2018-06-22, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Du har gått från klarhet till klarhet på slutet i din iver att sätta dit mig

Jag tycker inte till om AB's dumpning av UM ovan. Jag argumenterade hur ologiskt krispans resonemang var (vilket visade sig vara onödigt då det var ett skämt från hans sida)..

"Sätta dit dig"??? Jag svarar på inlägg som är fullständigt ologiska och motsägelsefulla vilket naturligtvis innebär att argument till varför jag tycker så måste presenteras. Dina inlägg tillhör ofta den förstnämnda kategorin, därför min högre svarsfrekvens just till dig.

Citat:

T.o.m. valet 2014 visade Yougov relativt låga siffror på SD. Lite mkt begärt (även vid en konspiration) att Metro ska agera på att man viktar om efter valet och försöker hamna närmare sanningen. Lite väl uppenbart om man dumpar sitt institut p.g.a. det. Hur skulle annars regimtrogna kunna argumentera utan att hela tiden använda: "Titta! Ert favoritinstitut får visa höga SD-siffror hos vänstertidningars högborg utan att dumpas!!"

Du kommenterade inte ditt inlägg ovan.
Påstår du på fullt allvar att Metro i 4 år har behållit Yougov för att det annars skulle vara uppenbart att Metro dumpar Yougov för att de visar för höga SD-siffror?
Om du svarar ja på frågan. Hur kan då teorin om att institut med höga SD-siffror dumpas av sin uppdragsgivare vara sann om det inte samtidigt pågår ett samarbete där uppdragsgivare är i maskopi för att som grupp få optimal trovärdighet?

Dessutom har ju hittills inte en enda "regimtrogen" använt det argumentet som du påstår i ditt inlägg. Hur många gånger har du sett det argumentet från en "regimtrogen"? Jag förstår att det är jobbigt för dig att limma ihop din teori efterhand du får höra argument om varför dina teorier är efterblivna, men kan du inte ens försöka få ihop bitarna bättre än att det hänger en tre meter lång limtråd mellan dem?
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2018-06-22 kl. 14:19.
2018-06-22, 14:27
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Visserligen finns en puckel i juli av de skäl du nämner, men det där med att SD går upp på sommaren och stannar av mitt i vintern för att gå ner under våren och sen lyfta uppåt igen är synkat med den mångkulturella årscykeln.

Förutom att båttrafiken över medelhavet går in i lågsäsong på vintern så är ökenfolken föga förtjusta i svenska vintrar, varför de håller sig inne mer än nordbor under vinterhalvåret. Även etniska svenskar cocoonar i hög utsträckning och hinner genom julmyset glömma bort det jobbiga. För ett par tre månader känns det nästan som att man är i Sverige igen. Men sen kommer våren och med den kommer MENA groundhog day. De tinar fram och börjar synas flitigt ute på gatorna. Så just när svenskarna fått vårkänslor går de ut och upptäcker att det är Somalia där ute, vilket dödar stämningen direkt.

Och det är bara början. Sen rullar allt det vanliga igång. Skjutningar, bilbränder, gängvåldtäkter, festivaltafsande. Parallellt med denna utveckling har säsongens medelhavsresenärer börjat dyka upp i allt större antal. I juli åker arbetarklassen på bilsemester inom landet och upptäcker att destinationerna är förändrade till det sämre. Man drar till Falun men hittar Mogadishu. Till Skara men hittar Kabul. Väl hemkommen tar man ungarna till skolan och där väntar klonade afghaner och annat nysvenskt. Just då är riksdagens sommaruppehåll slut och de skyldiga till eländet börjar dyka upp i nyhetsflödet igen.

Sen kommer snön och julen och allt liknar Sverige ett litet tag. Repetera.

Man skulle kunna trycka upp en almanacka och illustrera de olika månaderna med de bilder du målar upp. Ett bra, korrekt och tragiskt inlägg om hur det ser ut i Sverige 2018.
2018-06-22, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
"Sätta dit dig"??? Jag svarar på inlägg som är fullständigt ologiska och motsägelsefulla vilket naturligtvis innebär att argument till varför jag tycker så måste presenteras. Dina inlägg tillhör ofta den förstnämnda kategorin, därför min högre svarsfrekvens just till dig.

Du kommenterade inte ditt inlägg ovan.
Påstår du på fullt allvar att Metro i 4 år har behållit Yougov för att det annars skulle vara uppenbart att Metro dumpar Yougov för att de visar för höga SD-siffror?
Om du svarar ja på frågan. Hur kan då teorin om att institut med höga SD-siffror dumpas av sin uppdragsgivare vara sann om det inte samtidigt pågår ett samarbete där uppdragsgivare är i maskopi för att som grupp få optimal trovärdighet?

Dessutom har ju hittills inte en enda "regimtrogen" använt det argumentet som du påstår i ditt inlägg. Hur många gånger har du sett det argumentet från en "regimtrogen"? Jag förstår att det är jobbigt för dig att limma ihop din teori efterhand du får höra argument om varför dina teorier är efterblivna, men kan du inte ens försöka få ihop bitarna bättre än att det hänger en tre meter lång limtråd mellan dem?

Jisses. Jag raljerade. Jag antar det svaret var ett svar på krispans alster.

Och svaret på din fråga....nej jag påstår inte på fullt allvar att Metro har behållt Yougov i 4 år p.g.a. det. Vad fan tror du

Det sista var en gliring till krispan då han ibland har använt "metro" "vänsterns högborg" "Yougov "höga sd-siffror" i samma mening (eller nåt liknande).
2018-06-22, 14:42
Medlem
Citat:

Vad var fullständigt ologiskt och motsägelsefullt när jag svarade krispans "gömma undan höga SD-siffror" (vilket jag vid det tillfället inte fattade var ett skämt som pågick under flera inlägg) med att dra parallellen till att samma tidning dumpat ett OI som visat just höga SD-siffror, då inte borde vara sinnessjuka konspirationsteorier?
2018-06-22, 14:57
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Sen är det lite gulligt att han tror att SD bara ligger på 20% i opinionen i dagsläget.
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
"Alla" Lena Mellinare, Helle Kleinare, Mats Knutsson-folk, opinionsbildare och proffstyckare verkar leva i fantasin att SD kan få så mycket som 20% i valet. Det verkar vara dessa människors mentala tak för SD. Jag kan inte i ord uttrycka vilken njutning det blir att följa valvakan och få se alla fågelholkar, skrämda och förfärade blickar och etablissemangs-tårar framåt natten när det går upp för dem vad SD:s riktiga siffror blir... Om de verkligen tror på 20%, då kommer de att få sitt livs överraskning på kvällen den 9 september. Dessa idioter vet inte vad som väntar.

Jag har också sett detta och blir lika överraskad varje gång jag läser att sådana här personer tror att SD ska få ett lägre valresultat än genomsnittet av alla opinionsundersökningar, när SD historiskt sett alltid fått ett valresultat som ligger i paritet med de högsta siffrorna från opinionsundersökningar.

Frågan är om de verkligen tror på detta själva eller om de skriver så av taktiska skäl? Jag har svårt att tro att de här personerna som skriver så mycket om politik skulle vara så omedvetna om verkligheten.
2018-06-22, 15:03
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Visserligen finns en puckel i juli av de skäl du nämner, men det där med att SD går upp på sommaren och stannar av mitt i vintern för att gå ner under våren och sen lyfta uppåt igen är synkat med den mångkulturella årscykeln.

Förutom att båttrafiken över medelhavet går in i lågsäsong på vintern så är ökenfolken föga förtjusta i svenska vintrar, varför de håller sig inne mer än nordbor under vinterhalvåret. Även etniska svenskar cocoonar i hög utsträckning och hinner genom julmyset glömma bort det jobbiga. För ett par tre månader känns det nästan som att man är i Sverige igen. Men sen kommer våren och med den kommer MENA groundhog day. De tinar fram och börjar synas flitigt ute på gatorna. Så just när svenskarna fått vårkänslor går de ut och upptäcker att det är Somalia där ute, vilket dödar stämningen direkt.

Och det är bara början. Sen rullar allt det vanliga igång. Skjutningar, bilbränder, gängvåldtäkter, festivaltafsande. Parallellt med denna utveckling har säsongens medelhavsresenärer börjat dyka upp i allt större antal. I juli åker arbetarklassen på bilsemester inom landet och upptäcker att destinationerna är förändrade till det sämre. Man drar till Falun men hittar Mogadishu. Till Skara men hittar Kabul. Väl hemkommen tar man ungarna till skolan och där väntar klonade afghaner och annat nysvenskt. Just då är riksdagens sommaruppehåll slut och de skyldiga till eländet börjar dyka upp i nyhetsflödet igen.

Sen kommer snön och julen och allt liknar Sverige ett litet tag. Repetera.

Tittar man på trendlinjen och även trendlinjen med glidande medelvärde på status.st så tycker jag mig se att SDs stöd ofta, men inte alltid, försvagas lite runt januari.

Din teori är rimlig och intressant och det stämmer på mig att jag tycker Sverige är mer svenskt under vinterhalvåret med alla svenskar som åker längd, utförs, långfärdsskridskor med mera. Jag tycker dock inte att teorin syns sådär fantastiskt tydligt i statistiken, men tendenser finns, och det är en intressant sak att titta vidare på för den som orkar.

🇸🇪 Glad midsommar alla sverigeälskare, Sverigefesten! 🌤 🇸🇪

Påminnelse!

Glöm nu för fan inte att ta pulsen på alla fester ni är på, hur är opinionsläget när Svensson inmundigat O.P Anderson Akvavit och Hallands Fläder? Ta pulsen extra mycket på tjejerna, tycker de som sina grabbar nu?
Senast redigerad av RingRing2014 2018-06-22 kl. 15:13.
2018-06-22, 15:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag har också sett detta och blir lika överraskad varje gång jag läser att sådana här personer tror att SD ska få ett lägre valresultat än genomsnittet av alla opinionsundersökningar, när SD historiskt sett alltid fått ett valresultat som ligger i paritet med de högsta siffrorna från opinionsundersökningar.

Frågan är om de verkligen tror på detta själva eller om de skriver så av taktiska skäl? Jag har svårt att tro att de här personerna som skriver så mycket om politik skulle vara så omedvetna om verkligheten.
Gissningsvis är dom rädda för att få kritik för att dessa höga siffror kan vara "självuppfyllande", för det har Wolodarski sagt.
2018-06-22, 15:17
Medlem
Citat:
Jisses. Jag raljerade. Jag antar det svaret var ett svar på krispans alster.

Och svaret på din fråga....nej jag påstår inte på fullt allvar att Metro har behållt Yougov i 4 år p.g.a. det. Vad fan tror du

Det sista var en gliring till krispan då han ibland har använt "metro" "vänsterns högborg" "Yougov "höga sd-siffror" i samma mening (eller nåt liknande).

Nej, nej och nej!
Inlägget du svarade på nedan:

Citat:
Svenne-i-banan: -Opinionsinstitut som visar höga siffror på SD straffas genom att de blir av med sina uppdrag.

Ockham:- Om det stämmer. Hur kommer det då sig att det OI som har visat upp de högsta siffrorna för SD fortfarande köps in av FI:s och miljöpartiets husorgan Metro?

Svenne-i-banan- Käften och försök hålla dig till det jag skrivit när du invänder emot det jag skriver.

När jag sa att Yougov brukar hyllas för att pricka SD mest rätt så menade jag den uppfattning som tråddeltagarna härinne har om Yougov. D.vs. ju högre siffror SD har desto större sannolikhet att de som presenterar dem är det bästa OI. Något som du också genast bekräftade i inlägget ovan. Jag refererade således inte till Yougovs verkliga trackrecord.
Om inte ens Flashbacks värsta OI-kelgris dumpas av vänstertidningar så är din teori en aning svårsmält. Tycker du inte det?

En annan sak jag älskar i ditt inlägg är "i val efter val". Du kunde kanske skrivit 2010 och 2014 istället.

Ditt svar på det:

Citat:
Det där svarade krispan på.

T.o.m. valet 2014 visade Yougov relativt låga siffror på SD. Lite mkt begärt (även vid en konspiration) att Metro ska agera på att man viktar om efter valet och försöker hamna närmare sanningen. Lite väl uppenbart om man dumpar sitt institut p.g.a. det. Hur skulle annars regimtrogna kunna argumentera utan att hela tiden använda: "Titta! Ert favoritinstitut får visa höga SD-siffror hos vänstertidningars högborg utan att dumpas!!"

Första delen om att Yougov hade låga siffror på SD är en referens som "Krispan svarade på", då han raljerade om att Yougov blev husgud först efter de visade 28.8 på SD. Resten av ditt svar är ett direkt svar på mitt inlägg ovan.
2018-06-22, 15:20
Medlem
Citat:
Vad var fullständigt ologiskt och motsägelsefullt när jag svarade krispans "gömma undan höga SD-siffror" (vilket jag vid det tillfället inte fattade var ett skämt som pågick under flera inlägg) med att dra parallellen till att samma tidning dumpat ett OI som visat just höga SD-siffror, då inte borde vara sinnessjuka konspirationsteorier?

Det var inte det inlägget i sig som var motsägelsefullt. Det var kopplingen mellan det och ditt Yougov/Metro inlägg.
2018-06-22, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Det finns många som likt mig helt slår blå dunster i OI. Jag svarar att röstade på F! MP V eller nåt annat parti som för stunden hatar i förra valet och nu röstar på t ex KD M eller C. Aldrig SD.

Allt för att likt en ond joker dyka upp när det minst förväntas ...nämligen där som Löfven mycket riktig säger att det avgörs. Valdagen.

Jag uppmanar att fler gör som mig.

Du tror inte det kan vara tilltalande för tveksamma att våga rösta på SD om de ser att så många kan tänkas göra det?
Att du kan ha fel i ditt antagande?
2018-06-22, 15:42
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Du tror inte det kan vara tilltalande för tveksamma att våga rösta på SD om de ser att så många kan tänkas göra det?
Att du kan ha fel i ditt antagande?

Jag har aldrig påstått att mina sympatier ligger hos SD. Min avsikt är att skicka signalen att mina sympatier är min ensak.
2018-06-22, 15:44
Medlem
Fris avatar
SDs uppgång just nu beror nog på att många börjar tänka på valet först nu. Med digitala media så finns det snarare mer tid för folk att informera sig när de har semester t.s. från hur semesterledigt folk traditionellt har fungerat i relation till valrörelser.

Yougov, liksom alla OI, har ALLTID underskattat SD:s valresultat. Inte i genomsnitt, utan i varenda enskild mätning genom åren. Yougov låg 1.5% för lågt inför valet 2014. Även alla sommarmätningar var alltså underskattningar, m.a.a. att annat har antytts här.
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag tror faktiskt att det helt enkelt är så att det är svårt att mäta partier i uppgång. Någon i tråden visade att det var stor diff mellan instituten även när M gick upp stort från 2002 till 2006.
Hur skulle det kunna vara svårare att mäta uppgång än nedgång? Man viktar ju med t.ex. hur de svarande röstade i föregående val.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in