Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Jag är övertygad om att dagens psykiska ohälsa i västvärlden beror på helt andra saker än att vi har aborträtt, demokrati, jämställdhet, välfärdsstat eller att HBTQ respekteras. Faktiskt!
Vad med sociala mediers spridning och därmed numera en hel värld att jämföra sig med än enbart grannen?
Vad med fokuseringen kring yta/ utseende etc. som ovan för med sig?
Vad med den spridande osäkerheten samt insikten i världen kring miljöförstöring, atomvapnens spridning, skiftande av makt från väst till diktatorer i öst?
Vad med en alltmer extrem arbetsmarknad där stress numera är normaliserat och många arbetsplatser helt tagit ifrån sina anställdas den minsta självbestämmande?
Vad med den ökade konkurrensen mellan människa-dator?
etc etc
Kanske spelar lite mer roll i dagens mående hos unga än att tjejerna tillåts ha sex på samma villkor som killarna.
Ja det är lätt att tro att frihet ger lycka, men jag tror att frihet gör människor vilsna och deprimerade.
Sociala medier speglar just den destruktiva bilden av lycka som självförverkligande och ekonomisk frihet. Att vara smal och oförstörd (läs: inte burit och fött barn), festa och ligga runt. Vara fri och feministisk och naken. Blir vi lyckliga av det idealet?
Arbetsmarknaden, samma sak där. En konstant destruktiv strävan efter högre positioner, högre löner, flashiga titlar. Varför inte nöja sig med att jobba i affär, på dagis, inom industrin. Försörja familjen, ha råd med en semester på Gotland eller vid havet. Tacos på fredag och rosor på bröllopsdagen. Varför hetsen med karriär och resor över hela världen och bada i infinitypooler med en minimal bikini och solglasögon från Gucci?
Tänk att slippa hetsen. Att få leva familjeliv i radhuset med sin FAMILJ. Hålla ihop i vått och torrt trots en kropp ärrad av graviditeter, trots ett vanligt jobb på Ica och trots barn och tacos.
Jag tror att lyckan ligger i det enkla, i familjen och våra relationer. Mormor och morfar på besök på helgen, barnen i trädgården, systerdöttrarna som sover över. Att hålla fast vid familjen, värdet av liv, att föra generna vidare som våra förfäder gjort sedan begynnelsen. Det stora i det lilla. Eller det lilla i det stora. Uppskatta och bejaka livet, relationer och hålla fast vid varandra.
Inte bara pumpa och dumpa och utnyttja för att klättra i karriären.