2018-06-24, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIVE001
Spaning, flygbas, amfibie, röjdyk eller något på Livgardet som sagt, på det förbandet håller alla på med SiB som är väldigt intensivt, men det blir ju lite natur också. Läs på innan du bestämmer dig för när du väl har valt är det svårt att byta under GU, processen är krånglig, det går men krångligt. Skulle du ångra dig kan du söka något nytt efteråt. Beror ju helt på vad du är ute efter som sagt!

Tolkskolan är en bra merit om du vill hålla på med underrättelse och sånt.

Säkerhetsbataljonen på livgardet låter väldigt intressant efter vad jag har kunnat läsa mig till men vad betyder SiB?

Ang tolkskolan. Det låter ju bra det också!
Är ju inte helt fel om man går en utbildning som man kan använda för vidare karriär inom försvaret!
Citera
2018-06-24, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderndator
Precis, om värnplikten skall göras skall man minsann se till att känna stolthet över den efteråt. Att då ta tid på sig för att hamna någonstans man verkligen vill är det enda rätta!

Hehe ja lite så jag tänker också, speciellt när jag anmäler mig frivilligt och inte är pliktkallad!
Citera
2018-06-24, 20:56
Medlem
moderndators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rad1o
Säkerhetsbataljonen på livgardet låter väldigt intressant efter vad jag har kunnat läsa mig till men vad betyder SiB?

Är ju inte helt fel om man går en utbildning som man kan använda för vidare karriär inom försvaret!
SiB = Strid i bebyggelse, något de flesta sysslar med. Vissa mer än andra, livgardets skytte plutoner sysslar mycket med det.

Yep, jag kan tänka mig att tolkskolan är oerhört meriterande både inom och utanför FM. Väldigt mycket plugg dock. Men det är ju ingen överraskning.
Citera
2018-06-24, 21:19
Bannlyst
Citat:

Citat:
SiB = Strid i bebyggelse, något de flesta sysslar med. Vissa mer än andra, livgardets skytte plutoner sysslar mycket med det.

Yep, jag kan tänka mig att tolkskolan är oerhört meriterande både inom och utanför FM. Väldigt mycket plugg dock. Men det är ju ingen överraskning.
Ursäkta att jag var lite otydlig, som moderndator förklarade är det strid i bebyggelse, din uppgift är primärt att kunna strida i städer och tätbebyggda områden.

Ja tolkskolan kanske inte låter som mycket när man pratar om det allmänt, men de meriterna väger tungt om man vill ha en karriär i försvaret.
Citera
2018-06-24, 21:27
Medlem
Citat:

Ah ok! Borde jag ju fattat

Hehe. Hittade denna artikel om Tolkskolan:

https://jobb.forsvarsmakten.se/contentassets/df6b6382fa424188bc29881c427f4cf5/artikel_tolkskola.pdf

verkar kunna bli sjukt intensivt! Verkligen kittlande utmaning, kanske får gå mot militärtolk i första hand och misslyckas jag med testerna så kanske säkerhetsbataljonen i andra!

Blir till att kontakta min handledare på rekryteringsmyndigheten imorgon!

Edit: glömde url och rättat stavfel..
Citera
2018-06-24, 21:55
Medlem
moderndators avatar
Citat:
Ah ok! Borde jag ju fattat

Hehe. Hittade denna artikel om Tolkskolan:

https://jobb.forsvarsmakten.se/contentassets/df6b6382fa424188bc29881c427f4cf5/artikel_tolkskola.pdf

verkar kunna bli sjukt intensivt! Verkligen kittlande utmaning, kanske får gå mot militärtolk i första hand och misslyckas jag med testerna så kanske säkerhetsbataljonen i andra!

Blir till att kontakta min handledare på rekryteringsmyndigheten imorgon!

Edit: glömde url och rättat stavfel..
Låter bra! Men rekryterar säkbat nu? För någon dag sedan kollade jag på utbildningsstarter på försvarets sida och de enda säkerhetsbefattningarna som fanns va flygbassäk hos flygflottiljerna och basskydd i Karlskrona.

Edit: Kollade utbildningsstarter och har ny info. Befattningarna "säkerhetssoldat" och "säkerhetsgruppbefäl" fanns hos LSS i Uppsala. Vet dock ej om detta är säkbat, har för mig att de bara utbildar på LG och Amf1 Gbg. Men det är inte flygbassäk heller då flygbassäk också fanns som tjänst med inryck samma dag i Uppsala. Skumt också att säkerhetsgruppbefälen och säkerhetssoldaterna ligger inne lika länge, 9 månader. Brukar inte GB ligga inne 11 månader?
Senast redigerad av moderndator 2018-06-24 kl. 22:07. Anledning: Ny info
Citera
2018-06-24, 22:44
Medlem
Citat:
Låter bra! Men rekryterar säkbat nu? För någon dag sedan kollade jag på utbildningsstarter på försvarets sida och de enda säkerhetsbefattningarna som fanns va flygbassäk hos flygflottiljerna och basskydd i Karlskrona.

Edit: Kollade utbildningsstarter och har ny info. Befattningarna "säkerhetssoldat" och "säkerhetsgruppbefäl" fanns hos LSS i Uppsala. Vet dock ej om detta är säkbat, har för mig att de bara utbildar på LG och Amf1 Gbg. Men det är inte flygbassäk heller då flygbassäk också fanns som tjänst med inryck samma dag i Uppsala. Skumt också att säkerhetsgruppbefälen och säkerhetssoldaterna ligger inne lika länge, 9 månader. Brukar inte GB ligga inne 11 månader?

Kan vara så att dom har stängt rekryteringen för i år kanske!
Citera
2018-06-24, 22:58
Medlem
moderndators avatar
Citat:
Kan vara så att dom har stängt rekryteringen för i år kanske!
Mycket möjligt!
Citera
2018-06-25, 12:40
Medlem
Citat:
Mycket möjligt!

Har snackat med rekryteringsmyndigheten.
Säkbat har stängt sitt rekryteringsfönster för i år. Nästa chans att göra kompletterande testerna blir i början på nästa år!
Citera
2018-06-25, 15:00
Bannlyst
Citat:
Har snackat med rekryteringsmyndigheten.
Säkbat har stängt sitt rekryteringsfönster för i år. Nästa chans att göra kompletterande testerna blir i början på nästa år!
Jag tror att säkbat är militärpoliser i grunden och förbandet är inget man kan söka sig till direkt. Rätta mig gärna om jag har fel, men tror det är så. Då är det först 11:e Militärpolisbataljonen som gäller och sedan ta det därifrån. Jag kan vara ute och cykla helt också...

Mycket plugg till militärpolis så det räcker och blir över
Citera
2018-06-25, 15:58
Medlem
moderndators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIVE001
Jag tror att säkbat är militärpoliser i grunden och förbandet är inget man kan söka sig till direkt. Rätta mig gärna om jag har fel, men tror det är så. Då är det först 11:e Militärpolisbataljonen som gäller och sedan ta det därifrån. Jag kan vara ute och cykla helt också...

Mycket plugg till militärpolis så det räcker och blir över
Huvuddelen av de anställda har militärpoliskompetens. Men mig veterligen arbetar de inte som militärpoliser. Säkerhetssoldater är de.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/livgardet/insatsforband/13e-sakerhetsbataljonen/

Man kan söka till säkbat direkt. Har själv varit i kontakt med dom angående GU-frågor. Har även en skärmdump från någongång i vintras på att deras utbildningar fanns på "grundutbildnings starter" listan.
132. Säkkomp sjö, som är säkbats marina del genomför dock bara GU vartannat år. 2017, 2019, 2021 osv. Jag tror armé delen kör på varje år, inte säker dock.
Senast redigerad av moderndator 2018-06-25 kl. 16:06.
Citera
2018-06-26, 01:10
Medlem
Citat:
Absolut kan hon/dom haft helsämst teknik! Men för cyklingen som exempel så hade man en tvåa efter dom första fem minutrarna. Har man tokusel kondition så kan man säkert åka dit på en tvåa även där!

Notera att han skrev att hon fick 2 på styrketestet, inte fystestet (arbetsprovet). Jag orkar inte kolla upp all statistik, men medelvärdet i styrka för mönstrande kvinnor t ex 2008 var 2,7. Alltså kan man nog anse att hon ändå hamnar kring normen.

Förenklat sett kan man nog säga att ett normalt testvärde i styrka för män är i snitt ca 5-7 och för kvinnor ca +-3. Det är stor skillnad på VAR personerna bor på också. Övre Norrland har nästan alltid legat ett helt steg högre upp än medelvärdet för riket (såväl styrka som fysik, samma värde "intelligens").
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in