2018-06-15, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Din teori är ju inte avhängig någon statistisk serie whatsoever. Hade Sifo haft 16,6% i maj och 18,5% i juni så hade din teori varit densamma.

Varför det?

15,0-14,7-16,5-16,2-16,2-15,9-14,8-18,7-18,5

15,0-14,7-16,5-16,2-16,2-15,9-14,8-16,6-18,5

Du menar att det inte stinker korrigering mer om den övre? Om du måste välja.
Senast redigerad av Djimmie 2018-06-15 kl. 20:06.
2018-06-15, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Varför det?

Därför att din teori var färdigformulerad innan siffrorna kom. Varför skulle ett stillastående av SD i juni vara ett tecken på att Sifo korrigerade SD:s siffror i maj?
2018-06-15, 20:09
Medlem
Citat:
Därför att din teori var färdigformulerad innan siffrorna kom. Varför skulle ett stillastående av SD i juni vara ett tecken på att Sifo korrigerade SD:s siffror i maj?
Varför skulle förra mätningens uppgång vara ett säkert tecken på att afghan-amnestin lyfte SD med makalösa 4% på en månad? Din förklaring är inte bättre än någon annan. Jag påstår dock inte att jag vet.
2018-06-15, 20:11
Medlem
Citat:

Förbannat. Tagen på bar gärning. Därför jag inte skrivit något här på några dar för att jag filat på detta.

Därför att rörelserna för SD i Sifo alltid är små åt något håll. Kommer det då +4 PE med glidande medelvärde och sedan tillbaka till att stå still så är det större risk för korrigering än om ökar 2+2 PE 2 månader på raken.
2018-06-15, 20:24
Medlem
TronaldDump666s avatar
Om sopiga Sifo ger sossarna falskt hopp inför valdagen kommer tårarna de fäller när de ser sitt katastrof resultat komma in smaka ännu sötare.
2018-06-15, 20:29
Medlem
Citat:
Varför det?

15,0-14,7-16,5-16,2-16,2-15,9-14,8-18,7-18,5

15,0-14,7-16,5-16,2-16,2-15,9-14,8-16,6-18,5

Du menar att det inte stinker korrigering mer om den övre? Om du måste välja.

Det är möjligt att vi missförstår varandra men ordvalet korrigering tyder på att du tror att Sifos siffror för maj är en medveten rättelse/justering. Nej jag ser inte att det stinker korrigering om den övre raden.

Om man medvetet skulle vilja korrigera SD:s siffror för att ligga på en viss nivå så är det precis lika logiskt att använda båda metoderna ovan för en höjning.
2018-06-15, 20:32
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Du är och förblir en idiot. Så fort något institut sänker sina siffror på SD så är korrigeringar av instituten. Däremot när SD ökar är det verkligheten som slår igenom. Framförallt om det gäller garageföretaget Sentio.
Att du aldrig lär dig att opinionsinstituten väljer ut sitt underlag slumpvis och att det är detta underlag som ligger till grunden för procentsiffrorna.
Obundet slumpmässigt urval menar du. Men sedan gäller det att få tag på alla respondenter, ha pålitligt folk som genomför undersökningarna (och inte underbetalda skolungdomar), ha bra och säkerställda metoder för registrering av svar, analys och korrigering av det statistiska materialet.

Tyvärr så är bortfallet väldigt stort i dessa undersökningar numera. Matematiken ser ut så här: Sifo väljer ut 2000 telefonnummer (Alltså inte personer. Obs! här kan även företag ingå. ). Av dessa valda nummer svarar som bäst 50%. Av de man får tag på, vill ungefär hälften delta. Detta innebär att skarpa intervjuer endast görs med 25% (500 st) av den ursprungliga slumpmässigt genererade populationen på 2000 nummer. Känns det pålitligt?

Dessutom blir folk allt mer negativa att svara på undersökningar (när man väl får tag på dem) och detta gäller särskilt SD:are som har en stor misstro mot etablissemanget generellt. Och dit räknas dessa undersökningsinstitut i SD:arnas värld. Detta är ett erkänt stort problem bland alla institut. Bland annat talade SCB om problemet de har att mäta SD på ett korrekt sätt i en eftervalsdebatt 2014.

Därför är inte klassiska OSU undersökningar kung längre. Webbpaneler av den typ som Inizio, Yougov och Sentio använder, bli mer och mer attraktivt och när det gäller marknadsundersökningar dominerar de helt idag.
Senast redigerad av Karman 2018-06-15 kl. 20:42.
2018-06-15, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
1. påstått ja, jag har inte sett den eller fått reda på vilket det brottsliga. You tube är fullt med sånt.
2. Det var en lista med bilder av offentliga/inflytelserika personer av uttalad judisk börd. Inget direkt hat dock associerat till den explicit, men kan tolkas som, ja.
3. Vilket är mambojambo, för det är något att de stora drakarna själva gör med tex sina prenumeranter (se tex Uwells genomgång om detta).

Jag tror att det är nr 2 som är den stora haken,. Det var lite obehagligt att få en bild publicerad av sig, som också innehöll hänvisningar till etnicitet. Vilket jag kan förstå. Men att för denna listas skull (som man ju istället på sedvanligt vis hade kunnat polisanmäla) sätta igång en av de mest huvudlösa och hycklande kampanjer jag någonsin sett, ja det kan bara Bonniers få för sig (för detta gjordes självklart på ägardirektiv).

Jag delar dina åsikter om Expressens "kampanj" mot Google. Jag är för ett betydligt friare Internet än vad kampanjen gav uttryck för Men du påstod att ett barn kunde förstå att den var ett uttryck för ett positivt ställningstagande av Expressen för den förda Migrationspolitiken.
Jag ser helt enkelt inte att Expressen den senaste tiden är allovertheplace i migrationsfrågan utifrån den kritik de riktade mot Google.
2018-06-15, 20:39
Medlem
Citat:
Jag delar dina åsikter om Expressens "kampanj" mot Google. Jag är för ett betydligt friare Internet än vad kampanjen gav uttryck för Men du påstod att ett barn kunde förstå att den var ett uttryck för ett positivt ställningstagande av Expressen för den förda Migrationspolitiken.
Jag ser helt enkelt inte att Expressen den senaste tiden är allovertheplace i migrationsfrågan utifrån den kritik de riktade mot Google.
Men det gör jag, allt hänger samman Och Expressen följer sin strategi, mycket listig, inget sker av en slump eller någon personlig journalists fina och passionerade åsikter, det borde väl i alla fall PK-eran ha lärt oss?
2018-06-15, 20:42
Medlem
TronaldDump666s avatar
Nu verkar det visst vara M som har kris och tappar till SD. Kan väljarna bestämma sig? Är det verkligen så att M och S tappar 3%-enheter vardera månad eller vad handlar det här om?
Senast redigerad av TronaldDump666 2018-06-15 kl. 21:40.
2018-06-15, 20:54
Medlem
Citat:
Att SD är tillbaka till att ligga helt still i Sifo gör mig mer övertygad att förra månaden var en korrigering..
Så när 3% (c:a 200.000) går från M till C på en månad är det inga konstigheter men varje gång SD ökar eller minskar i samma omfattning är det en ”korrigering”. Oooo kej...

Citat:
Brukar inte väljare vara trögrörliga?
Jo... På 1950-talet. Då var det bara 11% som bytte parti i varje val. Sedan dess har andelen flytande väljare stigit snabbt. 2006 var det 37%.

Jag hoppas att SD är minst lika underskattade som 2014, för tänk vilken skitkväll 9 september kommer att bli annars?

Tänk dig att sista prognoserna innan valdagen ger SD mellan 23 och 27%. I tråden sitter ”inkompetensfaktor”-räknarna och gnuggar händer och tror på 30%. Och så börjar nedräkningen till VALU. 5... 4... 3... 2... 1... Boom. SD 21,5%.

Va? Fan vad segt. Nåja, det är VALU, dom är som dom är. Nu kommer rösträkningen, då jäklar ska ni få se vem som skrattar sist. Och så börjar första smådistrikten ticka in. Första SD-siffran som visas är 23,4. Hmm, ja, det var ju bättre än 20,5. Men sen börjar det ticka mer och mer neråt. 22. 21. 20,7. 20,4. 20,1. Helvete, det får inte gå under 20! Men det gör det. 19,8... 19,7... MEN VAD FAN...
I studion börjar gästerna diskutera varför SD-succén kom av sig. ”Jag tror väljarna tog sitt förnuft till fånga till slut” spekulerar Pascalidou samtidigt som man i hörnet ser SD ticka neråt... 19,6.... 19,5... ”Sören Holmberg, varför tror du att resultatet för SD ser ut att bli betydligt under förväntningarna?” 19,4... 19,1... ”Jag vet inte, vi felbedömde nog helt enkelt mörkertalet”... nu börjar de stora stockholmsdistrikten ticka in... och när allt är klart, 18,7.

Om det händer kommer det bli trångt under många stenar.
2018-06-15, 21:16
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrinkBleach
Säg inte det. Jag är en före detta miljöpartist som för första gången kommer rösta SD i höst.
Gissar att jag är jävligt sällsynt, men ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Det är även jag, jag bytte dock till SD 2014. Kul att det finns fler i tråden

Det var miljön som lockade mig till SD.
Den degenererade, otrygga och ickesammanhållande massinvandrings-miljön som pekade mot Tjernobyl- och säldödsnivåer. Samt bristen på miljötänkande hos de människor Mp vill ta hit i drivor. Islamiseringen var inte tydlig när jag bytte, men den visar att jag bytte i rätt tid.

Någon undrade om vi fd miljöpartister i tråden (Vi verkar vara flera stycken helt plötsligt.) har bytt till SD pga våra lite nationalromantiska och naturälskande drag. För min del stämmer det mycket bra. Massinvandringsdelen i Mp höll inte.
Jag också. I mitt allra första val röstade jag på (MP). Senaste (SD), så även denna gång.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in