2018-06-16, 15:05
Medlem
Shuffless avatar
Tjena, har börjat träna seriöst igen och kör rätt så ofta. Mitt program ser ut som följande:

Måndag: rygg/biceps
Tisdag: axlar/triceps
Onsdag: bröst/traps/ben
Torsdag: vila/lätt jogging
Fredag: rygg/biceps
Osv...

Har snart kört det i tre veckor och funkar bra hittills, men undrar om det är hållbart långsiktigt? Är rätt så ung.
Citera
2018-06-16, 15:11
Medlem
Punktslags avatar
Är inga problem att träna 5-7 dagar i veckan, se till att sova och äta som du bör.
Om du känner du dig trött tar du ett par dagars vila
Citera
2018-06-16, 15:12
Medlem
jpettersson1991s avatar
Är inga problem, tränar själv varje dag, så länge volymen per pass inte blir för mycket och du har ett tillräckligt energiintag så bör det inte vara några problem. Om det är för slitsamt så kommer du känna utav det. Det beror även på hur ditt liv utanför gymmet ser ut.
Citera
2018-06-16, 15:13
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punktslag
Är inga problem att träna 5-7 dagar i veckan, se till att sova och äta som du bör.
Om du känner du dig trött tar du ett par dagars vila
Tack för snabbt svar. Sover 8-10 timmar om natten så har det fixat, sen så äter/dricker jag mkt protein. Svälter inte mig själv men äter inte så mycket mat då jag försöker gå ner i vikt utöver att bygga muskler.
Citera
2018-06-16, 15:43
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuffles
Tjena, har börjat träna seriöst igen och kör rätt så ofta. Mitt program ser ut som följande:

Måndag: rygg/biceps
Tisdag: axlar/triceps
Onsdag: bröst/traps/ben
Torsdag: vila/lätt jogging
Fredag: rygg/biceps
Osv...

Har snart kört det i tre veckor och funkar bra hittills, men undrar om det är hållbart långsiktigt? Är rätt så ung.

Jag tränar själv efter ett rullande schema med högst 5 träningsdagar/vecka (jag börjar på måndag som ett exempel på en vecka, även om dagen kan variera):

Måndag: Rygg och biceps.
Tisdag: Mage och bröst.
Onsdag: Ben och rumpa.
Torsdag: Axlar och triceps.
Fredag: Vila.
Lördag: Helkroppsträning.
Söndag: Vila.

Notera dock att jag tränar endast ett pass (ca 45-60 minuter, ibland möjligtvis längre under helkroppsträningen) per dag, samt det blir ofta vilodagar utöver de angivna, t.ex. för att jag fortfarande har lite väl rejäl träningsvärk, för att jag helt enkelt har annat för mig och inte har tid till att träna eller för att jag redan har gjort något relativt fysiskt ansträngande (t.ex. gått ett par mil med hunden).

När det gäller träningsvärk, så är åtminstone min erfarenhet att den minskar med tiden och är värst i början. Jag hade nyligen en period då jag inte tränade och började träna igen för först drygt 3 veckor sedan. Jag brukar av någon anledning alltid få värst träningsvärk från ben/rumpa-träningen och till skillnad från efter de andra dagarna, så är värken i regel värst först nästnästa istället för nästa dag. Så första veckan, nästnästa dagen efter benpasset och dagen efter axlar/triceps, så hade jag generellt träningsvärk i hela kroppen, men dessutom kunde jag knappt gå på 3 dagar! Det blev ju inte direkt någon träning de dagarna...

Träningsvärken har dock mojnat efter det och jag har hållit schemat sedan dess, med undantag för att jag inte har tränat sedan onsdags, då jag efter en väldig långtur på flera timmar med hunden i torsdags inte pallade träna benen och igår inte hade tid att göra det. Jag ska dock träna det passet idag.

Det bör nämnas att jag är medelålders och som sagt fortfarande lite otränad, så kanske pallar inte min kropp lika mycket.
Citera
2018-06-16, 17:19
Medlem
Dominiuss avatar
Ganska imponerande hur ni får ihop ert övriga liv med träning fem-sju dagar i veckan. Jag kan bara gissa att ganska mycket annat får gå undan i fördel för träningen, säger inte att det är fel men bara imponerande. Jag blir nöjd om jag kan träna tre gånger i veckan och skulle jag få in ett fjärde blir jag överlycklig.
Citera
2018-06-16, 18:09
Medlem
Buffymyloves avatar
Bra med återhämtning osv så lär det inte vara något problem. Men Ben bara en gång i veckan?
Citera
2018-06-16, 18:16
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
Bra med återhämtning osv så lär det inte vara något problem. Men Ben bara en gång i veckan?
Med rullande schema så blir det ben 1-2ggr per vecka
Citera
2018-06-16, 19:12
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dominius
Ganska imponerande hur ni får ihop ert övriga liv med träning fem-sju dagar i veckan. Jag kan bara gissa att ganska mycket annat får gå undan i fördel för träningen, säger inte att det är fel men bara imponerande. Jag blir nöjd om jag kan träna tre gånger i veckan och skulle jag få in ett fjärde blir jag överlycklig.
Handlar om prioriteringar, är inte svårare än så.

TS, beror på hur intensivt du tränar och hur hög volym du har. Känn efter och anpassa vid behov.
Citera
2018-06-16, 20:52
Medlem
rostigamazons avatar
Tror att du ska ha minst två vilodagar i veckan, så kroppen får lite återhämtning, för kroppen kommer bli sliten. Ibland ska du nog lägga in fler vilodagar i rad, så kroppen får lite vila.
Citera
2018-06-16, 20:56
Medlem
LaLocas avatar
Vanlig gymträning 6 dagar i veckan är inget! Man kan träna gym hela tiden så länge inte kroppen känns för trött,,,
Citera
2018-06-17, 12:13
Medlem
Arne.Negerforss avatar
Att gymma är något folk gör som hobby, risken att du blir övertränad är nog väldigt liten. Överträning är något som elitidrottare behöver bekymra sig mer om.

Du kan kanske börja känna dig sliten, men det är inget tecken på överträning. Är du övertränad kommer du märka det (svårt att sova, ingen aptit, försämrad träning osv).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in