2018-06-13, 21:14
Medlem
riskybizzys avatar
Får man verkligen del av aktieutdelningen om man äger aktier genom ett isk-konto? Man står ju inte registrerad som ägare vad jag har förstått....
Citera
2018-06-13, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Får man verkligen del av aktieutdelningen om man äger aktier genom ett isk-konto? Man står ju inte registrerad som ägare vad jag har förstått....

Du får ta del av utdelningen oavsett om du äger aktien i ett vp-konto, vanlig depå eller kapitalförsäkring eller ISK.
Citera
2018-06-13, 21:28
Medlem
Citat:
Vad krävs för att få värdepapperskredit på Avanza? Hur mycket pengar måste jag har på kontot tro samt vad gäller i övrigt? Hur mycket får man låna etc.?

https://www.avanza.se/kundservice/kundservice/fragor-svar/rantor-belaning/belaning.html

Det var så oerhört många år sedan jag kopplade kredit till mina depåer så jag kommer inte ihåg om det är några krav på minsta inkomst för att erhålla kredit. Du betalar dock enbart ränta de dagar som du använder belåning så det kostar inget att koppla en kredit till depån så länge du inte använder den.
Skicka dina frågor till Avanza så erhåller du korrekt svar på alla frågor.

Personligen tycker jag dock att man bör vara mycket försiktig när det gäller belåning.
Senast redigerad av AktieStrindberg 2018-06-13 kl. 21:36.
Citera
2018-06-13, 22:55
Medlem
drummel89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loolz
Hej alla,

Behöver svar på dessa frågor, har verkligen TOTAL BLACKOUT...

För att handla certifkat utan hävstång behöver en investerare acceptera att risken finns att det investerade kapitalet minskar i värde eller helt förloras och ha förmåga att bära sådan förlust?

Sant
Falskt

En investering i ett certifikat innebär att du får exponering mot den underliggande tillgången men är inte samma sak som ett direkt ägande i den underliggande tillgången?

Sant
Falskt

Ett certifikat med en hög administrations- och förvaltningsavgift kommer sannolikt över tid prestera sämre än ett certifikat med låg avgift som följer samma underliggande tillgång?
Sant
Falskt

Om jag köper en produkt som emitteras av en investmentbank så tar jag kreditrisk på den banken?
Sant
Falskt

Om emittenten inte uppdaterar priser i marknaden kan produkten vara svår att avyttra?
Sant
Falskt

Ett certifikat som har en underliggande tillgång noterad i annan valuta än svenska kronor påverkas av valutakursförändringar?

Sant
Falskt

Kan du inte svaren på dessa frågor avråder jag dig starkt att handla med certifikat. Eller aktier överhuvudtaget nästan.

Läs på litegrann.
Citera
2018-06-15, 15:00
Medlem
Sqrbankens avatar
Tack Baste, gObbo och Bucketshop för förklaringarna!

Är helt med nu. Analyserade sönder det förmycket tror jag. Så ni förklarar var jag med på hela tiden i största mån, men blev osäker av ord som ”avgift” och ”kostnad” som dök upp på lite olika sajter.

När jag ändå har er, och andra, proffs på tråden;

Köpte en Warrant för en tusing jag har råd att avvara om det går åt helvete för att testa hur det fungerar – ”känna in” – denna typ av handel från att tidigare enbart lekt med aktier.

Blev en sälj-Warrant i H&M eftersom jag tror Aktien kommer att gå ner under en viss kurs i Juli. Den har onekligen rört sig till min fördel de senaste två handelsdagarna i skrivande sekund.

Min undran är hur det rent praktiskt går till OM jag skulle ligga under lösensumman (alltså ligga plus) på lösendagen? Sköts avräkning och insättning på mitt konto automatiskt (Avanza ISK-konto, emittent är Handelsbanken) eller behöver jag själv vara aktiv på något vis?
Citera
2018-06-16, 11:23
Medlem
riskybizzys avatar
Hur funkar det när jag skall lägga en säljorder på Avanza. Jag har telia bland mina aktier på ISK-kontot som jag nu vill sälja. Om jag lägger ordern nu vad skall jag skriva för kurs? Senast eller lägst? Hur vet jag vilken kurs den handlas till när börsen öppnar på måndag? Nu står den på 42.44 som senast och 42.43 som lägst. Om jag skriven in 42.44 säljs den för det priset när börsen öppnar på måndag?

Edit, hur lång tid tar det sen för pengarna att nå mitt konto för likvida medel. Är det vid slutet av dagen?
Citera
2018-06-16, 11:31
Medlem
Citat:
Hur funkar det när jag skall lägga en säljorder på Avanza. Jag har telia bland mina aktier på ISK-kontot som jag nu vill sälja. Om jag lägger ordern nu vad skall jag skriva för kurs? Senast eller lägst? Hur vet jag vilken kurs den handlas till när börsen öppnar på måndag? Nu står den på 42.44 som senast och 42.43 som lägst. Om jag skriven in 42.44 säljs den för det priset när börsen öppnar på måndag?

Edit, hur lång tid tar det sen för pengarna att nå mitt konto för likvida medel. Är det vid slutet av dagen?

Du kan lägga in en säljorder med två priser: antingen "marknad" (eller liknande uttryck) eller ett fast pris i kronor och ören. Priset "Marknad" betyder ungefär "Ett schysst pris för försäljningstillfället". Om du istället lägger in ett pris i kronor och ören kommer dina aktier att säljas till detta pris, eller till ett högre pris. Det finns dock en risk att dina aktier inte blir sålda alls, om de hinner sjunka för mycket i pris från det att du lägger in ordern tills den hamnar på marknaden.

När du sålt aktier tar det 2-3 dagar innan pengarna finns på ditt konto, men min erfarenhet är att du kan köpa aktier för pengarna så fort dina aktier är sålda.

En liten reservation: ovanstående kommer från min erfarenhet med min egen nätbank, detaljerna kan skilja sig från Avanza.
Citera
2018-06-16, 11:45
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Du kan lägga in en säljorder med två priser: antingen "marknad" (eller liknande uttryck) eller ett fast pris i kronor och ören. Priset "Marknad" betyder ungefär "Ett schysst pris för försäljningstillfället". Om du istället lägger in ett pris i kronor och ören kommer dina aktier att säljas till detta pris, eller till ett högre pris. Det finns dock en risk att dina aktier inte blir sålda alls, om de hinner sjunka för mycket i pris från det att du lägger in ordern tills den hamnar på marknaden.

När du sålt aktier tar det 2-3 dagar innan pengarna finns på ditt konto, men min erfarenhet är att du kan köpa aktier för pengarna så fort dina aktier är sålda.

En liten reservation: ovanstående kommer från min erfarenhet med min egen nätbank, detaljerna kan skilja sig från Avanza.

Ok, förstår inte riktigt. 2-3 dagar tills pengarna från försäljningen är på ditt konto för likvida medel alltså... Är det någon som vet om detta gäller Avanza också? Men om jag lägger mig på lägsta pris nu när börsen är stängd lär väl mina aktier säljas när börsen öppnar på måndag. Tycker det verkar rörigt det du beskriver om "marknad". Det alternativet finns inte på avanza...
Citera
2018-06-16, 12:02
Medlem
Citat:
Ok, förstår inte riktigt. 2-3 dagar tills pengarna från försäljningen är på ditt konto för likvida medel alltså... Är det någon som vet om detta gäller Avanza också? Men om jag lägger mig på lägsta pris nu när börsen är stängd lär väl mina aktier säljas när börsen öppnar på måndag. Tycker det verkar rörigt det du beskriver om "marknad". Det alternativet finns inte på avanza...

Vad gäller "Marknad" har jag för mig att jag läste något om hur de räknar om det valet till kronor och ören. Men det är länge sedan jag läste det, så jag kan minnas fel: banken tar fram det lägsta pris någon är beredd att sälja den aktien för, och det högsta pris någon köpare är beredd att betala för aktien. Ditt pris blir då precis mitt emellan dessa två.

Om jag säljer aktier på en torsdag så har jag pengar att flytta till något annat konto (se nedan) på måndag eller tisdag veckan efter försäljningen. Men redan sekunden efter att mina aktier har sålts skulle jag kunna få köpa andra aktier: banken lånar mig pengarna under tiden. Och så vitt jag vet är detta lån gratis. Men som sagt, detta gäller min nätbank, Avanza kan vara annorlunda.

Vad gäller "konto" så är det lite fel ordval av mig: på bankspråk har jag ett antal konton för att spara pengar, och en värdepappersdepå för att handla aktier. Jag kan flytta pengar till och från värdepappersdepån som jag vill (om pengarna kommer från eller skall till ett av mina egna konton), och då fungerar depån som ett vanligt bankkonto. Men om jag säljer aktier så hamnar pengarna från försäljningen i depån 2-3 dagar efter försäljningen, och det är först när de kommit in dit som jag kan flytta dem till något av mina konton (för att tex köpa en ny bil).
Citera
2018-06-16, 16:06
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ok, förstår inte riktigt. 2-3 dagar tills pengarna från försäljningen är på ditt konto för likvida medel alltså... Är det någon som vet om detta gäller Avanza också?
Ja, men det är inget du behöver bekymra dig om förrän du tar ut pengar från kontot. Du kan handla inom kontot omedelbart. Tar du ut blir det några ören i skuldränta.
Citera
2018-06-16, 16:26
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Ja, men det är inget du behöver bekymra dig om förrän du tar ut pengar från kontot. Du kan handla inom kontot omedelbart. Tar du ut blir det några ören i skuldränta.

OK! Hur funkar det. Blir försäljningen klar samma dag som ordern läggs och då finns även likvida medel för uttag eller för omplacering?
Citera
2018-06-16, 16:58
Medlem
Citat:
OK! Hur funkar det. Blir försäljningen klar samma dag som ordern läggs och då finns även likvida medel för uttag eller för omplacering?

Försäljningen blir klar när det finns en köpare som är beredd att betala det pris du vill ha. Om du begär ett högre pris än alla potentiella köpare är beredda att betala så får du behålla dina aktier och de blir inte sålda. Om du begär ett pris under det alla potentiella köpare kan tänka sig betala så kommer dina aktier att bli sålda så fort din order har behandlats av datorerna.

Om Avanza fungerar på samma sätt som min bank kan du köpa aktier för samma (eller mindre) belopp som du sålt för så fort dina aktier har sålts. Om du just nu säljer aktier i Acme Industries Ltd för 5K kronor så kan du om en minut köpa aktier i Acme Transport Ltd för maximalt 5K kronor. Det handlar egentligen bara om hur snabbt de inblandade datorerna hinner skicka informationen mellan sig (och göra den bearbetning som krävs).

Om du däremot vill använda pengarna till något annat än att köpa aktier (typ köpa ny bil, eller åka på semester, eller betala din skuld till grannen eller ....) så får du vänta 1-3 dagar tills pengarna har trillat in på din värdepappersdepå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in