Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Det kommer säkert fram bostäder i Schweiz. Men kopplingen till invandringen haltar iom att invandrarna i Schweiz har en mycket högre köpkraft än i Sverige. Om Schweiz invandrare hade lika låg köpkraft som i Sverige hade det varit en intressant jämförelse. Nu betyder den ingenting.
Kopplingen till invandring har endast med en enda sak att göra. Och det är ökning av befolkningsmängd. Det förutsatte jag faktiskt att folk skulle förstå, givet hur tydlig jag var med det.
(1) Tråden handlar om bostadsbrist.
(2) Jag pekar på att Schweiz med marknadshyra har stor befolkningsökning.
(3) Trots den stora befolkningsökningen, och trots den höga befolkningstätheten så kommer det fram HR.
Dvs stor befolkningsökning är inte ett hinder för att få fram bostäder. Hyresreglering däremot är ett hinder.
Jag tycker det är smått obegripligt att detta inte kan förstås. Och varför man skall hålla på med ovidkommande irrelevanta invändningar.
Fö gäller att i både Sverige och Schweiz finns en stat som omfördelar så att folk kan bo. (Låt vara att man i Sverige omfördelar mycket mer). Sedan är jämret irrelevant då det kommer fram bostäder även i länder med knappt någon omfördelning. Billigare bostäder då, för den som betalar mindre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Det är klart det har, du försöker jämställa Invandrarna i Schweiz med Sveriges invandrare men det är två helt olika kategorier av människor. Den ena bidrar och den andra kräver bidrag.
Nej jag jämställer inte några. Det har du hittat på. Se ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Big Boss
Om du på allvar tror att det inte är ett hinder på arbetsmarknaden att kunna göra sig förstådd även i enkla jobb, ja då vet jag inte ens..
Du lyckades iaf inte komma på något hinder för de jag nämnde. (Jag vet fö en blind som sköter ett jobb. Där skulle jag säga att svårigheterna är större).