Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-17, 20:38
  #13
Medlem
CarlXIIs avatar
Du kan säkert starta ett kollektiv, även om svårt att hålla det barnvänligt. Jag bor i kollektiv, är mycket utländska gästarbetare som flyttar in och ut, men de är trevliga. Annars som inspiration så vet jag en anhörig som sålde hasch i decennier utan att hans barn fick reda på det, påstår att tjänade 100 000 om året på det. Utan att bli straffad med, men är nog svårt.
Citera
2018-06-18, 17:21
  #14
Medlem
knekt sparvs avatar
Du har drabbats av en liten livskris men jag tycker absolut inte att dina tankar är bullshit. Jag kom att tänka på min gamla tråd. (FB) Tips för en alternativ livsstil? Samhällelig kättare/separatistisk, icke mainstream? Där kanske du finner några inspirerande ord.

Annars tycker jag du ska sticka ut och resa med familjen om ekonomisk möjlighet finns. Och inte en charterresa alltså. Beroende på barnens ålder kan en ju hyra bil i något märkligt land och bo på vandrarhem eller - om de är lite äldre - backpacka! Kolla säkra ställen i Sydostasien eller Latinamerika. Jag har släktingar och vänner som har bott i Afrika för att deras föräldrar är "resthippies" som ville förverkliga sig själva så på en semesterresa tror jag inte de hinner ta skada av upplevelsen.
Efter pensionen bor du bara halva året i Indien (tror en får stanna sex månader på turistvisum), eller något annat flummigt land med fattiga människor och köper en massa tyger och krimskrams som du skickar hem eller säljer i Sverige.

Om du har möjlighet borde du gå på ett skogsrejv, där möter en alltid trevliga människor.
Citera
2018-06-18, 20:44
  #15
Medlem
Japs avatar
Jag går också i liknande tankar. Jag har kommit så långt i min personliga utveckling att jag insett att det här svenssonlivet/moderna livet eller vad man nu vill kalla det, inte passar mig eller min personlighet.

Drömmer också om ett liv byggt på enkelhet så att jag kan ägna mig åt vad jag tycker är viktigt och roande. Vill ha ett liv byggt av andra värderingar och enkelhet, framför allt. Har inga barn som TS iofs. Mitt problem är snarare att jag inte vet hur det skulle gå till, försörja sig på något sätt måste man ju... inget jag kan sälja av. Var i världen vill man och kan man leva det här livet? Inte i Sverige är ju ganska så säkert i alla fall...
Citera
2018-06-20, 16:51
  #16
Medlem
Ufolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jap
Jag går också i liknande tankar. Jag har kommit så långt i min personliga utveckling att jag insett att det här svenssonlivet/moderna livet eller vad man nu vill kalla det, inte passar mig eller min personlighet.

Drömmer också om ett liv byggt på enkelhet så att jag kan ägna mig åt vad jag tycker är viktigt och roande. Vill ha ett liv byggt av andra värderingar och enkelhet, framför allt. Har inga barn som TS iofs. Mitt problem är snarare att jag inte vet hur det skulle gå till, försörja sig på något sätt måste man ju... inget jag kan sälja av. Var i världen vill man och kan man leva det här livet? Inte i Sverige är ju ganska så säkert i alla fall...

Samma situation för mig. Har inga pengar alls. Så alternativet är kollektiv och jobba för uppehälle eller luffa ut i världen och hitta likasinnade. Försöka hitta på saker man kan få in en slant för på vägen.
Volontär jobba på någon ekologisk gård kan man göra.

Men man bör va mentalt och fysiskt förbered om man ska luffa ut i världen.
Citera
2018-06-21, 10:32
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iminvisible
Nu är jag trött på det tråkiga medelsvensson livet med allt vad det innebär.

Jag vill bryta loss från det här tråkiga och vanliga. Jag har äntligen funnit mig själv men inte funnit rätt plats i samhället eller hur man ska säga.

Jag är och har alltid varit, en självständig person. Aldrig gillat för mycket folk, tillhör den lite konstnärliga själen som älskar och lever musik, tycker om att skriva och drömmer om att bara få vara.

Vill egentligen inte alls bo i Sverige, vill inte alls leva det klassiskt typiska svenssonlivet. Anser att livet är alldeles för kort och för betydelsefullt för den typ av livsstil.

Jag vill bara bryta loss, VÅGA ta klivet rakt ut och bosätta mig någonstans där jag kan leva lite mer ledigt, där jag kan få utlopp för min kreativitet. Inget 9-5 jobb...

Nu tänker du som läser; "ja men vafan, vad väntar du på. Bara dra och gör det du vill. Vad fan är problemet liksom?!".

Jo mitt "problem" är att jag inte lever helt själv. Jag har barn, jag är mamma och jag älskar mina barn så de måste ju med mig på denna livsstilsresa. - Och skriv inte nu; "det går inte, det fattar du väl?!", för det går. Allt går!

Ge mig bara energi, ge mig positivitet för det måste finnas många olika och roliga vägar att gå.
Jag diggar lite det här a'la 70-tals hippie tänket och bara leva, njuta och inte jobba bara för att tjäna pengar så att jag kan bo i den där villan, ha den där superpraktiska kombin etc etc och leva det där typiska svenssonlivet.

Det vore ju häftigt att träffa någon likasinnad och då menar jag ingen livspartner utan bara en helt vanlig människa liksom och som INTE är som alla andra

Hur fan går jag tillväga, finns det fler? Ge mig tips! Livet är alldeles för kort för att inte leva fullt ut!

Vad mer exakt är det du drömmer om? Är det viktigaste att du inte ska ha ett klassiskt lönearbete? Eller vill du ut i världen och se något nytt, är resandet det viktigaste?
Citera
2019-09-21, 00:00
  #18
Medlem
Har själv precis kommit hem från 1 månad på Hawaii. Hitchhikeat å backpackat. Bott med hippies i kollektiv. Mitt livs resa, har lovat mig själv åka tillbaka samt till andra starkt spirituella platser... Men så blev jag gravid och arbetslös.
Men vi ska aldrig bry oss om nejsägarna, bara låta deras vedträn bidra till elden inom oss att upptäcka världen och på så sätt helheten i oss själva.
Desto mer vi drömmer och mediterar i tanken om ett alternativt liv, börjar aktivt söka upp vägen som hjärtat/intuitionen skapar, och sedan låta varje dag bli ett litet steg på hjärtats väg... desto mer manifesteras detta ut i vår verklighet och vi kan bli våra sanna jag.
Nejsägarna vågar inte vakna från verkligheten.
Nejsägarna kan inte ge kompass på hjärtats väg för de ser inte den fulla potential livet har att erbjuda och att allt du redan sett i dina drömmar är din högsta verklighet som du rör dig mot.

Nu till tips:
WWOOF - worktrade gårdar världen över som odlar ekologisk mat. Du får husrum & annat nödvändigt i utbyte mot att du bidrar till gårdens/kollektivets community genom diverse arbete. Annonserna finns på WWOOFs hemsidor världen över. Men träffar många hippiesjälar där som kan leda en vidare till möjligheter man aldrig kunnat föreställa sig.

Distans arbete/digital nomading - utbilda dig till något som gör att du kan jobba vart i världen du än är och ta emot uppdrag med endast wifi och en dator

Backpacker grupper på Facebook- för att skaffa kontakter och inspiration när du fortfarande befinner dig i komfortzonen och tvekar på att ta steget själv. Du är inte den första med barn som snart ska ge sig ut i världen å slå sig ner i ett mer äkta community etc. Det finns många som har samma tankebanor som dig. Sök inte stöd på flashback, du kommer inte hitta likasinnade här bara massa nättroll som inte kan förstå ditt kall och inre röst.

Youtube - se andras erfarenheter. Finns många vloggar och dokumentärer om olika kollektiv i världen och personliga upplevelser.

Lita på ditt kall. Be the one you wish to meet. Du är allt det du drömmer om. Det krävs inte mycket för att drömma men mer för att våga påbörja en sån här resa genom att fråga hur man gör. You go mama Gaia!
Citera
2019-09-21, 05:38
  #19
Medlem
526s avatar
Sök dig till folket i Svenska Burning Man rörelsen. Det är dagens hippies. Det är mer hjärna än på 60-70 talet. Mer tech och mer spjutspetsfilosofi. Men de är intelligenta och trevliga människor.
Gå med i deras forum och kanaler och presentera dig. De har koll på kollektiv etc.

Googla på Borderland. Det är Skandinaviens version av Burning Man festivalen.

https://talk.theborderland.se/main/

Kolla också folket i Järna söder om sthlm. De är antroposofer och håller på med alternativ odling och sånt. De är rätt seriösa

Jag har själv varit inne på att leva alternativt i mitt liv men har alltid haft lite svårt för hippiemänniskorna. Lite för pretto för mig. Jag är mer en musikmänniska. Tyvärr är rockenrolllivet för hårt att leva i längden.

Men om jag var kvinna och hade barn skulle jag sökt mig till kollektiv. Kollat runt och känna efter vilket som passar.
__________________
Senast redigerad av 526 2019-09-21 kl. 05:45.
Citera
2019-10-07, 14:05
  #20
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neinzure
Håller helt och hållet med de negativa kommentatorerna till detta. Hade detta varit ett av dina ursprungliga personlighetsdrag aå hade du inte satt dig i sitsen från första början. Du har skapat beroende liv nu, prioritera dessa före dina egna "drömmar".
Detta. Jag blir lätt irriterad när jag ser föräldrar som ska ut och flumma.
Och det är samma med folk som ska börja träna. Hade de haft vad som krävs för regelbunden träning så hade de redan tränat.
__________________
Senast redigerad av BuckshotBill 2019-10-07 kl. 14:14.
Citera
2019-11-08, 03:02
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iminvisible
Nu är jag trött på det tråkiga medelsvensson livet med allt vad det innebär.

Jag vill bryta loss från det här tråkiga och vanliga. Jag har äntligen funnit mig själv men inte funnit rätt plats i samhället eller hur man ska säga.

Jag är och har alltid varit, en självständig person. Aldrig gillat för mycket folk, tillhör den lite konstnärliga själen som älskar och lever musik, tycker om att skriva och drömmer om att bara få vara.

Vill egentligen inte alls bo i Sverige, vill inte alls leva det klassiskt typiska svenssonlivet. Anser att livet är alldeles för kort och för betydelsefullt för den typ av livsstil.

Jag vill bara bryta loss, VÅGA ta klivet rakt ut och bosätta mig någonstans där jag kan leva lite mer ledigt, där jag kan få utlopp för min kreativitet. Inget 9-5 jobb...

Nu tänker du som läser; "ja men vafan, vad väntar du på. Bara dra och gör det du vill. Vad fan är problemet liksom?!".

Jo mitt "problem" är att jag inte lever helt själv. Jag har barn, jag är mamma och jag älskar mina barn så de måste ju med mig på denna livsstilsresa. - Och skriv inte nu; "det går inte, det fattar du väl?!", för det går. Allt går!

Ge mig bara energi, ge mig positivitet för det måste finnas många olika och roliga vägar att gå.
Jag diggar lite det här a'la 70-tals hippie tänket och bara leva, njuta och inte jobba bara för att tjäna pengar så att jag kan bo i den där villan, ha den där superpraktiska kombin etc etc och leva det där typiska svenssonlivet.

Det vore ju häftigt att träffa någon likasinnad och då menar jag ingen livspartner utan bara en helt vanlig människa liksom och som INTE är som alla andra

Hur fan går jag tillväga, finns det fler? Ge mig tips! Livet är alldeles för kort för att inte leva fullt ut!

Testa ta ett litet steg i taget. Kanske kan du t ex gå ner i arbetstid genom att tjäna pengar på någon hobby, alltså nåt du tycker är kul som du kan få lönsamt.
Citera
2019-11-08, 04:41
  #22
Medlem
Ryggradsluss avatar
Gårdfarihandlare eller nasare med en ganska unik och bra produkt att tillhandahålla.

Vi skulle sälja (billigt)nåt att äta och nåt att dricka. Ett vatten och ett bröd.
Dessutom skulle vi alltid ha en annan unik produkt som man varken kan äta eller dricka. Generositet är vårat ledord.


Vi skulle åka runt i städer och byar kanske runt kontinenterna även med flodbåt.

Eller kanske ett hybridfordon med lastutrymme.
Bepansrad och beväpnad med änglars sång och skratt.

Ingen skulle nån längre stund vilja oss nåt illa eller vilja stjäla från oss.
Vi skulle göra det för alla utvalda, bedrövade människors välfärd. På nåt sätt skulle vi mätta deras munnar och torka deras tårar. Och släcka deras törst. För vår gemensamma välfärd.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback