2018-06-20, 17:35
Medlem
DreamTwisters avatar
Och den svarta farsen fortsätter...
Citat:
Peter Springare och Jonas Rydén flyttas från avdelningen grova brott – men det har inget med Lena Wesström-fallet att göra.
– Det blev olyckligt. Vare sig jag, Bo Andersson eller åklagaren har haft några synpunkter på hur mordutredningen har skötts, säger sektionschef Lars Bergman som nu går ut och dementerar det kommunikationschefen tidigare sagt i media.
Citat:
Men nu menar Lars Bergman, sektionschef på polisområde Örebro, att det inte alls handlar om att Springare och Rydén skulle ha misskött mordutredningen.

– Det handlar om interna problem på grova brottsgruppen, säger han. Min roll som chef är att ha en arbetsgrupp som fungerar och då måste jag göra det här ur ett helhetsperspektiv.
https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/chefens-forklaring-till-omplacerade-orebropoliserna-har-inget-med-mordutredningen-att-gora
(låses 18:25)

Dessa interna intriger...
Citera
2018-06-20, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
En hemlig älskare bakom planket kanske, kanske någon annan geocachare som det blev bråk med och sedan tog GM henne av daga.
Behöver inte vara en Geocachare, ingen vet något om hennes relationer förutom några här som anser sig veta allt om henne.
Citera
2018-06-20, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
En hemlig älskare bakom planket kanske, kanske någon annan geocachare som det blev bråk med och sedan tog GM henne av daga.

Varför träffas utomhus i ett oromantiskt buskage bakom ett bullerplank när hon är singel och barnet dessutom sover? Det är bara SD som det möjligen kan vara känsligt att träffa hemma, speciellt som HD har insyn hos henne. Men som det låter i tråden hade LW tagit avstånd från SD och gått vidare, tom bytt lås för att han inte skulle kunna komma in. Tveksamt att hon ville ha hemliga kärleksträffar med honom...
Citera
2018-06-20, 17:39
Medlem
Jag får känslan av bråket i polishuset och uttalandet om tjänstefel har med att dom tog SD till TR en andra gång och försökte åter med sannolika skäl och sa att bevisläget var gott hade förstärkts.
Invändningen borde ju hamnat mot åklagaren tycker jag. Men rävspelet kan vara komplex och på flera plan.

Är det inte så att rätten skall/borde skicka in någon form av avvikelse till någon instans om uppenbara fel görs av advokater?
OM åklagaren gått till TR en 2:a gång, utan mer bevis, bara modifierat bevismatrisen, så skall hon anmälas (detta finns i lagtexten). Det gäller även om hen BORDE förstå att det finns andra personer som har högre bevisövervikt i fallet, då får hon inte ta en person till rätten bara för att ha en häktad.
Är inte den handlingen, om det görs, offentlig?
Citera
2018-06-20, 17:42
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag får känslan av bråket i polishuset och uttalandet om tjänstefel har med att dom tog SD till TR en andra gång och försökte åter med sannolika skäl och sa att bevisläget var gott hade förstärkts.
Invändningen borde ju hamnat mot åklagaren tycker jag. Men rävspelet kan vara komplex och på flera plan.

Är det inte så att rätten skall/borde skicka in någon form av avvikelse till någon instans om uppenbara fel görs av advokater?
OM åklagaren gått till TR en 2:a gång, utan mer bevis, bara modifierat bevismatrisen, så skall hon anmälas (detta finns i lagtexten). Det gäller även om hen BORDE förstå att det finns andra personer som har högre bevisövervikt i fallet, då får hon inte ta en person till rätten bara för att ha en häktad.
Är inte den handlingen, om det görs, offentlig?
Den tanken har inte polischefen för området:
Citat:
I samband med att Peter Springare och Jonas Rydén fick lämna grova brott ska det ha upprättats en anmälan om tjänstefel. Vad handlar det om?

– Rubriceringen tjänstefel känner jag inte till men det ska ha upprättats en handling till avdelningen särskilda utredningar, säger Lars Bergman.
Citera
2018-06-20, 17:44
Medlem
Kan det vara dotter som skrek för hon blev vittne till att någon gick lös
på mamman
Citera
2018-06-20, 17:46
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Hej! De sökte minst under torsdagen iaf (generellt kritiserar en del hundförare dock att de kallas in först efter 2-3 dagar). Men i detta fall spärrades ju inte huset av förren på onsdagen.

"Under torsdagen var polisens tekniker på plats i området. Dessutom sökte polisen med hund alldeles i närheten av den avspärrade villan."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lwR3w/hus-avsparrat-nara-forsvunna-kvinnans-bostad-i-orebro

Men artikeln du hänvisar till styrker ju det jag påstod: Hundarna söker inte vid Lenas hem utan i ett annat område! Den villa som artikeln menar är SDs villa.
Citera
2018-06-20, 17:47
Medlem
någon hon tyckte om och skyddar
Citera
2018-06-20, 17:47
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulljoh
Kan det vara dotter som skrek för hon blev vittne till att någon gick lös
på mamman

Nej. Lena saknades först på morgonen av ett av barnen
Citera
2018-06-20, 17:50
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Hårresande påstående eftersom motsatsen just tydliggjorts. Kräver sin förklaring. Vad grundar du insikten av hans kompetens på?
Kanske menar du hans chef borde förstått Springare varken var mäktig eller borde ha betrots uppgiften som spaningsledare.

Mats Nylén tror ändå att bytet av utredare kan vara en vändpunkt.
"– Vårt arbete ska ske på ett så bra sätt som möjligt. Då handlar det både om att det sker så effektivt som möjligt och att de regler som finns följs, säger Mats Nylén som betonar att det inte handlar om eventuella åsikter som personerna skulle kunna ha."
Tydligare kan det inte bli. Springare har misskött utredningen.
Vi kommer ha skäl att återkomma I frågan med förtydliganden om Springares roll i att utredningen gått i stå.
https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/chefens-forklaring-till-omplacerade-orebropoliserna-har-inget-med-mordutredningen-att-gora?referrer= app
Springares flytt har inget med utredningen att göra.
Så då kanske det inte var så hårresande påstående ändå....
Citera
2018-06-20, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Varför träffas utomhus i ett oromantiskt buskage bakom ett bullerplank när hon är singel och barnet dessutom sover? Det är bara SD som det möjligen kan vara känsligt att träffa hemma, speciellt som HD har insyn hos henne. Men som det låter i tråden hade LW tagit avstånd från SD och gått vidare, tom bytt lås för att han inte skulle kunna komma in. Tveksamt att hon ville ha hemliga kärleksträffar med honom...

Varför skulle hon inte kunna träffa någon utanför hemmet oavsett om barnen sover eller inte? Har du aldrig haft ett hemligt möte med någon utan att du vill att någon annan skall veta? Människors liv och speciellt singlar är ofta väldigt privat och finns inte på Fb eller på något annat media. Jag har inte skrivit något om "kärleksträffar" det kan finnas annat att diskutera ostört.
Citera
2018-06-20, 17:55
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/chefens-forklaring-till-omplacerade-orebropoliserna-har-inget-med-mordutredningen-att-gora?referrer= appt

"- Det blev olyckligt. Vare sig jag, Bo Andersson eller åklagaren har haft några synpunkter på hur mordutredningen har skötts, säger sektionschef Lars Bergman som nu går ut och dementerar det kommunikationschefen tidigare sagt i media."

"Polisens kommunikationschef förklarade i NA att förhoppningen är att arbetet med utredningen ska skötas på ett bättre sätt och att andra personer satts in som ska leda utredningen. Men nu menar Lars Bergman, sektionschef på polisområde Örebro, att det inte alls handlar om att Springare och Rydén skulle ha misskött mordutredningen.

– Det handlar om interna problem på grova brottsgruppen, säger han. Min roll som chef är att ha en arbetsgrupp som fungerar och då måste jag göra det här ur ett helhetsperspektiv."

Men va f*n håller de på med, j*vla dravel! 😡

Är det så att det här inte har något alls med mordet på LW att göra så börjar man ju undra hur deras interna tjaffs påverkar utredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in