2018-06-20, 16:14
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Magkänsla kanske var att ta i, men sådana här bevisvärderingar och sannolikhetsbedömningar kan väl i slutändan inte vara annat än en subjektiv känsla (såvida man nu inte gör handfasta beräkningar som t.ex. Göran Lambertz).

Det här visas ju inte minst av att åklagaren och tingsrätten gjorde olika bedömningar senast. Och nog är det väl mänskligt att väga in den gamla misshandelsanmälan, även om det inte är juridiskt korrekt att göra så.

Förstår hur du tänker. Vill dock understryka att åklagaren inte är en ensam ö i en mordutredning, där hon gör lite som hon vill. Åklagaren arbetar nära tillsammans med utredare, spanare och kriminaltekniker under förundersökningen.
Citera
2018-06-20, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Tror både avspärrningen och rykten om blodspår leder tankarna dit. Lutar själv inte mot hemmet som BP men vi vet ju som sagt ingenting, kan vara så.

Kan det finnas någon annan anledning att söka igenom huset än att det är BP? Annan typ av bevisning? Annars har vi ju svaret där..

Blodspår i hemmet har jag nästan uteslutit helt då polishundarna omöjligt hade missat det. (Vid sök efter försvunna personer är man ju medveten om att personen i fråga kan vara skadad eller död, sökhundar hittar också ibland den försvunna avliden - det klarar de, om inget annat så med luftspår)

Om nu den skäligen misstänkte är mördaren (Man kan bli skäligen misstänkt av tex fotavtryck )så tycker jag de borde spärrat av hos frun eftersom han ungås och åker på semester med henne Det är ju en självklarhet att kolla fruns hus eller ???
Citera
2018-06-20, 16:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Tror både avspärrningen och rykten om blodspår leder tankarna dit. Lutar själv inte mot hemmet som BP men vi vet ju som sagt ingenting, kan vara så.

Kan det finnas någon annan anledning att söka igenom huset än att det är BP? Annan typ av bevisning? Annars har vi ju svaret där..

Blodspår i hemmet har jag nästan uteslutit helt då polishundarna omöjligt hade missat det. (Vid sök efter försvunna personer är man ju medveten om att personen i fråga kan vara skadad eller död, sökhundar hittar också ibland den försvunna avliden - det klarar de, om inget annat så med luftspår)

Kanske var det de gjorde?
Markerade?
Och man kollade och fick träff på blod.
Samtidigt kan ju blodfläckar ibland finnas i ens hem av olika anledningar. Mindre mängder.
Det omrubricerades ju sedan till misstänkt människorov.
Citera
2018-06-20, 16:23
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Som jag har uppfattat det så sökte inte hundarna i området kring Lenas hem förrän kroppen hittats. De letade på annat håll.
Jag kan ha fel men det var så jag tolkade samtalet där det även framkom visst missnöje över hur utredningen i den aspekten skötts.

Hej! De sökte minst under torsdagen iaf (generellt kritiserar en del hundförare dock att de kallas in först efter 2-3 dagar). Men i detta fall spärrades ju inte huset av förren på onsdagen.

"Under torsdagen var polisens tekniker på plats i området. Dessutom sökte polisen med hund alldeles i närheten av den avspärrade villan."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lwR3w/hus-avsparrat-nara-forsvunna-kvinnans-bostad-i-orebro
Senast redigerad av ModestyBlaiser 2018-06-20 kl. 16:40.
Citera
2018-06-20, 16:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Ja, jag tänker också som du.

Men tror inte hon blivit tvingad ur sitt hem. Jag tror hon hade mobilen i handen när hon gick ut för att prata med någon hon kände.

Jag tror hon chattade till och från med många med anledning av Norgeresan och därför hade hon mobilen med sig när hon gick ut.

Hon kan ha haft mobilen med sig ut för att hon försökte ringa 112?
Han har slitit telefonen ur hennes hand innan hon hann ringa?
Citera
2018-06-20, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tycker att det här låter som den klart rimligaste teorin hittills, men kanske mer troligt att kroppen flyttades med bil. Tittar man på bilden över området så ser man att det är en bit till fyndplatsen, och det skulle nog vara svårt att flytta kroppen obemärkt annars.
https://d.cdn-expressen.se/images/9d/59/9d596ec129644908a0709351444a039f/annan/632@60.jpg

Polisen verkar också vara inne på den här linjen, och det är väl därför man har undersökt en bil. Sedan om det var just den bilen är ju en annan femma.

Sedan förstår jag inte riktigt varför GM skulle ha sparkat på henne när hon låg där. Tror i så fall mer på att hon har vaknat till spontant efter att GM/flyttaren hade stuckit.

För oss som varit på platsen är avståndet inga problem. En adrenalinstinn GM kan lätt bära en petit LW alternativt släpa henne periodvis. Allt beror på hur det pumpar i kropp och knopp, tror jag. Jag har varit med om tre situationer då jag övermannats av min egen inre styrka. Idag kan jag inte återkalla den styrka jag upplevde vid dessa tillfällen. Absolut är en bil det man bör använda om man helt vill undkomma upptäckt men då tar man en risk vid i och urlastning. Bortsett från skrikvittnet så vet ingen av oss NÄR kroppen transporterades. Skedde detta halv tre på natten så kan man nog promenera joddlandes med ett lik över axeln utan att få några blickar. Skedde det vid halv tolv den aktuella måndagen så är sträckan inga problem heller. Jag har skrivit det förr, knappt några fönster vetter mot gatan. De villafönster som finns på höger sida sitter i vardagsrum och kök. Förmodligen sov de boende vid det laget och grönskan är frodig vid deras tomtgräns. Det tar ungefär två minuter att gå ner längs gatan med "packning".

Min teori om att skriken kommer från ett medvetslöst brottsoffer som sparkas handlar om att GM är arg, frustrerad och i helt i gasen. Det är LWs fel, allting. Hon är hatad vid det laget, hon förtjänar det hon utsatts för. Det och mycket mer, enligt GM. Om hon gnyr när han drämmer henne i marken så ska hon tystas. Jäklar vad hon ska tystas. I den stunden hatar GM sitt offer och han tar ut sin vrede en sista gång. Att hon ligger på mage handlar nog om att hon försökt krypa därifrån alternativt att GM vill undslippa att se henne(s) blick/ansikte. Jag tror att GM redan i hemmet antar att LW är avliden. Där kan hon inte ligga kvar. Inte för att skona barnen utan för att skona GM. En död LW får inte finnas i huset helt enkelt. Hon ska bort bort bort.
Citera
2018-06-20, 16:30
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radarfwd
Om nu den skäligen misstänkte är mördaren (Man kan bli skäligen misstänkt av tex fotavtryck )så tycker jag de borde spärrat av hos frun eftersom han ungås och åker på semester med henne Det är ju en självklarhet att kolla fruns hus eller ???

Håller med om att det är konstigt - oavsett om han är skyldig eller inte. Iom att han faktiskt häktades som misstänkt, och eftersom han och HD fortfarande umgås borde det vara troligt att han har varit där också. Kanske har hon alibi på annan plats och man har bevisat att SD inte har nycklar att gå in utan henne? Men då det är just misstankegraden "skäligen" som lossar en massa resurser och berättigar att polisen får söka igenom en bostad, är jag inte säker på om de ens får gå in där utan konkreta skäl.
Senast redigerad av ModestyBlaiser 2018-06-20 kl. 16:38.
Citera
2018-06-20, 16:31
Medlem
Citat:
Jag fattar oavsett om de tagit skrikvittnet på allvar eller inte HUR kroppen inte kunde hittas tidigare?! Det är så jävla klantigt. Det är så nära Lenas hem.

Jag tog en löprunda förbi platsen igår kväll. När man befinner sig där på gatan så går det inte att begripa varför de inte sökte vid fyndplatsen. Totalt obegripligt.

Utredningsinsatsen med hund avslutades för tidigt och uppenbarligen utan information från spaningsledaren PS. På annat sätt kan jag inte tolka hans uttalande (från minnet) "jag antog dom skulle följa brevlådorna"? Han verkar inte förstå ngt om hundsök ej heller inte tänkt tanken om att en bil kan ha brukats.

Vilken information/hypotes hade spaningsledningen och vad förmedlades vidare till hundsöksledningen?

Samma fråga gäller även vilken information hade polisens kommunikationscentral? Som PS nu skyller fadäsen om "skrikvittnets" samtal.

Är ointresset enbart en slump? I vart fall har det inte verkat i riktning för att lösa mordfallet, snarast tvärtom.

Jag blir
Citera
2018-06-20, 16:36
Medlem
Citat:
Håller med om att det är konstigt - oavsett om han är skyldig eller inte. Iom att han faktiskt häktades som misstänkt, och eftersom han och HD fortfarande umgås borde det logiska vara att han har varit där också. Kanske har hon alibi på annan plats och man har bevisat att SD inte har nycklar att gå in utan henne?

Ja för har han nycklar så kan han ha duschat tvättat kläder där och var hon hemma så vet hon sanningen
Citera
2018-06-20, 16:47
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Utredningsinsatsen med hund avslutades för tidigt och uppenbarligen utan information från spaningsledaren PS. På annat sätt kan jag inte tolka hans uttalande (från minnet) "jag antog dom skulle följa brevlådorna"? Han verkar inte förstå ngt om hundsök ej heller inte tänkt tanken om att en bil kan ha brukats.

Vilken information/hypotes hade spaningsledningen och vad förmedlades vidare till hundsöksledningen?

Samma fråga gäller även vilken information hade polisens kommunikationscentral? Som PS nu skyller fadäsen om "skrikvittnets" samtal.

Är ointresset enbart en slump? I vart fall har det inte verkat i riktning för att lösa mordfallet, snarast tvärtom.

Jag blir
Men hallå, backa ett steg. PS jobbar med grova brott och hade följaktligen inget att göra med hur samtalet till 112 hanterades. Sen blev det ett ärende om försvunnen person som inte heller faller under grova brott. PS kopplades alltså inte in förrän det blev en utredning om människorov.
Självklart måste han kunna lita på att andra enheter faktiskt sköter sitt jobb?

Har märkt att det är poppis med PS-bashing men lite saklig grund bör man väl iaf ha?
Citera
2018-06-20, 16:49
Medlem
Citat:
Rimligt även utifrån hur jag tänker. Jag tror att ett bråk har startat antingen längs vägen eller i bilen, alternativt har LW tvingats ut ur sitt hem. Jag tror att hon dödades intill eller bakom planket och sedan har gärningsmannen försökt skymma kroppen så gott det går på fyndplatsen.

Utifrån mitt tänkta scenario så tror jag att gärningsmannen och LW känner varandra. Att relationen dem emellan har varit så pass komplicerad att gärningsmannen kunnat bli så tokig att han dödat henne.
Får inte ihop detta med olåst dörr och plötsligt avbrutna chattandet.
Citera
2018-06-20, 16:55
Medlem
Rosamunds avatar
Är någon av Lenas vänner och närstående vänsterhänt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in