Citat:
Ursprungligen postat av
Africanized
Du skriver väldigt många kommentarer, jag har inte lyckats hitta den om SD-phenomenon, gick tillbaka ett par dagar.
Jag länkade till kommentaren angående att det kan finnas andra undersökningar som ger marginellt andra resultat, men jag får väl klippa ut citatet åt dig om det var så svårt att hitta:
Sen går det säkert att hitta någon annan undersökning som visar marginellt andra resultat - men det förtar ju inte hur usla siffror Trump de facto har..
Citat:
Du postade en poll från en Nate Silver, blog länkar nedan är lite inkonklusive, men du anser att denna blogg stärker ditt påstående -
Fivethirtyeight är ingen blogg, det är en webbsida för statistisk analys - och länken jag gav gick inte till någon blogg av Nate Silver (han var inte ens född under hälften av presidenternas ämbetsperiod) utan till en sida med statistik hopsamlad från t.ex. Gallup, YouGov och Rasmussen.
Nu läste du nog slarvigt.
Dels har jag inte länkat till någon analys, dels går din länk till en fråga som av samtliga svarande får svaret "Nej, Nate Silver har INTE förlorat sin kredibilitet, Han är INTE biased..".
Svar 1:
...To my knowledge, FiveThirtyEight doesn’t endorse candidates. It reports, forecasts, and analyzes. That’s about it.
...Conclusion: FiveThirtyEight is not biased, the reality is just hard to swallow.
Svar 2:
...It's not inherently biased to come to a conclusion that favors one candidate over another. It's not biased to make a prediction that people don't care for.
Silver would be biased if he made a prediction with no data to back up his conclusion. So far he hasn't done that.
Det finns 3 svar till som säger samma sak..
Länken vill inte öppnas - men om du hade läst svaren i din första länk så står det bland annat:
I think Silver has developed a reputation as an intelligent data analyst who has managed to come to correct conclusions. The fact is nobody has been correct 100% of the time in the prediction game. Silver was completely wrong when it comes to Trump winning the nomination. Silver owned being incorrect and he did, in my opinion, a good job of autopsying his work to see what he missed.
It's not inherently biased to come to a conclusion that favors one candidate over another. It's not biased to make a prediction that people don't care for.
Citat:
Den här tycker att han är mer åt D än R, alltså inte oberoende
https://mediabiasfactcheck.com/fivethirtyeight/
Det är han säkert - det är dock irrelevant för det jag länkade till - dvs ren statistisk data..
Citat:
Jag har nu i ett par inlägg länkat till många polls, typ Wikipedia, och annat för att visa att Trump är ganska populär, främst bland sina väljare men också ökad popularitet i andra grupper, jag tog svarta som ett exempel. Jag tycker fortfarande att mest rättvist är högsta och lägsta approval rating under en presidency, dock har vi ju bara fram tills nu för Trump. Jag tog GW Bush som ett extremt exempel på hög och låg approval rating under sin presidency, man får en enorm skillnad i hans populäritet beorende på när man väljer att mäta.
Jag håller helt med, och skrev det redan i mitt första svar till dig - Trump är väldigt populär bland de som gillar honom. Men som jag skrivit tidigare så har Trump under hela ämbetsperioden haft lägre popularitet och högre impopularitet än någon president tidigare (i alla fall sedan 1945)...
https://projects.fivethirtyeight.com/trump-approval-ratings/
Citat:
Du har som svar på ett antal inlägg skrivit bla. följande,
Det som vi faktiskt inte har diskuterat är ju den information jag postat.
Du har postat en poll från en blogg som av vissa anses inte vara oberoende.
Det du kallar ändlösa utsvävningar är ju quoter från wikipedia, yougov och så vidare.
Blir inte mycket till diskussion här, vi får väl vänta på midterms innan vi har bevis för trumps popularitet, där är pollsen också ganska inkonklusive enligt mitt tidigare inlägg idag.
Och följer det samma system som i presidentvalet så underraporteras kanske R igen?
Som jag skrev ovan inkluderar 538's data också YouGov..
Givetvis kan Trump's siffror stiga, de är ju på väg åt det hållet. Men vad som kan hända framöver, eller hur SD rapporteras i svensk media, är ju knappast vad vi diskuterade. Vill du byta till de diskussionerna kanske vi borde hitta en lämpligare tråd.