2018-06-19, 11:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Desperation och ilska från motståndren är ett bra tecken. Då vet vi att de är nere för räkning. Taktiken i det läget är att reta och förarga motståndaren ännu mer. Det gillar väljarna och då kommer opinionssiffrorna peka spikrakt uppåt inför valet!
Man skall nog vara uppmärksam på vilken synkronpublicering vi kommer att se vid kommande skjutningar. För det lär givetvis inträffa snart igen.
2018-06-19, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Vad man än tycker om saken så är Viktor Orban en vinnare som har sitt folk med sig. Viktor Orban inte behöver backa. Han har självförtroende, stöd hemmifrån, och dessutom medvind inom EU eftersom Österike och Italien tydligt håller på att ansluta sig till hans syn på saken.

Det kan man inte säga om Angela Merkel. Hon har att välja på att ge upp eller fortsätta att stånga sig blodig mot en vägg, som inte flyttar på sig, och sedan förlora i ett nyval.

Tror man kan ha gott hopp om att något positivt kommer att hända i Europeisk politik de närmsta veckorna.
Jag försöker hålla hoppet uppe, men EUs track record är bara tragisk. I många år har hoppets gnista tänts om och om igen för att EU ska komma och rädda svenskarna från sjuklövern. Jag minns när Jan Björklund flaggade för EU-gemensam asylpolitik i en intervju i Sydsvenskan 2010 och sa att det skulle innebära en normalisering som leder till att betydligt färre kommer till Sverige, vilket gjorde reportern svettig av oro. Jag minns när Sarkozy runt samma tid började snacka om att det var dags att införa en EU-gemensam asylpolitik och Schengen 2.0.

8 år senare är läget att varje gång det kommer nyheter om att nu, NU sitter EU i stormöte om migrationen, nu händer det grejer, så avslutats mötet och sen hålls en presskonferens på alla språk utom engelska och svenska, och kontentan är att ingenting har hänt, igen. Så ursäkta min skepsis men jag tror inte de närmaste veckorna kommer att resultera i några förändringar. Våra tillfälliga lagar kommer att hinna löpa ut 10 gånger om innan EU får sina tummar ur röven. De uppträder precis som svenska regeringar, nämligen att de endast visar handlingskraft på härdmältans rand. Så länge det bara är väldigt illa stannar de i sin komfortzon, dvs handlingsförlamning.
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Jag är starkt kritisk till denna triangulering.
Det är bara ett annat ord för att vara kappvändare.
Nä, det är taktik för att få största möjliga antal väljare och sedan använda sitt mandat för att få genomslag för den politik man egentligen ville ha. Åkesson har själv sagt att hans huvudmål nu är att SD ska bli så stora som möjligt. Att säga att man inte har samma mål som han när man bor i en tråd som handlar om SDs storlek och inte SDs politik blir lite svårt, tycker du inte?
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Det är dina insinuationer och antydningar. Du tror tydligen att läsarna är idioter. Pepprat då och då med äkta fake news, som försvaret av Reinfeldt (och hans ansvar) och senaste graverade exemplet, "ministerstyre".
Nej, jag tror inte att särskilt många av läsarna är idioter. Jag tror de kan läsa mina inlägg och dina reaktioner och sedan undra vad i helvete du pratar om, eftersom de kan se vad du inte ser dvs den höga halten av hur mycket du läst in som inte står där. Nu pratar jag inte bara normala vantolkningar, utan regelrätta hallucinationer. Upp till 100% kan vara vredesutbrott mot saker som inte stod på, mellan, under eller bakom raderna.

Fint att du kallar ministerstyre för ett graverande exempel på fake news, som att alla gånger ministrar svarat ”kan inte uttala mig om enskilda fall” och dragits inför KU när de uttalat sig ändå aldrig har hänt. Det är starkt jobbat att missa åratal av rapportering om hur ministrar skrivit direktiv som sedan inte åtlyds av myndigheter för att de gör en annan tolkning än den tänkta, och sen lever handlingsförlamningen vidare. Icke desto mindre har vi skiten inskriven i grundlagen och det är nåt vi delar med Finland, som har det endast som ett arv från oss. Men Wikiartikeln kanske är fake news fabricerad av Grön ungdom?

Det finns hederliga debattörer som klarar av att spela spelet schysst genom att argumentera för sin sak enligt konstens regler. Och så finns det du, som kör med fegast möjliga fulspel. Du kan inte ens reglerna för hockey, men det gör inget för du vill inte spela själva hockeyn heller. Tacklingar, mynt på isen, flyttning av mål, tripping, klubba mot huvet, lite bengaler och rökgranater, det är ditt bidrag till den här hockeyn, pucken har du inte ens rört. Men men, om det enda du och din vapendragare Mac-arthur (McCarthy/Mac-Arthur - är ni kusiner?) har att komma med i tråden är misstänkliggöranden av mig så får ni väl fortsätta spela under bältet och låta det tala för hur lite substans ni har att bidra med – jag klarar mig utmärkt oavsett.
2018-06-19, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det ser ut att Aftonbladet och Expressen kör samtidigt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/wEmypM/hyllade-nazister--nu-ar-han-sd-ordforande

https://www.expressen.se/nyheter/sd-politikern-araber-ar-jordens-avskum/

De sitter säkert på 20-30 namn som de kommer köra genom juni och in i juli. Sedan kör de en omgång till med 20-30 namn i augusti och september. Jag skulle gissa på att de börjar med lokalpolitiker och landstingspolitiker. Sedan blir det riksdagspolitiker. Det mest kommer att komma ifrån Disqus och Flashback hacket. En hel del kommer vara sådana som inte åkte fast men som de har haft information på men inte hängt ut av olika anledningar eller personer som inte ställde upp i valet 2014 men ställer upp nu.

Frågan är om de hänger ut vanliga människor inför det här valet. Hur som helst är det riktigt gamla grejer som de har. På en del handlar det säkert om inlägg som är 6-10 år. När Aftonbladet hängde ut läkare så tog de en kille som skrivit ett inlägg som var 13 år gammalt - det räckte. Det som sagt rätt smutsiga metoder men detta var naturligtvis väntat. Ställer man upp för SD och inte har rent mjöl i påsen åker man fast. Det bästa man kan göra är att komma ut med det man skrivit innan man ställer upp i ett val.

För oss andra - tja. Vi får hoppas att Aftonbladet och Expressen inte börjar jaga oss civila.
Varje gång man tror att media lärt sig av tidigare misstag kommer en relapse till gamla vanor. Man tänker att de ska överraska med en ny strategi man blir lite tagen på sängen av, och så kommer 2010/2014 all over again, komplett med Disqus och Avpixlat-kommentarsfält. De har helt fel verktyg för att knäcka SD-koden, men det är som att det är tillräckligt många för att de ska hinna glömma vilka de testat tidigare. ”Vanlig mejsel? Nähä. Stjärnmejsel? Inte det heller. Torxmejsel? Häpp. Undrar om vanlig mejsel funkar? Aj fan.”

Om detta överhuvudtaget påverkar opinionen tror jag det blir i positiv riktning för SD. Plus att Söder blir bortglömd snabbare ju fler kommentarsfält-scoop det kommer.
2018-06-19, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nä, det är taktik för att få största möjliga antal väljare och sedan använda sitt mandat för att få genomslag för den politik man egentligen ville ha.
Du inser väl att de här två sakerna går inte ihop?
Antingen propagerar man för den politik man egentligen vill ha, eller så röstmaximerar man.
Jag föredrar det första.
2018-06-19, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Du inser väl att de här två sakerna går inte ihop?
Antingen propagerar man för den politik man egentligen vill ha, eller så röstmaximerar man.
Jag föredrar det första.
Naturligtvis går de ihop om man röstmaximerar först och sen vrider åt det håll man vill ha efter valet. Skulle det vara första gången politiker kommer med överraskningar efter ett val menar du? Glömt när alliansen införde en tobaksskatt de inte nämnt ett pip om och gick med på en trängselskatt som de innan valet propagerat emot?

Politik är smutsigt, har alltid varit smutsigt. Naturligtvis är det ingen som råljuger totalt, inför 180° motsatt politik man lovat på alla områden och sen säger haha och springer och gömmer sig. Men den här autistiska ärligheten som en del förväntar sig är rätt konstig. Åkesson har mer på gång än vad han säger, såklart. M och kanske också S har funderingar på SD-samarbete, såklart. Men pressar man dem innan valet blånekar de förstås. Tror man det är ett definitivt besked som betyder nåt efter 9/9 är man, för att använda ett av Löfvens nya favoritord, naiv.
2018-06-19, 12:44
Medlem
Citat:
Nä, det är taktik för att få största möjliga antal väljare och sedan använda sitt mandat för att få genomslag för den politik man egentligen ville ha. Åkesson har själv sagt att hans huvudmål nu är att SD ska bli så stora som möjligt. Att säga att man inte har samma mål som han när man bor i en tråd som handlar om SDs storlek och inte SDs politik blir lite svårt, tycker du inte?

Det är ju en sak att SD tror att triangulering är rätt väg till politiskt inflytande. En annan om det inte i själva verket är partiets polariserade ställning som varit framgångsreceptet. Ytterligare en tredje om man faktsikt skött triangulerandet på ett röstmaximerande sätt.

Ta den dubblade kvotflyktingmottagningen och försök hitta en spelteori där det är rationellt att agera så för SD, om man förutsätter att man faktiskt vill minimera invandringen till Sverige.

Finns den enda väljare som röstar SD - men bara om det blir fler kvotflyktingar?

Har man fått ett bättre förhandlingsläge att uppnå noll kvotflyktingar genom att gå ut med dubblad kvot för att få förhandla om antalet kvotflyktingar?

Min arbetshypotes är att SD till största delen har nuvarande stöd OBEROENDE av sitt taktiska trixande och sin anpasslighet. Det har varit helt onödigt.
2018-06-19, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det ser ut att Aftonbladet och Expressen kör samtidigt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/wEmypM/hyllade-nazister--nu-ar-han-sd-ordforande

https://www.expressen.se/nyheter/sd-politikern-araber-ar-jordens-avskum/

De sitter säkert på 20-30 namn som de kommer köra genom juni och in i juli. Sedan kör de en omgång till med 20-30 namn i augusti och september. Jag skulle gissa på att de börjar med lokalpolitiker och landstingspolitiker. Sedan blir det riksdagspolitiker. Det mest kommer att komma ifrån Disqus och Flashback hacket. En hel del kommer vara sådana som inte åkte fast men som de har haft information på men inte hängt ut av olika anledningar eller personer som inte ställde upp i valet 2014 men ställer upp nu.

Frågan är om de hänger ut vanliga människor inför det här valet. Hur som helst är det riktigt gamla grejer som de har. På en del handlar det säkert om inlägg som är 6-10 år. När Aftonbladet hängde ut läkare så tog de en kille som skrivit ett inlägg som var 13 år gammalt - det räckte. Det som sagt rätt smutsiga metoder men detta var naturligtvis väntat. Ställer man upp för SD och inte har rent mjöl i påsen åker man fast. Det bästa man kan göra är att komma ut med det man skrivit innan man ställer upp i ett val.

För oss andra - tja. Vi får hoppas att Aftonbladet och Expressen inte börjar jaga oss civila.

De skulle inte skriva något om en privatperson om de inte fått tag på och konfronterat, fått någon form av erkännande från, på grund av risken att de har fel. Det kan bli mycket dyrt.

Jag tror inte det här påverkar opinionen en endaste promille.
2018-06-19, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det är ju en sak att SD tror att triangulering är rätt väg till politiskt inflytande. En annan om det inte i själva verket är partiets polariserade ställning som varit framgångsreceptet. Ytterligare en tredje om man faktsikt skött triangulerandet på ett röstmaximerande sätt.
De här 25% är inget, ni hade haft 50% om ni lyssnat på mig-diskussionerna börjar bli rätt tröttsamma. Dels för sin förolämpande andemening att 25% inte är en prestation utan ett misslyckande. Dels för påståendets icke-falsifierbara natur; Vi kan inte gå till ett alternativt universum och checka hur det skulle ha varit annars (nej, andra europeiska länder med andra förutsättningar är inte alternativa universum), därför är diskussionen hypotetisk och föga applicerbar på den verklighet som gäller här och nu med 80 dagar till valet.

I ett land med c:a 20% invandrare utgör de potentiellt 20% av väljarna. För ett 25%-parti innebär det upp till 5 procentenheter. SD har lyckats väl med att bryta sig in i den gruppen och har ganska snabbt närmat sig respektabla nivåer där. Bland invandrarkvinnor är stödet nu större än bland etniska svenskor. SDs vi mot dom är uppbyggarna vs förstörarna, inte raskrig, och detta tycks tilltala så många att de har häng på att bli största parti.

Du vill kassera öppen svenskhet och göra SD till ett Sverige åt svenskarna-parti. Förutom att det blir lite lätt konstigt om Nima Gholam Ali Pour, Paula Bieler m fl ska företräda ett parti som vill att de ska fuck off ur landet så tror jag även att den höga partisympatin bland invandrarkvinnor snabbt sjunker till obefintlig. Så om man ska få till röstmaximering trots detta krävs en betydande kompensation i form av etniska svenskar som strömmar till. Då är frågan, var menar du att dessa etniska svenskar finns? Menar du att det idag sitter sossar, moderater, folkpartister m fl vars problem med SD är att de är alldeles för tama, och att de väntar på rätt signal? Jag vet inte, men jag tänker att om man idag är sjuklöverväljare som egentligen är etnonationalist och inte vet att man är på fel plats, så finns det nog inget knallskott i världen som kan väcka en.
Citat:
Ta den dubblade kvotflyktingmottagningen och försök hitta en spelteori där det är rationellt att agera så för SD, om man förutsätter att man faktiskt vill minimera invandringen till Sverige.

Finns den enda väljare som röstar SD - men bara om det blir fler kvotflyktingar?

Har man fått ett bättre förhandlingsläge att uppnå noll kvotflyktingar genom att gå ut med dubblad kvot för att få förhandla om antalet kvotflyktingar?
Uppfattar kvotflyktinggrejen som en alibi-blindtarm som hängt med sedan en tid då halva SDs tid gick åt till att bedyra att de inte var rasister. I det stora faktaunderskott som rådde för 10+ år sen var en av de få saker man faktiskt fick ta del av statistik på att endast c:a 10-15% var riktiga konventionsflyktingar, medan övriga släpptes in ändå av diverse skäl som kokade ner till ”taskigt att säga nej”, typ. Med kvotflyktingförslaget slog man då två flugor i en smäll - visade att man inte var emot invandrare per se, och pekade på det orättvisa i flyktingpolitiken att riktiga flyktingar blev fast i läger i evigheter medan lyxmigranter åkte hit på räkmacka. Att SD fortfarande driver det handlar sannolikt om att projekt ”stoppa all egenmäktig asylinvandring” fortfarande pågår, och att man fortsatt behöver kvotgrejen som slagträ mot ”yeah yeah, säg som det är, ni vill stoppa ALL asylinvandring för ni hatar ickevita”. Det är bara min teori, du får fråga Åkesson för facit.
Citat:
Min arbetshypotes är att SD till största delen har nuvarande stöd OBEROENDE av sitt taktiska trixande och sin anpasslighet. Det har varit helt onödigt.
Och jag tror du har tokfel där. Vi kan diskutera det på heltid ett år utan att den andre viker en millimeter, som du vet.
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Du är ohederlig och fifflande, och jag litar inte en sekund på dina sk goda intentioner.
Tack! Som sagt, om du vill att misstänkliggöranden ska vara ditt trådbidrag så är det ditt beslut. Att få dig att förstå det netikettmässiga faux-pas i detta är nog ungefär lika meningsfullt som att försöka uppfostra nån som vid 40 fortfarande äter sina egna snorkusar.
2018-06-19, 14:28
Medlem
Citat:
De här 25% är inget, ni hade haft 50% om ni lyssnat på mig-diskussionerna börjar bli rätt tröttsamma. Dels för sin förolämpande andemening att 25% inte är en prestation utan ett misslyckande. Dels för påståendets icke-falsifierbara natur; Vi kan inte gå till ett alternativt universum och checka hur det skulle ha varit annars (nej, andra europeiska länder med andra förutsättningar är inte alternativa universum), därför är diskussionen hypotetisk och föga applicerbar på den verklighet som gäller här och nu med 80 dagar till valet.

I ett land med c:a 20% invandrare utgör de potentiellt 20% av väljarna. För ett 25%-parti innebär det upp till 5 procentenheter. SD har lyckats väl med att bryta sig in i den gruppen och har ganska snabbt närmat sig respektabla nivåer där. Bland invandrarkvinnor är stödet nu större än bland etniska svenskor. SDs vi mot dom är uppbyggarna vs förstörarna, inte raskrig, och detta tycks tilltala så många att de har häng på att bli största parti.

Du vill kassera öppen svenskhet och göra SD till ett Sverige åt svenskarna-parti. Förutom att det blir lite lätt konstigt om Nima Gholam Ali Pour, Paula Bieler m fl ska företräda ett parti som vill att de ska fuck off ur landet så tror jag även att den höga partisympatin bland invandrarkvinnor snabbt sjunker till obefintlig. Så om man ska få till röstmaximering trots detta krävs en betydande kompensation i form av etniska svenskar som strömmar till. Då är frågan, var menar du att dessa etniska svenskar finns? Menar du att det idag sitter sossar, moderater, folkpartister m fl vars problem med SD är att de är alldeles för tama, och att de väntar på rätt signal? Jag vet inte, men jag tänker att om man idag är sjuklöverväljare som egentligen är etnonationalist och inte vet att man är på fel plats, så finns det nog inget knallskott i världen som kan väcka en.

Uppfattar kvotflyktinggrejen som en alibi-blindtarm som hängt med sedan en tid då halva SDs tid gick åt till att bedyra att de inte var rasister. I det stora faktaunderskott som rådde för 10+ år sen var en av de få saker man faktiskt fick ta del av statistik på att endast c:a 10-15% var riktiga konventionsflyktingar, medan övriga släpptes in ändå av diverse skäl som kokade ner till ”taskigt att säga nej”, typ. Med kvotflyktingförslaget slog man då två flugor i en smäll - visade att man inte var emot invandrare per se, och pekade på det orättvisa i flyktingpolitiken att riktiga flyktingar blev fast i läger i evigheter medan lyxmigranter åkte hit på räkmacka. Att SD fortfarande driver det handlar sannolikt om att projekt ”stoppa all egenmäktig asylinvandring” fortfarande pågår, och att man fortsatt behöver kvotgrejen som slagträ mot ”yeah yeah, säg som det är, ni vill stoppa ALL asylinvandring för ni hatar ickevita”. Det är bara min teori, du får fråga Åkesson för facit.

Och jag tror du har tokfel där. Vi kan diskutera det på heltid ett år utan att den andre viker en millimeter, som du vet.

Tack! Som sagt, om du vill att misstänkliggöranden ska vara ditt trådbidrag så är det ditt beslut. Att få dig att förstå det netikettmässiga faux-pas i detta är nog ungefär lika meningsfullt som att försöka uppfostra nån som vid 40 fortfarande äter sina egna snorkusar.

Frågan är om man vill vinna eller stå som en ärbar forlorare som i vart fall inte tummade på sina principer. Så enkelt är det.

Det finne två saker som man inte vill att den vanlige medborgaren ska se. Hur man gör korv och hur man skapar politik. Ett citat fritt ur minnet som tillskrivs järnkanslern Otto Von Bismark som enade Tyskland.
2018-06-19, 14:39
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Jag besökt Järvaveckan. Det är bara SD och Moderaterna som kunde diskutera landets problemen. Skjutning i Malmö blir en incident till som visa hur fel det går.

Kul att höra att SD gjorde bra ifrån sig på Järvaveckan. Då finns goda chanser att de kan öka sitt stöd där.

Yougov-vaka nu, en ökning ligger i luften. Natten mellan onsdag och torsdag bör Metros tryckpressar ha laddats med ny SD-dynamit.

🇸🇪 Sverige festar 2018! 🇸🇪
2018-06-19, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Natten mellan onsdag och torsdag bör Metros tryckpressar ha laddats med ny SD-dynamit.
Jag är inte övertygad om att YouGov kommer att öka så väldigt mycket.
2018-06-19, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Frågan är om man vill vinna eller stå som en ärbar forlorare som i vart fall inte tummade på sina principer. Så enkelt är det.

Det finne två saker som man inte vill att den vanlige medborgaren ska se. Hur man gör korv och hur man skapar politik. Ett citat fritt ur minnet som tillskrivs järnkanslern Otto Von Bismark som enade Tyskland.
Just så. Jag tror personligen vi kommer att ha en ”dansk” lösning på plats när allt damm har lagt sig, med SD som stort stödparti, och att bedyrandet att SD inte är rasister blir ett heltidsjobb igen, men inte för SD denna gång utan för deras samarbetsparti(-er?) som kommer att få utkämpa ännu ett trovärdighetskrig pga kappvändning. Vore nästan kul om det blir S som nappar denna gång istället för borgarna som blivit standardlösningen i Norge, Danmark, Finland.

Det finns förstås en möjlighet att de vågar sig på Cordon Sanitaire 3.0 (aka DÖ 2.0) och sätter ihop en M+S-regering, men då blir valet 2022 en strid mellan Xklöverblocket och SD (X=återstoden av 7K, kan bli allt mellan 4 och 7) och så mycket death wish tror jag inte de har.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in