Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-21, 00:56
  #11137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QueenKorall
Kan vara så... OM det är planerat att träffas bakom/vid planket, så är det ju inte varken romantiskt eller charmigt , så det borde vara optimalt om man inte vill bli upptäckt,
Vem skulle tänka att någon bokar träff vid ett plank vid en motorväg?
Tror inte man bokar in att träffas på en sån plats om inte man måste... Ser det som ett högst oromantiskt och o-charmigt ställe.
Så i min tanke har hon inte bokat in att ses där utan att det verkligen måste döljas...
Jag tror att hon blir överrumplad på trappen hemma, någon hon litar på kommer, hon går och öppnar för att prata en stund på trappen.
Ev lät hon dörren stå på glänt för att smidigt ta sig in igen.( Eller så har GM tagit henne inifrån bostaden och inte haft möjlighet att stänga dörren. Risken att återvända och stänga har varit större än att bara avlägsna sig med L och lämna dörren öppen. )
Det går över styr och hon blir överrumplad, bortdragen och innan hon hinner förstå vad som händer har hen dragit henne en bit bort. Hon skriker för att påkalla uppmärksamhet och av rädsla, men många sover vid denna tidpunkt.
Dom som vaknar till tror att man "drömt" några ljud som väckt en, det tystnar och man tror att man inte hörde utan drömde, man somnar om...
Dalaan med sambo hör, och gör en fantastisk insats för att kunna hjälpa!! Ni är VardagsHjältar <3
Man kan spekulera precis hur mycket som helst...
Detta är verkligen tragiskt och jag hoppas verkligen att man kan gripa GM

Jag tror, med benämning på TROR, att detta ställe bakom planket var deras mötesplats sedan en tid tillbaka Tror inte att dom såg det som en nedpissad rastplats för hundar eller öldrickande ungdomar, utan snarare en plats där dom kunde prata privat utan varken barn eller andra anhöriga lyssnade. En privat sfär mellan två människor som urartade.
Citera
2018-06-21, 00:58
  #11138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Är någon av Lenas vänner och närstående vänsterhänt?

Har inte en susning, men jag undrar hur du tänker?
Citera
2018-06-21, 01:04
  #11139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Tycker det känns rimligast med svår misshandel och att hon vaknat till liv ett tag bakom planket.

Vad gäller händelseförloppet tror jag på slag i ansiktet hemma vilket gav blodspår. GM ger sig av, LW springer efter och hotar med att ringa polis och då blir misshandeln värre. Sen släpas hon in bakom planket då hon tros vara död, sen vaknar hon till och skriker.

Jag tror du ligger ganska nära det som har hänt.
Citera
2018-06-21, 01:04
  #11140
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Blir inte SD fälld för detta kommer han alltid att vara misstänkt för mordet på LW om ingen annan blir gripen för mordet.
Han kommer att få leva med det hela sitt liv.
Jag tror att HD mycket väl vet vad som har hänt och hur tongången var den dagen mordet skedde.
Hon försvarar honom.

Jag tror absolut detta är ett triangeldrama.
I tidningen kunde man läsa om ett "svartsjukedrama" redan innan kroppen hade hittas. Det framgår inte om det var Peter Springare eller Åsa Hiding som hade gjort den bedömningen:
https://www.metro.se/artikel/kvinna-...vartsjukedrama
__________________
Senast redigerad av Draifos 2018-06-21 kl. 01:09.
Citera
2018-06-21, 01:37
  #11141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
I tidningen kunde man läsa om ett "svartsjukedrama" redan innan kroppen hade hittas. Det framgår inte om det var Peter Springare eller Åsa Hiding som hade gjort den bedömningen:
https://www.metro.se/artikel/kvinna-...vartsjukedrama

Eller UW kanske.
Citera
2018-06-21, 01:56
  #11142
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Det var en diskussion tidigt i tråden om att nationell expertis borde kopplas in och ”handbok” för mordutredningar följas. Kanske brast det tidigt, men förstår inte hur man kan skylla ifrån sig på sina chefer, man ser väl som spaningsledare vad som behövs och begär resurser av ledningen. Man kan väl inte sitta och vänta på order uppifrån. Tror tyvärr konflikten spelat in, kanske vågade cheferna varken dra in PS semester eller fördela fallet till en annan. Om PS är grälsjuk och kaxig. Fruktansvärt för anhöriga att behöva ta del av slarv och pajkastning.

Äsch jag misstolkade, lät som att han ansåg att något borde ha granskat tidigare i utredningen där andra sjabblat, men han pratar givetvis om att att man aldrig granskat honom och således inte har belägg för att peta honom.

Usch håller verkligen med dig, hade känt mig otroligt arg och ledsen som anhörig just nu. Bara att få se spaningsledaren sitta i media och säga att utredningen nu äventyras på bekostnad av deras interna tjafs. Känns ju lagom otryggt..
Det är väl inte med de berörda i åtanke som polisen sitter och förolämpar varandras kompetens och hävdar sig med tjuriga gliringar på nivå som mest liknar någon form av mean girls!? Get a grip.
Citera
2018-06-21, 02:06
  #11143
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vad Springare säger är väl att hans chefer inte har någon rätt att kritisera hans mordutredning, eftersom de inte har gjort en reglementsenlig avstämning/kvalitetskontroll.

Springares resonemang faller nog på att polisens reglemente knappast föreskriver några sådana kvalitetskontroller.

Så är det givetvis, tack! Jag läste in ett syftesfel, my bad.
Citera
2018-06-21, 05:27
  #11144
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Det var en diskussion tidigt i tråden om att nationell expertis borde kopplas in och ”handbok” för mordutredningar följas. Kanske brast det tidigt, men förstår inte hur man kan skylla ifrån sig på sina chefer, man ser väl som spaningsledare vad som behövs och begär resurser av ledningen. Man kan väl inte sitta och vänta på order uppifrån. Tror tyvärr konflikten spelat in, kanske vågade cheferna varken dra in PS semester eller fördela fallet till en annan. Om PS är grälsjuk och kaxig. Fruktansvärt för anhöriga att behöva ta del av slarv och pajkastning.

Det brukar väl vara så att nationella bedömandegruppen kopplas in om man inte hittat någon gärningsman inom 30 dagar? Så är ju faktiskt inte fallet här.

I alla händelser så borde de hålla sitt interna dravel utanför mordutredningen!
Citera
2018-06-21, 06:35
  #11145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tror för det första aldrig att dörren var låst, utan hon gick ut för ett kort möte (nycklarna bör varit hemma ev på insidan i låset).

Att man letat mobilen i Vivalla-skogen berodde på att den pingat där.
Ett som Lena trodde var ett kort möte (ev efter att ha kontaktat SD när hon fått reda på USA-resan), MGM är på väg hem i bilen och stannar till utanför, Lena går ut till bilen för att prata och det spårar ur likt förra gången som hon anmälde... men den här gången går det inte lika bra (för henne). Lena tuppar av i bilen och MGM kör de få metrarna mot planket. Drar henne mot planket och hon vaknar till och börjar skrika för sitt liv.
Vad detta inte förklarar är om det finns blodspår i radhuset... om det finns är lika oklart som allt annat.
Citera
2018-06-21, 06:57
  #11146
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ett som Lena trodde var ett kort möte (ev efter att ha kontaktat SD när hon fått reda på USA-resan), MGM är på väg hem i bilen och stannar till utanför, Lena går ut till bilen för att prata och det spårar ur likt förra gången som hon anmälde... men den här gången går det inte lika bra (för henne). Lena tuppar av i bilen och MGM kör de få metrarna mot planket. Drar henne mot planket och hon vaknar till och börjar skrika för sitt liv.
Vad detta inte förklarar är om det finns blodspår i radhuset... om det finns är lika oklart som allt annat.

Men varför skulle SD parkera sin vita Ford utanför LW och synas för alla, när han kan ställa den nere på Byalagsgatan/Rättarevägen mer diskret? Han som enligt andra ville reparera äktenskapet med HD? Inte ville han bli påkommen med LW timmarna före USA-resan. Hon, HD behövde bara traska över innergården för att se om LW har besök hemma eller på gatan. Det tror jag är anledningen till att LW hamnade bakom planket. De var nästan där, vid SD:s parkerade bil och där spårade det ur.
Citera
2018-06-21, 06:57
  #11147
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Ja, i värsta fall är det desinformation för att flytta fokus från SD som är den troligaste anledningen till ett hemligt möte. Andra vänner/partners borde hon väl kunna träffa i hemmet lika gärna. Men flixa81 som hade hört om blodspåren via bekant till LWs anhöriga har (åtminstone tidigare) trott att SD var GM och avser knappast att skydda honom från misstankar.

Mitt inlägg om blodspår i hemmet skrev jag för att det är vad jag fick berättat för mig. Har inget att göra med att jag vill flytta fokus åt något håll. Din analys är således rätt 😊
Citera
2018-06-21, 07:07
  #11148
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Men varför skulle SD parkera sin vita Ford utanför LW och synas för alla, när han kan ställa den nere på Byalagsgatan/Rättarevägen mer diskret? Han som enligt andra ville reparera äktenskapet med HD? Inte ville han bli påkommen med LW timmarna före USA-resan. Hon, HD behövde bara traska över innergården för att se om LW har besök hemma eller på gatan. Det tror jag är anledningen till att LW hamnade bakom planket. De var nästan där, vid SD:s parkerade bil och där spårade det ur.
Kan vara en tanke, inte långt för Lena att gå (hon var ju uppenbarligen mörkrädd). Kanske SD visste att HD jobbade eller sov vid den ganska sena timmen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback