Citat:
Ursprungligen postat av
riskybizzy
Ok, förstår inte riktigt. 2-3 dagar tills pengarna från försäljningen är på ditt konto för likvida medel alltså... Är det någon som vet om detta gäller Avanza också? Men om jag lägger mig på lägsta pris nu när börsen är stängd lär väl mina aktier säljas när börsen öppnar på måndag. Tycker det verkar rörigt det du beskriver om "marknad". Det alternativet finns inte på avanza...
Vad gäller "Marknad" har jag för mig att jag läste något om hur de räknar om det valet till kronor och ören. Men det är länge sedan jag läste det, så jag kan minnas fel: banken tar fram det lägsta pris någon är beredd att sälja den aktien för, och det högsta pris någon köpare är beredd att betala för aktien. Ditt pris blir då precis mitt emellan dessa två.
Om jag säljer aktier på en torsdag så har jag pengar att flytta till något annat konto (se nedan) på måndag eller tisdag veckan efter försäljningen. Men redan sekunden efter att mina aktier har sålts skulle jag kunna få köpa andra aktier: banken lånar mig pengarna under tiden. Och så vitt jag vet är detta lån gratis. Men som sagt, detta gäller min nätbank, Avanza kan vara annorlunda.
Vad gäller "konto" så är det lite fel ordval av mig: på bankspråk har jag ett antal konton för att spara pengar, och en värdepappersdepå för att handla aktier. Jag kan flytta pengar till och från värdepappersdepån som jag vill (om pengarna kommer från eller skall till ett av mina egna konton), och då fungerar depån som ett vanligt bankkonto. Men om jag säljer aktier så hamnar pengarna från försäljningen i depån 2-3 dagar efter försäljningen, och det är först när de kommit in dit som jag kan flytta dem till något av mina konton (för att tex köpa en ny bil).