Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-21, 00:10
  #11125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är inte logiskt från en förälder att med avsikt lämna bostaden för någon längre tidrymd utan att skriva ett meddelande till sonen (och lägga undan ev. halvinslagna paket). Om hon inte stpppat i honom något sömnpiller.

Nu handlade det inte om någon lång tid enligt min tanke, kanske 15-20 minuter som det brukade bli. Ett snabbt möte med någon ( som kanske hade svårt att komma ifrån) . Jag tror inte att det var första gången som träffen skedde bakom planket. Nära hemmet, diskret och ingen visste......
Citera
2018-06-21, 00:17
  #11126
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Hajar inte riktigt Springares uttalande om utebliven avstämning från bedömandegrupp? Borde gjorts när, och på initiativ av vem?
Sorry om jag missat att detta redan har avhandlats!

"Enligt Springare och Rydén har varken Bo Andersson eller Lars Bergman rätt kompetens för att bedöma om en mordutredning har skötts bra eller dåligt.

"I detta avseende, gällande uppföljning och kvalitetskontroll av en mordutredning, finns också manualer och föreskrifter. Dessa kontroller görs genom att en bedömandegrupp tillsätts av erfarna mordutredare, som ”dockar” ihop med den befintliga mordledningsgruppen och tillsammans går igenom förutsättningarna i det specifika fallet och vad som gjort och inte gjorts. Någon sådan avstämning har inte gjorts. Detta är något som Lars Bergman och Bo Andersson helt saknar kunskap om"
.
Vad Springare säger är väl att hans chefer inte har någon rätt att kritisera hans mordutredning, eftersom de inte har gjort en reglementsenlig avstämning/kvalitetskontroll.

Springares resonemang faller nog på att polisens reglemente knappast föreskriver några sådana kvalitetskontroller. Åtminstone har jag då aldrig sett något som tyder på att kvalitetskontroller skulle förekomma i praktiken.

Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Springare och Rydén hävdar att polischefernas drastiska åtgärd görs i syftet att undvika kritik i ett uppmärksammat mordfall som ännu inte är löst.

"Detta med att gå ut och sätta fokus på brister i mordutredningen är för att hitta syndabockar och för att flytta fokus från dem själva".


https://www.avestatidning.com/logga-...om-syndabockar
Klart att alla vill skylla på varandra nu när det gick snett med den här mordutredningen.
__________________
Senast redigerad av Draifos 2018-06-21 kl. 00:42.
Citera
2018-06-21, 00:18
  #11127
Medlem
Jag återvänder till skriken.
Jag har som sagt provat att skrika på kurser, men det går faktiskt inte att skrika i någon större utsträckning. Även om mitt adrenalinpåslag inte ens var i närheten av max, så använde inte "attackeraren" någon större kraft.

I min värld finns det ingen som klarar skrika så pass högt och utdraget under en pågående dödlig attack. Betänk att vi har en mördare som dessutom aktivt försöker tysta offret.
Jag kan tänka mig att man kan skrika till en viss del om man jagas, även om man får slag/stötar av tillhygge, men här var skriken från mer eller mindre samma plats.

Om det inte är frågan om tortyr, att offret är immobiliserat och inte kan skydda sig, då skriker man.
Finns fall där våldtäktsmän tänder på det och låter offret skrika, men inte alls troligt på denna plats med dom förutsättningarna.

Det finns inte på världskartan att det är LW som skriker i den utsträckningen. Det måste vara ett vittne.
Citera
2018-06-21, 00:32
  #11128
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greatcarrot
Om SD är skyldig?
Om LW ska träffa SD utan att HD ser mötet kan en möjlighet vara att SD tar bilen åker ut från villaområdet och åker upp på den stora vägen och stannar bilen på utsidan av bullerplanket (den sida hon hittades på och någon skrev att det finns en liten ficka/plats att stanna en bil på) något händer LW skriker slutar skrika och dras upp i slänten och göms i buskarna. Om det stämmer med blodspår i bil och hemma hos LW kan vara att SD fått blod på skor efter vad hänt LW men behöver ta bilen hem igen och behöver hämta något som ej får hittas i MWs hem och lämnar blodspår även där.
LW lämnar hemmet i hast för möte med en otålig SD som ringer från bilen och LW skyndar ner till stora vägen bakom bullerplanket och lämnar paketinslagning osv för att vara snabb till mötesplats ?
Ja det här är väl åklagaren Åsa Hidings (och polisens?) teori, dvs. att SD är gärningsmannen.
__________________
Senast redigerad av Draifos 2018-06-21 kl. 00:35.
Citera
2018-06-21, 00:34
  #11129
Medlem
QueenKoralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Nu handlade det inte om någon lång tid enligt min tanke, kanske 15-20 minuter som det brukade bli. Ett snabbt möte med någon ( som kanske hade svårt att komma ifrån) . Jag tror inte att det var första gången som träffen skedde bakom planket. Nära hemmet, diskret och ingen visste......

Kan vara så... OM det är planerat att träffas bakom/vid planket, så är det ju inte varken romantiskt eller charmigt , så det borde vara optimalt om man inte vill bli upptäckt,
Vem skulle tänka att någon bokar träff vid ett plank vid en motorväg?
Tror inte man bokar in att träffas på en sån plats om inte man måste... Ser det som ett högst oromantiskt och o-charmigt ställe.
Så i min tanke har hon inte bokat in att ses där utan att det verkligen måste döljas...
Jag tror att hon blir överrumplad på trappen hemma, någon hon litar på kommer, hon går och öppnar för att prata en stund på trappen.
Ev lät hon dörren stå på glänt för att smidigt ta sig in igen.( Eller så har GM tagit henne inifrån bostaden och inte haft möjlighet att stänga dörren. Risken att återvända och stänga har varit större än att bara avlägsna sig med L och lämna dörren öppen. )
Det går över styr och hon blir överrumplad, bortdragen och innan hon hinner förstå vad som händer har hen dragit henne en bit bort. Hon skriker för att påkalla uppmärksamhet och av rädsla, men många sover vid denna tidpunkt.
Dom som vaknar till tror att man "drömt" några ljud som väckt en, det tystnar och man tror att man inte hörde utan drömde, man somnar om...
Dalaan med sambo hör, och gör en fantastisk insats för att kunna hjälpa!! Ni är VardagsHjältar <3
Man kan spekulera precis hur mycket som helst...
Detta är verkligen tragiskt och jag hoppas verkligen att man kan gripa GM
__________________
Senast redigerad av QueenKorall 2018-06-21 kl. 00:39.
Citera
2018-06-21, 00:35
  #11130
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det finns inte på världskartan att det är LW som skriker i den utsträckningen. Det måste vara ett vittne.
Tycker det känns rimligast med svår misshandel och att hon vaknat till liv ett tag bakom planket.

Vad gäller händelseförloppet tror jag på slag i ansiktet hemma vilket gav blodspår. GM ger sig av, LW springer efter och hotar med att ringa polis och då blir misshandeln värre. Sen släpas hon in bakom planket då hon tros vara död, sen vaknar hon till och skriker.
__________________
Senast redigerad av Readyfreddie 2018-06-21 kl. 00:40.
Citera
2018-06-21, 00:36
  #11131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det sistnämda, NEJ hon bytte låskolv efter misshandelsanmälan och jag tror inte hon delade ut sina nycklar längre.

Men om de i samband med bråk i bilen där hon tog sig ur och ev nycklar var kvar i bilen eller om han tog de ifrån henne. Det förutsätter hon haft de med sig och låst innan hon gick till mgm. Eller la han tillbaka nycklarna och lämnade dörren olåst utan stänga den. Kan han haft den tron att hon skulle klara sig och komma åter därav öppen dörr?. Vet man om det som hittades i skogen var mobilen eller kan det varit en nyckelknippa?
Citera
2018-06-21, 00:37
  #11132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag återvänder till skriken.
Jag har som sagt provat att skrika på kurser, men det går faktiskt inte att skrika i någon större utsträckning. Även om mitt adrenalinpåslag inte ens var i närheten av max, så använde inte "attackeraren" någon större kraft.

I min värld finns det ingen som klarar skrika så pass högt och utdraget under en pågående dödlig attack. Betänk att vi har en mördare som dessutom aktivt försöker tysta offret.
Jag kan tänka mig att man kan skrika till en viss del om man jagas, även om man får slag/stötar av tillhygge, men här var skriken från mer eller mindre samma plats.

Om det inte är frågan om tortyr, att offret är immobiliserat och inte kan skydda sig, då skriker man.
Finns fall där våldtäktsmän tänder på det och låter offret skrika, men inte alls troligt på denna plats med dom förutsättningarna.

Det finns inte på världskartan att det är LW som skriker i den utsträckningen. Det måste vara ett vittne.

Kurser i all ära men de kan aldrig komma nära ett en persons dödsskrik i verkligheten. Du har lika lite som vi andra en aning om vilka skrik vi skulle kunna åstadkomma i samma situation.

Det par som hörde det höga skriket hade aldrig hört något liknande tidigare, varför dom reagerade direkt, klädde på sig snabbt medan dom fortsatte lyssna och slängde sig i bilen.
Citera
2018-06-21, 00:45
  #11133
Medlem
Krickedixans avatar
Blir inte SD fälld för detta kommer han alltid att vara misstänkt för mordet på LW om ingen annan blir gripen för mordet.
Han kommer att få leva med det hela sitt liv.
Jag tror att HD mycket väl vet vad som har hänt och hur tongången var den dagen mordet skedde.
Hon försvarar honom.

Jag tror absolut detta är ett triangeldrama.
Citera
2018-06-21, 00:45
  #11134
Medlem
QueenKoralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Kurser i all ära men de kan aldrig komma nära ett en persons dödsskrik i verkligheten. Du har lika lite som vi andra en aning om vilka skrik vi skulle kunna åstadkomma i samma situation.

Det par som hörde det höga skriket hade aldrig hört något liknande tidigare, varför dom reagerade direkt, klädde på sig snabbt medan dom fortsatte lyssna och slängde sig i bilen.

Tror också att det är så som du beskriver, utan att vara utsatt kan vi inte säga hur vi skulle skrika
Citera
2018-06-21, 00:48
  #11135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Men om de i samband med bråk i bilen där hon tog sig ur och ev nycklar var kvar i bilen eller om han tog de ifrån henne. Det förutsätter hon haft de med sig och låst innan hon gick till mgm. Eller la han tillbaka nycklarna och lämnade dörren olåst utan stänga den. Kan han haft den tron att hon skulle klara sig och komma åter därav öppen dörr?. Vet man om det som hittades i skogen var mobilen eller kan det varit en nyckelknippa?

Tror för det första aldrig att dörren var låst, utan hon gick ut för ett kort möte (nycklarna bör varit hemma ev på insidan i låset).

Att man letat mobilen i Vivalla-skogen berodde på att den pingat där.
Citera
2018-06-21, 00:51
  #11136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QueenKorall
Tror också att det är så som du beskriver, utan att vara utsatt kan vi inte säga hur vi skulle skrika

Nej, hur skulle vi kunna veta det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback