Citat:
Ursprungligen postat av
Djimmie
Att SD är tillbaka till att ligga helt still i Sifo gör mig mer övertygad att förra månaden var en korrigering..
Så när 3% (c:a 200.000) går från M till C på en månad är det inga konstigheter men varje gång SD ökar eller minskar i samma omfattning är det en ”korrigering”. Oooo kej...
Citat:
Brukar inte väljare vara trögrörliga?
Jo... På 1950-talet. Då var det bara 11% som bytte parti i varje val. Sedan dess har andelen flytande väljare stigit snabbt. 2006 var det 37%.
Jag hoppas att SD
är minst lika underskattade som 2014, för tänk vilken skitkväll 9 september kommer att bli annars?
Tänk dig att sista prognoserna innan valdagen ger SD mellan 23 och 27%. I tråden sitter ”inkompetensfaktor”-räknarna och gnuggar händer och tror på 30%. Och så börjar nedräkningen till VALU. 5... 4... 3... 2... 1... Boom. SD 21,5%.
Va? Fan vad segt. Nåja, det är VALU, dom är som dom är. Nu kommer rösträkningen, då jäklar ska ni få se vem som skrattar sist. Och så börjar första smådistrikten ticka in. Första SD-siffran som visas är 23,4. Hmm, ja, det var ju bättre än 20,5. Men sen börjar det ticka mer och mer neråt. 22. 21. 20,7. 20,4. 20,1. Helvete, det får inte gå under 20! Men det gör det. 19,8... 19,7... MEN VAD FAN...
I studion börjar gästerna diskutera varför SD-succén kom av sig. ”Jag tror väljarna tog sitt förnuft till fånga till slut” spekulerar Pascalidou samtidigt som man i hörnet ser SD ticka neråt... 19,6.... 19,5... ”Sören Holmberg, varför tror du att resultatet för SD ser ut att bli betydligt under förväntningarna?” 19,4... 19,1... ”Jag vet inte, vi felbedömde nog helt enkelt mörkertalet”... nu börjar de stora stockholmsdistrikten ticka in... och när allt är klart, 18,7.
Om det händer kommer det bli trångt under många stenar.