Citat:
Ursprungligen postat av
StillaHavet
Jag noterar att Thorssell förefaller ytterst nöjd med det tydliga besked att den nya linjen AfS nu driver är att inte ha en uppfattning i folkrättsliga frågor. Jag tycker det är en olycklig och felaktig väg. Det finns inget som heter att inte ta ställning. Genom att nu säga - pass - tar AfS ställning mot folkrätten. Tystnad och, vet inte, duger inte för ett parti med höga ambitioner.
Jag som väljare vill veta innan jag lägger min röst och har nu fått ett tydligt besked att med AfS får jag garanterat SD:s utrikespolitik vid ett framtida samarbete eftersom AfS inte bryr sig om internationella frågor.
Hur kommer AfS ställa sig om USA bombar Iran som man gjorde med Irak och Libyen? Ännu en icke-fråga för AfS. Vem bryr sig? Det berör inte oss här i Sverige.
Är det inte mycket klokare att ta ställning för folkrätten och att ta rygg på 170 andra länder än att bara säga - vi vet inte och vi bryr oss inte?
Självklart kan Sverige inte spela en ledande roll och jag accepterar till fullo att frågan idag i Sverige inte har en hög prioritet för AfS men det du skriver i din insändare är dels ett avsteg från Kasselstrand och Hahnes artikel 2011, dels från AfS nyliga uttalanden. AfS tidigare linje var att inte prioritera frågan men att stå bakom folkrättsliga principer.
Den här ko-vändningen bli för mig svår att förstå och jag vill inte att AfS driver denna linje i sitt internationella samarbete med andra nationella rörelser. En passiv och uddlös europeisk opposition som inte bryr sig om folkrättsliga brott annat än i närområdet. Svagt och fel.
1. Partiets inställning är icke-interventionistisk, det finns ingen kovändning. Inställningen som icke-interventionistisk är att vi inte tar ställning i komplexa frågor som inte rör oss. Om fler länder hade den inställningen hade Israel/Palestina-frågan löst sig, det är jag helt övertygad om.
2. Då vill jag att du tar klargör din ställning i alla världens konflikter, annars är du emot folkrätten.
3. Ingen israel eller palestinier skulle bry sig om oss i en liknande situation, så varför skulle vi?
4. Hur menar du i praktiken att Sveriges ställningstagande skulle göra skillnad? Det är löjligt med diplomatiska markeringar, enbart praktisk hjälp i form av vapen, frivilligkårer eller direkt militär intervention gör någon praktisk skillnad.
5. SD:s utrikespolitik kommer självklart inte bli rådande, de visar redan att de är redo att lägga sig platt när de ska samarbeta med andra. Dina insinuationer är löjliga, varför skulle vi låta deras Israelvurmande få stå oemotsagt?
Om de får lösa sina egna problem så kommer det lösa sig snabbare, vilken ställning tog det Ottomanska riket i Sverige och Danmarks krig som varade i hundratals år? Vad hade deras ställning gjort för skillnad om de också inte bistod aktivt med någon form av militär hjälp? De brydde sig inte - eftersom konflikten inte berörde dem. När vi var i konflikt med Ryssland brydde de sig emellanåt om deras intressen konvergerade med våra.
Sammanfattningsvis, individer som du och Torssell bryr sig om icke-frågor, icke-frågor som 98% av svenskarna skiter högaktningsfullt i. Ni blåser upp denna fråga till proportioner som inte är av denna värld. Ni bryr er knappt om andra konflikter, däremot - vilket gör er agenda kan ifrågasättas. Vad gäller USA:s värdspolislek så visar den tydligt på att stormakter är opålitliga, de kan få för sig att göra vad som helst mot suveräna stater. Världen är en hemsk plats, acceptera det och försök överleva.