Citat:
Ursprungligen postat av
Egnatankar
Detta tyder dock på att SD:s ökning har mattats av.
Och var sjutton kommer Annies jätteökning ifrån?
Min insikt är att väljarkåren är extremt segregerad. I min utvalda umgängeskrets finns det såklart massor av klocka och resonabla människor som utifrån olika utgångspunkter till slut insett är massinvandringen utgör en kollektiv vandring mot avgrunden.
På mitt jobb har jag dock drösvis med dessa urbana medelklassliberaler som själva ser sig som "allmänborgerliga" men som tidigare lockades av MP och idag med all säkerhet lockas av C. Det handlar som människor som är högutbildade (civilingenjörer, en del t.o.m. disputerade tekniska doktorer) men är helt och hållet obildade. Man överkonsumerar DN och SVT helt utan urskiljning och har inga egna åsikter eller analyser.
Lite nu och då så pratas det politiskt relaterade frågor på lunch- och fikaraster. De ämnen som engagerat de urbana medelklassliberalerna under den senaste veckan är:
1. Långköraren Metoo och kalabaliken runt Svenska Akademien. Detta ämne vill visst aldrig ebba ut.
2. Det hemska med att det onda och illasinnade Ryssland får arrangera fotbolls-VM.
Att det finns problem med invandring och invandrare finns helt enkelt inte på kartan. Så jag är inte ett dugg förvånad att dessa lämnar M till förmån för C när man upplever att retoriken mot invandringen blir alltför hård.