2018-06-16, 22:18
  #1693
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Styrda granater kan knappast följas av konventionell artilleriradar. Sådana radarer grupperas lågt och mäter in granatens bana nära toppen av kastbanan. Har granaten/projektilen/roboten manövrerat före inmätningen så fungerar inget.

Grupperar man radarn högt så kanske den kan mäta in uppskjutningplatsen, men då är ju även radarn utsatt för hot.

Nja. Granaten kommer initialt att följa en ballistisk bana och några reella manövrar, lär den bara genomföra mot slutet av bantoppen. Så om pjäsernas grad av exponering, kommer f.f.a. att bero på hur nära fronten som de står. Om de används som vanliga artilleripjäser, som i undantagsfall, avfyrar dessa granater, så kommer de att vara lika exponerade som existerande pjäser.

Vad gäller granaten, så verkan sprängladdningen bli liten (c.a. 5kg, vilket är hälften så mycket som moderna spränggranater) och granater ser ut att vara mycket längre än konventionella granater, så precis som med M712 Copperhead, så kan det bli problem med att ladda granaterna med existerande automatladdare och att få plats med dem i ammunitionslagringen.

GMLRS+ och SLSDB kommer båda att ha likvärdig, eller större räckvidd och mångdubbelt större verkansdel. Den planerade ersättaren till ATACMS, kommer att få c.a. 500km räckvidd, förutom att den ska bli billigare än ATACMS, vara mindre (två raketer per kapsel, istället för en) och dessutom eventuellt kunna användas mot rörliga mål, inklusive fartyg till sjöss.
Citera
2018-06-17, 22:37
  #1694
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Om granaterna har mindre verkansdel än en konventionell 15,5cm-granat (vilket är sannolikt) och om granaterna inte kostar bara en bråkdel av vad Excalibur kostar (vilket är osannolikt) så kommer lejonparten av all ammunition fortfarande att vara konventionella granater som man kommer att avfyra från 15-40km, vilket gör att sårbarheten från Abek kvarstår. Dessa granater, kommer sannolikt att bli ett komplement, eller alternativ till GMLRS, d.v.s. en granattyp, som bara kommer att finnas i symbolisk mängd och som man bara kommer att kunna använda mot punktmål och bara i undantagsfall.

Jag tycker de ser ut att ha en verkansdel från typ en 130 mm artillerigranat. Ramjetmotorn sitter liksom runt verksansdelen.
Citera
2018-06-18, 00:25
  #1695
Medlem
longbow4ys avatar
Givetvis beroende på vald design men det är relativt lätt att få en ramjet att gå i bra mycket högre hastighet än ljudet.
Ryssarnas ramjet missiler vilket även en artilleriavfyrad ramjet också är, har de en hastighet på Mach 5-6. Exempel:
https://en.wikipedia.org/wiki/3M22_Zircon

Trycker Nammo upp granaten/missilen i samma hastighet får man en väldigt annorlunda ballistisk bana (flack) och väldigt hög anslagsenergi.

Hur skulle det vara med en pilspets i centrum av granaten/missilen och som stridsvagnsammo?
Ramjet som pansarvapen med enorm anslagsenergi. Mach 6 i målet. Och vilka skjutavstånd.......

Kanske för 9040 också?
Citera
2018-06-18, 00:43
  #1696
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Styrda granater kan knappast följas av konventionell artilleriradar. Sådana radarer grupperas lågt och mäter in granatens bana nära toppen av kastbanan. Har granaten/projektilen/roboten manövrerat före inmätningen så fungerar inget.

Grupperar man radarn högt så kanske den kan mäta in uppskjutningplatsen, men då är ju även radarn utsatt för hot.
Om man får tro SAAB så mäter Arthur vid horisonten: "The Arthur radar continuously searches the horizon and immediately tracks projectiles early in the trajectory."
https://saab.com/land/istar/weapon-locating-system/arthur/
Vilket bör innebära att den kan lokalisera det mesta, men kan få problem med att bestämma nedslagsplats för styrda vapen.
Citera
2018-06-18, 20:15
  #1697
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Givetvis beroende på vald design men det är relativt lätt att få en ramjet att gå i bra mycket högre hastighet än ljudet.
Ryssarnas ramjet missiler vilket även en artilleriavfyrad ramjet också är, har de en hastighet på Mach 5-6. Exempel:
https://en.wikipedia.org/wiki/3M22_Zircon

Trycker Nammo upp granaten/missilen i samma hastighet får man en väldigt annorlunda ballistisk bana (flack) och väldigt hög anslagsenergi.

Hur skulle det vara med en pilspets i centrum av granaten/missilen och som stridsvagnsammo?
Ramjet som pansarvapen med enorm anslagsenergi. Mach 6 i målet. Och vilka skjutavstånd.......

Kanske för 9040 också?

Nja. Det här handlar om en ramjet, medan Zircon ska ha en scramjet. Ryska (och ickeryska) ramjetdrivna robotar tenderar att göra mach 2,5-3. I undantagsfall (t.ex. Meteor) uppåt mach 4-4,5.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag tycker de ser ut att ha en verkansdel från typ en 130 mm artillerigranat. Ramjetmotorn sitter liksom runt verksansdelen.

Ja, eller snarare en utdragen 105mm-granat. 130mm verkansdel, skulle ju bara ge utrymme för 12,5mm radiellt för luftkanal och luftintagets struktur. Vidare så blir luftkanalen mycket bredare längre in i granaten (minst 3ggr så stor tvärsnittsyta) för att få ner luften till underljudsfart, innan den kommer in i motorn.
Citera
2018-06-18, 21:31
  #1698
Medlem
Nammo's ramjet propulsion 155 mm artillery shell

The engine is self-regulated, giving the shell a maximum speed of around 3 Mach, for a sustained period of 50 seconds, upon the shell’s exit from the barrel.

http://www.armyrecognition.com/eurosatory_2018_official_news_online/eurosatory_2018_nammo_presented_its_new_ramjet_pro pulsion_for_artillery_shells.html

En lengre artikkel finner her.

http://www.thedrive.com/the-war-zone/21531/yes-this-is-a-ramjet-powered-artillery-shell-and-it-could-be-a-game-changer
Citera
2018-06-18, 22:49
  #1699
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Om granaterna har mindre verkansdel än en konventionell 15,5cm-granat (vilket är sannolikt) och om granaterna inte kostar bara en bråkdel av vad Excalibur kostar (vilket är osannolikt) så kommer lejonparten av all ammunition fortfarande att vara konventionella granater som man kommer att avfyra från 15-40km, vilket gör att sårbarheten från Abek kvarstår. Dessa granater, kommer sannolikt att bli ett komplement, eller alternativ till GMLRS, d.v.s. en granattyp, som bara kommer att finnas i symbolisk mängd och som man bara kommer att kunna använda mot punktmål och bara i undantagsfall.
Om man tänker på vidare utvecklingen med dessa till GMLRS om det är rimligt. Hur långt är det rimligt dessa kan nå? Då de redan nu har sökande raket som kan nå 70 km. Även Saab har utvecklat en variant av den.
__________________
Senast redigerad av slurppen 2018-06-18 kl. 22:53.
Citera
2018-06-18, 22:50
  #1700
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Nammo's ramjet propulsion 155 mm artillery shell

The engine is self-regulated, giving the shell a maximum speed of around 3 Mach, for a sustained period of 50 seconds, upon the shell’s exit from the barrel.

Mach 3 är ca 1000 m/s och det i 50 sek är 50 km. Jösses.

Och med styrning....
Citera
2018-06-19, 11:42
  #1701
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Om man får tro SAAB så mäter Arthur vid horisonten: "The Arthur radar continuously searches the horizon and immediately tracks projectiles early in the trajectory."
https://saab.com/land/istar/weapon-locating-system/arthur/
Vilket bör innebära att den kan lokalisera det mesta, men kan få problem med att bestämma nedslagsplats för styrda vapen.

Horisonten är nära om man grupperar lågt.
Citera
2018-06-19, 11:44
  #1702
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag tycker de ser ut att ha en verkansdel från typ en 130 mm artillerigranat. Ramjetmotorn sitter liksom runt verksansdelen.

Ibland är det en fördel med liten verkansdel. Ex vis om man ska klippa en bombmakare i en hydda mitt i en by.
Citera
2018-06-19, 16:41
  #1703
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Ibland är det en fördel med liten verkansdel. Ex vis om man ska klippa en bombmakare i en hydda mitt i en by.


Då låter det enklare att använda nån form av självmordsdrönare med god räckvidd.
Citera
2018-06-19, 16:41
  #1704
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Horisonten är nära om man grupperar lågt.
Det är även "högt i tak" om man ligger ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in