2018-06-17, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Nej, jag menar att det är en liknande situation i Portugal, där en spelare har en helt annan status än övriga spelare och hans röst är väldigt stark i gruppen.. Nästan allt kretsar kring Ronaldo i media runt landslaget, "trots detta", så har Portugal tagit EM-guld, EM-silver & EM-brons (semifinal) med CR7 och haft landslagets mest framgångsrika period någonsin under dessa år..

Bättre spelare individuellt än i Sverige, men poängen är att Portugals resultat blir bättre med CR7 i laget, än utan honom, till skillnad mot hur det sett ut med "Ibra" i Sverige..

Vid EM-guldet senast och nu vid VM-premiären, så tycker jag också CR7 utvecklats som ledare, han tar ett stort ansvar för laget, "peppar" sina lagkamrater och leder verkligen sitt landslag på ett bra sätt, något som uppenbarligen fått laget att höja sig..

Det var ju det jag menade, ju större stjärna du är desto viktigare blir ditt agerande, att föregå med gott exempel i alla lägen och vara en bra ledare som kan lyfta gruppen till stordåd..

Men när Ronaldo sprungit ett varv runt planeten så har Zlatan precis hunnit ner till närlivs i rosengård från sin farsas lägenhet. Det är väl skillnaden?
Citera
2018-06-18, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Men när Ronaldo sprungit ett varv runt planeten så har Zlatan precis hunnit ner till närlivs i rosengård från sin farsas lägenhet. Det är väl skillnaden?

Ja vafan, Zlatan var ju dessutom ökänt kass i Champions League. I världens tre största fotbollsturneringar (VM, EM, CL) har han alltså varit en total nolla. Sedan kan han sitta på sina Calciopoli-guld och franska farmarpokaler. Han har gjort totalt två säsonger i ligor som inte bara fotbollsnördar bryr sig om.

Och ändå kallas han vinnare? För mig är han en hyfsad legoknekt som alltid fick uppblåst målstatistik i alla sina klubbar för att hela laget alltid spelade fram till Zlatan.

Om 10-20 år lär hans eftermäle vara betydligt naggat i kanten, för vad fan ska man minnas honom för? En snygg cykelspark i en TRÄNINGSMATCH mot England? Okej, och så ett Excel-ark fullt med inrikespokaler i Frankrike och Italien. Hoppas han gjort backup på det där Excel-arket säger jag bara.
Citera
2018-06-18, 00:52
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Vilken utsäljningshora han har blivit hur många märken är han uppe i nu? 2 reklamer i rad på tv

Volvo
Betting bolag
Något betala smidigt
Apotek grej
Klädesmärke
Något mer?
Har egentligen inte brytt mig så mycket om honom tidigare. Så länge han hållt käften stängd o spelat fotboll så har han gjort det bra. Att han blev en belastning när Superswedes lade av är tragiskt för svensk fotboll.
Men en sak jag faktiskt beundrat honom för har varit att han knappt gjort någon reklam alls. Kan bara komma på Volvoreklamerna vilket var bra för Volvo, internationellt sett.
Men nu.
Ok, Bethard förstår jag då han köpt in sig i det bolaget. Men va fan. Det bara väller in reklamer med honom innan TV4 bryter för deras program. O det är bara skitreklam som knappast ger några pengar för en person med hans ekonomi. Allt handlar om att han ska synas. Både reklamen o hans ovanligt korkade uttalande om Landslaget.
Tyvärr, men nu sjönk han i aktning o jag vill kalla honom för en kvinnlig arbetsgrupp.
Tragisk människa som får så mkt respekt av vissa.
Citera
2018-06-18, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Tyvärr, men nu sjönk han i aktning o jag vill kalla honom för en kvinnlig arbetsgrupp.
Tragisk människa som får så mkt respekt av vissa.

Håller med, och när ungefär samma kritik som din framfördes i en annan tråd höll alla med förutom en filur:

Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
Varför?
får man inte jobba??

typiskt svennar

Så nu kan man ju ana vilka det är som fortfarande håller på honom.
Citera
2018-06-18, 00:59
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBanister
Håller med, och när ungefär samma kritik framfördes i en annan tråd höll alla med förutom en filur:

Så nu kan man ju ana vilka det är som fortfarande håller på honom.
Du sa det jag inte vågade i din sista mening😉
Citera
2018-06-18, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Haha Portugal har förfan vunnit EM. Finalen vann man utan honom på planen dessutom. Zverige underpresterade alltid.

Och nej, Portugal handlar inte bara om Ronaldo. Men Ronaldo är överlägset bäst i laget. Fast han är överlägset bättre än nästan alla andra i världen också.

Jag upplever inte att Portugal spelar för att Ronaldo ska göra mål, utan att de spelar som ett lag för att vinna, till skillnad från Zverige.

Haha, ja, är du trög eller? Det är ju precis de jag säger, de har vunnit EM, som även Danmark gjorde 1992 anförda av Schmeichel.. Det var Portugals första titel på seniornivå någonsin, så det var historiskt på alla sätt och vis.. Ja, han blev skadad i finalen, men utan CR7 i laget hade de aldrig gått hela vägen, knappast.. "Zverige underpresterade alltid"? Ja, med sin superstjärna i laget, utan honom dängde vi Spanien i EM-kvalet (2006) och Holland i EM-kvalet (2011), med Z i laget vann vi i aldrig mot något "storlag" i en tävlingsmarch (bortsett Frankrike i EM 2012, då vi i princip redan var körda efter två förluster).. Efter Z lagt av har vi stigit rejält på världsrankingen och närmare överpresterat, till skillnad mot som tidigare underpresterat..

Hierarkin är densamma, en superstjärna som är flera snäpp högre upp i individuell status än övriga spelare, hade CR7 inte lett laget på ett bra sätt, så hade landslaget garanterat underpresterat..

Ja, precis som Hamrin sade, "Zlatan spelade bara för sig själv och han fick laget att spela för honom också"..
Senast redigerad av sportnorden12345 2018-06-18 kl. 05:49.
Citera
2018-06-18, 05:38
Medlem
Citat:

Jo, men min poäng var hur man uppträder som superstjärna i ett lag, om man kan få gruppen att lyfta och göra "personliga rekord", alltså som i EM senast där Portugal överpresterar resultatmässigt och lyfter pokalen..

Mår en grupp bra tillsammans, så "överpresterar" man ofta också, jämfört med vad man kan förvänta sig..

Wales & Island "överpresterade" också i EM senast (även om de inte vann titeln), i båda dessa fall var det väldigt tydligt att man hade en riktigt fin lagkänsla..
Senast redigerad av sportnorden12345 2018-06-18 kl. 05:41.
Citera
2018-06-18, 06:27
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Jo, men min poäng var hur man uppträder som superstjärna i ett lag, om man kan få gruppen att lyfta och göra "personliga rekord", alltså som i EM senast där Portugal överpresterar resultatmässigt och lyfter pokalen..

Mår en grupp bra tillsammans, så "överpresterar" man ofta också, jämfört med vad man kan förvänta sig..

Wales & Island "överpresterade" också i EM senast (även om de inte vann titeln), i båda dessa fall var det väldigt tydligt att man hade en riktigt fin lagkänsla..

Portugals trupp runt om håller ju något högre klass än Sveriges.

Dessutom är Ronaldo löjligt mycket bättre än Zlatan. Jag fattar inte när folk snackar om Zlatan och landslaget, att Sverige ska kunna vinna Vm/EM eller liknande. Fattar inte folk att ALLA lag har en spelare i Zlatans klass. Vissa lag har 11.

Polen har Lewandowski, Portugal har Ronaldo, Danmark har Eriksen, Colombia har James, utöver det så har dessa lag bättre trupper i övrigt än oss.
Citera
2018-06-18, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale

Dessutom är Ronaldo löjligt mycket bättre än Zlatan. Jag fattar inte när folk snackar om Zlatan och landslaget, att Sverige ska kunna vinna Vm/EM eller liknande. Fattar inte folk att ALLA lag har en spelare i Zlatans klass. Vissa lag har 11.

Polen har Lewandowski, Portugal har Ronaldo, Danmark har Eriksen, Colombia har James, utöver det så har dessa lag bättre trupper i övrigt än oss.

Jo, men Wales och Islands gör det inte, skillnaden mot hur Bale ledde sitt Wales i EM senast, kontra hur "Ibra" förde Sverige framåt var som natt och dag..

Håller med om att Zlatan varit överskattad här i Sverige (rätt naturligt iof sig), att vinna VM/EM är grymt svårt, för att det ska kunna ske måste vi "överprestera" och då handlar allt om att få ihop laget så bra som möjligt, inget är omöjligt..
Senast redigerad av sportnorden12345 2018-06-18 kl. 06:53.
Citera
2018-06-18, 07:12
Medlem
Citat:

Precis! Dessutom har Zlatan varit rätt trög i benen sedan typ 2005 när han la på sig mycket vikt och muskelmassa i Juventus. I viss mån kan han göra saker själv men han är ändå relativt beroende av att få saker serverade av bra spelare eftersom han i princip är långsammast på plan. När var senaste gången du såg Zlatan runda sin gubbe eller springa förbi en försvarare?
Citera
2018-06-18, 10:55
Medlem
Citat:

Men sådär var det om man tittade på trupperna när Sverige vann u21 Em också. De stora lagen Frankrike i playoff, Italien och England kom med sina "stjärnor" som spelade i inhemska ligor och Sverige skulle vara chanslösa... Bollen är rund.
Citera
2018-06-18, 11:00
Medlem
Citat:
Men sådär var det om man tittade på trupperna när Sverige vann u21 Em också. De stora lagen Frankrike i playoff, Italien och England kom med sina "stjärnor" som spelade i inhemska ligor och Sverige skulle vara chanslösa... Bollen är rund.

Ja men det finns en anledning till att sådana bedrifter nästan bara sker i landslagssammanhang. På klubbnivå är det rätt etablerat att bättre spelare nästan alltid leder till bättre lag, och du kan förutse en ligatabell rätt bra enbart genom att titta på klubbarnas lönebudgetar.

Jag tror det handlar mindre om att de sämre landslagen på något magiskt sätt överpresterar utan mer om att de bättre landslagen ibland grovt underpresterar på grund av dålig samspelthet, stora egon och så vidare. Jag tror inte man kan koka soppa på en spik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in