2018-05-26, 15:14
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Brukar bränna av och köra lite med en såndär "grillgallerstålborste" jag köpte på Rusta för 20 spänn en gång i tiden.

Samma som här då.

Fast tänker man ett steg längre så undrar man ju vad som göms i grillgallerstålborsten som bara förs fram och tillbaka över hög temperatur ett fåtal sekunder och sedan får bakteriegotta ihop sig i närheten av grillen till nästa tillfälle.

Hur som helst så har jag aldrig blivit magsjuk av något som blivit tillagat på en grill. Temperaturen dödar, så är det ju. Rengörning är bara estetiskt, inte hygieniskt.

Minns jag rätt så köpte jag min grillgallerstålborste på Bauhaus och gav det dubbla. Det du!
Citera
2018-05-26, 15:21
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Exakt, det står hur jag gör, och det har jag ju besvarat.

Men stå vid grillen och bli varm och svettig, nej, vet du vad, kommer aldrig på frågan.

Hmmm...

Du ingår därmed inte i det typiska urvalet av den kvantitativa ansatsen i den här empiriska forskningen.

Synd.
Citera
2018-06-01, 21:13
Medlem
TraXzmans avatar
Eldkastera för att mjuka upp brända fettet marinaden på gallret, sen sandblästra jag bort det och sen skrubba jag in gallret i thinner med lite vatten med en svamp, avrunda med högtryckstvätt från brandbil, skrubba in med tvättmedel sen och skölj med trädgårdslang .
Tycker det går snabbast och defintivt enklast
Senast redigerad av TraXzman 2018-06-01 kl. 21:16.
Citera
2018-06-03, 11:56
Bannlyst
När du frågar så får jag enorma skuldkänslor. Jag kan ens påminna mig sist jag rengjorde grillgallret! Om jag någonsin rengjort det?

Som kampsportare brukar man inte tvätta sitt färgade bälte heller, så jag kanske lever lite i den världen.

I nån mysko mån sägs kraften i gammal svett leva kvar i bältet. Jag är dock inte helt säker om det stämmer. Vi kan kalla det en fin tradition.
Senast redigerad av Kick88 2018-06-03 kl. 12:01.
Citera
2018-06-04, 00:27
Medlem
JerryCottons avatar
Det klart enklaste sättet är att slänga gallret på gräsmattan efter avslutad grillning. Låt ligga över natten. Skölj av och skrubba lite med en svamp om det skulle behövas.
Blir förvånansvärt rent med en mycket liten arbetsinsats.
Citera
2018-06-04, 11:24
Medlem
aina08s avatar
Dom flesta verkar nöja sig med att bränna av gallren.
Själv är ja lite rädd för bakterier (kanske i onödan) men försöker att inte bli extrem då de är ganska omständligt att diska gallren inför varje grillning, speciellt när man grillar ofta.

Ja kör gasolgrill och har gjutjärnsgaller (blir ju lite annat med emaljerat eller med kolgrill).
Brukar börja med att försöka få bort så mycket som möjligt från gallren med grillborsten innan ja börjar värma grillen. Sen får den stå på maxvärme ca 15 min för att bränna bort och lösa upp fett osv.
Drar med borsten igen och torkar sen av med papper. Var annan, var tredje grillning brukar ja även dra av gallren med rejält blött papper som ja doppar i vatten så de nästan blir som diskat.
Efter grillning låter ja grillen stå på max några minuter också så blir det enklare när ja ska börja nästa gång.

Tidigare när ja hade en mindre kolgrill testade ja de att lägga gallret i gräset över natten och de löser ju skiten väldigt bra inför diskning, men då är det också blanka stålgaller. Nackdelen är att man kanske glömmer gallren i gräset om man inte ska använda dom dagen efter

Grillborsten bör man nog byta ut då och då för att inte samla på sig mängder med bakterier och så den inte heller börjar släppa metallborsten. Finns ju lite olika bra kvalité på borstarna också.
Kanske kunde man köra borsten i diskmaskinen då och då?
Citera
2018-06-04, 11:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Dom flesta verkar nöja sig med att bränna av gallren.
Själv är ja lite rädd för bakterier (kanske i onödan) men försöker att inte bli extrem då de är ganska omständligt att diska gallren inför varje grillning, speciellt när man grillar ofta.

Ja kör gasolgrill och har gjutjärnsgaller (blir ju lite annat med emaljerat eller med kolgrill).
Brukar börja med att försöka få bort så mycket som möjligt från gallren med grillborsten innan ja börjar värma grillen. Sen får den stå på maxvärme ca 15 min för att bränna bort och lösa upp fett osv.
Drar med borsten igen och torkar sen av med papper. Var annan, var tredje grillning brukar ja även dra av gallren med rejält blött papper som ja doppar i vatten så de nästan blir som diskat.
Efter grillning låter ja grillen stå på max några minuter också så blir det enklare när ja ska börja nästa gång.

Tidigare när ja hade en mindre kolgrill testade ja de att lägga gallret i gräset över natten och de löser ju skiten väldigt bra inför diskning, men då är det också blanka stålgaller. Nackdelen är att man kanske glömmer gallren i gräset om man inte ska använda dom dagen efter

Grillborsten bör man nog byta ut då och då för att inte samla på sig mängder med bakterier och så den inte heller börjar släppa metallborsten. Finns ju lite olika bra kvalité på borstarna också.
Kanske kunde man köra borsten i diskmaskinen då och då?
Detta med bakterier kan du sluta vara rädd för, då de lever sällan så bra redan vid 60 grader.
Och ett grillgaller brukar ju bli par hundra grader.

Så din rädsla för bakterier är galen, då de aldrig kan överleva.
Då är stoppa tillbaka köttet i marinad eller skärbräden nått som är värre, och som görs titt som tätt på grillsäsongen.
Citera
2018-06-04, 12:21
Medlem
Denoms avatar
Borstar varje grillning, inte så kräsen på gallret.
Citera
2018-06-04, 18:14
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Detta med bakterier kan du sluta vara rädd för, då de lever sällan så bra redan vid 60 grader.
Och ett grillgaller brukar ju bli par hundra grader.

Så din rädsla för bakterier är galen, då de aldrig kan överleva.
Då är stoppa tillbaka köttet i marinad eller skärbräden nått som är värre, och som görs titt som tätt på grillsäsongen.
Ja vet egentligen att de inte är någon fara men de sitter i skallen
Skulle aldrig använda samma skärbräda, samma tallrik osv.
Har ett bestick när ja lägger på och vänder köttet och ett nytt att ta bort köttet med när de är klart.
Men även om bakterierna dör av värmen så är det ju inte så trevligt med gammalt gegg från tidigare grillningar på nya köttet.
Citera
2018-06-20, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Brukar bränna av och köra lite med en såndär "grillgallerstålborste" jag köpte på Rusta för 20 spänn en gång i tiden. Men händer då och då att jag kör grillgallret i 70 graders diskmaskin, blir som nytt. (Kromat Webergaller)

Får man inte plats med grillgallret i diskmaskinen så kan man ta en långpanna i ugnen. Häll i lite vatten så det täcker + maskindiskmedel, Sätt ugnen på 90 C, vänta ett par timmar. Stäng av och låt stå över natten. Spill inte när du tar ut långpannan. Sen är det bara att skölja av, även långpannan blir ren på så vis. Det brukar fungera på allt ingrott skit tackolov

MrMuscle spray är annars också bra, dess innehåll är ungefär detsamma som koncentrerat maskindiskmedel, fast flytande
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2018-06-20 kl. 23:30.
Citera
2018-06-20, 23:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Får man inte plats med grillgallret i diskmaskinen så kan man ta en långpanna i ugnen. Häll i lite vatten så det täcker + maskindiskmedel, Sätt ugnen på 90 C, vänta ett par timmar. Stäng av och låt stå över natten. Spill inte när du tar ut långpannan. Sen är det bara att skölja av, även långpannan blir ren på så vis. Det brukar fungera på allt ingrott skit tackolov

MrMuscle spray är annars också bra, dess innehåll är ungefär detsamma som koncentrerat maskindiskmedel, fast flytande
!

Japp, jag kör ungefär samma recept! -Funkar klockrent!
Citera
2018-06-21, 00:04
Medlem
SnakePlissskens avatar
Använder ståltrasselboll som jag köper på Ica - helt överlägsna allt annat jag provat, blir kromrent direkt.

Såna här: https://www.bauhaus.se/diskbollar-2-p.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in