2018-06-14, 23:40
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Kärlek är ett urvattnat koncept, även i kristendomen. Babels Torn kan du läsa om så får du reda på vad som händer när alla människor börjar yra om att Gud är kärlek.
Det iprincip hela nya testamentet bygger på, är just kärlek
Citera
2018-06-15, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
Det är väl snarare en styrka ? Att Gud är så allsmäktig att ingen levande kan se honom. Försök inte att förvrida begreppen
Jo, vi kan se honom. Men vi dör. Jag ser inte det som en styrka hos en Gud som påstås vilja ha en relation med oss människor. Snarare är det ett hinder.
Citera
2018-06-21, 06:21
Medlem
Mogrens avatar
Vad har allt detta svammel med treenigheten att göra?
Citera
2018-06-21, 06:30
Medlem
Tillåt mig fråga. Har Jesus skrivit något? Han kanske inte hade förmågan att skriva.
Citera
2018-06-22, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Tillåt mig fråga. Har Jesus skrivit något? Han kanske inte hade förmågan att skriva.

Jesus skrev inte ner något i biblen men han kunde skriva. När han sade till folket som ville stena äktenskapsförbryterskan att den utan synd ska kasta första stenen och medan folket stod där och diskuterade vad han sade så huka han sig ner och skrev i sanden. Vad han skrev är kanske förlorat men han skrev i varje fall.
Citera
2018-06-22, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Jesus skrev inte ner något i biblen men han kunde skriva. När han sade till folket som ville stena äktenskapsförbryterskan att den utan synd ska kasta första stenen och medan folket stod där och diskuterade vad han sade så huka han sig ner och skrev i sanden. Vad han skrev är kanske förlorat men han skrev i varje fall.
Kuriosa och lite off topic; det finns bibelhistoriker som anser att den versen är tillagd senare.
Citera
2018-06-23, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Kuriosa och lite off topic; det finns bibelhistoriker som anser att den versen är tillagd senare.

Visst.
Citera
2018-06-23, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Jesus kunde läsa, så förmodligen kunde han skriva också. Han kunde citera ur Torah (Lagen) och profeterna.

Matt 4:4
Jesus svarade: ”Det står skrivet: Människan skall inte leva bara av bröd, utan av varje ord som utgår ur Guds mun.”

Och han gick i nån form av Torahskola.

Luk 2
46Efter tre dagar fann de honom i templet, där han satt mitt bland lärarna och lyssnade och ställde frågor. 47Alla som hörde honom häpnade över hans förstånd och de svar han gav.
Citera
2018-06-23, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jesus kunde läsa, så förmodligen kunde han skriva också. Han kunde citera ur Torah (Lagen) och profeterna.

Matt 4:4
Jesus svarade: ”Det står skrivet: Människan skall inte leva bara av bröd, utan av varje ord som utgår ur Guds mun.”

Och han gick i nån form av Torahskola.

Luk 2
46Efter tre dagar fann de honom i templet, där han satt mitt bland lärarna och lyssnade och ställde frågor. 47Alla som hörde honom häpnade över hans förstånd och de svar han gav.
Var Jesus tvungen att läsa sig till kunskap?
Citera
2018-06-23, 12:09
Medlem
Citat:
Var Jesus tvungen att läsa sig till kunskap?
Givetvis, för han skulle uppleva det alla människor upplever så att han kan göra en bättre bedömning av oss när han dömer oss.

Heb 4:15
Vi har inte en överstepräst som är oförmögen att känna med oss i våra svagheter, utan en som har prövats på alla sätt och varit som vi men utan synd.

Dessutom fick han lära sig allt han förkunnade om Guds rike av Fadern.

Joh 8:28
Och Jesus sade: ”När ni har upphöjt Människosonen skall ni förstå att jag är den jag är och att jag inte gör något av mig själv utan talar så som Fadern har lärt mig.

Så han lärde sig saker av sina mänskliga lärare, av profeterna genom att läsa skrifterna, och Fadern.
Citera
2018-06-23, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Givetvis, för han skulle uppleva det alla människor upplever så att han kan göra en bättre bedömning av oss när han dömer oss.

Heb 4:15
Vi har inte en överstepräst som är oförmögen att känna med oss i våra svagheter, utan en som har prövats på alla sätt och varit som vi men utan synd.

Dessutom fick han lära sig allt han förkunnade om Guds rike av Fadern.

Joh 8:28
Och Jesus sade: ”När ni har upphöjt Människosonen skall ni förstå att jag är den jag är och att jag inte gör något av mig själv utan talar så som Fadern har lärt mig.

Så han lärde sig saker av sina mänskliga lärare, av profeterna genom att läsa skrifterna, och Fadern.
Ok, så då är han inte Gud.
Citera
2018-06-23, 12:29
Medlem
Citat:
Ok, så då är han inte Gud.
Han var människa när han var på jorden just för att han skulle uppleva samma sak som vi, och vi får också lära oss från att vi är barn. Han hade änglar som hjälpte honom, och han var tidigt medveten om sin uppgift.

Luk 2
när Jesus var tolv år gammal

46Efter tre dagar fann de honom i templet,

49Han svarade: ”Varför skulle ni leta efter mig? Visste ni inte att jag måste vara hos min Fader?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in