Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-06-21, 00:19
  #25
Medlem
DaChiefs avatar
Bränn av gallret vid nästa grillning under lågor. Borsta, ta bort kolrester med blött torkpapper, done.
Citera
2018-06-21, 17:32
  #26
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Bränn av gallret vid nästa grillning under lågor. Borsta, ta bort kolrester med blött torkpapper, done.
Gör på samma sätt, fast jag brukar inte vara så lyxig att jag torkar gallret.
Citera
2018-06-21, 19:13
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Dom flesta verkar nöja sig med att bränna av gallren.
Själv är ja lite rädd för bakterier (kanske i onödan) men försöker att inte bli extrem då de är ganska omständligt att diska gallren inför varje grillning, speciellt när man grillar ofta.

Ja kör gasolgrill och har gjutjärnsgaller (blir ju lite annat med emaljerat eller med kolgrill).
Brukar börja med att försöka få bort så mycket som möjligt från gallren med grillborsten innan ja börjar värma grillen. Sen får den stå på maxvärme ca 15 min för att bränna bort och lösa upp fett osv.
Drar med borsten igen och torkar sen av med papper. Var annan, var tredje grillning brukar ja även dra av gallren med rejält blött papper som ja doppar i vatten så de nästan blir som diskat.
Efter grillning låter ja grillen stå på max några minuter också så blir det enklare när ja ska börja nästa gång.

Tidigare när ja hade en mindre kolgrill testade ja de att lägga gallret i gräset över natten och de löser ju skiten väldigt bra inför diskning, men då är det också blanka stålgaller. Nackdelen är att man kanske glömmer gallren i gräset om man inte ska använda dom dagen efter

Grillborsten bör man nog byta ut då och då för att inte samla på sig mängder med bakterier och så den inte heller börjar släppa metallborsten. Finns ju lite olika bra kvalité på borstarna också.
Kanske kunde man köra borsten i diskmaskinen då och då?
Exakt så! Borsten går också bra att diska i maskin. Min borste gör det.
Citera
2018-06-21, 21:33
  #28
Medlem
Mackan52s avatar
Rengöra?

Al Bundy sa det bäst:
https://www.youtube.com/watch?v=inubkn_TmUs

"Ashes from the past, for burgers of the future."

Förra generationens aska, ger smak åt dagens kött. Det är livets cykel, vi ärver jorden och lånar den från våra barn, således svettas dagens djur på grillen för att ge näring åt deras barn som också hamnar på grillen.

Citera
2018-06-22, 00:23
  #29
Moderator
evilhoneys avatar
Rengör inte mer än att jag borstar gallret med en stålborste, efter att det legat på elden en stund. Sot och aska gör inget alls men gamla klumpar av bränd marinad vill jag inte ha helst.
Citera
2018-06-22, 01:16
  #30
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Får man inte plats med grillgallret i diskmaskinen så kan man ta en långpanna i ugnen. Häll i lite vatten så det täcker + maskindiskmedel, Sätt ugnen på 90 C, vänta ett par timmar.
Kaustiksoda i en plastbalja i duschen över natten, gjort så bla med glaset i ugnen och det blir verkligen rent så där äckligt rent som det bara är från fabrik bara av att ligga i blöt men skyddskläder speciellt glasögon, kaustiksoda är frätande.
Citera
2018-06-23, 12:02
  #31
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaxium
Exakt så! Borsten går också bra att diska i maskin. Min borste gör det.
Undra hur många som tänker på att göra ren sin borste.
Gallren går att bränna av men i borsten samlar man på en väldig massa gegg av bakterier

Ja köpte rengöringstråg för grillgaller på Biltema. När gallren ska diskas är det bra att ha nåt att lägga dom i där gallren helt får plats att ligga blött. Efter en natt där i är det lätt att göra rent.
Här är en liknande ifrån Jula https://www.jula.se/catalog/tradgard...-763052/#tab04
__________________
Senast redigerad av aina08 2018-06-23 kl. 12:04.
Citera
2018-06-26, 12:56
  #32
Medlem
pantywankers avatar
Gör aldrig rent. Bränner bara av det några minuter innan grillningen skall börja.
Citera
2018-06-27, 22:33
  #33
Medlem
mjukmjukares avatar
Hetta upp.
Borsta av med nån form av grillborste e.d. så att det blir clear från gammalt skit i ansamling...
Låt fortsätta bli hett.
Klart!
Mycket enkelt.

´
Citera
2018-06-29, 23:23
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Borstar av skiten och antar att bakteriera dör av värme.

Vadå borsta bort?

Bränna bort ska det heta.

Varför slösa tid med en äcklig borste när alla vet att eld renar både kött och själ?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback