Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-15, 21:00
  #9937
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Apropå LW's sista geocaching-tur den 10 maj. Hon skriver att hon är ute och cachar med Speedlink*n. Se hennes logg på https://www.geocaching.com/geocache/...4-653967d01f2d

"Speedlink*n vill ut och cykla men är inte svårövertalad att åka hit" , skriver hon i sin (Softpoc*hont*s) logg.

Vem är denne Speedlink*n? Har han varit uppe i tråden? Eftersom de uppenbarligen umgicks bara några dagar innan mordet.


Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Här är några bilder från deras gemensamma tur den 10 maj:

https://www.geocaching.com/seek/gall...3-d14b13f16e1d

Tusen tack för allt intressant gällande geocaching som du lägger ut,
uppskattas väldigt mycket!

(Till skillnad från ifrågasättandet/utfrågandet av dalaan som tyvärr
aldrig verkar få ett slut...)

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
AL den snygge!

Tack! Jag har efterfrågat i tråden vem AL är, eftersom han finns med i fotogalleriet
(suddig bild) bland Lenas vänner, i din sammanfattning - nu fick jag svaret till sist!
Citera
2018-06-15, 21:02
  #9938
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
citerade Ramaria på vilken det lät att denne ville att polisen skulle åka ut på alla larm om skrik.

har du be-/skrivit i tråden hur/vad din sambo ringde in och berättade vad ni hört?

vill gärna höra lite mer utförligt om hur ni uppfattade det ni hörde. intressant.

modigt av er att ta er ut.

Jag har nog skrivit det mesta här redan. Skumma igenom mina tidigare inlägg så får du nog en relativt klar bild.
Citera
2018-06-15, 21:04
  #9939
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Är inte 100% säker nu. Skulle kunna vara så att jag läst i tråden att någon läst i Aftonbladet att kläder upphittats av tekniker i samband med att de undersökte FP. Jag har ett minne av detta då jag tyckte att postaren drog förhastade slutsatser. Kläderna skulle kunnat hittats en bit ifrån FP likaväl. Minns att jag tyckte att jag skulle lägga detta på minnet.

Jag minns också detta med kläderna på fyndplatsen men det var Expressen TVklip, med reportern som stod vid fp när teknikerna ännu var där.
Citera
2018-06-15, 21:05
  #9940
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Sista livstecknet från LW är runt 23:00 den 14 Maj. Det går inte att se vilken tid hennes logg är upplagd?

Nej, loggarna visar endast datum, ej klockslag.

Dock så kan man anta att mycket av det "administrativa" loggnings-/uppdateringsarbetet etc. görs på kvällstid då de flesta säkerligen har jobb, träning, ärenden, småbarn etc på dagtid, och därför fixar uppdatering av forum, loggar, gps-koordinater, digital maintenance av cachar etc på kvällstid.

Därför borde det inte vara helt osannolikt att LW och cachens ägare var i kontakt med varandra (troligtvis per telefon, mail, direct mail via geocacheforumet) under kvällen den 14:e. Och utifrån denna kontakt loggar cache-ägaren ("s*lf1sh"), förmodligen ganska omgående, att LW har hjälpt honom att laga/fixa den på något sätt skadade/felkoordinerade cachen).
__________________
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-06-15 kl. 21:18.
Citera
2018-06-15, 21:08
  #9941
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dvara
Och på det svarade operatören enligt dig. "Bra att ni är ute på vägarna hör av er igen om ni ser eller hör något."

Bad ni polis om handräckning?

Enligt mina och min sambos öron så sa han något i den stilen, ja. Sambon "föreslog" att de kanske kunde skicka någon medan hon förklarade läget men det besvarades inte.
Citera
2018-06-15, 21:09
  #9942
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Fundera över personalen, polisen. De tog emot ett larm sent måndag kväll av att två personer hört skrik. Dagen därpå får polisen samtal från LW anhöriga att deras mamma/exfru saknas.
Borde inte polisen i första hand följa upp SOS larm i dess närhet om samtal ringts in av någon på 112?
Det kunde vara den försvunne som själv ringt t ex i samband med en kidnappning.
Eller borde inte larmoperatörer reagerar när media slår upp försvinnande ev kidnappning av en kvinna i Örebro.
Borde de inte tänka, jag/vi tog emot ett larm igår kväll i detta område av någon som ringde in, kan det ha någon koppling till försvinnande.
Så kort minne kan de inte ha de som sitter med detta arbete.
Om polisen följt upp SOS samtal hade de säkerligen kontaktat dalaan redan de första dagarna. Man undrar hur förvånade polis blev senare i veckan när de fick påringning från dalaan och inte gjort den kopplingen?

För övrigt så tror jag allt är helt riktigt uppfattat och nedtecknat från dalaan.

Kanske inte det behöver hänga på en persons minne i dagens tekniska värld?
Finns det inte datatekniska lösningar för detta?

Hur många händelser finns från detta område vid denna tidpunkt?
Kan vara bara dessa två?
Dags att anlita en konsultfirma?
Citera
2018-06-15, 21:12
  #9943
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Möjligt är ju faktiskt att fler har såväl hört och ringt och att larmoperatören talar om ett annat samtal där skrinken hördes i bakgrunden?

Tycker det ser ut som om det är samtalet som är loggat 23.47.
Citera
2018-06-15, 21:12
  #9944
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Fundera över personalen, polisen. De tog emot ett larm sent måndag kväll av att två personer hört skrik. Dagen därpå får polisen samtal från LW anhöriga att deras mamma/exfru saknas.
Borde inte polisen i första hand följa upp SOS larm i dess närhet om samtal ringts in av någon på 112?
Det kunde vara den försvunne som själv ringt t ex i samband med en kidnappning.
Eller borde inte larmoperatörer reagerar när media slår upp försvinnande ev kidnappning av en kvinna i Örebro.
Borde de inte tänka, jag/vi tog emot ett larm igår kväll i detta område av någon som ringde in, kan det ha någon koppling till försvinnande.
Så kort minne kan de inte ha de som sitter med detta arbete.
Om polisen följt upp SOS samtal hade de säkerligen kontaktat dalaan redan de första dagarna. Man undrar hur förvånade polis blev senare i veckan när de fick påringning från dalaan och inte gjort den kopplingen?

För övrigt så tror jag allt är helt riktigt uppfattat och nedtecknat från dalaan.

Jo, varje normalt tänkande människa borde naturligtvis gjort så.
Nu sitter vi med facit, men dom borde lik förbannat ha kollat.

Av mig får dom ett skitbetyg hur dom har agerat.
Citera
2018-06-15, 21:13
  #9945
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Möjligt är ju faktiskt att fler har såväl hört och ringt och att larmoperatören talar om ett annat samtal där skrinken hördes i bakgrunden?

Inte helt omöjligt, dock ska det samtalet ha skett samtidigt som vårat. Dessutom så ska fhl ljugit om det när han berättade att vi var de enda som ringt in, alternativt att han helt enkelt missat det larmsamtalet(?)
Citera
2018-06-15, 21:18
  #9946
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dalaan
Enligt mina och min sambos öron så sa han något i den stilen, ja. Sambon "föreslog" att de kanske kunde skicka någon medan hon förklarade läget men det besvarades inte.

Tack.

Hade sambon på högtalaren under samtalet?
Citera
2018-06-15, 21:21
  #9947
Medlem
Jag frågar igen då

Det är så mycket som känns utdraget i detta fall. Jag har nämnt det tidigare och fått till svar att sekretessen är boven till att ingenting tycks sippra ut. Helt i sin ordning förmodligen men jag förstår inte varför begravningen drar ut på tiden? Om jag jämför med andra fall av försvunna personer, Engla, Tova eller Lisa, så var dessa begravda vid det här laget.
Tova Moberg försvann 14 maj (samma datum som LW) och begravdes 9 juni. Lisa Holm försvann 7 juni och begravdes 7 juli. Engla försvann 5 april och begravdes 10 maj. Kanske får man frångå begravningsregler i brottsfall och kanske har LWs familj valt att inte ha någon begravningsannons?
Visst kan man ansöka anstånd gällande begravning men jag kan inte se att några sådana punkter är uppfyllda. I en dödsannons brukar partner listas, någon som vet om särbos brukar stå med?
Citera
2018-06-15, 21:23
  #9948
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dvara
Tack.

Hade sambon på högtalaren under samtalet?

Nej, sambon hade den vinklad mot mig vid sitt vänstra öra så jag hörde vissa saker han sa
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback