Citat:
Ursprungligen postat av
SecundusSilent
Så kan man tänka sig att det har varit under en period i den politiska överbyggnaden, därför att Kina haft stormaktsambitioner och DFR Korea därför har gått sin egen väg – även om den bild du ger är en karikatyr, inte minst därför att DFRK har exporterat värdefulla resurser till Kina i en handel som inte ens under de mest bitande sanktioner har närmat sig de låga nivåer som förekom för 20-talet år sedan.
Men allt detta har ändrats under de senaste månaderna. Kina och DFRK har åter funnit en väg till fördjupat samarbete, vilket är - och har varit sedan 50-talet - omistligt för den kinesiska nationella säkerheten. Det är den senare som helt avgör Kinas politik varför det kommer att ge kamrat Kim Jong Un allt han vill ha i utbyte mot att USA inte får något inflytande över DFRK.
Kim spelar sina pjäser som en stormästare förväntas spela och Xi kommer förstås att ge Kim allt stöd han behöver, både militärt, politiskt och ekonomiskt.
Jag förstår om Du vill bygga upp och rättfärdiga Dina önskedrömmar, nu när utvecklingen går allt annat än Nordkoreas väg.
Jag gör ett sista försök att tala om för Dig, att relationen mellan Xi och Kim de facto är allt annat än god.
Även om
8 TON TUNG ANKARKÄTTING skulle dimpa ner framför Dina fötter, MED ETT HELVETISKT BRAK, och på vilken en lapp från Xi var fäst, med texten, "Vi är uppriktigt och heligt förbannade och in i HELVETE TRÖTTA på Kim!", så skulle Du inte ta det till Dig.
Jag har insett det.
Jag kan dock upplysa Dig om, att detta är ett faktum, och dessutom, på ett rent personligt plan, så tycker Xi riktigt illa om Kim, riktigt, riktigt illa. Jag önskar jag kunde "Outa" min källa, men det kan jag dessvärre inte. Dock är detta en uppfattning Xi redogjort för, och som är känd bland ambassadpersonal och i diplomat kretsar. Xi har tom gått så långt i sammanhang som är "Off the record", att han sagt, "I could honestly say, that I infact abhor Kim", vilket innebär, att Xi direkt avskyr och hatar Kim.
Du får tro vad Du vill om min källa, eller trovärdigheten över huvudtaget i mitt påstående, men den raka sanningen är den, att Xi och Kina är på gränsen till vansinnigt trötta på Kim.
Liknelsen, tidigare, av KUMABJÖRN, må vara tecknad som en karikatyr, men den äger likafullt, sin riktighet i hur Kina de facto ser på Kim.
Att Du skapar den bild, Du vill, skall vara den verkliga, ändå, är jag väl medveten om.