2018-06-25, 00:07
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Kräver du lika hög ofelbarhet i alla andra aspekter av livet också, eller är det bara när det gäller sexualiteten?

Det vore intressant att bygga upp ett samhälle som vilade på att människor förväntades göra 100% rätt hela tiden. Då skulle inga poliser behövas, fängelser o drogkliniker o liknande vore onödiga mm. Varför känns det inte realistiskt?

Genom våra lagar visas vilka regler vi förväntas efterleva. T ex så accepteras inte stöld, bedrägeri, mord osv. Märkligt nog uppmuntras fosterfördrivning trots att detta i moralisk mening måtte betraktas som ett felbeteende.

Så, jag instämmer i Riksdagen att vi skall efter bästa förmåga följa lagarna och gör vi inte det blir vi bestraffade. Därtill anser jag att vi har en del övriga moraliska ansvar, bl a att iaktta ett ansvarsfullt sexualliv.
Citera
2018-06-25, 00:14
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jo, det händer kvinnor faktiskt att de vaknar upp en morgon, inser att hmm? shit! min mens är sen och nån dag senare, efter att ha kissat på en sticka, inser att hon är gavid....det händer faktiskt uven x. antal tusen kvinnor förmodligen varje dag.
De flesta människor har inte sex , förstår du för att bli gravida, de flesta tom skyddar sig mot detta på div. olika sätt, men det händer ändå.

Då får man bära konsekvenserna av att naturen är ordnad så att graviditet kan uppkomma vid sexuellt umgänge och då får man barn.

Citat:
Du gav i vanlig ordnig inget svar.

Jag gav i vanlig ordning ett tydligt svar - men Du har en annan uppfattning och ser därför inte det jag svarar.

Citat:
Ja men fine! låt oss göra detta till VM i vilket folkslag som ska lyckas överbefolka joden mest eller snabbast eller vara de sista som klarar sig vid den sista lilla pölen rent vatten. Blir en fin "match" The winner takes it all, so to speach.

Jag tycker gott att vi för det till SM om vilket folkslag som skall befolka Sverige. Som en smula gammaldags anser jag att svenska folket bör vinna denna tävling.

Citat:
Jepp och bara DITT exempel duger som exempel, eller hur Uven? alla övriga, vad är det? 45 miljoner
kvinnor i välden som gör lagliga aborter, lägg sen till de 22 milj, illegala per år. dvs 67 miljoner x 2 ( mannen räknas också) = 134 miljoner människors levnad som leder dem till en abortsituation, de räkans inte alls mot din och din frun 2.
Självklart är det just er 2 vi ska gå efter då vi ska fundera ut vad man kan räkna med att människor ska klara att leva efter.

Det är enligt Dina siffror påfallande många kvinnor som inte begår abort årligen...

Citat:
Sverige ha några av världen absolut tryggaste och mest välmående ungar.
Vi är i topp när du kollar efter div. rankingar för barn och uppväxtförhållanden etc.
Men? du är inte nöjd med detta är du? Du vill hemskt gärna skaffa lite desperation, otrygghet, tvång, olycka och framför allt!..... ditt älskade prygel och straff samhälle...

ohhhhh vad uven längtar efter detta...slå klorna i andras människors äckliga frihet och bestämmande rätt över sina kroppar.
Nää Tillbaka till härliga konservativa tider! Tvång- straff- misär-ska vi alla ha- trala-la-la-la.

Puh!

Påstår Du att barn var mindre trygga på 60-talet när vi hade sammanhållna familjer och skilsmässor var klara undantag?
Citera
2018-06-25, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Då får man bära konsekvenserna av att naturen är ordnad så att graviditet kan uppkomma vid sexuellt umgänge och då får man barn.

Nej, det behöver man eller detta ev, kommande barn alls. Ingen ska behöva ta negativa konsekvenser av sex. allright? det gå utmärkt ta ett dagen efter piller eller i värsta fall göra abort om man inser att nu är inte alls läget för att skaffa barn, på så sätt kan man istället skaffa barn när läget är bra så ens barn få de utlimata man kan ge det.

Citat:
Jag gav i vanlig ordning ett tydligt svar - men Du har en annan uppfattning och ser därför inte det jag svarar.

nej du har inte svarat på vad det skulle vara för moral att tvinga svenska kvinnor oroa sig som fan, betala massa pengar och resa till Danmark för abort, eller vad det är för moral att bidra till överbefolknignen eller vad det är för moral att föda barn till världen som ingen vill ha eller kan ta hand om på rätt sätt, eller bida till x antal kivnnos och småbarns död inte ett pip uven...du vejar för dessa frågor och tjatar vidare om din moral att väna om
befuktade ägg till allt annat/ andras bekostnad.

Citat:
Jag tycker gott att vi för det till SM om vilket folkslag som skall befolka Sverige. Som en smula gammaldags anser jag att svenska folket bör vinna denna tävling.
Det spela ingen som helt roll vilket folkslag som åka bebo Sveige när planeten gå under.
Liksom inte så att Sverige svävar i trygghet 5 km ovan klotet i nån egen himmel.
men+ du kanske inte har förstått det? att vi hänger ihop med alla andra?

Citat:
Det är enligt Dina siffror påfallande många kvinnor som inte begår abort årligen...

jepp men de begår abort nästa år uven...tänkt på den?
en av tre svenska kvinnor har gjort abort.

Citat:
Puh!

Påstår Du att barn var mindre trygga på 60-talet när vi hade sammanhållna familjer och skilsmässor var klara undantag?

ja det skulle jag nog våga påstå. 60-talet hade kvinnor klart svårare ta sig ifrån ex, misshandlande män eller gravt olyckliga äktenskap och utan att veta skulle jag även misstänka att antalet av misshandlande män var fler på 60 talet än vad de är idag.
Vidare så har vi idag betydligt bättre kunskap och trevligare samhälle överlag gällande aga, våldtäkter, incest, barnmisshandel, barns rättigheter etc än vad vi hade på 60 talet.
Senast redigerad av Merapi 2018-06-25 kl. 00:37.
Citera
2018-06-25, 00:34
Avslutad
Citat:
Genom våra lagar visas vilka regler vi förväntas efterleva. T ex så accepteras inte stöld, bedrägeri, mord osv. Märkligt nog uppmuntras fosterfördrivning trots att detta i moralisk mening måtte betraktas som ett felbeteende.

Så, jag instämmer i Riksdagen att vi skall efter bästa förmåga följa lagarna och gör vi inte det blir vi bestraffade. Därtill anser jag att vi har en del övriga moraliska ansvar, bl a att iaktta ett ansvarsfullt sexualliv.
Vi har de lagar vi har, just för att människor inte är 100% perfekta. Vore de det kunde vi avskaffa både lagbok, polis och fängelser. Vi har beroendevård just för att alla människor inte hanterar alkohol o droger 100% ansvarsfullt. Likaså behöver vi utforma abortlagstiftningen utifrån det högst rimliga antagandet att människor inte kommer hantera sin sexualitet 100% ansvarsfullt. Att bygga lagar på orimliga krav och föreställningar hjälper ingen.
Citera
2018-06-25, 00:38
Medlem
Citat:
Vi har de lagar vi har, just för att människor inte är 100% perfekta. Vore de det kunde vi avskaffa både lagbok, polis och fängelser. Vi har beroendevård just för att alla människor inte hanterar alkohol o droger 100% ansvarsfullt. Likaså behöver vi utforma abortlagstiftningen utifrån det högst rimliga antagandet att människor inte kommer hantera sin sexualitet 100% ansvarsfullt. Att bygga lagar på orimliga krav och föreställningar hjälper ingen.

Amen!

( vems är hunden?)
Citera
2018-06-25, 00:41
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Nej, det behöver man eller detta ev, kommande barn alls. Ingen ska behöva ta negativa konsekvenser av sex. allright? det gå utmärkt ta ett dagen efter piller eller i värsta fall göra abort om man inser att nu är inte alls läget för att skaffa barn, på så sätt kan man istället skaffa barn när läget är bra så ens barn få de utlimata man kan ge det.

Visst är det egentligen detta som är pudelns kärna - ingen skall behöva ta negativa konsekvenser av sina handlingar? Det skall alltid finns en väg ut som ordnas av "någon annan". Inget ansvar skall någonsin utkrävas, fr a inte av kvinnor som uppenbarligen inte duger till att hantera den frihet de har.

Citat:
nej du har inte svarat på vad det skulle vara för moral att tvinga svenska kvinnor oroa sig som fan, betala massa pengar och resa till Danmark för abort, eller vad det är för moral att bidra till överbefolknignen eller vad det är för moral att föda barn till världen som ingen vill ha eller kan ta hand om på rätt sätt, eller bida till x antal kivnnos och småbarns död inte ett pip uven...du vejar för dessa frågor och tjatar vidare om din moral att väna om
befuktade ägg till allt annat/ andras bekostnad.

Vi har ansvar för vår moral och våra lagar i Sverige. Danskarna har ansvar i Danmark. Jag anser att vi alltid kan önska att andra länder fattar kloka beslut, men vårt ansvar är Sverige.

Det är rätt enkelt egentligen - gör rätt så blir det bra!

Citat:
Det spela ingen som helt roll vilket folkslag som åka bebo Sveige när planeten gå under.
Liksom inte så att Sverige svävar i trygghet 5 km ovan klotet i nån egen himmel.
men+ du kanske inte har förstått det? att vi hänger ihop med alla andra?

Så, nu handlar aborter om världens undergång? Snälla...

Citat:
jepp men de begår abort nästa år uven...tänkt på den?
en av tre svenska kvinnor har gjort abort.

Så klart, när det är gratis och inte medför några negativa sociala effekter. Ansvarslöshet är alltid attraktivt.

Citat:
ja det skulle jag nog våga påstå. 60-talet hade kvinnor klart svårare ta sig ifrån ex, misshandlande män eller gravt olyckliga äktenskap och utan att veta skulle jag även misstänka att antalet av misshandlande män var fler på 60 talet än vad de är idag.

Jag tror vi har svaret i det fetade avsnittet. Frågan gällde vad Du trodde om barn, men det blev genast de heliga men ansvarslösa kvinnorna som hamnade i fokus. Frågan handlade om baaaarn!
Citera
2018-06-25, 00:44
Medlem
Citat:

Vid stöld, bedrägeri så försöker man återställa vad som blivit stulet, eller man har fungerande försäkringar, man säger inte du och ditt barn här får skylla er själva att ni var så klantiga så ni råkade ut för olyckan stöld, så nu få ni leva i 18 år utan bil, för att någon la vantarna på lilla volvon.

Finns ingen lag mot att ha sex, ingen lag mot att ha otur vid sex heller.
Det finns däremot en abort försäkring. Som fösäkrar Sveiges medborgare att inga ungar ska födas där de inte är välkomna.
Citera
2018-06-25, 00:45
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Det tycks mig som att nästan alla lagar bygger på orimliga krav och föreställningar, efter hur statistiken ser ut. Ett av alla problem med dagens abortlagstiftning är att den uppmuntrar ansvarslöshet - det blir riskfritt, kostnadsfritt och någon annan ordnar biffen. Bara det borde vara skäl för att diskutera en lagändring.
Citera
2018-06-25, 00:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Vid stöld, bedrägeri så försöker man återställa vad som blivit stulet, eller man har fungerande försäkringar, man säger inte du och ditt barn här får skylla er själva att ni var så klantiga så ni råkade ut för olyckan stöld, så nu få ni leva i 18 år utan bil, för att någon la vantarna på lilla volvon.

Finns ingen lag mot att ha sex, ingen lag mot att ha otur vid sex heller.
Det finns däremot en abort försäkring. Som fösäkrar Sveiges medborgare att inga ungar ska födas där de inte är välkomna.

Abortförsäkring? Nu tror jag det är läggdags.
Citera
2018-06-25, 00:53
Medlem
[quote=Strix m/94|64445564]
Citat:
Visst är det egentligen detta som är pudelns kärna - ingen skall behöva ta negativa konsekvenser av sina handlingar? Det skall alltid finns en väg ut som ordnas av "någon annan". Inget ansvar skall någonsin utkrävas, fr a inte av kvinnor som uppenbarligen inte duger till att hantera den frihet de har.

I din värld så tar inte män några som helst konsekvenser oftast. han kan bara försvinna, om han har lust. och vadå "någon annan"? En vinna som gör abort tar sin konsekvens, hon gör ett val en abort eller inte abort.

Citat:
Vi har ansvar för vår moral och våra lagar i Sverige. Danskarna har ansvar i Danmark. Jag anser att vi alltid kan önska att andra länder fattar kloka beslut, men vårt ansvar är Sverige.

Det är rätt enkelt egentligen - gör rätt så blir det bra!
Just" och därför vi ha aborträtt i Sverige så vi slipper belasta Danskarna med våra problem.

Citat:
Så, nu handlar aborter om världens undergång? Snälla...

Överbefolkning är inget att leka med snälla uven. hade inte Kina haft ett barns politik, var tror du vi varit idag? Inte för att jag är för den direkt, men! den har garanterat bidragit till att vi ännu ej nått krisnivåer.

Läs denna
http://www.gp.se/debatt/kraftig-befolknings%C3%B6kning-ett-hot-mot-klimat-och-fred-1.180088

Citat:
Så klart, när det är gratis och inte medför några negativa sociala effekter. Ansvarslöshet är alltid attraktivt.

men inte speciellt kul eller bekvämt eller smärtfritt. kan lova dig att det är inget som nån kivnna liksom gör för att det är "attraktivt". betydligt enklare skydda sig.

Citat:
Jag tror vi har svaret i det fetade avsnittet. Frågan gällde vad Du trodde om barn, men det blev genast de heliga men ansvarslösa kvinnorna som hamnade i fokus. Frågan handlade om baaaarn!

Är mödrar eller föräldrar olyckliga uven så blir barn det också. Dessa hänger ihop.
Inget barn kan leva tryggt och obekymrat liv, om morsan bli bankad till mos varje helg av en apberusad far ex.
Citera
2018-06-25, 00:55
Medlem
Citat:
Abortförsäkring? Nu tror jag det är läggdags.

försäkring som i vår allmäna sjukvårdsförsäkring.
Hört talas om den? Där INGÅR abort.
Citera
2018-06-25, 01:05
Avslutad
Citat:
Det tycks mig som att nästan alla lagar bygger på orimliga krav och föreställningar, efter hur statistiken ser ut. Ett av alla problem med dagens abortlagstiftning är att den uppmuntrar ansvarslöshet - det blir riskfritt, kostnadsfritt och någon annan ordnar biffen. Bara det borde vara skäl för att diskutera en lagändring.
Då antar jag att du t ex vill avskaffa systemet med offentlig försvarare, för det premierar ju verkligen ansvarslöst beteende. Varför ska samhället bekosta advokat åt presumtiva brottslingar, många gånger återfallsförbrytare?

Vidare får man väl bekosta sin egen drogavvänjning om man är så ansvarslös att man missbrukar, eller vad säger du?

Är man ansvarslös och drar på sig skulder får man väl reda upp det själv? Bort med skuldsanering och personlig konkurs!

Vid självförvållade sjukdomar får man givetvis bekosta vården själv. Alla vet numera att rökning bl a ökar riskerna för cancer. Är man så ansvarslös att man ändå röker får man själv ta ansvar för sitt behov av sjukvård. Visst?

Allt det här är lika rimligt som att förvänta sig att människor ska ta ansvar för sin sexualitet till 100% perfekt, och vägra abort när de inte gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in