Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Är det livsnödvändigt att köra en ny Volvo för 100k? Är det livsnödvändigt äta oxfile för 50kr/kg? Är det livsnödvändigt att ha en egen bostad?
Snälla vi har sett ditt efterblivna resonemang av flera andra i tråden. Nämna förbrukningsvaror som inte är ett dugg nödvändiga och ställa det mot bostäder.
Går utmärkt köra en Volvo för 10k och det går utmärkt att äta falukorv varje dag för sin överlevnad.
Du och dina gelikar begriper inte att det är brist överallt i hela Sverige. Från Kiruna i norr till Ystad i söder. Hela tiden nämna Stockholm somed någon sorts måttstock, helst innerstaden. Du är så insyltad i din egna lilla värld som bara tror det är brist på exklusiva lägh och det är vad gemene man efterfrågar mitt på bästa gatan i valfri stad.
Så verklighetsfrånvänd så man vill sätta dig mitt emot valfria ungdomar mitt emot och säga att Kötid i Sverige är minst 5år oavsett var du vill bo men vi kommer höja hyran för dig med 50% så det blir dyrare att bo men med bibehållen Kötid på 5år.
Du slår huvudet på spiken. Man behöver inte äta oxfile, bara falukorv. På samma vis behöver man inte 50 kvm per person med mycket hög standard för att överleva. Mina föräldrar levde på 20kvm med dusch i källaren, och de överlevde märkligt nog.
Jag har bott som inneboende en stor del av mitt liv, detta är vanligt i andra länder. Att säga att det är "livsnödvändigt" att från 19 års ålder ha en egen bostad med världens högsta standard är precis lika tramsigt som att säga att det är livsnödvändigt att äta oxfile varje dsg eller köra en bil värd minst 500k.
Eftersom bostadsmarknaden är så hårt reglerad är det omöjligt att bygga billigt. Världens högsta tillåtna lägstastandard i kombination med extremt rigorösa miljökrav, bullerkrav etc gör det väldigt svårt att bygga billigt och lönsamt. Man kan inte få kakan och äta upp den.
Bostadsbolagen bygger hellre bostadsrätter än hyresrätter eftersom det är mer lönsamt. Givetvis blir det så eftersom alla resursstarka potentiella hyresgäster pushas ut till marknaden för BR pga hyresregleringen som hindrar dem från att få tag i en attraktiv lägenhet.
Vad du än tycker, och vad du än gör kommer det ALLTID vara brist på ALLT som prissätts under marknsdspris.