2018-01-31, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Allt detta kan givetvis förändras om Zlatan väljer att spela VM, blir skyttekung och Sverige tar medalj. Men just detta är det nog rätt höga odds på

När Sverige vann OS-guldet 1948, som då var världens största fotbollsturnering (VM spelades ej mellan 1938-50), så blev just Gunnar Nordahl skyttekung..

Det är fortfarande Sveriges enda titel på seniornivå i fotboll för herrar..
Citera
2018-01-31, 14:49
Medlem
"Henke" vs Zlatan:

Medaljer för Sverige: 1-0 till Larsson (VM-brons 1994)

CL-titlar: 1-0 till Larsson (vann 2005/2006 med FC Barcelona)

Förutom detta har "Henke" varit grym i två Europacup-finaler, UEFA Cup-finalen med Celtic 2002/2003 & CL-finalen med Barcelona 2005/2006..

Larsson är även den ende svenske fotbollsspelare som tilldelats Guldskon som Europas bäste målskytt, vilket skedde under säsongen 2000/2001..

Sedan har "Henke" gjort 5 mål i Fotbolls-VM för Sverige också, medan Zlatan fortfarande inte ens nätat..

Säger inte att Larsson automatiskt är bättre för det, men när man verkligen sett "Henke" leverera för både svenska landslaget i mästerskap och för sina klubblag i europacupfinaler, så kan man inte säga att Zlatan är överlägsen Henrik som fotbollsspelare..

Inte ens "Ibra" själv skulle kalla sig mycket bättre som spelare än "Henke" och definitivt aldrig överlägsen..
Citera
2018-02-04, 09:11
Medlem
kompjuters avatar
Va! Är zlatan skadad nu igen?
Så mycket lejon hit lejon dit.
En norsk skogskatt i bästa fall
Citera
2018-02-04, 13:09
Medlem
popparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
"Henke" vs Zlatan:

Medaljer för Sverige: 1-0 till Larsson (VM-brons 1994)

CL-titlar: 1-0 till Larsson (vann 2005/2006 med FC Barcelona)

Förutom detta har "Henke" varit grym i två Europacup-finaler, UEFA Cup-finalen med Celtic 2002/2003 & CL-finalen med Barcelona 2005/2006..

Larsson är även den ende svenske fotbollsspelare som tilldelats Guldskon som Europas bäste målskytt, vilket skedde under säsongen 2000/2001..

Sedan har "Henke" gjort 5 mål i Fotbolls-VM för Sverige också, medan Zlatan fortfarande inte ens nätat..

Säger inte att Larsson automatiskt är bättre för det, men när man verkligen sett "Henke" leverera för både svenska landslaget i mästerskap och för sina klubblag i europacupfinaler, så kan man inte säga att Zlatan är överlägsen Henrik som fotbollsspelare..

Inte ens "Ibra" själv skulle kalla sig mycket bättre som spelare än "Henke" och definitivt aldrig överlägsen..

Du nämner titlarna Larsson har vunnit, men väljer att ignonera Zlatans? Okej.
Citera
2018-02-04, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kompjuter
Va! Är zlatan skadad nu igen?
Så mycket lejon hit lejon dit.
En norsk skogskatt i bästa fall

Snacka inte skit om Norska Skogkatter!

Citat:
Ursprungligen postat av popparen
Du nämner titlarna Larsson har vunnit, men väljer att ignonera Zlatans? Okej.

Han ignorerade inte Zlatans titlar utan jämförde titlarna Larsson har vunnit och Zlatan har inte vunnit en enda av dessa. Larsson har givetvis vunnit inhemska ligor också, men det var inte den jämförelsen han gjorde. Vilket är givet eftersom inhemska ligasegrar inte står lika högt som internationella titlar samt mästerskapsmedaljer.

Zlatan vann visserligen Europa League, dock utan att spela. Man får väl ge honom denna i alla fall.

Sedan så har han tävlat emot spelare som Messi och Ronaldo om guldskon så det har inte varit så lätt.
Senast redigerad av terribilis 2018-02-04 kl. 14:53.
Citera
2018-02-04, 15:30
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Snacka inte skit om Norska Skogkatter!

Han ignorerade inte Zlatans titlar utan jämförde titlarna Larsson har vunnit och Zlatan har inte vunnit en enda av dessa. Larsson har givetvis vunnit inhemska ligor också, men det var inte den jämförelsen han gjorde. Vilket är givet eftersom inhemska ligasegrar inte står lika högt som internationella titlar samt mästerskapsmedaljer.

Zlatan vann visserligen Europa League, dock utan att spela. Man får väl ge honom denna i alla fall.

Sedan så har han tävlat emot spelare som Messi och Ronaldo om guldskon så det har inte varit så lätt.
Tror nog att Zlatan spelade mer i EL förra säsongen än vad Henke gjorde i VM-94 och kanske t.o.m CL-säsongen 05/06. En liten relevant input.
Citera
2018-02-04, 15:36
Medlem
popparens avatar
Citat:

jag var nyvaken och hade inte rökt ännu, så jag tolkade det fel och lät nog mer cranky än vad jag var. ja, henkes prestation i CL-finalen väger tungt och är en otroligt stor individuell prestation som svensk fotbollsspelare. det är väl sista chansen i år om zlatan ska uträtta något där...

men jag tycker inte att det betyder att henke är en bättre spelare. dom flesta ser nog att zlatan är den bättre spelaren om man kollar på de kvalitér båda besitter överlag (om han är överlägsen ska jag låta vara osagt). sedan är inte det samma sak som att prestera i stora sammanhang tycker jag. där har henke varit bättre, trots alla derby-mål zlatan har gjort mot svårt motstånd.
Citera
2018-02-04, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Tror nog att Zlatan spelade mer i EL förra säsongen än vad Henke gjorde i VM-94 och kanske t.o.m CL-säsongen 05/06. En liten relevant input.

Kanske en liten relevant input att Henke var avgörande i både VM och i CL. Men du kanske inte såg matcherna. Förmodligen inte med tanke på hur du resonerar.
Citera
2018-02-04, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popparen
jag var nyvaken och hade inte rökt ännu, så jag tolkade det fel och lät nog mer cranky än vad jag var. ja, henkes prestation i CL-finalen väger tungt och är en otroligt stor individuell prestation som svensk fotbollsspelare. det är väl sista chansen i år om zlatan ska uträtta något där...

men jag tycker inte att det betyder att henke är en bättre spelare. dom flesta ser nog att zlatan är den bättre spelaren om man kollar på de kvalitér båda besitter överlag (om han är överlägsen ska jag låta vara osagt). sedan är inte det samma sak som att prestera i stora sammanhang tycker jag. där har henke varit bättre, trots alla derby-mål zlatan har gjort mot svårt motstånd.

Jag håller Henrik Larsson som en klart bättre spelare än Zlatan. Dock så håller jag Zlatan som individuellt skickligare. Men det gör inte honom till en bättre fotbollsspelare i helhet.
Citera
2018-02-04, 19:20
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Kanske en liten relevant input att Henke var avgörande i både VM och i CL. Men du kanske inte såg matcherna. Förmodligen inte med tanke på hur du resonerar.
Det enda jag gjorde var att påpeka att Zlatan spelade mer, inget mer än så. Sen drar du egna slutsatser om mitt resonemang.
Citera
2018-02-04, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania

Zlatan speltid i 73% av EL-matcherna 16/17. Henke speltid i 87,5% av VM-matcherna 1994 och 77% av CL-matcherna 05/06.
Citera
2018-02-04, 20:12
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVKKK
Zlatan speltid i 73% av EL-matcherna 16/17. Henke speltid i 87,5% av VM-matcherna 1994 och 77% av CL-matcherna 05/06.
Hur många av dom matcherna starta Henrik Larsson?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in