2018-06-15, 18:48
Medlem
Jag har inte hunnit studera siffrorna i detalj men jag förstår inte alls varför Sifo det sista året ligger så lågt på SD. Jag anser att 18,5% inte alls stämmer med verkligheten. Sossarna fortfarande historiskt lågt men plötsligt försöker Sifo ge moralisk hjälp. Hjälp från ovan.

"Sannerligen säger jag Eder": det går inte en massa röster från M till C. Det är C som har blivit impopulära. Till C kommer bara missnöjda Sossar i stort.

Nu har vi åter en för stor spännvidd mellan 26,1%---18,5% för SD. Så här får det inte se ut. Jag har ju i nätverken registrerat att människor är mycket missnöjda och att "Rymdimperiet" inte har resurser att slå tillbaka.
Några gläds kanske att M går dåligt, men förstå att siffrorna är falska både för SD och för M, och även för S naturligtvis som är i en kris.
Till och med när jag rör om i kaffesumpen ser jag stora felaktigheter hos Sifo. Jag återkommer med fler iakttagelser beträffande bl a Inizio.
2018-06-15, 18:54
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Du snor dig som en orm. SD höjning har kommit helt av sig denna månad i Sifomätningen. Konstigare än så är det inte. Dessutom ligger de 5 procent under de 23 procenten du dillar om. S däremot går uppåt.
Har du tittat på den genomsnittliga kurvan? Jävla retard.
2018-06-15, 19:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du snor dig som en orm. SD höjning har kommit helt av sig denna månad i Sifomätningen. Konstigare än så är det inte. Dessutom ligger de 5 procent under de 23 procenten du dillar om. S däremot går uppåt.

Det är rätt takter, förneka verkligheten ända till kvällen den 9:e september så blir chocken värre. Kommer du hit på valkvällen?
2018-06-15, 19:05
Medlem
flipflaps avatar
Sammantaget så är trenden uppåt för SD.

http://status.st/

Sedan årsskiftet störtdyker S och M, kolla genomsnittsgraferna.

Det går som tåget nu... drar man ut medelvärde och glidande medelvärde så landar SD någonstans mellan 25% och 30%.

Vad som nu är intressant är hur lågt S och M sjunker och vilka av de så trillar ut.... det blir en intressant valrörelse.
2018-06-15, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Detta tyder dock på att SD:s ökning har mattats av.

Och var sjutton kommer Annies jätteökning ifrån?

Min insikt är att väljarkåren är extremt segregerad. I min utvalda umgängeskrets finns det såklart massor av klocka och resonabla människor som utifrån olika utgångspunkter till slut insett är massinvandringen utgör en kollektiv vandring mot avgrunden.

På mitt jobb har jag dock drösvis med dessa urbana medelklassliberaler som själva ser sig som "allmänborgerliga" men som tidigare lockades av MP och idag med all säkerhet lockas av C. Det handlar som människor som är högutbildade (civilingenjörer, en del t.o.m. disputerade tekniska doktorer) men är helt och hållet obildade. Man överkonsumerar DN och SVT helt utan urskiljning och har inga egna åsikter eller analyser.

Lite nu och då så pratas det politiskt relaterade frågor på lunch- och fikaraster. De ämnen som engagerat de urbana medelklassliberalerna under den senaste veckan är:

1. Långköraren Metoo och kalabaliken runt Svenska Akademien. Detta ämne vill visst aldrig ebba ut.
2. Det hemska med att det onda och illasinnade Ryssland får arrangera fotbolls-VM.

Att det finns problem med invandring och invandrare finns helt enkelt inte på kartan. Så jag är inte ett dugg förvånad att dessa lämnar M till förmån för C när man upplever att retoriken mot invandringen blir alltför hård.
2018-06-15, 19:35
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Det känns dock som det är fortfarande är tillåtet att offentligt mobba/basha SD och dess anhängare i sociala medier. När man spyr galla på SD så framstår man fortfarande som god vilket leder till att dopamin utsöndras i avsändarnas belöningssystem i hjärnan. T.ex cirkulerar på Facebook idag en gammal artikel om SD's partiprogram 1994. Vet inte hur många som orkar bry sig förutom några kvarvarande PK övervintrare.

En vän delade den för en vecka sedan, 3 likes. Folk skiter i det.

Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Trist resultat. Trist med både SD och Annie.

Inte en chans att Annie har 10%
2018-06-15, 19:39
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Du är och förblir en idiot. Så fort något institut sänker sina siffror på SD så är korrigeringar av instituten. Däremot när SD ökar är det verkligheten som slår igenom. Framförallt om det gäller garageföretaget Sentio.
Att du aldrig lär dig att opinionsinstituten väljer ut sitt underlag slumpvis och att det är detta underlag som ligger till grunden för procentsiffrorna.
Och att du aldrig lär dig att analysera verkligheten ,och grubbla vilken herre de olika opinionsinstituten har
Vad i det svenska samhället skulle nu göra att SD stannar av? ,nu är det en perfekt storm för SD.Möjligt läget kan förändras senare före valet ,men nu går allt SD,s väg även att galenskapen sjuklövern släppt in Sverige nu även håller på att explodera i käften på mångkulturvurmarna i både ,Tyskland ,Spanien ,Frankrike och framför allt England.blev även dömd en terrorist i Finland i dag. Att S inte kan hålla sig från att ljuga stärker också SD.Egentligen behöver SD ingenting göra,dom ökar ändå på grund av enfalden och naiviteten hos sjuklövern..
Apropå SD,s resultat i valet så ingenting under 35% i varje fall..
2018-06-15, 19:47
Medlem
Citat:

Det är ju inte så konstigt. 18.5% i Sifo är en enormt stark siffra på SD med tanke på att de förra månaden hade en 26%-ig ökning i SIFO. Själv var jag tämligen säker på att SD skulle tappa minst 1%-enhet i SIFO i juni.

Yougov kommer garanterat visa en stor ökning för SD då nu samtliga OI utom Yougov har visat stora ökningar under maj/juni.
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2018-06-15 kl. 19:53.
2018-06-15, 19:49
Medlem
Smoothmans avatar
"Frågan är hur mycket partierna kan påverka optionen fram till valdagen. Historiskt sett brukar junimätningen överensstämma väl med valresultatet – åtminstone på blocknivå. Men samtidigt blir väljarna mer och mer rörligt, vilket också gör dem mer oberäkneliga.

– Hittills har 45 procent av väljarna bytt parti eller rört sig från soffan sedan valet 2014. Så totalt sett är väljarrörligheten ganska stor. Det betyder att vad partierna gör i valrörelsen blir allt viktigare, och det kan finns stort utrymme för förändringar i opinionen de sista månaderna, säger Sjörén."

Det fetade säger väl egentligen allt. Eller? Om inte annat så är det en perfekt helgardering av Sjörén och hans Sifo. Oavsett hur tokigt de hamnar, kan han alltid skylla på: "...stort utrymme för förändring i opinionen de sista månaderna." Ibland undrar jag om det är någon större skillnad på opinionsmätare, siare och meteorologer?
2018-06-15, 19:50
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Sifo juni:

SD 18,5 (18,7) -0,2
M 20,6 (23,6) -3,0
L 4,9 (4,8) +0,1
C 10,8 (8,1) +2,7
KD 2,4 (3,5) -1,1
MP 4,0 (4,0) —
S 26,1 (25,2) +0,9
V 9,8 (9,3) +0,6
Övr 2,9 (2,9) —

Normala siffror för Sifo. Man ska inte fästa så stor vikt då det gäller SD och S eftersom de inte vill mäta dessa korrekt. Trenderna i övrigt är nog förmodligen rätt; tokdårar och flyktingkramare oavsett tidigare partitillhörighet flyr till C och V. Det är uppenbart att denna grupp inte bryr sig och eller begriper vad ett parti som C står för i övriga frågor än flyktingvurmandet. Båda dessa partier gynnas kraftigt av MPs kollaps.

Sifo kommer vara ensamma om en minskning för SD denna månad ty de är inne i en kraftig ökning.
2018-06-15, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Att SD är tillbaka till att ligga helt still i Sifo gör mig mer övertygad att förra månaden var en korrigering..

Brukar inte väljare vara trögrörliga?

15,0-14,7-16,5-16,2-16,2-15,9-14,8-18,7-18,5

Denna raden känns rätt skum med glidande medelvärde. Men det är möjligt att flera 100k människor bytte till SD p.g.a. att amnestin röstades igenom. Jag är skeptisk.

Din teori är ju inte avhängig någon statistisk serie whatsoever. Hade Sifo haft 16,6% i maj och 18,5% i juni så hade din teori varit densamma.
2018-06-15, 19:53
Medlem
8711s avatar
Citat:

Sverigedemokraternas ökning ligger kvar, hela ökningen, från april till maj nu i juni. Det tycker jag är extremt bra när Sifo ökade SD:s siffror med hela 4 procentenheter förra månaden. Du misstar dig att jag är missnöjd med siffran, jag är tvärtom väldigt nöjd. Sämsta institut säger 18,5%, månadssnittet lär hamna någonstans mellan 21-22% vilket även det vid alla tidigare val har varit en klar underskattning.

Alla tidigare mer korrekt mätande institut och spelbolagen är överens om en nivå klart över 23%+ vid ett val idag. Kanske även över 25%+. Kul att du är nöjd med ett valresultat som är flera procentenheter under ert sämsta val någonsin, det säger väl verkligen något om dig att du gläds att ni står stilla runt 26% i Sifo som överskattar S konsekvent och så även förra månaden med 25,2%. I andra mätningar är ni nere på 22-23% och enligt spelbolagen väntas ni få UNDER 23,5%. Hela 5 procentenheter under ert sämsta val någonsin, och du är glad och nöjd som sosse, din dåre!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in