2018-06-22, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det jag är mest rädd för är att de etablerade partierna avskaffar demokratin i höst. Det är fler politiker och journalister som har snackat om införa en konstitutionell domstol - bland annat Johan Hirschfeldt, Peter Wolodarski och Göran Rosenberg. Nu lägger den rätt obehagliga moderata partisekreteraren Gunnar Strömmer fram ett förslag om att avskaffa demokratin i höst och sedan införa ett domarvälde.

https://www.expressen.se/nyheter/sds-nya-makt-ar-ett-faktum-/
https://www.dn.se/nyheter/politik/moderaterna-vill-starka-skyddet-for-rattsstaten/

Jag tänkte först rösta på Moderaterna i det här valet men om jag skall vara ärlig är det livsfarligt givet vad de har i tankarna. De här människorna skall ge fan i grundlagen.

Det finns enbart ett syfte med dessa tankar. Att skapa ett totalitärt samhälle. En åsiktsdiktatur. Dagens makt är inte nöjda med sina medborgare.

Det har alltid varit lättare att ändra lagar än sina medmänniskor. Något som alla diktatorer utnyttjat under tusentals år. Där svenskarna är det sovande folket.
2018-06-22, 12:47
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Det finns en sak som hade varit oerhört intressant att få reda på nu: Hur stort är mörkertalet för SD? Hur många procent är det som fortfarande går under radarn i de olika opinionsmätningarna?

Som FransLiszt skrev i slutet av april i ett inlägg har SD nu brutit in i helt nya väljargrupper där stigmat kring SD ännu är stort (kanske t o m större än tidigare), till skillnad från de grupper där man röstat på SD redan 2010 och 2014. I dessa nya väljargrupper kan vi ha ett mörkertal stort som en skymd nebulosa.

Min käpphäst det senaste året har varit just mörkertalet, som jag tror blir den enskilt största orsaken till den chock som väntar den 9 september. Visst stämmer det att stigmat kring SD minskat i stora delar av samhället, men man bör också komma ihåg att samma stigma fortfarande finns i de allra "färskaste" och nyaste SD-väljargrupperna. Det talas nästan ingenting om mörkertalet för SD i våra medier - ändå är det en så viktig faktor.

Och jag håller fast vid att även Sentio och Yougov kommer att underskatta SD långt mer än vid valet 2014. Utvecklingen vi nu ser med SD går så snabbt att det gör partiet till en mardröm att mäta korrekt. Den mörka materian kommer att ställa till det mer än vi anar.

Det finns många som likt mig helt slår blå dunster i OI. Jag svarar att röstade på F! MP V eller nåt annat parti som för stunden hatar i förra valet och nu röstar på t ex KD M eller C. Aldrig SD.

Allt för att likt en ond joker dyka upp när det minst förväntas ...nämligen där som Löfven mycket riktig säger att det avgörs. Valdagen.

Jag uppmanar att fler gör som mig.
Senast redigerad av Rektangel 2018-06-22 kl. 12:55.
2018-06-22, 13:01
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Våra makthavande politiker synes ha en förmåga att underskatta medborgarna och tro de är gränslöst tillåtande bara för att de håller sig ganska tysta och något tillbakadragna. Det är ett stort misstag att tro så- medborgarna har makten och kan 'dra undan mattan' om man driver saker (läs invandring/afghanamnesti) till sin spets.

Det kan ta lång tid men svenskarna blir hårda och kalla när de har fått nog av något...

Jag läser och hör hur styrande politiker- och deras medlöpare, med iver försöker dämpa de allt högre rösterna ute i samhället som signalerar 'Vi har fått nog'.

Nu har vi omkring en miljon araber och negrer som kontaminerat samhället med sina burkor, sina barnvagnar och sina hetsiga frågor om när i helvete socialbidraget kommer, kravbomben tickar allt högre för var dag... Jag tror det är här någonstans det klämmer och vi inatt kunnat läsa dessa siffror kring partiers väljarsympati.

Det blir ett blodbad av episka mått i valet. Det stämmer att folket har fått nog, man märker av det både online och irl.

Detta valet går till historien.

RingRing, Sthlm
2018-06-22, 13:10
Medlem
Jag tjatar lite här, Inizio gick på bara några veckor upp på SD från 16,9% till 19,4% och det kändes som onaturligt, det kändes som en anpassning. Jag förväntar mig att Inizioätter 20,2% högre tror jag inte man tillåter sig att fläska på.

Valvinden blåser för SD men det skulle inte förvåna mig alls om Inizio lurar oss och sätter 19,2 istället för att dämpa den gryende nationalismen.

Det har hänt något med människorna nu, det har blivit för mycket pekpinnar om värdegrund, mångfald och hur man skall rösta.

Samtidigt laddar MSM och etablissemanget upp för "den sista striden" och kommer att gräva fram mycket skit, och det är just SD man koncentrerar sig på.

Valarbete pågår nu i Malmö, Kristianstad men vad hände i Stockholm idag? Det var väl inget konstruktivt valarbete, men kommer det att fortsätta och förbättras?
2018-06-22, 13:21
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Det finns många som likt mig helt slår blå dunster i OI. Jag svarar att röstade på F! MP V eller nåt annat parti som för stunden hatar i förra valet och nu röstar på t ex KD M eller C. Aldrig SD.

Allt för att likt en ond joker dyka upp när det minst förväntas ...nämligen där som Löfven mycket riktig säger att det avgörs. Valdagen.

Jag uppmanar att fler gör som mig.

Aha... så det är såna som du som pajar hela skiten för opinionsinstituten Inte undra på att de har problem med viktningar och annat.
2018-06-22, 13:33
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Och jag menar att samtliga OI helt missar att vikta för att valdeltagandet kommer att förändras, så att det ökar klart i rostbältena och i förorterna medan det minskar i storstäderna. Vilket jag är övertygad blir fallet i detta val.

Med andra ord samma trend som i det amerikanska presidentvalet 2016. Får vi en Trumpeffekt på SD även i Sverige? Inte omöjligt alls, snarare rätt sannolikt skulle jag tro.

Däremot är jag tveksam till att valdeltagandet går ner i storstäderna. Det lutar nog åt att valdeltagandet kommer att öka över hela linjen - även om det går upp allra mest i de svenska "rostbältena".
Senast redigerad av Smoothman 2018-06-22 kl. 14:19. Anledning: Tillägg
2018-06-22, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Det förklaras delvis med en så tråkig sak som att under juli månad så kommer bara två eller tre mätningar, de andra är på semester.

Av dessa två eller tre mätningar i juli varje sommar har både Sentio och Yougov funnits med, eller åtminstone ett av dem.

Yougov och Sentio som ger höga siffror för SD skapar alltså en uppåtbulle varje juli.
Visserligen finns en puckel i juli av de skäl du nämner, men det där med att SD går upp på sommaren och stannar av mitt i vintern för att gå ner under våren och sen lyfta uppåt igen är synkat med den mångkulturella årscykeln.

Förutom att båttrafiken över medelhavet går in i lågsäsong på vintern så är ökenfolken föga förtjusta i svenska vintrar, varför de håller sig inne mer än nordbor under vinterhalvåret. Även etniska svenskar cocoonar i hög utsträckning och hinner genom julmyset glömma bort det jobbiga. För ett par tre månader känns det nästan som att man är i Sverige igen. Men sen kommer våren och med den kommer MENA groundhog day. De tinar fram och börjar synas flitigt ute på gatorna. Så just när svenskarna fått vårkänslor går de ut och upptäcker att det är Somalia där ute, vilket dödar stämningen direkt.

Och det är bara början. Sen rullar allt det vanliga igång. Skjutningar, bilbränder, gängvåldtäkter, festivaltafsande. Parallellt med denna utveckling har säsongens medelhavsresenärer börjat dyka upp i allt större antal. I juli åker arbetarklassen på bilsemester inom landet och upptäcker att destinationerna är förändrade till det sämre. Man drar till Falun men hittar Mogadishu. Till Skara men hittar Kabul. Väl hemkommen tar man ungarna till skolan och där väntar klonade afghaner och annat nysvenskt. Just då är riksdagens sommaruppehåll slut och de skyldiga till eländet börjar dyka upp i nyhetsflödet igen.

Sen kommer snön och julen och allt liknar Sverige ett litet tag. Repetera.
2018-06-22, 13:36
Moderator
-Info-s avatar
Enligt Torbjörn Nilsson (Expressen) så är det numera SD som sätter agendan och M och S som följer efter:

Citat:
En mer självsäker svensk politiker [än Jimmie Åkesson] är svår att finna.

Man kan jämföra med Stefan Löfven och Ulf Kristersson.

De hukar. Försöker bli godkända av sverigedemokratiskt sinnade väljare. De kallas för statsministerkandidater, fast det är Åkessons parti som snart kan vara störst och fast det är han som har satt den agenda de andra två följer. Nog skönjer de det, sverigedemokraterna, att vad som än händer i detta osäkra val blir det en framgång för dem.

https://www.expressen.se/nyheter/sds-nya-makt-ar-ett-faktum-/

Det har verkligen hänt mycket i svensk politik sedan SD:s riksdagsinträde år 2010. Nu nämner alltfler tidningar ordet statsminister och Jimmie Åkesson i samma artikel. Det var ju helt uteslutet för några år sedan. Då var ju SD en liten rasistisk sekt med litet stöd av befolkningen.

Men tiderna har förändrats. Vad händer om SD får en bit över 30 procent i valet?

Inte omöjligt att valresultatet hamnar där. Nu ligger de ju och nosar på 30 procent i vissa opinionsundersökningar.
2018-06-22, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jag tror du har fel. Det här med "demokratins" bevarande har varit ett mantra länge. Men om det var i går eller förrgår så skrev DN en liten ledare om "demokrati".

https://www.dn.se/ledare/ledare-demokrati-ar-mer-an-fluffig-vardegrund/

När 7-partierna "skyddar demokratin" genom att neka SD inflytande, trots valresultat så talar de uteslutande om värdegrundsdemokratin. Nu har vi kommit till punkten där det är dax att ta tillbaka "demokrati" och ge ordet tillbaka dess ursprungliga beteende.

Värdegrundsdemokratin är död. Leve demokratin.

Visst kan jag ha fel men det är detta jag utgår ifrån med tanke på hur Sjupartiet agerar. Prio 1: Att försöka att hålla SD utanför till vilket pris som helst. Vi får se efter den 9 september vad som händer.
2018-06-22, 13:39
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Aha... så det är såna som du som pajar hela skiten för opinionsinstituten Inte undra på att de har problem med viktningar och annat.

Om min information har ett värde så får de faktiskt betala. Jag sitter inte på min fritid under stor vemöda och svarar på dumma frågor om vilken tvål jag använder eller vilket diskmedel jag föredrar.

Förstår inte dessa statistiker att jag är analfabet och inte klarar av detta och att just sådana som jag är underrepresenterade i statistiken?

När folk och bostadsräkningen fanns svarade jag först efter upprepade påminnelser, där de erinrade om mina skyldigheter och först då angav jag stolliga uppgifter om att jag bodde i ett slott med ett rum och kök med min mormors svägerska eller att jag bodde i en lägenhet med kokvrå på 400 kvadratmeter i 25:e våningen utan hiss tillsammans med mina barnbarn trots att jag då knappt fyllt 30 år.
2018-06-22, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror också det. Det är dessutom självbevarelsedrift på personlig nivå för alla som ingått i Reinfeldts och Löfvens regeringar. Om SD kommer i regeringsställning får de tillgånga till alla departement och myndigheter. De får tillgång till SÄPO. Vilka hemliga säporapporter finns om den ökande islamismen som "sexpartiet" (V har inte varit i regering) mörkat? Tidiga rapporter från EUs Frontex om asylkaoset som regeringen mörkat? Brårapporter om invandrare och brottslighet? SD kan också lägga ned hela myndigheter och bilda helt nya. Efter att ha lagt ned Brå kan de göra hela deras databas offentlig och sökbar på nätet. En massa bidrag till vänsterorganisationer och religiösa rörelser kan stoppas.

Så sjupartiet kan inte släppa in SD i regeringsställning och därför kommer SD fortsätta att öka i oppositionen även efter valet. SD som stödparti kanske kan diskuteras däremot.

Visst är det så. Den personliga prestigen spelar en enorm roll och har alltid så gjort.

Precis samma sak är jag övertygad om att det är och kommer att bli. Vi måste ha i åtanke att Sverige är ett mycket sjukt och udda land. Bara att jämföra med Norge, Danmark och Finland. Sjupartiet är inte naiva eller ointelligenta och förstår mycket väl vad som komma ska. Detta har ändå en underordnad betydelse. Även om SD skulle få 40%, vilket jag inte tror, så kommer Sjupartiet att försöka stoppa SD så gott det går.

Ska bli mycket intressant att se vad som kommer att hända efter valet.
2018-06-22, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Djimmie tycker ovan till om Aftonbladets "dumpning" av United Minds efter att SD fått för höga siffror i Aftonbladet

Och Djimmie tycker här ovan till om varför Metro inte "dumpat" Yougov under 4 års tid trots att de visat höga siffror på SD.
Den kognitiva dissonansen är bedövande.

Jag konstaterar också att jag inte längre kan hänvisa till att Yougov köps in av Metro när jag skall motbevisa teorin om att uppdragsgivare dumpar institut som visar för mycket på SD/belönar OI som levererar "rätt" siffror på SD. Detta eftersom Yougov/Metro är en decoy vilket de också logiskt sett endast kan vara ifall de är i maskopi med de andra OU-beställarna. Djimmie är för övrigt inte konspirationsteoretiker.

Du har gått från klarhet till klarhet på slutet i din iver att sätta dit mig

Jag tycker inte till om AB's dumpning av UM ovan. Jag argumenterade hur ologiskt krispans resonemang var (vilket visade sig vara onödigt då det var ett skämt från hans sida)..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in