Citat:
Ursprungligen postat av
RudyardKipling
Är du säker på det? Jag håller med dig om att det kanske var så tidigare, men idag är jag inte lika säker.
Vet att jag sett en eller flera färska mätningar under senaste året, men vid en snabbgoogling fick jag en helveteslång lista där alla datum började med 2016, troligen för att det tokmättes efter Brexitomröstningen. I nån var 70% för EU, i en annan var 2/4 för, 1/4 osäkra och 1/4 säkra. Men det fluktuerar nog beroende på vilka politikområden och frågor som trendar. När man dras ner kollektivt i skiten av Grekland+Portugal+Spanien blir det en stor grej ett tag, när yttre gränsen havererar och MENA väller in och det blir slagsmål om vad man ska göra åt det, så blir det den stora grejen.
Vad är EU för folk just nu? Vet ej, men gissar att 2015 hänger kvar som ett moln och att EUs varumärke står och faller rätt mycket med invandringspolitiken. Om EU kan komma till skott och driva igenom en gemensam invandringspolitik som är restriktiv och som tvingar Sverige till samma restriktivitet permanent, på ett sätt som C, MP och V inte kan komma åt med lokala beslut, så tror jag den EU-vänliga opinionen förblir i majoritet. Men om Orban-Merkel-låsningen fortsätter vara en gordisk knut som förlamar allting tror jag folk tröttnar och dömer ut projektet som självdött.
Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
Det här valet kommer se precis ut som valet 2014. Ju närmare vi kommer valdagen ju mer desperation kommer du se. Jag gissar på att det i slutändan faktiskt kommer leda till att de säger att SD är rasister. Det är egentligen det enda solida argument som de här lirarna kan komma på. Faktum är att det är rätt lätt att skjuta ned Sverigedemokraterna och Jimmie Åkesson men de etablerade partierna oftast sämre politik än dem på de flesta områdena. Vidare så har mestadels sämre argument vilket gör situationen än mer pinsam.
Där satte du fingret på nåt som jag tror egentligen är bland det värsta för de etablerade partierna, nämligen att SD avslöjar lite för mycket om hur ihåliga 7K själva är. I början kunde de framhäva kontrasten mellan sig själva och SD som ”titta på oss, vi är solida, etablerade, på riktigt, proffs med genomarbetad politik, SD är bara en påse med lite rasism som skramlar i botten och resten ekar tomt, de är klåpare, amatörer, enfrågeparti, fyllon, sjukpensionärer”.
Men SD har lärt sig, de kan riksdagsarbetets rutiner, de har breddat politiken och har börjat få ihop en helhet fullt i klass med 7K. Samtidigt har färgen på 7K-fasaderna flagnat betänkligt med många klavertramp, hög personalomsättning, juridiskt tveksamma lagförslag som anstår en bananrepublik, och till slut har väljarna börjat inse... varumärken i all ära, 100+ år gamla partier i all ära, men allt ni egentligen är, är en samling löst folk som snackar en massa skit och vänder papper, och ni kallar det för parti. Det är inget märkvärdigt med er. SD kunde ramla in som ett gäng bönder och lära sig ert jobb på några år.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fnysington
Tydligen ett känsligt ämne, men min kritik kvarstår. Och för din information väljare lämnar M, inte för att de är bra, utan för att de varit, och fortsatt är, katastrofalt dåliga.
Känsligt? Inte det minsta. 0/10. Däremot verkar det vara extremt känsligt för dig. När du går in i moderat-McCarthy-mode tappar du behärskningen så till den grad att du börjar stava varannat ord fel som om du skrev med knytnävarna. Aldrig sett liknande moderathat utanför AFA. Sluta leka politisk kommissarie.