Citat:
Ok. Får bara flika in att tom. Arnold, med de förutsättningarna han hade och med hjälp av anobola steroider, hade en vilodag i veckan. Vilodag, inte träningscykel eller annat. Ligga på soffan-dag. Jag kan inte begripa hur nervsystemet eller muskulaturen har en chans att återhämta sig i ditt fall. Enda möjligheten är att träna väldigt lätt. Men vad får du då ut i form av tillväxt.
Förmodligen så tränade Arnold hårdare än vad jpetterson tränar. Steroider hjälper med återhämtning men då man kan träna på tyngre vikter och längre så sliter det än mer på leder, skelett och ligament som inte får så mycket extra av steroider än mer belastning.
Antalet träningsdagar har ganska lite att göra med risken för överträning. Finns massor med människor som tränar 10-12 pass i veckan men de människorna tränar ju inte på 100% av sin kapacitet varje pass utan delar upp det i mindre delar för att kunna återhämta sig. Kanske kör kampsport/fotboll/friidrott 6 pass på kvällarna och 6 dagar i veckan kör de lättare gym pass på morgonen.
Någon som har ett fysiskt jobb och tränar 4 pass i veckan kan nog lyckas med överträning om varje pass ligger på 2+ timmar och innehåller mycket övningar som mark och böj till fail.
Själv kör jag på ett P/P/L upplägg med 6st olika pass och tränar i snitt 6,5 (inte alltid jag kan få in 7 pass) dagar i veckan men då jag bara kör mark och tunga böj ca 5 set vardera per vecka och varierar med olika övningar/vikter/rep mycket så blir återhämtningen inte lidande. Lägger även in 30 min cykel på max kapacitet på mina push dagar med för att få in lite cardio. Funkar fin fint för mig.
Förut körde jag både mark och böj tungt 2 ggr i veckan samt cardio 3ggr per vecka och det blev alldeles för mycket men med bättre programmering så har jag lyckats lägga till ett halvt pass i veckan istället för att träna mindre.