2018-06-18, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Ok. Får bara flika in att tom. Arnold, med de förutsättningarna han hade och med hjälp av anobola steroider, hade en vilodag i veckan. Vilodag, inte träningscykel eller annat. Ligga på soffan-dag. Jag kan inte begripa hur nervsystemet eller muskulaturen har en chans att återhämta sig i ditt fall. Enda möjligheten är att träna väldigt lätt. Men vad får du då ut i form av tillväxt.

Förmodligen så tränade Arnold hårdare än vad jpetterson tränar. Steroider hjälper med återhämtning men då man kan träna på tyngre vikter och längre så sliter det än mer på leder, skelett och ligament som inte får så mycket extra av steroider än mer belastning.

Antalet träningsdagar har ganska lite att göra med risken för överträning. Finns massor med människor som tränar 10-12 pass i veckan men de människorna tränar ju inte på 100% av sin kapacitet varje pass utan delar upp det i mindre delar för att kunna återhämta sig. Kanske kör kampsport/fotboll/friidrott 6 pass på kvällarna och 6 dagar i veckan kör de lättare gym pass på morgonen.

Någon som har ett fysiskt jobb och tränar 4 pass i veckan kan nog lyckas med överträning om varje pass ligger på 2+ timmar och innehåller mycket övningar som mark och böj till fail.

Själv kör jag på ett P/P/L upplägg med 6st olika pass och tränar i snitt 6,5 (inte alltid jag kan få in 7 pass) dagar i veckan men då jag bara kör mark och tunga böj ca 5 set vardera per vecka och varierar med olika övningar/vikter/rep mycket så blir återhämtningen inte lidande. Lägger även in 30 min cykel på max kapacitet på mina push dagar med för att få in lite cardio. Funkar fin fint för mig.

Förut körde jag både mark och böj tungt 2 ggr i veckan samt cardio 3ggr per vecka och det blev alldeles för mycket men med bättre programmering så har jag lyckats lägga till ett halvt pass i veckan istället för att träna mindre.
Citera
2018-06-19, 17:03
Medlem
Dominiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Är inga problem, tränar själv varje dag, så länge volymen per pass inte blir för mycket och du har ett tillräckligt energiintag så bör det inte vara några problem. Om det är för slitsamt så kommer du känna utav det. Det beror även på hur ditt liv utanför gymmet ser ut.

Jag har börjat läsa in mig allt mer på styrketräning osv och dina kosttips har hjälpt mig väldigt mycket. Vad jag tänkte säga är att det samtidigt är väldigt viktigt att musklerna får återhämta sig, dvs. att man helt enkelt vilar en muskelgrupp 2-3 dagar. Men hur blir det då med armarna? Dom får ständigt arbeta? Mitt gymschema ser ut så här just nu:

Mån: Bröst (här tränas ju triceps på köpet)
Tis: Rygg (biceps/triceps tillkommer här med?)
Ons: Axlar (Triceps som fan)
Tors: Mage/ben (här vilar armarna)
Fre: Bröst
Lör: Rygg/axlar
Sön: Antingen cardio eller nåt annat

Men jag inser snabbt att jag borde lägga om hela skiten. Istället är detta kanske bättre då?

Mån: Bröst
Tis: Mage/ben
Ons: Axlar
Tors: Cardio
Fre: Rygg
Lör: Bröst
Sön: Axlar?

Men jag är orolig för att mina armar, i synnerlighet triceps, inte får tillräckligt med vila? Har du något förslag? Vad tycker du om mitt schema? Har du någon egen idé på schema?
Citera
2018-06-19, 17:14
Medlem
jorgenstorm99s avatar
Varför är folk så jvla besatta av att köra rygg/biceps samma pass? Blir ju inte maximal effekt på biceps då det efter rygg övningarna redan förbrukats en del del kräm.
Citera
2018-06-19, 17:32
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dominius
Jag har börjat läsa in mig allt mer på styrketräning osv och dina kosttips har hjälpt mig väldigt mycket. Vad jag tänkte säga är att det samtidigt är väldigt viktigt att musklerna får återhämta sig, dvs. att man helt enkelt vilar en muskelgrupp 2-3 dagar. Men hur blir det då med armarna? Dom får ständigt arbeta? Mitt gymschema ser ut så här just nu:

Mån: Bröst (här tränas ju triceps på köpet)
Tis: Rygg (biceps/triceps tillkommer här med?)
Ons: Axlar (Triceps som fan)
Tors: Mage/ben (här vilar armarna)
Fre: Bröst
Lör: Rygg/axlar
Sön: Antingen cardio eller nåt annat

Men jag inser snabbt att jag borde lägga om hela skiten. Istället är detta kanske bättre då?

Mån: Bröst
Tis: Mage/ben
Ons: Axlar
Tors: Cardio
Fre: Rygg
Lör: Bröst
Sön: Axlar?

Men jag är orolig för att mina armar, i synnerlighet triceps, inte får tillräckligt med vila? Har du något förslag? Vad tycker du om mitt schema? Har du någon egen idé på schema?
Så länge du fortfarande gör framsteg så hade jag inte ändrat något. Du kan ju givetvis ändra till upplägget du tog som exempel, hur stor skillnaden blir, om någon, är ju svårt att svara på. Jag personligen ändrade mitt upplägg för ca 3 veckor sedan och jag kör följande:
Måndag: Bröst/Rygg
Tisdag: Axlar/Armar
Onsdag: Ben
Torsdag: Bröst/Rygg
Fredag:Axlar/Armar
Lördag: Ben
Söndag: Samma som måndagen, är jag av någon anledning för sliten kör jag lågintensiv cardio.

Mage tränas varannan dag, går även på löpbandet i varierande lutning ca 3 gånger i veckan i 20-30 minuter. I slutet av passen.

För mig är det inga problem och jag har inte ont i t.ex armbågarna/handleder som man kan få vid överansträngning.
Citera
2018-06-19, 21:12
Medlem
Dominiuss avatar
Citat:
Så länge du fortfarande gör framsteg så hade jag inte ändrat något. Du kan ju givetvis ändra till upplägget du tog som exempel, hur stor skillnaden blir, om någon, är ju svårt att svara på. Jag personligen ändrade mitt upplägg för ca 3 veckor sedan och jag kör följande:
Måndag: Bröst/Rygg
Tisdag: Axlar/Armar
Onsdag: Ben
Torsdag: Bröst/Rygg
Fredag:Axlar/Armar
Lördag: Ben
Söndag: Samma som måndagen, är jag av någon anledning för sliten kör jag lågintensiv cardio.

Mage tränas varannan dag, går även på löpbandet i varierande lutning ca 3 gånger i veckan i 20-30 minuter. I slutet av passen.

För mig är det inga problem och jag har inte ont i t.ex armbågarna/handleder som man kan få vid överansträngning.

Om jag har förstått dig rätt nu kör du alltså bröst och rygg på samma dag? Jag har hört något om att man inte ska träna för stora muskelgrupper under samma dag, vet inte riktigt vad anledningen var. Men vad säger du om det? Sen undrar jag hur långt ett gympass i tid tar för dig? Det verkar ju vara sjukt mycket att du får med 20-30 min cardio tre gånger i veckan samtidigt som du följer ditt schema OCH kör mage varannan dag. Helvete.

Tillägg: Känner du förresten något behov av att träna armar? Känns som att man tränar armar i alla överkropps-övningar man gör. Jag tycker bara biceps är värt att träna specifikt (för kulan). Triceps kommer typ automatiskt genom alla andra övningar.
Citera
2018-06-19, 21:18
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Om jag har förstått dig rätt nu kör du alltså bröst och rygg på samma dag? Jag har hört något om att man inte ska träna för stora muskelgrupper under samma dag, vet inte riktigt vad anledningen var. Men vad säger du om det? Sen undrar jag hur långt ett gympass i tid tar för dig? Det verkar ju vara sjukt mycket att du får med 20-30 min cardio tre gånger i veckan samtidigt som du följer ditt schema OCH kör mage varannan dag. Helvete.

Tillägg: Känner du förresten något behov av att träna armar? Känns som att man tränar armar i alla överkropps-övningar man gör. Jag tycker bara biceps är värt att träna specifikt (för kulan). Triceps kommer typ automatiskt genom alla andra övningar.
Ja, kör bröst och rygg på samma pass, 2-3 övningar per muskelgrupp. Det är säkert optimalt att dela upp dom stora muskelgrupperna, eftersom man inte kan lägga samma fokus eller energi när man tränar båda muskelgrupperna under samma pass. Å andra sidan brukar jag variera i vilken ordning jag gör övningarna och jag tränar muskelgrupperna 2-3 gånger under veckan så volymen blir tillräcklig ändå. Om det är optimalt för styrka? Troligtvis inte. Själva styrketräningen tar max 1 timme.

Det är främst triceps som släpar för mig, så jag kör det före biceps på axlar/armar-passet. Man har genetiskt bättre och sämre muskelgrupper, bröst/axlar är en katastrof för mig.
Citera
2018-06-19, 21:52
Medlem
Dominiuss avatar
Citat:
Ja, kör bröst och rygg på samma pass, 2-3 övningar per muskelgrupp. Det är säkert optimalt att dela upp dom stora muskelgrupperna, eftersom man inte kan lägga samma fokus eller energi när man tränar båda muskelgrupperna under samma pass. Å andra sidan brukar jag variera i vilken ordning jag gör övningarna och jag tränar muskelgrupperna 2-3 gånger under veckan så volymen blir tillräcklig ändå. Om det är optimalt för styrka? Troligtvis inte. Själva styrketräningen tar max 1 timme.

Det är främst triceps som släpar för mig, så jag kör det före biceps på axlar/armar-passet. Man har genetiskt bättre och sämre muskelgrupper, bröst/axlar är en katastrof för mig.

Okej, då hänger jag med! Jag brukar dock köra bröst/axlar i samma veva därför att jag passar på att köra hantelpress (bröst) men jag brukar vinkla bänken sen och då får jag ju med axlarna. Sen kör jag 90 grader vinkel (bara axlar nu) och sen kör jag två övningar axlar till sen drar jag hem. Du kör ca 3 övningar per muskelgrupp sa du, men hur många sets och reps gör du?

Se man där! Bröst är också en stor katastrof för mig, men mina gener för triceps är sjuka. Har skitlätt för att bygga breda armar och speciellt tricpsen är sjukt stark för att inte tränas speciellt ofta. Jag kan ta uppehåll på två månader men ändå dra 60kg i den tricepsövningen där man har en stång och pressar neråt. Jag har då inte alls gymmat länge så för mig är det skitbra.

Jag är dock pissnojig över att mina armar kommer bli gigantiska men inte mina bröst. För det känns som att mina triceps stimuleras mer än brösten i alla bröstövningar jag gör. Tricepsen blir även slutkörda innan brösten..
Citera
2018-06-19, 22:00
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Okej, då hänger jag med! Jag brukar dock köra bröst/axlar i samma veva därför att jag passar på att köra hantelpress (bröst) men jag brukar vinkla bänken sen och då får jag ju med axlarna. Sen kör jag 90 grader vinkel (bara axlar nu) och sen kör jag två övningar axlar till sen drar jag hem. Du kör ca 3 övningar per muskelgrupp sa du, men hur många sets och reps gör du?

Se man där! Bröst är också en stor katastrof för mig, men mina gener för triceps är sjuka. Har skitlätt för att bygga breda armar och speciellt tricpsen är sjukt stark för att inte tränas speciellt ofta. Jag kan ta uppehåll på två månader men ändå dra 60kg i den tricepsövningen där man har en stång och pressar neråt. Jag har då inte alls gymmat länge så för mig är det skitbra.

Jag är dock pissnojig över att mina armar kommer bli gigantiska men inte mina bröst. För det känns som att mina triceps stimuleras mer än brösten i alla bröstövningar jag gör. Tricepsen blir även slutkörda innan brösten..

Antalet set och reps varierar, men t.ex när det gäller bröst brukar jag köra liggande hantelpress 5 set och 6-12 rep, sittande dips (maskin) 5 set 10-12 rep och någon form av flyes 3 set 12-20 rep. Försöker få in 10-15 set per muskelgrupp och pass. Inte när det gäller armar dock, där blir det mindre volym.
Citera
2018-06-20, 09:42
Medlem
Dominiuss avatar
Citat:
Antalet set och reps varierar, men t.ex när det gäller bröst brukar jag köra liggande hantelpress 5 set och 6-12 rep, sittande dips (maskin) 5 set 10-12 rep och någon form av flyes 3 set 12-20 rep. Försöker få in 10-15 set per muskelgrupp och pass. Inte när det gäller armar dock, där blir det mindre volym.

Okej, tack! Har en till fråga som kanske inte helt handlar om träning, men nåt liknande i alla fall. På mitt nuvarande jobb rör vi oss hela tiden och på ett normalt arbetspass på 8h visar min stegräknare mellan 1 mil till 1.5 mil.

Hur mycket tror du att jag förbränner under dessa 8h? Jag går med rask takt men däremot är det såklart inte 1 mil på en gång utan de blir att man sitter några minuter sen går man igen osv.
Citera
2018-06-20, 09:52
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Okej, tack! Har en till fråga som kanske inte helt handlar om träning, men nåt liknande i alla fall. På mitt nuvarande jobb rör vi oss hela tiden och på ett normalt arbetspass på 8h visar min stegräknare mellan 1 mil till 1.5 mil.

Hur mycket tror du att jag förbränner under dessa 8h? Jag går med rask takt men däremot är det såklart inte 1 mil på en gång utan de blir att man sitter några minuter sen går man igen osv.
Det är svårt att uppskatta en sån siffra, ett flertal faktorer påverkar ju såklart. Enklast är att ta en ungefärlig siffra som du tror dig ligga viktstabil på, säg 2500 kcal, så äter du den mängden varje dag och ser vad som händer med vikten. Står du still i vikt så vet du att 2500 kcal är vad du behöver dagligen, inklusive träning, jobb, hushållssysslor m.m. Samma sak om du går ned i vikt på den siffran, då är ditt energibehov högre t,ex.
Citera
2018-06-20, 10:19
Medlem
Men alltså..
Det här med överträning är ingenting man behöver bry sig om såvida man inte kör 12-14 pass i veckan och har träning som sitt jobb.
Vilodagar är inte heller nödvändigt så länge man har en bra struktur på sin träning och en plan som låter delar av kroppen få det lättare vissa pass och tyngre vissa pass samt att man låter dagsformen styra sin träning

Dvs har man känningar från benpasset två dagar tidigare, ja då lastar du inte på för ett nytt pers i benböj utan då kör helt enkelt en adaptiv träning.

Eller har du en dag där du känner dig allmänt trött i kroppen så sätt dig och trampa på en hoj i en timme lågintensivt.

Vilodagar är skönt men absolut inte nödvändigt om man lägger ner lite tid på att planera sin träning utefter hur kroppen fungerar och inte enbart har fasta set och reps på varje övning.
Citera
2018-06-20, 10:40
Medlem
Dominiuss avatar
Citat:
Det är svårt att uppskatta en sån siffra, ett flertal faktorer påverkar ju såklart. Enklast är att ta en ungefärlig siffra som du tror dig ligga viktstabil på, säg 2500 kcal, så äter du den mängden varje dag och ser vad som händer med vikten. Står du still i vikt så vet du att 2500 kcal är vad du behöver dagligen, inklusive träning, jobb, hushållssysslor m.m. Samma sak om du går ned i vikt på den siffran, då är ditt energibehov högre t,ex.

Ja. Men kollar man på en snabb Googlesökning står det att 1 mil motsvarar ca 500 kcal. Men då menar dom att man går oavbrutet i 10 kilometer. Det gör ju inte jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in