Citat:
Ursprungligen postat av
LordBanister
Jag tror det handlar mindre om att de sämre landslagen på något magiskt sätt överpresterar utan mer om att de bättre landslagen ibland grovt underpresterar på grund av dålig samspelthet, stora egon och så vidare. Jag tror inte man kan koka soppa på en spik.
Håller med till viss del, men att varenda land som Sverige mötte på vägen till nämnda U-21-triumfen skulle underprestera håller ju inte.. Vi skickar ut Frankrike i play-off, har Italien, Portugal & England i gruppen, Danmarks "gyllene generation" i semi och sedan portugiserna igen i finalen.. Vi var inte favorit i en enda av dessa matcher, men med en stark lagmoral gick det ändå vägen..
Hade vi inte haft denna fantastiska laganda och kämparglöd inom den gruppen, så hade vi garanterat inte ens kvalat in till mästerskapet..
U19-tjejerna vann EM-guld samma år också, efter att ha kvitterat mot Italien i den avgörande kvalmatchen med mål i 89:e minuten..
2 st lag som blev Europamästare samma sommar och det var enormt små marginaler för båda hela vägen, ändå ifrån kvalet..
Men på något sätt lyckas man få med sig de här resultaten, match efter match och det tror jag man kan tillskriva lagandan inom gruppen, där spelarna förmodligen kände sig "odödliga" inför finalerna efter sina resor, uppfattade nästan dessa lag som ett gäng bröder och systrar, själva verkade de känna sig som en familj i uttalanden efteråt..
Det är ungefär så man uppfattar Islands lagkänsla också, det är 23 bröder som spelar för varandra, sammanhållningen är enormt stark, då kan man klara de flesta hindren..
Sedan får gärna stora egon hos motståndarna sabba deras sammanhållning, men jag fokuserar på vad Sverige kan påverka för att maximera våra möjligheter..