2018-06-15, 19:52
Medlem
krommees avatar
Löneutmätning KFM

Hej, har precis fått krångla med KFM, har löneutmätning med ett beslut om att behålla en viss summa per månad,

Dom som betalar ut lönen har skickat mig för lite pengar (under föebehållsbeloppet ) Vi pratar om flera tusen.

Jag märkte detta och mailar kfm direkt som jag fått göra tidigare och fått återbetalning.

Men nu skyller KFM på att dem ej kan betala tillbaka något går inte göra ett skit på de pengar jag fått, inte en räkning går att betala,

Har via två mail nu försökt få dem att förstå att jag måste ha förbehållsbeloppet öfr det är lagstadgat.

Förslag på vadfan man ska göra, myndigheter alltså..
Citera
2018-06-15, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krommee
Hej, har precis fått krångla med KFM, har löneutmätning med ett beslut om att behålla en viss summa per månad,

Dom som betalar ut lönen har skickat mig för lite pengar (under föebehållsbeloppet ) Vi pratar om flera tusen.

Jag märkte detta och mailar kfm direkt som jag fått göra tidigare och fått återbetalning.

Men nu skyller KFM på att dem ej kan betala tillbaka något går inte göra ett skit på de pengar jag fått, inte en räkning går att betala,

Har via två mail nu försökt få dem att förstå att jag måste ha förbehållsbeloppet öfr det är lagstadgat.

Skit i det och ta det med fodringsägare och ev inkassobolag istället (dvs gör en deal och betala av det du kan, eller be om betalningsfritt en månad). Där har de åtminstone ett intresse av att få igen sina pengar på sikt. Då slipper det bli en ond cirkel.
Citera
2018-06-15, 22:05
Medlem
TrikkFukks avatar
Citat:

Du har alltså fått återbetalning tidigare utan krångel. Nu plötsligt funkar det inte längre. De måste ju motiveravarför det inte går nu helt plötsligt? Kräv raka svar.
Citera
2018-06-15, 22:08
Medlem
Varför går du inte istället till de som betalar ut pengarna?
Citera
2018-06-16, 00:04
Medlem
Pungterings avatar
Citat:

Håll dig borta från kfm?
Man ska alltid ha så lite kontakt med myndigheter som möjligt.
Citera
2018-06-16, 20:05
Medlem
Har du andra avdrag på lönen? Akassa? Fack? Föraäkringar?
Citera
2018-06-17, 03:53
Medlem
Testa ring till en ny handläggare och kräv svar på varför, spela gärna in samtalet och var noga med att ta namn på personen.
Citera
2018-06-17, 16:31
Medlem
Du kanske framförallt ska be lönekontoret följa beslutet dom fått..
Citera
2018-06-18, 14:58
Medlem
krommees avatar
Dom säger jag ska kontakta lönekontoret men de är ju kfm som tagit och fördelat vidare pengarna. Har skrivit ett långt jäkla mail, rigns dom verkar nog ej va bra för har hellre skriftliga bevis
Citera
2018-06-18, 15:00
Medlem
krommees avatar
Hade nu fått svar ifrån dom att dom tolkat mitt svar som en överklagan, vad är det svåra ett förbehållsbelopp är lagstadgat minsta du kan få, om ja då mailat dom iaf några dagar efter ja fick veta det blivit fel kan dom ju inte neka det, sjukt land och japp som andra skrivit. Hatar fan myndigheter 😅
Citera
2018-06-18, 15:06
Medlem
Citat:
Dom säger jag ska kontakta lönekontoret men de är ju kfm som tagit och fördelat vidare pengarna. Har skrivit ett långt jäkla mail, rigns dom verkar nog ej va bra för har hellre skriftliga bevis

Du har en handläggare som handhar ditt ärende som du skall kontakta hos KFM

https://www.kronofogden.se/Utmatning2.html

Om du tycker utmätningen är fel - rättelse eller överklagande
Om du anser att ett beslut är fel kan du begära rättelse hos oss. Om vi inte rättar beslutet eller om du direkt vill att domstol ska pröva frågan kan du överklaga beslutet.

Så här överklagar du
Vill du överklaga beslutet ska du skriva till tingsrätten men skicka eller lämna skrivelsen till oss. Vi kommer lämna den vidare till tingsrätten.

Överklagandet måste ha kommit in till oss inom tre veckor från att du fick del av beslutet om utmätning. Den tidsgränsen gäller även om du har begärt rättelse. I ditt överklagande ska du ange:

Vilket beslut du överklagar.
Varför du anser att det ska ändras och vilken ändring du vill ha.
De bevis du vill föra fram och vad de ska styrka.
Ditt namn, person- eller organisationsnummer, adress och telefonnummer.
Överklagandet ska vara undertecknat av dig eller ditt ombud.

Under förutsättning att TS uppgifter stämmer och TS fått för mycket draget så kan TS skicka en anmälan till JK om skadestånd

http://www.dagensjuridik.se/2015/03/kronofogden-vill-inte-kompensera-felaktig-utmatning-men-jk-beslutar-om-skadestand
Citera
2018-06-18, 16:18
Medlem
krommees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellets
Du har en handläggare som handhar ditt ärende som du skall kontakta hos KFM

https://www.kronofogden.se/Utmatning2.html

Om du tycker utmätningen är fel - rättelse eller överklagande
Om du anser att ett beslut är fel kan du begära rättelse hos oss. Om vi inte rättar beslutet eller om du direkt vill att domstol ska pröva frågan kan du överklaga beslutet.

Så här överklagar du
Vill du överklaga beslutet ska du skriva till tingsrätten men skicka eller lämna skrivelsen till oss. Vi kommer lämna den vidare till tingsrätten.

Överklagandet måste ha kommit in till oss inom tre veckor från att du fick del av beslutet om utmätning. Den tidsgränsen gäller även om du har begärt rättelse. I ditt överklagande ska du ange:

Vilket beslut du överklagar.
Varför du anser att det ska ändras och vilken ändring du vill ha.
De bevis du vill föra fram och vad de ska styrka.
Ditt namn, person- eller organisationsnummer, adress och telefonnummer.
Överklagandet ska vara undertecknat av dig eller ditt ombud.

Under förutsättning att TS uppgifter stämmer och TS fått för mycket draget så kan TS skicka en anmälan till JK om skadestånd

http://www.dagensjuridik.se/2015/03/kronofogden-vill-inte-kompensera-felaktig-utmatning-men-jk-beslutar-om-skadestand

Tack för hjälpen, mitt fall är ju lite mer specifikt, jag har ett par tiotusen i skulder som jag betalar av med löneutmätning, jag ifrågasätter alltså inte mina skulder utan att ja inte får pengar för att ens betala hyran med , jag har inte heller överklagat löneutmätningsbeslutet, utan dem fick in för mkt pengar och vägrade skicka tillbaka trots jag skrev i god tid. Alltså har jag fått mindre än förbehållsbeloppet, kan ja skriva till JK ändå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in