[quote=SonyaStolt|64476477]Ohprost skrev inlägget överst och jag ställde då en fråga till hen (se ovan) men har aldrig fått svar.
Någon annan som vet?
-------------------------------------------
Svar till skribenten SonyaStolt:
Du frågade om skribenten Ohprosts inlägg om "fruktgrannen", det enda jag kan
tänka mig är när LW knackade på hos 3-4 grannar för att låna konserverade
tomater som hon saknade vid matlagning. Hon fick napp på fjärde stället och det
verkar vara hos en familj av utländsk härkomst. De var väldigt hjärtliga och
hjälpsamma och erbjöd L om det var något annat hon behövde, "ta vad du vill ha",
har för mig hon även fick med sig choklad hem. Detta finns beskrivet i ett av Lenas
inlägg på Instagram.
Finns det någon specifik "fruktgranne" så är det i så fall något som gått mig förbi.
Citat:
Ursprungligen postat av
GilGrissom82
Nej, maträtten shakshhouka är egentligen mer nordafrikansk/tunisisk, se t.ex.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Shakshouka
Det behöver inte vara maträtten som hon själv har på bild, utan jag får snarare intryck av att efter att hon ringt på 3-4 gånger hos olika grannar som inte öppnar, så träffar hon slutligen på någon okänd ny bekantskap och hamnar i matdiskussioner.
Denne främmande grannen kommenterar väl också något i stil med "Svenskar gör inte så. Det är som i hemlandet" över att hon spontant ringt på dennes dörr. Utifrån att hon kallar personen "vän" och hashtaggar "välkommen till sverige" och "shakshuka" får jag intryck av att det kan röra sig om en manlig granne av exempelvis nordafrikansk härkomst.
Och vem vet, kanske denne nybekante granne misstolkat hennes sprudlande personlighet
Funderade därför om denna "nya grannbekantskapen" varit uppe för diskussion som möjlig GM.