Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Vad man än tycker om saken så är Viktor Orban en vinnare som har sitt folk med sig. Viktor Orban inte behöver backa. Han har självförtroende, stöd hemmifrån, och dessutom medvind inom EU eftersom Österike och Italien tydligt håller på att ansluta sig till hans syn på saken.
Det kan man inte säga om Angela Merkel. Hon har att välja på att ge upp eller fortsätta att stånga sig blodig mot en vägg, som inte flyttar på sig, och sedan förlora i ett nyval.
Tror man kan ha gott hopp om att något positivt kommer att hända i Europeisk politik de närmsta veckorna.
Jag försöker hålla hoppet uppe, men EUs track record är bara tragisk. I många år har hoppets gnista tänts om och om igen för att EU ska komma och rädda svenskarna från sjuklövern. Jag minns när Jan Björklund flaggade för EU-gemensam asylpolitik i en intervju i Sydsvenskan 2010 och sa att det skulle innebära en normalisering som leder till att betydligt färre kommer till Sverige, vilket gjorde reportern svettig av oro. Jag minns när Sarkozy runt samma tid började snacka om att det var dags att införa en EU-gemensam asylpolitik och Schengen 2.0.
8 år senare är läget att varje gång det kommer nyheter om att nu, NU sitter EU i stormöte om migrationen, nu händer det grejer, så avslutats mötet och sen hålls en presskonferens på alla språk utom engelska och svenska, och kontentan är att ingenting har hänt, igen. Så ursäkta min skepsis men jag tror inte de närmaste veckorna kommer att resultera i några förändringar. Våra tillfälliga lagar kommer att hinna löpa ut 10 gånger om innan EU får sina tummar ur röven. De uppträder precis som svenska regeringar, nämligen att de endast visar handlingskraft på härdmältans rand. Så länge det bara är väldigt illa stannar de i sin komfortzon, dvs handlingsförlamning.
Citat:
Ursprungligen postat av
lantis60
Jag är starkt kritisk till denna triangulering.
Det är bara ett annat ord för att vara kappvändare.
Nä, det är taktik för att få största möjliga antal väljare och sedan använda sitt mandat för att få genomslag för den politik man egentligen ville ha. Åkesson har själv sagt att hans huvudmål nu är att SD ska bli så stora som möjligt. Att säga att man inte har samma mål som han när man bor i en tråd som handlar om SDs storlek och inte SDs politik blir lite svårt, tycker du inte?
Citat:
Ursprungligen postat av
Fnysington
Det är dina insinuationer och antydningar. Du tror tydligen att läsarna är idioter. Pepprat då och då med äkta fake news, som försvaret av Reinfeldt (och hans ansvar) och senaste graverade exemplet, "ministerstyre".
Nej, jag tror inte att särskilt många av läsarna är idioter. Jag tror de kan läsa mina inlägg och dina reaktioner och sedan undra vad i helvete du pratar om, eftersom de kan se vad du inte ser dvs den höga halten av hur mycket du läst in som inte står där. Nu pratar jag inte bara normala vantolkningar, utan regelrätta hallucinationer. Upp till 100% kan vara vredesutbrott mot saker som inte stod på, mellan, under eller bakom raderna.
Fint att du kallar ministerstyre för ett graverande exempel på fake news, som att alla gånger ministrar svarat ”kan inte uttala mig om enskilda fall” och dragits inför KU när de uttalat sig ändå aldrig har hänt. Det är starkt jobbat att missa åratal av rapportering om hur ministrar skrivit direktiv som sedan inte åtlyds av myndigheter för att de gör en annan tolkning än den tänkta, och sen lever handlingsförlamningen vidare.
Icke desto mindre har vi skiten inskriven i grundlagen och det är nåt vi delar med Finland, som har det endast som ett arv från oss. Men Wikiartikeln kanske är fake news fabricerad av Grön ungdom?
Det finns hederliga debattörer som klarar av att spela spelet schysst genom att argumentera för sin sak enligt konstens regler. Och så finns det du, som kör med fegast möjliga fulspel. Du kan inte ens reglerna för hockey, men det gör inget för du vill inte spela själva hockeyn heller. Tacklingar, mynt på isen, flyttning av mål, tripping, klubba mot huvet, lite bengaler och rökgranater, det är ditt bidrag till den här hockeyn, pucken har du inte ens rört. Men men, om det enda du och din vapendragare Mac-arthur (McCarthy/Mac-Arthur - är ni kusiner?) har att komma med i tråden är misstänkliggöranden av mig så får ni väl fortsätta spela under bältet och låta det tala för hur lite substans ni har att bidra med – jag klarar mig utmärkt oavsett.