2018-06-21, 06:39
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Du tror alltså inte att det kan finnas inslag av manipulation och är ett försök att kontrollera Trumps reaktioner till honom och NK?
Nej, faktiskt inte. Jag kör med Ockhams rakkniv i det här fallet. Din hypotes kräver en hel del antaganden på gränsen till konspirationer.
Citera
2018-06-21, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, faktiskt inte. Jag kör med Ockhams rakkniv i det här fallet. Din hypotes kräver en hel del antaganden på gränsen till konspirationer.

Den gamle munkens principer, kan det vara riskabelt att ta till sig, i fallet och dagens utveckling i Nordkorea.

Hela det Nordkoreanska samhället är genomsyrat av "Anti-Amerikansk" propaganda, läroplaner -skolböcker - sagoböcker - skolningen av alla "Kulturarbetare" - hela det militära systemet - för att nämna några exempel.

Hur skall Kim motivera och förklara denna enorma omställning, för den "Vanlige Nordkoreanen?
Att helt plötsligt ändra hela samhällets "Moraliska motiverande motor", dvs "Hatet mot Amerika", orsaken till våra umbäranden, "Är den store satan i väst", osv.

Om inte tydliga orsaker anges av Kim och regimen, till varför, denna förändring sker, (förutom fred och slut på kriget), och direkt praktiska socioekonomiska förändringar/förbättringar, blir tydliga och kommer som en bekräftelse för befolkningen, kan det bli problem.

Den frågan är nog mer relevant än vad vi kan ana, det kommer att dyka upp frågor hos den den vanlige Nordkoreanen, om inte Kim kan ge befolkningen verifierbara resultat, inom en snar framtid.
Citera
2018-06-21, 07:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Den gamle munkens principer, kan det vara riskabelt att ta till sig, i fallet och dagens utveckling i Nordkorea.

Hela det Nordkoreanska samhället är genomsyrat av "Anti-Amerikansk" propaganda, läroplaner -skolböcker - sagoböcker - skolningen av alla "Kulturarbetare" - hela det militära systemet - för att nämna några exempel.

Hur skall Kim motivera och förklara denna enorma omställning, för den "Vanlige Nordkoreanen?
Att helt plötsligt ändra hela samhällets "Moraliska motiverande motor", dvs "Hatet mot Amerika", orsaken till våra umbäranden, "Är den store satan i väst", osv.

Om inte tydliga orsaker anges av Kim och regimen, till varför, denna förändring sker, (förutom fred och slut på kriget), och direkt praktiska socioekonomiska förändringar/förbättringar, blir tydliga och kommer som en bekräftelse för befolkningen, kan det bli problem.

Den frågan är nog mer relevant än vad vi kan ana, det kommer att dyka upp frågor hos den den vanlige Nordkoreanen, om inte Kim kan ge befolkningen verifierbara resultat, inom en snar framtid.
Här är en idé: han hade kunnat fortsätta utvecklingen av kärnvapen och ICBM:s och på så sätt skaffat sig respekt och absolut makt att föra landet dit han vill.

Ja, just det! Det är ju det han har gjort.
Citera
2018-06-21, 07:51
Medlem
Anti-Amerikansk propaganda tas bort i Nordkorea!

Innan, ett avtal om avveckling av kärnvapnen är klart, och frågetecknen kring ett sådant, fortfarande är många, och innan lättnader i sanktionerna gjorts, så inleder Nordkorea en avveckling och nedmontering av den stora massiva propagandaapparaten, med USA fientlighet på huvudagendan.

Varför, och just nu?

Har Kim redan, lagt om kompassnålen HELT, och resignerat, varvid detta är början på en reformering?

Är detta ett nytt "Goodwilltrick", för att blidka USA inför kommande detaljförhandlingar om kärnvapenavvecklingen?

Är detta ett försöka att få lättnader i sanktionerna, innan ett avtal är klart?

Om Kim, inte har FULL kontroll, över händelseutvecklingen i landet, är detta ett mycket riskabelt agerande, som vid ett framtida "Bakslag" eller dålig motivering till varför denna stora förändring sker, kan få ödesdigra konsekvenser.

asiancorrespondent.com/2018/06/anti-us-propaganda-disappearing-from-north-korea/#DJ0=pRobX5yJ5hx3X.97
Citera
2018-06-21, 07:58
Medlem
Citat:
Här är en idé: han hade kunnat fortsätta utvecklingen av kärnvapen och ICBM:s och på så sätt skaffat sig respekt och absolut makt att föra landet dit han vill.

Ja, just det! Det är ju det han har gjort.

Geronimo-o-o........

Och sedan vaknar Du!
Citera
2018-06-21, 08:33
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Är du verkligen sååå dum att du inte förstår varför den anti-amerikanska propagandan nu tas bort? Eller låtsas du bara?
Citera
2018-06-21, 09:04
Medlem
Citat:
Nä! För att öht ha genomfört det han gjort nu har han antagligen fått se till att han har den absoluta kontrollen över landet. Många missar detaljer i uppgörelsen och det mest tyngsta uttalandet från Kims sida var under PK:n med Trump där han förklarade att hindret för uppgörelser i det förflutna var alla fördomar länder hade mot varandra. Väldigt få analytiker noterade detta och att som ledare för NK säga att allting är förlåtet om den "stora fienden" USA då måste man nog veta att man har alla med sig i detta.

Du läser för mycket skräp helt enkelt och lyssnar på dem som uppenbarligen inte har ens en susning om vad som har hänt eller händer i utvecklingen kring Koreahalvön. Du är dock inte ensam om det tyvärr. Försök att ta åt dig lite akademiskt material istället som från Siegfried Hecker, Stanford t.ex.

I grunden är felet med dina analyser att du uppfattar att det existerar en diskrepans mellan vad folket vill och vad ledaren vill i NK. Naturligtvis har Kim stor påverkan på vad folket tycker och tänker och har verktyg att styra detta men hans framgångar bygger nog på att det finns en harmoni mellan honom och den allmänna opinionen. Annars hade han aldrig kunnat ta landet dit han ville eller ens klarat livhanken för sin egen del. Sedan får man som betraktare tycka vad man vill om situationen i NK.
Jag tyckte att din fråga om vad jag skulle ha gjort var så urbota dum och därför så fick du ett dumt svar.
Vad spelar en sådan spekulation för roll för dagens situation?

För det första så leder spekulationer om vad Kim III borde ha gjort ingen vart, därav mitt synnerligen blaserade svar.
För det andra så leder historiehypotetiska spekulationer till en metadiskussion som inte tillför debatten någonting, det går ju inte att ändra historiska händelser.

Däremot tillför historiska fakta underlag för förståelse av diktaturregimens handlande.
Citera
2018-06-21, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Västerlänningar i Pyongyang, med tillgång till internet, rapporterar att anti-amerikanska affischer, muralmålningar och liknande plockats bort. Mer intressant är att de inte ersatts med annat, som juche-positiva budskap exempelvis. En indikation på att beslutet hastat lika mycket som genomförandet. Man får hoppas de fortsätter bevaka dessa ytor eftersom de nya budskapen kan ge en antydan om vilket håll regimen svänger åt.

I samband med Singaporemötet upphörde antiamerikanska artiklar i NK-media, och nu rapporterar Time att kvarlevor från ca 200 amerikanska soldater har returnerats till Hawaii.
Citera
2018-06-21, 09:16
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
I samband med Singaporemötet upphörde antiamerikanska artiklar i NK-media, och nu rapporterar Time att kvarlevor från ca 200 amerikanska soldater har returnerats till Hawaii.

En betydligt snabbare omställning än jag väntade mig. Intuitivt borde det ge en bra känsla, men jag är förmodligen för härdad.
Citera
2018-06-21, 10:27
Medlem
Citat:
Älskar Nordkoreanerna Kim på riktigt eller är det fortfarande bara ett skådespel?

Vad är Din uppfattning om den "Vanlige" Nordkoreanens (utanför Pyongyang) inställning till regimen och Kim, idag, är dom fortfarande "Trogna som hundar", eller börjar det luckras upp små fraktioner av opposition?

Hur skulle befolkningen agera om någon "Del eller grupp", började protestera mot Kim?

Finns risken, att om inte tydliga resultat, av förhandlingarna med US, kommer inom snar framtid, som ger förbättringar för den vanlige Nordkoreanen, att det kan bli "Oroligt och protester", eller fogar sig alla precis lika mycket som vanligt?
Mina kontakter ar med Koreaner fodda i Kina. Jag har och kommer inte att besoka NK;

Korea hade en bra ledning, 45,som USA inte gillade. Darfor blev landet ockuperat igen. Kim den 1e var inte ledare i Korea.
Senast redigerad av svensk0kina 2018-06-21 kl. 10:35.
Citera
2018-06-21, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Är du verkligen sååå dum att du inte förstår varför den anti-amerikanska propagandan nu tas bort? Eller låtsas du bara?

Ja, jag är såååå.... dum, så jag förstår inte det.

Du som inte har någon uppfattning eller åsikt om Nordkorea, kan kanske vara så vänlig och upplysa mig?

Skulle kännas betryggande, att få just Din förklaring!
Citera
2018-06-21, 12:09
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ja, jag är såååå.... dum, så jag förstår inte det.

Du som inte har någon uppfattning eller åsikt om Nordkorea, kan kanske vara så vänlig och upplysa mig?

Skulle kännas betryggande, att få just Din förklaring!
Varför skulle jag förklara något för dig? Du är ju bara elak och nedlåtande och gräver bland alla mina tusentals inlägg här för att hitta sätt att attackera mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in