Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-17, 16:15
  #4477
Medlem
En riktig nybörjarefråga, igår gick DOW upp ca 1,5%, varför står det att SPP USA gått ner senaste dagen? Är det någon eftersläpning på en dag i hur Avanza visar USA fonder eller vad är det?
Citera
2018-08-17, 18:07
  #4478
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
En riktig nybörjarefråga, igår gick DOW upp ca 1,5%, varför står det att SPP USA gått ner senaste dagen? Är det någon eftersläpning på en dag i hur Avanza visar USA fonder eller vad är det?

SPP USA följer inte Dow, inte ens nära faktiskt.
Citera
2018-08-17, 20:05
  #4479
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
SPP USA följer inte Dow, inte ens nära faktiskt.

Nej fan jag märker det, nu uppdaterades gårdagens resultat av Spp USA på typ 0,2% jämfört med Dow 1,5%

Det bekräftar ju verkligen att det är FANG som driver USA just nu då Dow bara har de 30 största bolagen..
Citera
2018-08-18, 03:54
  #4480
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Nej fan jag märker det, nu uppdaterades gårdagens resultat av Spp USA på typ 0,2% jämfört med Dow 1,5%

Det bekräftar ju verkligen att det är FANG som driver USA just nu då Dow bara har de 30 största bolagen..

Yes precis, Dow har 30 stora bolag. Spp af USA har mellan 450-550 bolag.
Citera
2018-08-20, 12:12
  #4481
Medlem
Dckheads avatar
Har en ren intressefråga! (sysslar inte med aktier själv, inte än i alla fall

Finns här några aktiehajar som lyckades dra fördel och göra vinst av sommarens skogsbränder/extrema torka? Och vilka var isåfall de branscher som tordes generera mest vinst av liknande händelser? (exempelvis Nestle som tillverkar flaskvatten, eller företag som tillverkar/leasar skogsmaskiner för röjning etc..)

Tänker att för en nybörjare kan det vara bra att veta lite kring vilka branscher som påverkar varandra i relation till en skogsbrand, utöver de uppenbara; skogsbolag och jordägare. Gick de att se några tydliga
förändringar på marknaden, eller är det för små bolag (typ mest lokala aktörer, "Bengans Skogsmaskiner" etc..) som påverkas för att det ska vara möjligt att dra några slutsatser?


//Tack på förhand
Citera
2018-08-20, 14:18
  #4482
Medlem
sleevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dckhead
Har en ren intressefråga! (sysslar inte med aktier själv, inte än i alla fall

Finns här några aktiehajar som lyckades dra fördel och göra vinst av sommarens skogsbränder/extrema torka? Och vilka var isåfall de branscher som tordes generera mest vinst av liknande händelser? (exempelvis Nestle som tillverkar flaskvatten, eller företag som tillverkar/leasar skogsmaskiner för röjning etc..)

Tänker att för en nybörjare kan det vara bra att veta lite kring vilka branscher som påverkar varandra i relation till en skogsbrand, utöver de uppenbara; skogsbolag och jordägare. Gick de att se några tydliga
förändringar på marknaden, eller är det för små bolag (typ mest lokala aktörer, "Bengans Skogsmaskiner" etc..) som påverkas för att det ska vara möjligt att dra några slutsatser?


//Tack på förhand
Beijer Alma äger Svenska brandslangs fabriken. Dom gick för fullt i sommar.
Bombardier tillverkar Bombardier 415 planet som används vid skogsbränder, kanske denna gången vi lär oss och köper några.
Citera
2018-08-20, 18:21
  #4483
Medlem
Dr.Booms avatar
Jag är nybörjare och har lekt lite med aktier på senaste och börjar förstå mer och mer hur det fungerar. Men hur ska jag tänka när jag ska välja fonder? Likadant? Tänkte dra en liten större summa på Fonder men vet inte om jag ska plocka ut dom själv eller köra Avanza Auto
Citera
2018-08-23, 13:34
  #4484
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Boom
Jag är nybörjare och har lekt lite med aktier på senaste och börjar förstå mer och mer hur det fungerar. Men hur ska jag tänka när jag ska välja fonder? Likadant? Tänkte dra en liten större summa på Fonder men vet inte om jag ska plocka ut dom själv eller köra Avanza Auto

Avanza har en portföljgenerator, prova den. Då kan du göra justeringar på riskvilja och vilka marknader du vill vara exponerad mot. Att ha allt i Avanza Zero är ingenting jag rekommenderar.
Citera
2018-08-23, 21:22
  #4485
Medlem
-777-s avatar
Äger just nu bara svenska aktier som jag har på ett ISK-konto på Avanza. Funderar nu på att addera lite amerikanska aktier till portföljen, ska jag placera dem på samma ISK-kontot eller på ett separat KF-konto? Spelar det någon roll om man har amerikanska aktier på ISK- eller KF-konto?
Citera
2018-08-24, 06:37
  #4486
Medlem
EthanMarss avatar
En fråga om fonder. Varför uppdateras inte vissa fonder dagligen? Ta tex East Capital Turkiet, den fonden har inte kursen uppdaterats sen 17 augusti?
Citera
2018-08-24, 22:38
  #4487
Medlem
EthanMarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EthanMars
En fråga om fonder. Varför uppdateras inte vissa fonder dagligen? Ta tex East Capital Turkiet, den fonden har inte kursen uppdaterats sen 17 augusti?

Svår fråga tydligen...
Citera
2018-08-25, 14:39
  #4488
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EthanMars
Svår fråga tydligen...

Marknaden har varit stängd 20-24 augusti pga av nationella helgdagar.

http://www.borsaistanbul.com/en/prod...icial-holidays
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback