2018-06-20, 19:41
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Det finns inga som helst belägg för att den norkoreanska befolkningen vill ha Kim III som ledare.
Inga alls.
Hade det funnits belägg för det hade vi kunnat läsa det av/från någon objektiv källa.

Jo, det finns belägg för att folket i NK gillar Kim och också att de gillar sitt system i stort sett.

För du kan vara helt övertygad om att: Om det hade en stor opposition mot Kim och systemet, så hade vi fått höra talas om det. Vår media hade gottat sig i det lika mycket som de gjorde under den arabiska våren.
Små oppositioner finns som bekant överallt, i alla länder.
Citat:
Jag anser att det finns betydligt viktigare frågor än så, den är långt ifrån -som du skriver- den viktigaste, men att så flagrant bryta mot FNs konventioner om mänskliga rättigheter gör att åtminstone jag har svårt att se något som helst bra med Kim III.
Många ledare begår brott mot mänskligheten. USA t ex begår brott i Syrien varje dag. Varför klagar du inte på det? Varför jaga småskurkar, när de stora skurkarna aldrig bestraffas?
Skall inte alla följa samma lagar? Vad tycker du?
Citat:
Du skrev tidigare att du vet väldigt lite om Nordkorea men vill lära dig mer, försök att leta upp några bra källor och läs på. Tips om bra källor finns här i tråden.
Trots din påstådda kunskapsbrist anklagar du andra i tråden för att lyssna på västpropaganda, hur kan du göra den bedömningen då du ingenting vet om Nordkorea?
Jo, jag lär mig en hel del i den här tråden. Men du och dina meningsfränder förmedlar mest en massa starka åsikter, som ni inte motiverar något vidare. Det är minst sagt skumt. Det är mycket allvarliga tecken på hjärntvätt och brist på källkritik och eftertanke.

Men jag hittar ändå fakta och saklig information här och där, det är tacksamt!
Senast redigerad av humanlife 2018-06-20 kl. 19:43.
Citera
2018-06-20, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jo, det finns belägg för att folket i NK gillar Kim och också att de gillar sitt system i stort sett.

För du kan vara helt övertygad om att: Om det hade en stor opposition mot Kim och systemet, så hade vi fått höra talas om det. Vår media hade gottat sig i det lika mycket som de gjorde under den arabiska våren.
Små oppositioner finns som bekant överallt, i alla länder.

Många ledare begår brott mot mänskligheten. USA t ex begår brott i Syrien varje dag. Varför klagar du inte på det? Varför jaga småskurkar, när de stora skurkarna aldrig bestraffas?
Skall inte alla följa samma lagar? Vad tycker du?

Jo, jag lär mig en hel del i den här tråden. Men du och dina meningsfränder förmedlar mest en massa starka åsikter, som ni inte motiverar något vidare. Det är minst sagt skumt. Det är mycket allvarliga tecken på hjärntvätt och brist på källkritik och eftertanke.

Men jag hittar ändå fakta och saklig information här och där, det är tacksamt!

Ja, du behöver studera det Norkoreanska systemet lite djupare än vad du påstår dig snappa upp i den här tråden.
En stor opposition är överhuvudtaget inte möjligt i Nordkorea, det beror på att en redan liten, t.o.m pytteliten opposition kvävs i sin linda och får katastrofala följder för de inblandade.
Upplysningsvis finns det överhuvudtaget ingen pressfrihet i Nordkorea.

I den här tråden skriver vi om det bisarra Nordkorea, synpunkter på länder som inte har anknytning till det kan man ha i därför avsedda trådar.

Om du startar en tråd om mänskliga rättigheter så kommer du att få se mig där.
Citera
2018-06-20, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det finns det en hel del länder som gör bl.a. USA:s allierade Saudiarabien, Bahrain, UAE etc. Vad vill du att man ska göra åt det? Eller vad jag ska tycka? Fortfarande, det viktigaste för mig att det blir fred i NK. Jag är ganska säker på att det blir bättre för alla och envar där då

Att livet inte är dans på rosor i NK är vi överens om. Vad vill du att jag ska säga? Bomba skiten ur dem? Man har nu försökt med alla möjliga tvångsåtgärder i över femtio år och inte lyckats. Tror du att det hade gått bättre den här gången om USA hade krävt att Kim skulle ställas inför krigstribunal? Förklara gärna hur du tänker. Framförallt varför han ska stå till svars för vad hans far och farfar gjort. Eller ännu bättre: förklara vad du hade gjort i hans ställe när han tillträdde som ordförande. Helst en plan där du inte genast blir lönnmördad.

För mig är prio ett att NK:s befolkning får det bättre och eftersom jag tror på kapitalismen och den fria marknaden för att höja levnadsstandarden och att frihet brukar komma på köpet bokstavligt talat så tror jag på handelsutbyte istället för sanktioner som är en antites till den kapitalistiska andan.

Du måste vara totalt naiv om du tror att det hade funnits någon annan lösning som hade gynnat nordkoreanerna än detta som nu sker.
Det gläder mig att se att du svarar på frågor! Fortsätt med det!

Vad jag hade gjort i Kim IIIs läge är väl ganska ointressant men det finns ju skäl till de massiva sanktionerna.
Det hade varit smart av Kim III att vid sitt maktövertagande fråga sig varför Kim II satte landet i den situationen.
När Kim III hade klurat ut svaret så borde han ha åtgärdat orsakerna en efter en.
Handeln, och därmed välfärden, hade då ökat per automatik och risken för att i ett sådant läge bli lönnmördad torde ha varit ringa.
Citera
2018-06-20, 21:03
Avstängd
Citat:
Vad jag hade gjort i Kim IIIs läge är väl ganska ointressant men det finns ju skäl till de massiva sanktionerna.
Det hade varit smart av Kim III att vid sitt maktövertagande fråga sig varför Kim II satte landet i den situationen.
När Kim III hade klurat ut svaret så borde han ha åtgärdat orsakerna en efter en.
Handeln, och därmed välfärden, hade då ökat per automatik och risken för att i ett sådant läge bli lönnmördad torde ha varit ringa.
Det var ett väldigt vagt svar måste jag säga.
Citera
2018-06-21, 01:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det gläder mig att se att du svarar på frågor! Fortsätt med det!

Nä! För att öht ha genomfört det han gjort nu har han antagligen fått se till att han har den absoluta kontrollen över landet. Många missar detaljer i uppgörelsen och det mest tyngsta uttalandet från Kims sida var under PK:n med Trump där han förklarade att hindret för uppgörelser i det förflutna var alla fördomar länder hade mot varandra. Väldigt få analytiker noterade detta och att som ledare för NK säga att allting är förlåtet om den "stora fienden" USA då måste man nog veta att man har alla med sig i detta.

Du läser för mycket skräp helt enkelt och lyssnar på dem som uppenbarligen inte har ens en susning om vad som har hänt eller händer i utvecklingen kring Koreahalvön. Du är dock inte ensam om det tyvärr. Försök att ta åt dig lite akademiskt material istället som från Siegfried Hecker, Stanford t.ex.

I grunden är felet med dina analyser att du uppfattar att det existerar en diskrepans mellan vad folket vill och vad ledaren vill i NK. Naturligtvis har Kim stor påverkan på vad folket tycker och tänker och har verktyg att styra detta men hans framgångar bygger nog på att det finns en harmoni mellan honom och den allmänna opinionen. Annars hade han aldrig kunnat ta landet dit han ville eller ens klarat livhanken för sin egen del. Sedan får man som betraktare tycka vad man vill om situationen i NK.
Senast redigerad av arbetet 2018-06-21 kl. 02:06.
Citera
2018-06-21, 02:23
Medlem
Kumabjorns avatar
Västerlänningar i Pyongyang, med tillgång till internet, rapporterar att anti-amerikanska affischer, muralmålningar och liknande plockats bort. Mer intressant är att de inte ersatts med annat, som juche-positiva budskap exempelvis. En indikation på att beslutet hastat lika mycket som genomförandet. Man får hoppas de fortsätter bevaka dessa ytor eftersom de nya budskapen kan ge en antydan om vilket håll regimen svänger åt.
Citera
2018-06-21, 02:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Västerlänningar i Pyongyang, med tillgång till internet, rapporterar att anti-amerikanska affischer, muralmålningar och liknande plockats bort. Mer intressant är att de inte ersatts med annat, som juche-positiva budskap exempelvis. En indikation på att beslutet hastat lika mycket som genomförandet. Man får hoppas de fortsätter bevaka dessa ytor eftersom de nya budskapen kan ge en antydan om vilket håll regimen svänger åt.

Jag såg det:

https://www.nknews.org/2018/06/anti-u-s-souvenirs-disappear-from-tourist-shops-in-north-korea-sources/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Citera
2018-06-21, 02:33
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag såg det:

https://www.nknews.org/2018/06/anti-u-s-souvenirs-disappear-from-tourist-shops-in-north-korea-sources/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

Är detta ett försök till genuin omläggning av den reflexmässiga anti-amerikanska propagandan eller är det en insikt från Kim personligen av Trumps behov att i media konstant framstå som en vinnare?

Diskutera.
Citera
2018-06-21, 02:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Är detta ett försök till genuin omläggning av den reflexmässiga anti-amerikanska propagandan eller är det en insikt från Kim personligen av Trumps behov att i media konstant framstå som en vinnare?

Diskutera.
Som jag sa i mitt tidigare inlägg här ovan så var det mest anmärkningsvärda i Singapore Kims uttalande vid PK:n med Trump att det var gamla förfomar som hade förhindrat en sådan utveckling som vi ser idag och att allting nu kommer att bli så mycket bättre när man kommit över detta. Med tanke på den massiva propagandan i NK under alla år om USA:s förbrytelser i NK så måste han dels vara säker på att han har kontroll över utvecklingen, dels är det nog den tyngsta indikatorn på att han är beredd till att leda landet på en väg mot fred på det sättet han har sagt att han ska göra det. Att nu rensa bland all anti-amerikansk propaganda är då en naturlig utveckling och bådar gott faktiskt tror jag.
Citera
2018-06-21, 02:55
Medlem
Kumabjorns avatar
Du tror alltså inte att det kan finnas inslag av manipulation och är ett försök att kontrollera Trumps reaktioner till honom och NK?
Citera
2018-06-21, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Kim är i Peking och relationerna med Kina tycks bara bli bättre och bättre. Sydkorea erkänner att Kina har stor betydelse för att skapa fred och säkerhet på halvön.

Ja, det kan man ju konstatera att USA har misslyckats med kapitalt. Trots att de haft makten i området i bortåt 70 år. Det som betyder allra mest för folk, det har USA struntat i, de har hållit på med krig och provocerande militärövningar istället.

http://www.cbc.ca/news/world/south-korea-moon-denuclearization-1.4713716

Relationen mellan NK och Kina ar mycket dalig.
1. Dandong
2. Geely och inte DF

Alla mina Kines Koreanska vanner sager att Kim den 3e ar bortskamd bratt. De vill hellre att hans brorson tar makten.

NK har blivit brainwashed i 100 ar, forst Japan och sedan Kim.

Det tragiska ar att nar Japan kapitulerade fanns det en Koreansk "regering" som inte erkandes av USA. Detta maste USA erkanna.
Citera
2018-06-21, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Relationen mellan NK och Kina ar mycket dalig.
1. Dandong
2. Geely och inte DF

Alla mina Kines Koreanska vanner sager att Kim den 3e ar bortskamd bratt. De vill hellre att hans brorson tar makten.

NK har blivit brainwashed i 100 ar, forst Japan och sedan Kim.

Det tragiska ar att nar Japan kapitulerade fanns det en Koreansk "regering" som inte erkandes av USA. Detta maste USA erkanna.

Älskar Nordkoreanerna Kim på riktigt eller är det fortfarande bara ett skådespel?

Vad är Din uppfattning om den "Vanlige" Nordkoreanens (utanför Pyongyang) inställning till regimen och Kim, idag, är dom fortfarande "Trogna som hundar", eller börjar det luckras upp små fraktioner av opposition?

Hur skulle befolkningen agera om någon "Del eller grupp", började protestera mot Kim?

Finns risken, att om inte tydliga resultat, av förhandlingarna med US, kommer inom snar framtid, som ger förbättringar för den vanlige Nordkoreanen, att det kan bli "Oroligt och protester", eller fogar sig alla precis lika mycket som vanligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in