2018-06-20, 17:58
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
För oss som varit på platsen är avståndet inga problem. En adrenalinstinn GM kan lätt bära en petit LW alternativt släpa henne periodvis. Allt beror på hur det pumpar i kropp och knopp, tror jag. Jag har varit med om tre situationer då jag övermannats av min egen inre styrka. Idag kan jag inte återkalla den styrka jag upplevde vid dessa tillfällen. Absolut är en bil det man bör använda om man helt vill undkomma upptäckt men då tar man en risk vid i och urlastning. Bortsett från skrikvittnet så vet ingen av oss NÄR kroppen transporterades. Skedde detta halv tre på natten så kan man nog promenera joddlandes med ett lik över axeln utan att få några blickar. Skedde det vid halv tolv den aktuella måndagen så är sträckan inga problem heller. Jag har skrivit det förr, knappt några fönster vetter mot gatan. De villafönster som finns på höger sida sitter i vardagsrum och kök. Förmodligen sov de boende vid det laget och grönskan är frodig vid deras tomtgräns. Det tar ungefär två minuter att gå ner längs gatan med "packning".

Min teori om att skriken kommer från ett medvetslöst brottsoffer som sparkas handlar om att GM är arg, frustrerad och i helt i gasen. Det är LWs fel, allting. Hon är hatad vid det laget, hon förtjänar det hon utsatts för. Det och mycket mer, enligt GM. Om hon gnyr när han drämmer henne i marken så ska hon tystas. Jäklar vad hon ska tystas. I den stunden hatar GM sitt offer och han tar ut sin vrede en sista gång. Att hon ligger på mage handlar nog om att hon försökt krypa därifrån alternativt att GM vill undslippa att se henne(s) blick/ansikte. Jag tror att GM redan i hemmet antar att LW är avliden. Där kan hon inte ligga kvar. Inte för att skona barnen utan för att skona GM. En död LW får inte finnas i huset helt enkelt. Hon ska bort bort bort.

Jag håller med dig angående gatan och platsen! Det är svårt att se närheten mellan bostad och fyndplats på bilder samt hur lite fönstervy det faktiskt är. Det blir något helt annat när man sett det med egna ögon.

Angående ditt fetade, i vilket sammanhang och när har GM (SD?) uttryckt detta? Det låter onekligen som att hen var väldig ilsken på Lena. Ilsken nog för att kunna mörda?
Senast redigerad av LimeTime 2018-06-20 kl. 18:01.
Citera
2018-06-20, 18:01
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Jag håller med dig angående gatan och platsen! Det är svårt att se närheten mellan bostad och fyndplats på bilder samt hur lite fönstervy det faktiskt är. Det blir något helt annat när man sett det med egna ögon.

Angående ditt fetade, i vilket sammanhang och när har SD uttryckt detta? Det låter onekligen som att han var väldig ilsken på Lena. Ilsken nog för att kunna mörda?

Man får anta att Schazz menar att det var ett möjligt senario, att GM tänkte så där och då. Inte att han uttryckt det in real Life
Citera
2018-06-20, 18:02
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime

Angående ditt fetade, i vilket sammanhang och när har SD uttryckt detta? Det låter onekligen som att han var väldig ilsken på Lena. Ilsken nog för att kunna mörda?

Jag tror att Schazz föreställer sig ett möjligt senario, att GM tänkte så där och då. Inte att han uttryckt det in real Life
Citera
2018-06-20, 18:04
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Åter, mobilen pingades väl åt andra hållet?

Dagen efter ja. Det lär väl inte va första gången i världshistorien som en mobil och en saknad (mördad) person befinner sig på olika platser?
Citera
2018-06-20, 18:09
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/chefens-forklaring-till-omplacerade-orebropoliserna-har-inget-med-mordutredningen-att-gora?referrer= app
Springares flytt har inget med utredningen att göra.
Så då kanske det inte var så hårresande påstående ändå....
Det var den mest hårresande mörkningen någonsin. Fniss
Skrattretande att dom inte skäms för att lägga locket på så genomskinligt.
Dom har väl inget val ty alternativet är att tvätta byken offentligt som skrämmer mer än att skämmas för att mörka.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-06-20 kl. 18:15.
Citera
2018-06-20, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Men va f*n håller de på med, j*vla dravel! 😡

Är det så att det här inte har något alls med mordet på LW att göra så börjar man ju undra hur deras interna tjaffs påverkar utredningen.

Peter Springare anmäldes av sin egen ledning i februari 2018, det kan vara resultatet av det som får påverkan nu. Sådana anmälan hanteras av SU, avd för Särskilda utredningar.

https://polisen.se/Om-polisen/Sarskilda-utredningar/
Citera
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det var den mest hårresande mörkningen någonsin. Fniss
Talande att inte skäms för att lägga locket på så genomskinligt.
Gick du på den bluffen?

Kanske bara var ett utmärkt tillfälle att omplacera honom just nu och få det att se ut som det har med Lenafallet att göra. Ledningen kanske har väntat på rätt tillfället och nu kom det. Utredningen (är enligt vissa) seg och går inte framåt och då passade de på att göra omplaceringar!
En gissning
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Utredningsinsatsen med hund avslutades för tidigt och uppenbarligen utan information från spaningsledaren PS. På annat sätt kan jag inte tolka hans uttalande (från minnet) "jag antog dom skulle följa brevlådorna"? Han verkar inte förstå ngt om hundsök ej heller inte tänkt tanken om att en bil kan ha brukats.

Vilken information/hypotes hade spaningsledningen och vad förmedlades vidare till hundsöksledningen?

Samma fråga gäller även vilken information hade polisens kommunikationscentral? Som PS nu skyller fadäsen om "skrikvittnets" samtal.

Är ointresset enbart en slump? I vart fall har det inte verkat i riktning för att lösa mordfallet, snarast tvärtom.

Jag blir

Som jag förstått det är det en annan rotel (hm, heter det så?) som har hand om "försvinnanden" än den som PS var ansvarig för.

Detsamma gäller ju polisens kommunikationscentral. Den ansvarar annan enhet för.

Men jag tror att PS inte är en lätt person att samarbeta med och förmodligen (gissar) är den kritik som kommit fram i fallet bara en liten del av det som är orsaken till att han petades (se mina tidigare länkningar om antydningar om lagbrott, tjänstefel, möten dagen innan med chefen MN).
Inte heller då osannolikt att ÅK också hade samarbetsproblem med PS.

Svårt att veta vad som är den egentliga orsaken, trots att de vänder sitt byk ut och in inför öppen ridå. Vad som är sant och vad som inte är det, vet vi inte.
Citera
2018-06-20, 18:20
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Inte Springares fel?
Hemska chefer som godkände semestern.
Aftonbladet.
"Springare säger att den svenska polisens utredningsverksamhet ”lämnar mycket i övrigt att önska”.

Att han offentligt först tagit heder och ära av sina kollegor och sen bevisligen själv "lämnat mycket övrigt att öndska" genom att underlåta (strunta i) att agera dom avgjort viktiga dygnen i fallet Lena Wesström säger en del om Springares kompetens, såvitt både sociala som polisiära.

Vad vet du om springare har haft annat att slutföra innan han kunde jobba med heltid på detta fall? Självklart är det chefernas fel som inte har sett till att täcka upp en frånvaro och personalbrist. Ytterst så är det Dan Eliassons fel som monterade ner den svenska poliskåren till botten. Nu kan vi hoppas på att ansvariga chefer har fått sig en tankeställare så att detta inte upprepas och att fallet löses snarast.
Citera
2018-06-20, 18:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Det kan hon mycket väl ha försökt göra men jag tror fortfarande inte på att någon tvingat ut henne ur bostaden.

Jag tror hon självmant pratade med mördaren, jag tror hon kände mördaren väl.

Utan tvekan kände hon sin gm väl.
Men inte tillräckligt väl.
Citera
2018-06-20, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Som jag förstått det är det en annan rotel (hm, heter det så?) som har hand om "försvinnanden" än den som PS var ansvarig för.

Detsamma gäller ju polisens kommunikationscentral. Den ansvarar annan enhet för.

Men jag tror att PS inte är en lätt person att samarbeta med och förmodligen (gissar) är den kritik som kommit fram i fallet bara en liten del av det som är orsaken till att han petades (se mina tidigare länkningar om antydningar om lagbrott, tjänstefel, möten dagen innan med chefen MN).
Inte heller då osannolikt att ÅK också hade samarbetsproblem med PS.

Svårt att veta vad som är den egentliga orsaken, trots att de vänder sitt byk ut och in inför öppen ridå. Vad som är sant och vad som inte är det, vet vi inte.

Hans egen avdelning anmälde honom i februari 2018, kan vara resultatet av den som diskuterades dagen innan. Oavsett en anmälan inte leder till att en förundersökning påbörjas innebär den konsekvenser för den anmälde. Det kan vara därför han plockas bort.

Springare har även mot anmält sin avdelning till JO.

Springare har många anmälningar på sig sedan tidigare.
Citera
2018-06-20, 18:40
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hans egen avdelning anmälde honom i februari 2018, kan vara resultatet av den som diskuterades dagen innan. Oavsett en anmälan inte leder till att en förundersökning påbörjas innebär den konsekvenser för den anmälde. Det kan vara därför han plockas bort.

Springare har även mot anmält sin avdelning till JO.

Springare har många anmälningar på sig sedan tidigare.
Mmm, undrar för vad? Spöar han på misstänkta under förhör? Eller är han bara inte tillräckligt PK? Gäller samma sak JR? Böjer de inte knä tillräckligt djupt för överheten eller vad är det frågan om?

Sån här skit kan dom fan reda ut internt och när det inte drabbar en mordutredning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in