2018-06-15, 17:45
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Sifo anser väl helt enkelt att de ligger rätt nu. Så mycket roligare 8 Sept

Att det sticker ut så mycket är förvånande, Sifo har ju ändå intervjuat 11 000 pers, och någonting borde man kunna få rätt. Men förmodligen inte. Det är tydligen så att desto fler respondenter, desto sämre prediktivt resultat (jmf SCB)..

2000 av dessa 11000 intervjuades via telefon övriga genom en webbpanel. Med beaktan av detta är resultatet skralt. Centerns siffror är en fullständig katastrof, folk är hjärndöda.
2018-06-15, 17:46
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Detta tyder dock på att SD:s ökning har mattats av.

Och var sjutton kommer Annies jätteökning ifrån?

Nej, då kan du räkna med att Sifo vågat och velat sänka siffrorna. SD ökade inte 4 procentenheter förra månaden, naturligtvis var det Sifo som till största delen korrigerade sina siffror mot verkligheten. 1 procentenhet kanske var en verklig ökning. SD behåller hela denna ökning om 4 procentenheter i mätningen från förra månaden.

Att man inte sänker, utan snarare återigen kommer tvingas höja Sverigedemokraternas siffror kommande månader fram till valet lär vara ett faktum som var och en av oss kommer bli varse då Sverigedemokraterna vid ett val idag skulle få minst 23%+ enligt alla rimliga bedömningar jag kan tänka mig och se.

Enskilda siffror i en mätning är inget att haka upp sig på, sannolikt är varken M:s, C:s eller KD:s förändringar i mätningen verkliga utan en tillfällighet. C kommer inte få över 8% i valet, ska vi slå vad?
2018-06-15, 17:47
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
2000 av dessa 11000 intervjuades via telefon övriga genom en webbpanel. Med beaktan av detta är resultatet skralt. Centerns siffror är en fullständig katastrof, folk är hjärndöda.

Webbpanelen betyder mycket mindre än telefonsamtalen i mätningen gäller väl fortfarande? 10% av värdet var det från början.
2018-06-15, 17:48
Medlem
Citat:
Detta tyder dock på att SD:s ökning har mattats av.

Och var sjutton kommer Annies jätteökning ifrån?

Dom tog SDs ökning o lade den på C, man vägrar att ge SD över 20% i deras OU.
2018-06-15, 17:53
Medlem
Man vill ogärna sälla sej till de som är konspiratoriska; men denna är märklig. När S gick ner och SD upp, så sa man att det berodde på att S väljare inte gillade S nya stramare linje. Men C och Mp rörde sej inte ur fläcken.

Sen körde man någon intern undersökning, där det konstaterades att om något, hade man inte varit tillräckligt radikal.

Nu kommer denna, med strömhopp från till C? Det är iaf en bjärt kontrast.
2018-06-15, 17:54
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Killen som intervjuades måste fram i media så mkt det bara går, klockren! Han ska tydligen öppningstala nu på Järvaveckan innan Åkesson äntrar scenen.

En guldkalv mina vänner, en guldkalv!!

Sprids redan på Facebook har jag sett, trots att artikeln bara är två timmar gammal.

Det händer så mycket nu på så många olika nivåer i samhället att jag faktiskt inte kan se någon utväg för S ur deras nedåtgående spiral. SD börjar allt snabbare närma sig det som man lite förenklat skulle kunna benämna "kritisk massa". Partiet växer inte bara i opinionen utan också i opinionsundersökningarna, utan att de behöver anstränga sig speciellt hårt. Naturligtvis måste partiet köra ända in i kaklet, utan att förlora skärpan. Åkesson ska definitivt inte slappna av och ta något för givet, men hur tusan ska S och M kunna hejda SD:s positiva utveckling i detta skede?

Edit: Sifos minus 0,2% för SD idag... tja, vad betyder det egentligen i verkligheten? Inte ett skvatt är min gissning.
Senast redigerad av Smoothman 2018-06-15 kl. 18:08.
2018-06-15, 17:56
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Nej, då kan du räkna med att Sifo vågat och velat sänka siffrorna. SD ökade inte 4 procentenheter förra månaden, naturligtvis var det Sifo som till största delen korrigerade sina siffror mot verkligheten. 1 procentenhet kanske var en verklig ökning. SD behåller hela denna ökning om 4 procentenheter i mätningen från förra månaden.

Att man inte sänker, utan snarare återigen kommer tvingas höja Sverigedemokraternas siffror kommande månader fram till valet lär vara ett faktum som var och en av oss kommer bli varse då Sverigedemokraterna vid ett val idag skulle få minst 23%+ enligt alla rimliga bedömningar jag kan tänka mig och se.

Enskilda siffror i en mätning är inget att haka upp sig på, sannolikt är varken M:s, C:s eller KD:s förändringar i mätningen verkliga utan en tillfällighet. C kommer inte få över 8% i valet, ska vi slå vad?
Du är och förblir en idiot. Så fort något institut sänker sina siffror på SD så är korrigeringar av instituten. Däremot när SD ökar är det verkligheten som slår igenom. Framförallt om det gäller garageföretaget Sentio.
Att du aldrig lär dig att opinionsinstituten väljer ut sitt underlag slumpvis och att det är detta underlag som ligger till grunden för procentsiffrorna.
2018-06-15, 18:00
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Du är och förblir en idiot. Så fort något institut sänker sina siffror på SD så är korrigeringar av instituten. Däremot när SD ökar är det verkligheten som slår igenom. Framförallt om det gäller garageföretaget Sentio.
Att du aldrig lär dig att opinionsinstituten väljer ut sitt underlag slumpvis och att det är detta underlag som ligger till grunden för procentsiffrorna.

Det var tvärtom jag skrev fejkkvinnan, höjningen förra månaden var till minst 75% en korrigering uppåt. Sänker? Hela ökningen om 4 procentenheter från förra månaden består om du inte ser det. Ett jättebra resultat sett till vilket institut det handlar om. Sverigedemokraterna skulle få minst 23%+ vid ett val idag och ditt skitparti skulle få sitt sämsta valresultat någonsin med en mycket stor marginal.

Vi går milt uttryckt och snällt sagt åt olika håll du och jag med våra partier
Senast redigerad av 8711 2018-06-15 kl. 18:03.
2018-06-15, 18:01
Medlem
Citat:
Trist resultat. Trist med både SD och Annie.
Problemet med opinionsmätningar och kognitiv bias är att man gärna vill tolka majoriteter man gillar som “alla” (51%=100%) och uppgångar man gillar som ostoppbara trender. I farten glömmer man hur Sverige egentligen ser ut.

Att 54% tycker att afghanamnestin Shabaab 9000 Turban är idiotisk och provocerande är som det ska vara, eftersom den ÄR det. Men det förändrar inte att 35% tycker den är rätt. MER ÄN VAR TREDJE SVENSK tycker det är rätt att 9000 afghanska män som fuskat sig in på dyrast möjliga sätt för väljarna genom att spela barn, belönas på detta sätt. Det innebär att 1/3 av väljarna tycker att Annie är en hjälte pga stödet till rödgröna i frågan och att det finns gott om folk som är beredda att strömma TILL Centern, inte fly därifrån.
2018-06-15, 18:04
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Varje procentenhet över 4 för C är värd en stor stark gravöl, så ikväll kommer jag att bli jävligt full. Sett till vad som hänt senaste månaden är det en fullständigt obegriplig utveckling, men eftersom en del herrar i tråden envist hävdar att instituten “nu närmar sig de verkliga siffrorna för att inte göra bort sig” så får vi väl utgå från att “de verkliga siffrorna” är typ 15% för C, 15% för M och 0% för KD.

Fast du skrev att SD skulle ligga still hos Sifo i junimätningen. På den punkten fick du rätt. Varför är Sifo ofta så förutsägbara?
2018-06-15, 18:04
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Problemet med opinionsmätningar och kognitiv bias är att man gärna vill tolka majoriteter man gillar som “alla” (51%=100%) och uppgångar man gillar som ostoppbara trender. I farten glömmer man hur Sverige egentligen ser ut.

Att 54% tycker att afghanamnestin Shabaab 9000 Turban är idiotisk och provocerande är som det ska vara, eftersom den ÄR det. Men det förändrar inte att 35% tycker den är rätt. MER ÄN VAR TREDJE SVENSK tycker det är rätt att 9000 afghanska män som fuskat sig in på dyrast möjliga sätt för väljarna genom att spela barn, belönas på detta sätt. Det innebär att 1/3 av väljarna tycker att Annie är en hjälte pga stödet till rödgröna i frågan och att det finns gott om folk som är beredda att strömma TILL Centern, inte fly därifrån.

Sedan bör man ta i beaktandet att ja om 54% var emot beslutet behöver inte heller just den frågan vara avgörande för alla dessa vart de lägger sin röst i september. Väljare prioriterar olika och olika frågor styr deras val av parti.
2018-06-15, 18:06
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det var tvärtom jag skrev fejkkvinnan, höjningen förra månaden var till minst 75% en korrigering uppåt. Sänker? Hela ökningen om 4 procentenheter från förra månaden består om du inte ser det. Ett jättebra resultat sett till vilket institut det handlar om. Sverigedemokraterna skulle få minst 23%+ vid ett val idag och ditt skitparti skulle få sitt sämsta valresultat någonsin med en mycket stor marginal. BVi går åt olika håll du och jag med våra partier

Du snor dig som en orm. SD höjning har kommit helt av sig denna månad i Sifomätningen. Konstigare än så är det inte. Dessutom ligger de 5 procent under de 23 procenten du dillar om. S däremot går uppåt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in