2018-06-18, 16:20
Medlem
Skuldsanering

Hej,

Ska berätta lite kort om min situation och hoppas på att kunna få lite hjälp och tips här.

Jag är 30 år, har fast jobb heltid (tjänar runt 18.000 efter skatt) och en hyreslägenhet men har ca 1 miljon i skulder som jag nu måste börja betala av. Hur jag fått skulderna är i detta fallet helt ointressant så vi skippar det.
Det som jag skulle vilja ha lite svar på är det här med skuldsanering. Jag har läst endel om det och fattar att man kommer leva tufft i 5 år framåt men sedan avskrivs alla skulderna.
Men det jag undrar egentligen är hur du/ni hade gjort i min sits? Tjänar jag på att säga upp mig från jobbet för att enklare få skuldsanering? För det verkar vara så att ju lägre inkomst man har desto lättare är det att få skuldsanering eller? Att om man har svårare att betala så är det enklare att få det?
Vet att kronofogden kollar till vilken förmåga man har att lösa skulderna utifrån inkomst och allt det där..
men jag vill inte ansöka om detta och sen vänta 10 månader och få det nekat :/ hoppas ni förstår mig.
Hur kan jag göra för att enklare få skuldsanering?

Jag har varit hos kommunens budgetrådgivning och dom räknade ut att kronofogden skulle ta ca 10.500 av min lön varje månad om jag nu får skuldsanering, men vad hade hänt om jag var arbetslös och bara har a-kassa eller något? Borde väl inte spela någon roll då vilken inkomst jag har liksom?
Tänker jag rätt att det kanske är bättre att jag säger upp mig från jobbet först innan jag ansöker om skuldsanering eller är jag helt ute och cyklar då?

Har ingen aning om hur jag ska göra, hoppas någon kan komma med något förslag.
Tack på förhand
Citera
2018-06-18, 16:26
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snabbastistan
Tänker jag rätt att det kanske är bättre att jag säger upp mig från jobbet först innan jag ansöker om skuldsanering eller är jag helt ute och cyklar då?
Du kommer få behålla lika mycket vare sig du arbetar eller inte.

Däremot, om du lever arbetslös i fem år så lär du ha svårt att få ett arbete när skuldsaneringen är klar. Och du missar antagligen en del personliga löneökningar.
Citera
2018-06-18, 16:29
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Hej,

Ska berätta lite kort om min situation och hoppas på att kunna få lite hjälp och tips här.

Jag är 30 år, har fast jobb heltid (tjänar runt 18.000 efter skatt) och en hyreslägenhet men har ca 1 miljon i skulder som jag nu måste börja betala av. Hur jag fått skulderna är i detta fallet helt ointressant så vi skippar det.
Det som jag skulle vilja ha lite svar på är det här med skuldsanering. Jag har läst endel om det och fattar att man kommer leva tufft i 5 år framåt men sedan avskrivs alla skulderna.
Men det jag undrar egentligen är hur du/ni hade gjort i min sits? Tjänar jag på att säga upp mig från jobbet för att enklare få skuldsanering? För det verkar vara så att ju lägre inkomst man har desto lättare är det att få skuldsanering eller? Att om man har svårare att betala så är det enklare att få det?
Vet att kronofogden kollar till vilken förmåga man har att lösa skulderna utifrån inkomst och allt det där..
men jag vill inte ansöka om detta och sen vänta 10 månader och få det nekat :/ hoppas ni förstår mig.
Hur kan jag göra för att enklare få skuldsanering?

Jag har varit hos kommunens budgetrådgivning och dom räknade ut att kronofogden skulle ta ca 10.500 av min lön varje månad om jag nu får skuldsanering, men vad hade hänt om jag var arbetslös och bara har a-kassa eller något? Borde väl inte spela någon roll då vilken inkomst jag har liksom?

Har ingen aning om hur jag ska göra, hoppas någon kan komma med något förslag.
Tack på förhand

Ett alternativ är att du pratar med fordringsägaren. Förhandlar du med dem kan du kanske få ner skulden rätt rejält. Vägrar de kan du ju även berätta om dina planer om skuldsanering och säga att du gärna vill betala en del av skulden, men att du behöver ha en viss avskrivning i så fall.
Citera
2018-06-18, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ett alternativ är att du pratar med fordringsägaren. Förhandlar du med dem kan du kanske få ner skulden rätt rejält. Vägrar de kan du ju även berätta om dina planer om skuldsanering och säga att du gärna vill betala en del av skulden, men att du behöver ha en viss avskrivning i så fall.

Tack för svaret!
Så du menar ex jag ringer upp en bank som jag är skyldig pengar och säger att jag funderar på skuldsanering, skulle dom då ta bort en del av skulden tror du? Låter ju nästan för bra för det ska vara sant att dom typ skulle ge mig pengar? Jag kanske missuppfattade ditt meddelande.
Hur ska man säga när man ringer upp dom då?
Citera
2018-06-18, 16:35
Medlem
constants avatar
Citat:
Tack för svaret!
Så du menar ex jag ringer upp en bank som jag är skyldig pengar och säger att jag funderar på skuldsanering, skulle dom då ta bort en del av skulden tror du? Låter ju nästan för bra för det ska vara sant att dom typ skulle ge mig pengar? Jag kanske missuppfattade ditt meddelande.
Om du får skuldsanering så kommer det också resultera i att de får "ge bort" pengar till dig.
Citera
2018-06-18, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du kommer få behålla lika mycket vare sig du arbetar eller inte.

Däremot, om du lever arbetslös i fem år så lär du ha svårt att få ett arbete när skuldsaneringen är klar. Och du missar antagligen en del personliga löneökningar.

Tack för svaret!

Det är jag medveten om att jag kommer få om jag jobbar eller ej och som du säger lär det vara svårt att kanske få något jobb sen om 5 år, men du förstår hur jag tänkte va? Känns ju lite meningslöst ändå att jobba i 5 år då för samma pengar i månaden och slita helt i onödan?
Citera
2018-06-18, 16:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Tack för svaret!

Det är jag medveten om att jag kommer få om jag jobbar eller ej och som du säger lär det vara svårt att kanske få något jobb sen om 5 år, men du förstår hur jag tänkte va? Känns ju lite meningslöst ändå att jobba i 5 år då för samma pengar i månaden och slita helt i onödan?
Förstår såklart.
Citera
2018-06-18, 16:37
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Tack för svaret!

I vanliga fall är ett inkassoföretag ombud för fordringsägaren. Då ringer man upp ombudet och säger att man inte har förmåga att betala och frågar om det går att diskutera en avskrivning i kombination med en avbetalningsplan på resterande. Med tanke på din inkomst och skulden är det nog inte omöjligt att det går att diskutera i vart fall. Vägrar de kan ju en sista utväg vara att berätta att det alternativ du då ser är en skuldsanering. Du bör dock spara det som ett "sista kort" då det knappast ger en trevlig förhandlingssituation om du stormar in och hotar med skuldsanering det första du gör.

Är det inte fråga om ett inkassobolag eller annat ombud får du ringa fordringsägaren direkt.
Citera
2018-06-18, 16:39
Medlem
Citat:
Tack för svaret!

Nej, de skulle inte ta bort endel av skulden. De är rädda att inte få in alla pengar om du går i personlig konkurs.
Men banken kan ju sätta längre ränta och förlänga amorteringstiden med massor av år, då klarar du dig och de får också in sina pengar.
Citera
2018-06-18, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
I vanliga fall är ett inkassoföretag ombud för fordringsägaren. Då ringer man upp ombudet och säger att man inte har förmåga att betala och frågar om det går att diskutera en avskrivning i kombination med en avbetalningsplan på resterande. Med tanke på din inkomst och skulden är det nog inte omöjligt att det går att diskutera i vart fall. Vägrar de kan ju en sista utväg vara att berätta att det alternativ du då ser är en skuldsanering. Du bör dock spara det som ett "sista kort" då det knappast ger en trevlig förhandlingssituation om du stormar in och hotar med skuldsanering det första du gör.

Är det inte fråga om ett inkassobolag eller annat ombud får du ringa fordringsägaren direkt.

Okej! Jag förstår. Man kanske skulle ta ett vänligt snack med dom och kolla hur läget ligger till då.
Citera
2018-06-18, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GothamsReckoning
Nej, de skulle inte ta bort endel av skulden. De är rädda att inte få in alla pengar om du går i personlig konkurs.
Men banken kan ju sätta längre ränta och förlänga amorteringstiden med massor av år, då klarar du dig och de får också in sina pengar.

Okej, jag förstår dig.

Men om vi säger att jag säger upp mig från jobbet och ansöker skuldsanering efter det. Man får ju akassa efter 45 dagar eller vad det stod men antar man inte får akassa under hela 5 år. Hur ska man kunna betala hyran liksom annars? Skulderna tar ju kronofogden hand om då men allt annat tänker jag... Hyra, mat osv.
Citera
2018-06-18, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krommee
Tack för hjälpen, mitt fall är ju lite mer specifikt, jag har ett par tiotusen i skulder som jag betalar av med löneutmätning, jag ifrågasätter alltså inte mina skulder utan att ja inte får pengar för att ens betala hyran med , jag har inte heller överklagat löneutmätningsbeslutet, utan dem fick in för mkt pengar och vägrade skicka tillbaka trots jag skrev i god tid. Alltså har jag fått mindre än förbehållsbeloppet, kan ja skriva till JK ändå?

1) Beslutet om senaste löneutmätningen skall överklagas eftersom dom tagit fel belopp

1A) Om beslutet ändras får du tillbaka pengar
1B) Om beslutet kvarstår skickar du in en aanmälan till JK

Maila din handläggare asap om detta.

I ditt beslut från KFM skall det framgå exakt vilken summa du skall få behålla vid varje löneutmätning (i.e. "existensminimum") - om du då inte fått behålla detta belopp har KFM gjort fel...

Beslutet är exempelvis..

"Beloppet utöver ditt basbelopp på 10.000:- på din lön kommer att löneutmätas"

Exempel 1: Du får en nettolön på 9.000 p.g.a. sjukdom = KFM får inte en krona
Exempel 2: Du får en nettolön på 25.000 p.g.a bonus = KFM tar 15000 som delas ut till dina skulder

Det är det beslutet du skall hänvisa till i din Överklag till KFM...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in