2018-06-20, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Hej! De sökte minst under torsdagen iaf (generellt kritiserar en del hundförare dock att de kallas in först efter 2-3 dagar). Men i detta fall spärrades ju inte huset av förren på onsdagen.

"Under torsdagen var polisens tekniker på plats i området. Dessutom sökte polisen med hund alldeles i närheten av den avspärrade villan."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lwR3w/hus-avsparrat-nara-forsvunna-kvinnans-bostad-i-orebro
Dom vart väl dirigerade åt det håll mobilen påståtts pingas, 150m åt andra hållet i skogsområde.
Att söka av villaområde vid ett försvinnande ligger lågt ned i prio, man förlitar sig på sin vän allmänheten.
Sedan blir det juridiskt svårt att söka av villatomter som har staket.
Citera
2018-06-20, 16:57
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Utredningsinsatsen med hund avslutades för tidigt och uppenbarligen utan information från spaningsledaren PS. På annat sätt kan jag inte tolka hans uttalande (från minnet) "jag antog dom skulle följa brevlådorna"? Han verkar inte förstå ngt om hundsök ej heller inte tänkt tanken om att en bil kan ha brukats.

Vilken information/hypotes hade spaningsledningen och vad förmedlades vidare till hundsöksledningen?

Samma fråga gäller även vilken information hade polisens kommunikationscentral? Som PS nu skyller fadäsen om "skrikvittnets" samtal.

Är ointresset enbart en slump? I vart fall har det inte verkat i riktning för att lösa mordfallet, snarast tvärtom.

Jag blir

Springare klagar ju på att det är en annan organisation som tar hand om försvinnanden och att de inte sökt "varje meter". Det är alltså inte spaningsledningen som är inkopplad i detta läget.

Om man nu var där direkt efter anmälan om fösvinnandet så borde man väl ha med sig en spårhund. Om vi antar att de hade det men inte fick upp något spår så kan ju det bero på att det inte finns något spår från bostaden. Hon hämtades i bil vid bostaden.
Citera
2018-06-20, 16:59
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hon kan ha haft mobilen med sig ut för att hon försökte ringa 112?
Han har slitit telefonen ur hennes hand innan hon hann ringa?

Det kan hon mycket väl ha försökt göra men jag tror fortfarande inte på att någon tvingat ut henne ur bostaden.

Jag tror hon självmant pratade med mördaren, jag tror hon kände mördaren väl.
Citera
2018-06-20, 17:00
Medlem
[quote=notknapparen|64397874]Ska bli intressant att höra om kroppen flyttats vid något tillfälle, men kan inte se någon direkt vinst med att förvara kroppen någonstans, för att sedan flytta den till planket (för SD).
Skulle kunna vara annan gm (granne) då, eller annan bp (ex hemma hos SD).

Måste säga att det är väldigt konstigt att ingen hittat kroppen tidigare, polis eller hundägare. En del hundägare släpper sina hundar om det är lugnt ute eller har en lång lina så hunden får mer möjlighet att nosa på det de vill. Men planket kanske är ganska massivt och byggt ner till marken. Ganska vindstilla de där dagarna.
Men om det är SD kan han väl inte haft kroppen i bilen några längre stunder eftersom de åkte till USA. Bilen konfiskerades väl då och om de hade haft någon annan ståendes skulle den vara undersökt.
Så det lämnar isf inte stort fönster för att flytta en kropp.[/QUOTE/
Ja det ska bli intressant om kroppen flyttats och var kroppen förvarats av gärningsmannen om kroppen flyttats.
Citera
2018-06-20, 17:00
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Tror både avspärrningen och rykten om blodspår leder tankarna dit. Lutar själv inte mot hemmet som BP men vi vet ju som sagt ingenting, kan vara så.

Kan det finnas någon annan anledning att söka igenom huset än att det är BP? Annan typ av bevisning? Annars har vi ju svaret där..

Blodspår i hemmet har jag nästan uteslutit helt då polishundarna omöjligt hade missat det. (Vid sök efter försvunna personer är man ju medveten om att personen i fråga kan vara skadad eller död, sökhundar hittar också ibland den försvunna avliden - det klarar de, om inget annat så med luftspår)

Det är mycket vanliga åtgärder att spärra av brottsoffers hem, oavsett BP och FP. Det går inte att dra några större slutsatser av det.
Citera
2018-06-20, 17:06
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Är det inte märkligt att då dumpa kroppen så nära hennes hem? Jag menar, om han väl ansträngt sig för att släpa in henne i bilen för att dumpa kroppen, varför inte då dumpa den på ett bättre ställe?

Kan ju riskera att bli stoppad med ett lik i bilen.
Citera
2018-06-20, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det är mycket vanliga åtgärder att spärra av brottsoffers hem, oavsett BP och FP. Det går inte att dra några större slutsatser av det.
De har säkert gjort teknisk undersökning av båda den misstänktes hem och brottsoffrets hem.
Citera
2018-06-20, 17:08
Medlem
Jag har skrivit det innan, men tar upp det igen. Jag tror att LW hade ett återkommande möte i smyg med sin baneman bakom planket. Ett perfekt ställe som ligger nära hennes hem och är skyddat för insyn. Det behöver inte betyda att mötet föregicks av något SMS, telefonsamtal eller liknande som jag har skrivit innan. Kan vara en överenskommen signal på ett eller på annat sätt. Kanske kör MD förbi och blinkar med lyset eller kanske är det en överenskommen tid att mötas. Hon släpper det hon har för händerna och går till mötesplatsen utan att låsa dörren för ett kort möte som det brukar vara. Jag tror att hon blev mördad just där man fann henne, men vem som gjorde det? Där finns många frågetecken. Hon kan ha haft ett hemligt liv som varken syns på Fb eller andra medier. Jag tror faktiskt att alla, i alla fall dom flesta har ett slags parallellt liv som är okänt för omvärlden, det har i alla fall jag.
Citera
2018-06-20, 17:13
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kan ju riskera att bli stoppad med ett lik i bilen.

Exakt, bara en idiot lägger ett lik i bilen. Jag tror inte den här mördaren är någon idiot.
Citera
2018-06-20, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Jag har skrivit det innan, men tar upp det igen. Jag tror att LW hade ett återkommande möte i smyg med sin baneman bakom planket. Ett perfekt ställe som ligger nära hennes hem och är skyddat för insyn. Det behöver inte betyda att mötet föregicks av något SMS, telefonsamtal eller liknande som jag har skrivit innan. Kan vara en överenskommen signal på ett eller på annat sätt. Kanske kör MD förbi och blinkar med lyset eller kanske är det en överenskommen tid att mötas. Hon släpper det hon har för händerna och går till mötesplatsen utan att låsa dörren för ett kort möte som det brukar vara. Jag tror att hon blev mördad just där man fann henne, men vem som gjorde det? Där finns många frågetecken. Hon kan ha haft ett hemligt liv som varken syns på Fb eller andra medier. Jag tror faktiskt att alla, i alla fall dom flesta har ett slags parallellt liv som är okänt för omvärlden, det har i alla fall jag.
En hemlig älskare bakom planket kanske, kanske någon annan geocachare som det blev bråk med och sedan tog GM henne av daga.
Citera
2018-06-20, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Jag fattar oavsett om de tagit skrikvittnet på allvar eller inte HUR kroppen inte kunde hittas tidigare?! Det är så jävla klantigt. Det är så nära Lenas hem.

Jag tog en löprunda förbi platsen igår kväll. När man befinner sig där på gatan så går det inte att begripa varför de inte sökte vid fyndplatsen. Totalt obegripligt.
Åter, mobilen pingades väl åt andra hållet?
Citera
2018-06-20, 17:34
Medlem
sommarljums avatar
https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/chefens-forklaring-till-omplacerade-orebropoliserna-har-inget-med-mordutredningen-att-gora?referrer= appt

"- Det blev olyckligt. Vare sig jag, Bo Andersson eller åklagaren har haft några synpunkter på hur mordutredningen har skötts, säger sektionschef Lars Bergman som nu går ut och dementerar det kommunikationschefen tidigare sagt i media."

"Polisens kommunikationschef förklarade i NA att förhoppningen är att arbetet med utredningen ska skötas på ett bättre sätt och att andra personer satts in som ska leda utredningen. Men nu menar Lars Bergman, sektionschef på polisområde Örebro, att det inte alls handlar om att Springare och Rydén skulle ha misskött mordutredningen.

– Det handlar om interna problem på grova brottsgruppen, säger han. Min roll som chef är att ha en arbetsgrupp som fungerar och då måste jag göra det här ur ett helhetsperspektiv."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in