2018-06-18, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordBanister
Ja men det finns en anledning till att sådana bedrifter nästan bara sker i landslagssammanhang. På klubbnivå är det rätt etablerat att bättre spelare nästan alltid leder till bättre lag, och du kan förutse en ligatabell rätt bra enbart genom att titta på klubbarnas lönebudgetar.

Jag tror det handlar mindre om att de sämre landslagen på något magiskt sätt överpresterar utan mer om att de bättre landslagen ibland grovt underpresterar på grund av dålig samspelthet, stora egon och så vidare. Jag tror inte man kan koka soppa på en spik.

Instämmer. Tycker dock att vi har tre spelare med stor uppsida som efter WM kan nämnas med mycket större respekt ute i fotbollsvärlden. Ludwig Augustinsson. Viktor Claesson. Och givetvis Emil Forsberg. Möjligtvis även Robin Olsen som kan göra magiska räddningar ibland.
Citera
2018-06-18, 11:28
Medlem
Citat:
Jag tror det handlar mindre om att de sämre landslagen på något magiskt sätt överpresterar utan mer om att de bättre landslagen ibland grovt underpresterar på grund av dålig samspelthet, stora egon och så vidare. Jag tror inte man kan koka soppa på en spik.

Håller med till viss del, men att varenda land som Sverige mötte på vägen till nämnda U-21-triumfen skulle underprestera håller ju inte.. Vi skickar ut Frankrike i play-off, har Italien, Portugal & England i gruppen, Danmarks "gyllene generation" i semi och sedan portugiserna igen i finalen.. Vi var inte favorit i en enda av dessa matcher, men med en stark lagmoral gick det ändå vägen..

Hade vi inte haft denna fantastiska laganda och kämparglöd inom den gruppen, så hade vi garanterat inte ens kvalat in till mästerskapet..

U19-tjejerna vann EM-guld samma år också, efter att ha kvitterat mot Italien i den avgörande kvalmatchen med mål i 89:e minuten..

2 st lag som blev Europamästare samma sommar och det var enormt små marginaler för båda hela vägen, ändå ifrån kvalet..

Men på något sätt lyckas man få med sig de här resultaten, match efter match och det tror jag man kan tillskriva lagandan inom gruppen, där spelarna förmodligen kände sig "odödliga" inför finalerna efter sina resor, uppfattade nästan dessa lag som ett gäng bröder och systrar, själva verkade de känna sig som en familj i uttalanden efteråt..

Det är ungefär så man uppfattar Islands lagkänsla också, det är 23 bröder som spelar för varandra, sammanhållningen är enormt stark, då kan man klara de flesta hindren..

Sedan får gärna stora egon hos motståndarna sabba deras sammanhållning, men jag fokuserar på vad Sverige kan påverka för att maximera våra möjligheter..
Senast redigerad av sportnorden12345 2018-06-18 kl. 11:32.
Citera
2018-06-18, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Håller med till viss del, men att varenda land som Sverige mötte på vägen till nämnda U-21-triumfen skulle underprestera håller ju inte.. Vi skickar ut Frankrike i play-off, har Italien, Portugal & England i gruppen, Danmarks "gyllene generation" i semi och sedan portugiserna igen i finalen.. Vi var inte favorit i en enda av dessa matcher, men med en stark lagmoral gick det ändå vägen..

Hade vi inte haft denna fantastiska laganda och kämparglöd inom den gruppen, så hade vi garanterat inte ens kvalat in till mästerskapet..

U19-tjejerna vann EM-guld samma år också, efter att ha kvitterat mot Italien i den avgörande kvalmatchen med mål i 89:e minuten..

2 st lag som blev Europamästare samma sommar och det var enormt små marginaler för båda hela vägen, ändå ifrån kvalet..

Men på något sätt lyckas man få med sig de här resultaten, match efter match och det tror jag man kan tillskriva lagandan inom gruppen, där spelarna förmodligen kände sig "odödliga" inför finalerna efter sina resor, uppfattade nästan dessa lag som ett gäng bröder och systrar, själva verkade känna sig som en familj i uttalanden efteråt..

Det är ungefär så man uppfattar Islands lagkänsla också, det är 23 bröder som spelar för varandra, sammanhållningen är enormt stark, då kan man klara det mesta hindren..

Sedan får gärna stora egon hos motståndarna sabba deras sammanhållning, men jag fokuserar på vad Sverige kan påverka för att maximera våra möjligheter..

Tror ändå att U21 och U19 som du hänvisar till är lite av en tombola eftersom spelarna inte är mentalt utvecklade än och inte i närheten lika stabila som en 27-åring. Deras talang förvandlas ofta inte till resultat och det gäller även på klubbnivå med så unga spelare. Ytterst få 19-åringar är stabila oavsett hur bra de är.

Citat:
Det är ungefär så man uppfattar Islands lagkänsla också, det är 23 bröder som spelar för varandra, sammanhållningen är enormt stark, då kan man klara det mesta hindren..

I grunden handlar det nog ändå om att man har lika bra sammanhållning som ett klubblag vilket är mycket ovanligt i landslagssammanhang. Alla de möter är hopkok av diverse inkompatibla spelare som inte fått möjlighet att spela ihop sig, medan Island verkligen är ett lag. Om du till exempel skulle ställa Juventus mot ett landslag som har lika bra spelare på pappret lär Juventus köra över landslaget totalt bara för att de fungerar som ett lag.

Alltså vi tycker ju ungefär samma sak men mitt synsätt är att nästan alla landslag är handikappade och att Island är ett av få landslag som inte är handikappat.
Senast redigerad av LordBanister 2018-06-18 kl. 11:43.
Citera
2018-06-18, 11:56
Medlem
Citat:
Tror ändå att U21 och U19 som du hänvisar till är lite av en tombola eftersom spelarna inte är mentalt utvecklade än och inte i närheten lika stabila som en 27-åring. Deras talang förvandlas ofta inte till resultat och det gäller även på klubbnivå med så unga spelare. Ytterst få 19-åringar är stabila oavsett hur bra de är.

I grunden handlar det nog ändå om att man har lika bra sammanhållning som ett klubblag vilket är mycket ovanligt i landslagssammanhang. Alla de möter är hopkok av diverse inkompatibla spelare som inte fått möjlighet att spela ihop sig, medan Island verkligen är ett lag. Om du till exempel skulle ställa Juventus mot ett landslag som har lika bra spelare på pappret lär Juventus köra över landslaget totalt bara för att de fungerar som ett lag.

Det beror på, man kan få en grym sammanhållning när man får samla ihop sina landsmän från alla världens hörn också.. Men det är klart att det är en enorm fördel för klubblagen iom att de umgås dygnet runt, därför blir det extra viktigt i landslagssammanhang att få in en bra lagkänsla, då man inte träffas året runt.. Man tävlar ju mot andra landslag, så då "konkurrerar" man ju mot de andra ländernas sammanhållning, inte klubblagens..

Håller med i mycket, men jag är helt övertygad om att spelare i t.ex. Island och förhoppningsvis även Sverige, känner att de har en starkare sammanhållning i landslaget än i sitt klubblag.. Man bygger också upp lagkänslan genom att vinna tuffa matcher tillsammans, som t.ex. Sveriges play-off vinst mot Italien, där gruppen genom framgången knyter ännu starkare band till varandra..
Senast redigerad av sportnorden12345 2018-06-18 kl. 11:59.
Citera
2018-06-18, 12:00
Medlem
SavageBreakers avatar
Zlatan la nyss upp ett inlägg på instagram där han står och hejjar i svensk landslagströja. Kul att se att han stödjer sitt land lite i alla fall.
Citera
2018-06-18, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Håller med i mycket, men jag är helt övertygad om att spelarna i t.ex. Island och förhoppningsvis även Sverige, känner att de har en starkare sammanhållning i landslaget än i sitt klubblag.. Man bygger också upp lagkänslan genom att vinna tuffa matcher tillsammans, som t.ex. Sveriges play-off vinst mot Italien, där gruppen genom framgången knyter ännu starkare band till varandra..

Vi kanske menar lite olika saker bara. Jag tror mycket väl att "lagandan" kan vara riktigt bra utan att det nödvändigtvis betyder så mycket på planen. Och tvärtom kan den vara riktigt dålig utan att det nödvändigtvis leder till dåligt spel. Det är själva samspeltheten som är det viktiga.

Ett basketexempel jag känner till: Michael Jordan och Dennis Rodman ogillade varandra men utförde ändå stordåd ihop. Jordan pushade till och med Chicago Bulls att värva Rodman trots att han ogillade honom. Michael Jordan hade vid det laget oerhörd status och skulle enkelt ha kunnat mobba ut Rodman om han ville. Professionella spelare ska kunna lägga meningsskiljaktigheter åt sidan på planen. Vilket Zlatan inte visat sig kunna göra.
Senast redigerad av LordBanister 2018-06-18 kl. 12:07.
Citera
2018-06-18, 12:06
Medlem
Citat:
Alltså vi tycker ju ungefär samma sak men mitt synsätt är att nästan alla landslag är handikappade och att Island är ett av få landslag som inte är handikappat.

Jo, precis och jämfört med klubblagen är det ju så, då man inte alls hinner spela ihop sig på samma sätt..
Citera
2018-06-18, 12:12
Medlem
Citat:
Vi kanske menar lite olika saker bara. Jag tror mycket väl att "lagandan" kan vara riktigt bra utan att det nödvändigtvis betyder så mycket på planen. Och tvärtom kan den vara riktigt dålig utan att det nödvändigtvis leder till dåligt spel. Det är själva samspeltheten som är det viktiga.

Ett basketexempel jag känner till: Michael Jordan och Dennis Rodman ogillade varandra men utförde ändå stordåd ihop. Jordan pushade till och med Chicago Bulls att värva Rodman trots att han ogillade honom. Michael Jordan hade vid det laget oerhörd status och skulle enkelt ha kunnat mobba ut Rodman om han ville. Professionella spelare ska kunna lägga meningsskiljaktigheter åt sidan på planen. Vilket Zlatan inte visat sig kunna göra.

Förstår hur du menar..
Citera
2018-06-18, 12:19
Medlem
Jan Aage Fjortoft om Zlatan på Twitter:

"Dear Zlatan!
I love you as a player! I love your attitude. And your goals are amazing.
But the last weeks you have been a CLOWN.

Start supporting your National Team.
Stop making noise."
Citera
2018-06-18, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SavageBreaker
Zlatan la nyss upp ett inlägg på instagram där han står och hejjar i svensk landslagströja. Kul att se att han stödjer sitt land lite i alla fall.
Det var en Bethard-tröja. Han gör allt för pengar. Han ska ju inte ens gå på Sveriges match trots att han är i Ryssland. Däremot gick han på Ryssland-Saudiarabien.
Citera
2018-06-18, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Det var en Bethard-tröja. Han gör allt för pengar. Han ska ju inte ens gå på Sveriges match trots att han är i Ryssland. Däremot gick han på Ryssland-Saudiarabien.

Hahaha symboliken i att inte se Sverige men se Ryssland-Saudiarabien

Om det här är en medveten manöver tror jag han överspelar sin hand grovt här. Folk har börjat tröttna på hans arroganta "skämt" som bara tar energi från landslaget.
Citera
2018-06-18, 12:53
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ja vafan, Zlatan var ju dessutom ökänt kass i Champions League. I världens tre största fotbollsturneringar (VM, EM, CL) har han alltså varit en total nolla. Sedan kan han sitta på sina Calciopoli-guld och franska farmarpokaler. Han har gjort totalt två säsonger i ligor som inte bara fotbollsnördar bryr sig om.

Och ändå kallas han vinnare? För mig är han en hyfsad legoknekt som alltid fick uppblåst målstatistik i alla sina klubbar för att hela laget alltid spelade fram till Zlatan.

Om 10-20 år lär hans eftermäle vara betydligt naggat i kanten, för vad fan ska man minnas honom för? En snygg cykelspark i en TRÄNINGSMATCH mot England? Okej, och så ett Excel-ark fullt med inrikespokaler i Frankrike och Italien. Hoppas han gjort backup på det där Excel-arket säger jag bara.

Japp.

Jag tror inte ens det tar 10-20 år. Ge det ett par år så är han helt glömd.

Citat:
Ursprungligen postat av SavageBreaker

Han har säkert läst Jan Aage Fjortofts twitter (se nedan) eller någon nära honom har informerat honom om hur han borde bete sig.

Citat:
Jan Aage Fjortoft om Zlatan på Twitter:

"Dear Zlatan!
I love you as a player! I love your attitude. And your goals are amazing.
But the last weeks you have been a CLOWN.

Start supporting your National Team.
Stop making noise."

Citat:
Hahaha symboliken i att inte se Sverige men se Ryssland-Saudiarabien

Om det här är en medveten manöver tror jag han överspelar sin hand grovt här. Folk har börjat tröttna på hans arroganta "skämt" som bara tar energi från landslaget.

Mer och mer. När till och med MSM släpper förbi krönikor som sågar zlatten har det gått långt. Jag tror han förstört det lilla varumärke han hade i Sverige. När jag ser zlatten i Volvoreklamer och Samsungreklamer tänker jag aldrig mer en Volvo eller en Samsung. Jag provoceras av att de anlitar honom, ungefär som jag provocerades av att Audi hade Kakan Hermansson som affischnamn innan hon raskt plockades bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in