FN

Det är en viktigare nyhet än låga löner.

Frågan är, om det verkligen ÄR, en större nyhet?

De nya regelverken för biståndet ifråga, och förvisso andra också, är ju självklart mycket viktiga för Nordkorea.

MEN, det ständigt återkommande problemet, är REGIMEN, och de sätt den konstant försvårar transparensen och valideringsmöjligheterna, av utkomsten av biståndet. Detta gäller vid så gott som alla biståndsaktiviteter avseende Nordkorea.

Befolkningen förtjänar ALLT bistånd som är möjligt, men det gör inte regimen.
Citera
2018-08-09, 10:15
  #13610
Medlem
För säkerhets skull publicerade Rodong Sinmun i förrgår en pamflett där man påpekar att befolkningen lever i paradiset och detta tack vare dess militära muskler.
http://www.rodong.rep.kp/en/index.ph...018-08-07-0005

Kan man äta kärnvapen?
Citera
2018-08-09, 10:19
  #13611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Det är inte en fråga om lönenivå, det är en fråga om lönekonfiskering.

Då Juchesystemet är överlägset alla andra politiska system kan man ju undra varför Nordkorea behöver hjälp överhuvudtaget?

Det är inte Juchesystemet det är fel på, det är omvärlden...........
Citera
2018-08-09, 10:32
  #13612
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
För säkerhets skull publicerade Rodong Sinmun i förrgår en pamflett där man påpekar att befolkningen lever i paradiset och detta tack vare dess militära muskler.
http://www.rodong.rep.kp/en/index.ph...018-08-07-0005

Kan man äta kärnvapen?

Man kan äta ALLT, men vissa saker kan man bara äta EN GÅNG!

Fråga överlevande Nordkoreaner, som inte åt vad vissa andra åt, under svätåren!
Citera
2018-08-09, 10:50
  #13613
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Finns väl slavarbete i både Nordkorea och Kina. Två riktiga skitländer med emfas på skit och diktatur.

Visst gör det det, Kina har ju långsamt blivit mer "Rumsrent" och nu är tydligen målsättningen hos Kim och den kriminella regimen, att försöka göra Nordkorea lika accepterat och rumsrent som Kina.

Tyvärr är tiden en "Tjuv" idag, och den stjäl alla möjligheter att få fokuset flyttat till de mänskliga rättigheterna och regimen i Nordkoreas fortsatta brott mot dessa, istället för det enfaldiga fokuset på enbart Fred - Erkännande av Nordkorea från USA - Lättnader i sanktioner - Kärnvapenavveckling.


Det verkar ju gå "Sådär" med att få konsensus kring Panmunjomdeklarationen och drygt 100 dagar efter Singaporemötet, visar det sig att det inte var "Århundradets patentlösning" på problemet KOREA.

Kina borde lägga om taktik helt och hållet, dom sitter på nyckeln, ingen annan kan "Låsa upp Nordkorea", endast Kina!
Citera
2018-08-09, 12:28
  #13614
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Tyvärr är det INTE en tveksam nyhet.

Jag träffade under min senaste arbetsresa, ett Schweiziskt/Franskt journalist team, som just i denna stund gör ett ytterligare reportage om Nordkorea och deras utländska verksamheter, och bland annat deras "Tvångsarbetare" i statens regi.

Deras research visar, i samtal med arbetare, att trenden är tydlig, staten - lojalitetsfonder - avgifter - korruption som "Skär emellan" ÖKAR.

Din jämförelse, lönemässigt, med Kina, förstår jag inte?

Den relativa köpkraften hur stor är den?

Jag ser framåt att läsa din kompis skri

Jag tror på FN, och att stater inte betalar till FN nödprogram till NK. Det fattas 100 miljoner $. Det är nyheten. Till och med IOC klagar.

Jag gillar att fatso den 3e besöker fabriker. Mycket bättre än kärnvapenprov.
Citera
2018-08-09, 12:49
  #13615
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Visst gör det det, Kina har ju långsamt blivit mer "Rumsrent" och nu är tydligen målsättningen hos Kim och den kriminella regimen, att försöka göra Nordkorea lika accepterat och rumsrent som Kina.

Tyvärr är tiden en "Tjuv" idag, och den stjäl alla möjligheter att få fokuset flyttat till de mänskliga rättigheterna och regimen i Nordkoreas fortsatta brott mot dessa, istället för det enfaldiga fokuset på enbart Fred - Erkännande av Nordkorea från USA - Lättnader i sanktioner - Kärnvapenavveckling.


Det verkar ju gå "Sådär" med att få konsensus kring Panmunjomdeklarationen och drygt 100 dagar efter Singaporemötet, visar det sig att det inte var "Århundradets patentlösning" på problemet KOREA.

Kina borde lägga om taktik helt och hållet, dom sitter på nyckeln, ingen annan kan "Låsa upp Nordkorea", endast Kina!

Kina igen.
Vad vill du att Kina skall göra? Xi JP försökte med ekonom att få NK ändra kurs typ 2013. Kina satsade miljarder i Dandong. NK svar fatson avrättade sin morbror som var pro Kina.

NK har flera gånger sagt att de inte vill bli nytt Kina eller Vietnam. Personligen finner jag NK ståndpunkt hemsk.

Det ligger inte Kinas historia att skapa krig. Min ledare Menzi ni kan läsa min signatur

Kina försöker igen att få NK att reform inside. Jag har varit med i möte.

Vad mer kan Kina göra?
__________________
Senast redigerad av svensk0kina 2018-08-09 kl. 12:52. Anledning: Fel
Citera
2018-08-09, 13:05
  #13616
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Frågan är, om det verkligen ÄR, en större nyhet?


Befolkningen förtjänar ALLT bistånd som är möjligt, men det gör inte regimen.

Jag delar din åsikt.

Vad jag inte förstår är USA, varför de vägrar skriva under freden från 1953.

Sidospår.
Personligen finner jag Koreaner mycket duktiga och många av mina co workers var Koreaner födda i Kina.
Citera
2018-08-09, 13:30
  #13617
Medlem
På grund av den svåra torkan kommer matbristen att bli svår i slutet av året.
Tyvärr kan bönderna inte förvänta sig någon hjälp av staten, man ska förlita sig på Juche istället.

Meanwhile, the state-run publication Rodong Sinmun has reported, “Farmers are taking it upon themselves to conduct a powerful campaign to prevent damage [to the crops] from high temperatures and drought.” The state authorities are emphasizing “self-sufficiency” as a tool to combat damage to crops, which also hints that the authorities have little in the way of clear cut measures to deal with the situation.

https://www.dailynk.com/english/dish...-in-the-water/
Citera
2018-08-09, 14:55
  #13618
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Ianfu (慰安婦) "tröstekvinnor"

En eufemism för fältluder. Mer specifikt tvångsrekryterade koreanska kvinnor. Faktum är att det även fanns en del japanskor, men de var frivilliga. Eftersom stridigheter aldrig uppstod på de japanska huvudöarna, behövde de heller aldrig mobiliseras. Korea annekterades 1910 och hade enkelt uttryckt fungerat som en 48:e prefektur i flera årtionden. De koreanska kvinnorna erbjöds därför möjlighet att anmäla sig som frivilliga ianfu till den japanska militären. De blev mäkta förvånade när de inte fick samma respons som hemma i Japan. Därmed tvingades de in i verksamheten.
Nu är ju detta inget unikt för Japan. Sydkoreaner som tog värvning under Vietnamkriget t ex, betedde sig likadant. Och prostitution är ju sällan särskilt frivilligt.

Här en nordkoreansk sång från kriget där man närmast propagerar för att unga flickor ska ställa upp för (de egnas) soldater:
https://youtu.be/iO4Q1iPv3qw
I slutet av första versen är det inte längre helt klart att det är tvätten som ska "dras". Översättningens "I will wash it up for you" kan ju också tolkas på flera sätt.
Länk till samma sång på Youku men utan textning:
https://v.youku.com/v_show/id_XMjQ4OTExNjcwOA

Det här och Dokdo-konflikten är väl närmast ett sätt att stärka den nationella enigheten, Nord inkluderat, gentemot Japan. Mordet 1895 på Min Myongsong i Sydkorea likaså. Och slår man in en kil mot Japan blir det samtidigt indirekt även en kil mot USA.
Citera
2018-08-10, 02:53
  #13619
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paponim
Nu är ju detta inget unikt för Japan. Sydkoreaner som tog värvning under Vietnamkriget t ex, betedde sig likadant. Och prostitution är ju sällan särskilt frivilligt.


Min kursivering

En typisk värdering framvuxen ur din judeo-kristna uppväxt (oavsett hur mycket ateist du än kanske anser dig vara).

I en icke-monogam värld har prostitution ansetts ett ärevördigt yrke, med inbördes ranking, karriärmöjligheter och personlig utveckling. För den som vill försöka förstå det hela ur ett annorlunda perspektiv rekommenderas:

denna artikel

denna artikel

och denna artikel.

På intet sätt heltäckande, men de ger åtminstone en smula insikt i att prostitution mycket väl kan vara frivilligt. Däremot inte såsom det hanteras i västvärlden.
Citera
2018-08-10, 03:28
  #13620
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Min kursivering

En typisk värdering framvuxen ur din judeo-kristna uppväxt (oavsett hur mycket ateist du än kanske anser dig vara).

I en icke-monogam värld har prostitution ansetts ett ärevördigt yrke, med inbördes ranking, karriärmöjligheter och personlig utveckling. För den som vill försöka förstå det hela ur ett annorlunda perspektiv rekommenderas:

denna artikel

denna artikel

och denna artikel.

På intet sätt heltäckande, men de ger åtminstone en smula insikt i att prostitution mycket väl kan vara frivilligt. Däremot inte såsom det hanteras i västvärlden.

Va fan.
Vi pratar om barn som blev gruppvåldtäkta gang raped av Japaner. Typ varje dag i år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback