• 1
  • 2
2018-06-28, 17:28
Medlem
Hårda bud på snusfronten.
Strax före midsommar gick jag till min snusbutik för att som vanligt köpa en snussats. Fick det chockartade beskedet att de har slutat sälja dessa och avvaktar kammarrättens beslut om spilltobak ska beskattas som röktobak. Killen bakom disken hade lite fel, kammarrätten har redan ett beslut om detta.
Detta skulle innebära för oss som bakar eget en prishöjning till 1884 kr/kilot! Gamla priset Prillan var ca 250/kilot.
Likblek, skakig, började gå därifrån men vände i dörren, mardrömsscenariot ”en midsommar utan snus” rullade i huvudet, vände om och köpte en stock färdigt.
Men vad göra nu om kammarrättens beslut står sej? Funderar själv på att sluta snusa helt. Har ingen lust att punga ut 1500 kr varje månad.
Citera
2018-06-28, 17:31
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voodoodoll
Hårda bud på snusfronten.
Strax före midsommar gick jag till min snusbutik för att som vanligt köpa en snussats. Fick det chockartade beskedet att de har slutat sälja dessa och avvaktar kammarrättens beslut om spilltobak ska beskattas som röktobak. Killen bakom disken hade lite fel, kammarrätten har redan ett beslut om detta.
Detta skulle innebära för oss som bakar eget en prishöjning till 1884 kr/kilot! Gamla priset Prillan var ca 250/kilot.
Likblek, skakig, började gå därifrån men vände i dörren, mardrömsscenariot ”en midsommar utan snus” rullade i huvudet, vände om och köpte en stock färdigt.
Men vad göra nu om kammarrättens beslut står sej? Funderar själv på att sluta snusa helt. Har ingen lust att punga ut 1500 kr varje månad.

De som vill fortsätta gör det
tror ingen slutar bara för det blir dyrare. En sak om det hade kostat 3000 i månaden

Men 1500 e normalt för en nikotin beroende i månaden
Citera
2018-06-28, 17:32
Medlem
Förr i världen var Sverige självförsörjande på tobak. Det fanns inte en kvadratmeter i Stockholms stad till spillo utan att där stod en tobaksplanta.
Börja odla själv och slipp ta skit från staten.
Du får prima tobak och inte kioskaskrapet som du får i snussatserna.
Citera
2018-06-28, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Förr i världen var Sverige självförsörjande på tobak. Det fanns inte en kvadratmeter i Stockholms stad till spillo utan att där stod en tobaksplanta.
Fast det är ett jäkla negerjobb att odla tobak.
Citera
2018-06-28, 17:39
Medlem
Salamiss avatar
Vad i helvete!

Kan detta stämma?
Jag vet ju att överheten har som mål att stänga detta lufthål men inte koll på det senaste.

Kollade snus2 hemsida och där finns tex Coobra med i sortimentet. Får titta in i butiken imorn och kolla.

Vilken butik var det du inte kunde handla i?
Citera
2018-06-28, 17:45
Medlem
Salamiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisoscyra

Kanske det, men å andra sidan kanske man kan se det som en trevlig hobby.
Har funderat på att skaffa växthus om/när detta blir en realitet. Klarar mig på lagret till nyår, men inte mer...
Citera
2018-06-28, 17:50
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Min farfar odlade tobak hemma på gården under andra världskriget till både rökverk (till vänner) och till eget snus. Detta beroende på att tobak var ransonerat och köpetobaken var av halvkass kvalitet. MEN råtobak (inte spilltobak) torde man väl fortfarande köpa skattefritt mycket billigt?

Men snusa för 1500 i månaden, ÄTER NI SNUS ELLER?
Själv snusar jag LD portion, två dosor räcker tre dagar, har inne prillor under hela min vakna tid.
Alltså två stockar i månaden. En stock LD (tio dosor alltså) kostar 209:- på Willys. Alltså långt under 500:- (418:-) per månad. Snusar ni General eller? -I så fall kan jag fatta 1500:- (Men en jäkla skillnad att gå från General till "hemmasnus", ungefär som att gå från Bordeaux till hemvinssats köpt på Obs!-stormarknad..) LD skulle jag väl klassa som systembolagets lådviner svenssons köper för sina grill-/fyllekvällar.. (Dvs. godtagbart för att "klara sig på").
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bisoscyra

Inte direkt. Tobak är relativt lättodlat.
Ett jobb, javisst, men lön för mödan.
Efter en engångsinvestering har du närapå gratis snus resten av livet.
Citera
Medlem
Citat:
Så sant. Har funderat på detta men bor i en lägenhet så odlingsmöjligheterna är begränsade.
Såg ett program på tv om några som odlade själv och verkar inte vara alltför svårt. Odla, torka i princip.
En odlingslott går väl inte? Massa ziggisar och annat löst folk som snor ens hårt arbetade skörd.
Vete fan vad göra.
Citera
2018-06-28, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voodoodoll
Så sant. Har funderat på detta men bor i en lägenhet så odlingsmöjligheterna är begränsade.
Såg ett program på tv om några som odlade själv och verkar inte vara alltför svårt. Odla, torka i princip.
En odlingslott går väl inte? Massa ziggisar och annat löst folk som snor ens hårt arbetade skörd.
Vete fan vad göra.

Du kan ha en enstaka planta inne men blir bökigt då de är stora. Har du ingen balkong/uteplats?
Odlingslott går säkert. Knappt någon som vet hur en tobaksplanta ser ut och det är inte den typ av växt som random plundrare ger sig på.
Citera
2018-06-28, 17:57
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Köp billigt snus. LD eller knekt. Annars kan du göra eget snus.
Citera
2018-06-28, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salamis
Vad i helvete!

Kan detta stämma?
Jag vet ju att överheten har som mål att stänga detta lufthål men inte koll på det senaste.

Kollade snus2 hemsida och där finns tex Coobra med i sortimentet. Får titta in i butiken imorn och kolla.

Vilken butik var det du inte kunde handla i?
Snus2, Vasaplatsen Göteborg.
Såg också att de på sin hemsida fortfarande har möjligheten att beställa snussatser men tror dessa är från centrallagret (så länge lagret räcker?). I denna butiken var det dock stopp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in