• 1
  • 2
2018-05-26, 11:03
Medlem
aina08s avatar
Hur rent tycker du att ditt grillgaller ska vara innan du grillar och hur rengör du det innan du börjar grilla?
Vissa bränner ju bara av sitt galler medan andra diskar de varje gång.
Är det skillnad när du använder kol eller gasol-grill, emaljerat eller gjutjärnsgaller?
Citera
2018-05-26, 11:10
Medlem
Borstar av skiten och antar att bakteriera dör av värme.
Citera
2018-05-26, 11:17
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Hur rent tycker du att ditt grillgaller ska vara innan du grillar och hur rengör du det innan du börjar grilla?
Vissa bränner ju bara av sitt galler medan andra diskar de varje gång.
Är det skillnad när du använder kol eller gasol-grill, emaljerat eller gjutjärnsgaller?

Värm upp och borsta bort det värsta med grillborsten bara. Och givetvis Gjutjärnsgaller eftersom dom håller kvar lite fett så det inte fastnar så lätt när du grillar.
Citera
2018-05-26, 11:32
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Värm upp och borsta bort det värsta med grillborsten bara. Och givetvis Gjutjärnsgaller eftersom dom håller kvar lite fett så det inte fastnar så lätt när du grillar.

Exakt så.

Det fungerar som en gammal hederlig gjutjärnsstekpana. Det ska finnas mycket gammal historia kvar.

Rengöringsmedel är totalt no no. Lite värme för att lösa upp, sedan några tag med stålborsten. Allt annat tar bara bort smak.

Kol eller gasol spelar ingen roll. Förfarandet är detsamma.
Citera
2018-05-26, 12:25
Medlem
klybans avatar
Rengörs aldrig, dock bränns av före nästa grill.
Citera
2018-05-26, 12:48
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Rengörs aldrig, dock bränns av före nästa grill.

Ja, det räcker ju det också.
Citera
2018-05-26, 13:25
Medlem
TilleyHats avatar
Kallt vatten och grillborste inför varje grillning. Det är i mitt tycke det absolut bästa och mest effektiva. Sen gnider jag på lite rapsolja på gallret innan jag lägger det på grillen.
Citera
2018-05-26, 13:30
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jag gör det inte alls.

Det fixar frun.
Citera
2018-05-26, 13:41
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jag gör det inte alls.

Det fixar frun.

Innan du grillar menar du? För det är väl ändå du som man som står vid grillen?

Nåväl...
Då tar vi frågan ett steg till då. När din fru rengör grillgallret, hur gör hon då? Det tycker jag skulle vara intressant i den här empiriska forskningen även om TS explicit skrev DU i versaler.
Citera
2018-05-26, 14:47
Medlem
kraftfoders avatar
Brukar bränna av och köra lite med en såndär "grillgallerstålborste" jag köpte på Rusta för 20 spänn en gång i tiden. Men händer då och då att jag kör grillgallret i 70 graders diskmaskin, blir som nytt. (Kromat Webergaller)
Citera
2018-05-26, 14:48
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja, det räcker ju det också.
Gäller då ha grillgaller av kvalitet, dåliga ger sig.
Även rengöra med rengörningsmedel, gör så det fastnar.
Vet många som pysslar med detta, och undviker grilla viss saker då det alltid fastnar.
Svärfar han trodde bakterier fanns kvar om inte grillgallret var kliniskt rent, även efter en 800 graders svedning.
Men såklart hans kunskaper om mat är att den stoppas i munnen , men vet inte varför det kommer brunt där bak.
Citera
2018-05-26, 15:12
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Innan du grillar menar du? För det är väl ändå du som man som står vid grillen?

Nåväl...
Då tar vi frågan ett steg till då. När din fru rengör grillgallret, hur gör hon då? Det tycker jag skulle vara intressant i den här empiriska forskningen även om TS explicit skrev DU i versaler.
Exakt, det står hur jag gör, och det har jag ju besvarat.

Men stå vid grillen och bli varm och svettig, nej, vet du vad, kommer aldrig på frågan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in