Citat:
Ursprungligen postat av
Smoothman
Och jag håller fast vid att även Sentio och Yougov kommer att underskatta SD långt mer än vid valet 2014. Utvecklingen vi nu ser med SD går så snabbt att det gör partiet till en mardröm att mäta korrekt. Den mörka materian kommer att ställa till det mer än vi anar.
Är man med i YouGov's panel så tror jag man litar på YouGov. Att det skulle finnas ett mörkertal där tror jag inte på alls faktiskt. Inte heller att folk skulle undvika att svara (SD) när de blir tillfrågade.
Att det skulle vara mindre sannolikt för en (SD) väljare att gå med i YouGov än någon annan tror jag inte egentligen på heller. Det hade man kunnat misstänka om (SD) väljarna bara bestod av white-trash från glesbygden men det är ju knappast sant.
Det som kan hända i YouGov är att de på något vis misslyckas med att göra urvalet representativt för hela befolkningen när de väljer ut vilka som skall svara på en opinionsmätning. Något som kanske inte skulle fångas in är att det troligen är mycket vanligare att folk som arbetar i välfärdens frontlinje (som poliser, sjukvård, väktare, ambulans, etc) är mer benägna att rösta (SD) än folk som arbetar på mer behörigt avstånd. Det kanske inte fångas in av deras nuvarande kvotgrupper och skulle kunna leda till underskattning om sådan personal är mindre benägen att gå med i panelen än exempelvis folk som arbetar på kontor och kan svara på frågor under arbetstid (som jag själv).
Finns säkert många anledningar till att YouGov kan ha fel både uppåt och nedåt. Jag tror inte alls på stigma som en förklaring här dock. Det är isåfall skevheter i deras panel eller i kvotgrupperna de fyller upp med svarande.