Citat:
Ursprungligen postat av
Shuffles
Tjena, har börjat träna seriöst igen och kör rätt så ofta. Mitt program ser ut som följande:
Måndag: rygg/biceps
Tisdag: axlar/triceps
Onsdag: bröst/traps/ben
Torsdag: vila/lätt jogging
Fredag: rygg/biceps
Osv...
Har snart kört det i tre veckor och funkar bra hittills, men undrar om det är hållbart långsiktigt? Är rätt så ung.
Jag tränar själv efter ett rullande schema med högst 5 träningsdagar/vecka (jag börjar på måndag som ett exempel på en vecka, även om dagen kan variera):
Måndag: Rygg och biceps.
Tisdag: Mage och bröst.
Onsdag: Ben och rumpa.
Torsdag: Axlar och triceps.
Fredag: Vila.
Lördag: Helkroppsträning.
Söndag: Vila.
Notera dock att jag tränar endast ett pass (ca 45-60 minuter, ibland möjligtvis längre under helkroppsträningen) per dag, samt det blir ofta vilodagar utöver de angivna, t.ex. för att jag fortfarande har lite väl rejäl träningsvärk, för att jag helt enkelt har annat för mig och inte har tid till att träna eller för att jag redan har gjort något relativt fysiskt ansträngande (t.ex. gått ett par mil med hunden).
När det gäller träningsvärk, så är åtminstone min erfarenhet att den minskar med tiden och är värst i början. Jag hade nyligen en period då jag inte tränade och började träna igen för först drygt 3 veckor sedan. Jag brukar av någon anledning alltid få värst träningsvärk från ben/rumpa-träningen och till skillnad från efter de andra dagarna, så är värken i regel värst först nästnästa istället för nästa dag. Så första veckan, nästnästa dagen efter benpasset och dagen efter axlar/triceps, så hade jag generellt träningsvärk i hela kroppen, men dessutom kunde jag knappt gå på 3 dagar! Det blev ju inte direkt någon träning de dagarna...
Träningsvärken har dock mojnat efter det och jag har hållit schemat sedan dess, med undantag för att jag inte har tränat sedan onsdags, då jag efter en väldig långtur på flera timmar med hunden i torsdags inte pallade träna benen och igår inte hade tid att göra det. Jag ska dock träna det passet idag.
Det bör nämnas att jag är medelålders och som sagt fortfarande lite otränad, så kanske pallar inte min kropp lika mycket.