2018-06-18, 11:12
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Ne inte jag heller.
Kan ta mig själv då jag blivit "övertränad".
Jag körde varje dag under säkert ett års tid på en tresplit med 8-12 reps. Inga basövningar alls. Det fungerade perfa. Allt gick bra.

Enda gången jag blivit övertränad var nyligen då jag körde Wendlers 531 men samtidigt lade in så jag körde mark, bänk och knäböj 3ggr i veckan med ytterligare två bonuspass på lör och söndag. Fick överträningsskador i armar och händer inom några få månader.
Det låter onekligen som att be om problem och även tvärtemot vad Wendler själv säger haha...men du har ju testat i varje fall!
Citera
2018-06-18, 11:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nej då, det går bra, hade fokus varit styrka så hade det säkert inte varit optimalt och då hade jag förmodligen haft ett annat upplägg. Jag tränar inte särskilt tungt, aldrig under 5 rep i princip, och volymen per pass (set och övningar) är inte överdrivet stor eftersom min träningsfrekvens är hög. Däremot om jag av någon anledning slarvar med kosten/sömnen så märker jag av det direkt och då brukar jag ta vilodag, vilodagarna brukar bestå av 60-80 min lågintensiv cardio på cykel och löpband, men så länge jag har ett tillräckligt energiintag (Kaloribalans i mitt fall) så går det bra för min del. Jag är även relativt ung så åldern har inte blivit en faktor för återhämtningen ännu, och det är mer det senaste året jag tränat varje dag, så det är en träningsvolym jag tränat mig upp till.

Får man fråga vad du har för... mål? Eller är själva ”träningen” målet?
Citera
2018-06-18, 11:24
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Får man fråga vad du har för... mål? Eller är själva ”träningen” målet?
Jag tränar med fokus på muskeltillväxt, utseende, och kunna äta som jag gör. Effekten träningen har rent psykologiskt och för hjärnan är bara en bonus.
Citera
2018-06-18, 11:40
Avslutad
Citat:
Jag tränar med fokus på muskeltillväxt, utseende, och kunna äta som jag gör. Effekten träningen har rent psykologiskt och för hjärnan är bara en bonus.

Ok. Får bara flika in att tom. Arnold, med de förutsättningarna han hade och med hjälp av anobola steroider, hade en vilodag i veckan. Vilodag, inte träningscykel eller annat. Ligga på soffan-dag. Jag kan inte begripa hur nervsystemet eller muskulaturen har en chans att återhämta sig i ditt fall. Enda möjligheten är att träna väldigt lätt. Men vad får du då ut i form av tillväxt.
Citera
2018-06-18, 11:45
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ok. Får bara flika in att tom. Arnold, med de förutsättningarna han hade och med hjälp av anobola steroider, hade en vilodag i veckan. Vilodag, inte träningscykel eller annat. Ligga på soffan-dag. Jag kan inte begripa hur nervsystemet eller muskulaturen har en chans att återhämta sig i ditt fall. Enda möjligheten är att träna väldigt lätt. Men vad får du då ut i form av tillväxt.
Finns säkert upplägg som hade ökat mina framsteg i gymmet mer än nu, jag har dock inte bråttom att nå min peak.
Citera
2018-06-18, 15:23
Medlem
Är det överträning med konditionsträning och styrketräning 3 ggr per vecka (6 pass)?

Ska lägga till att jag har ett till viss del fysiskt krävande arbete där man går mycket
Citera
2018-06-18, 15:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Är det överträning med konditionsträning och styrketräning 3 ggr per vecka (6 pass)?

Ska lägga till att jag har ett till viss del fysiskt krävande arbete där man går mycket

Det är omöjligt att avgöra på rak arm. Beror på din nivå och fysik. Men visst låter det som många pass. Tränar du både styrka o kondition samma dag?
Citera
2018-06-18, 15:37
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:

Hur långt är ett snöre? Det beror på, precis som så mycket annat, hur kosten/vilan utanför ditt arbete och gym ser ut, alkoholvanor, ålder, hur länge du tränat, genetik, hormoner m.m. Det säger heller inget vad passen består utav. Om du har tränat enligt det där en längre tidsperiod och du inte känner dig sliten, så nej, det är troligtvis inte överträning för din del då.
Citera
2018-06-18, 15:40
Medlem
Citat:
Det är omöjligt att avgöra på rak arm. Beror på din nivå och fysik. Men visst låter det som många pass. Tränar du både styrka o kondition samma dag?
Nej olika dagar men skulle kunna köra samma dag också och gå ner till 4 eller 5 dagar i veckan
Citera
2018-06-18, 15:50
Medlem
Citat:
Hur långt är ett snöre? Det beror på, precis som så mycket annat, hur kosten/vilan utanför ditt arbete och gym ser ut, alkoholvanor, ålder, hur länge du tränat, genetik, hormoner m.m. Det säger heller inget vad passen består utav. Om du har tränat enligt det där en längre tidsperiod och du inte känner dig sliten, så nej, det är troligtvis inte överträning för din del då.
Bra kost och ingen alkohol men tyvärr är det illa med sömnen
Citera
2018-06-18, 15:53
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Bra kost och ingen alkohol men tyvärr är det illa med sömnen
Okej. Ja, som sagt, det beror lite på vad dina pass består utav, vilken distans/intensitet du springer, vad styrketräningen består av. Det kan vara för mycket träning för någon, och precis lagom för en annan. Känner du att du kan göra framsteg i träningen?
Citera
2018-06-18, 15:55
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuffles
Tjena, har börjat träna seriöst igen och kör rätt så ofta. Mitt program ser ut som följande:

Måndag: rygg/biceps
Tisdag: axlar/triceps
Onsdag: bröst/traps/ben
Torsdag: vila/lätt jogging
Fredag: rygg/biceps
Osv...

Har snart kört det i tre veckor och funkar bra hittills, men undrar om det är hållbart långsiktigt? Är rätt så ung.

Det här är en klassisk bro split.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in